Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2248 ggr
jauchzet
2/23/11, 11:53 AM

Konstig färg på bajset

Mina möss har helt olika färg på sitt bajs just nu och de äter samma mat ju. Den ena bajsar verkligen ljust bajs, men det är ingen gelé eller så i det. Vad kan det här bero på? Spelar det någon roll att den ena honans bajs har så konstig färg?

Obestämd Undrar mest om det kan bli så ibland eller om hon är sjuk på något sätt?

Annons:
Grodan
2/23/11, 7:41 PM
#1

De kanske inte äter exakt samma sak om du har ett torrfoder med säd, frön och annat. Då kan de ju plocka ut det de vill.

När man pysslar med mössen kan vissa bli lite nervösa och då få igång magen lite mer. Den avföringen blir ljus. Stressbajs kan lukta ganska illa, vara ljus och kladdig och betyder inte alltid på ohälsa. Men håll gärna koll på hur avföringen ser ut när hon verkar lugn och är i buren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2/23/11, 10:12 PM
#2

Haha, jag trodde ingen skulle svara. Det har du ju rätt i att de kan plocka ut vad de vill. Det kanske kan vara stressbajs som Tara bajsar då. Hon är väldigt nyfiken och lugn när vi har henne ute ur buren. Sitter i mitt knä och tvättar sig och undersöker, men så fort vi sätter ner henne i buren bli hon liksom lite skygg och springer och gömmer sig. Så har det ju varit hela tiden, så det är ju inte konstigt om det blir stressande för henne. Förstår bara inte varför hon är lugn när hon är uppe, men så nervös i buren. Hon kommer bra överens med den andra honan.

Grodan
2/24/11, 2:03 AM
#3

#2 Låter konstigt att hon skulle vara nervös i buren. Men det kan ju vara just buren som påverkar henne. Vad har du för bur? Möss som bor i akvarium kan ju bli lite mer avskärmade från omgivningen än möss som bor i terrarium/gallerbur just för att öppningen är från ovan. Att komma ovanifrån är inte alltid så bra och möss kan bli skrämda, dock kan de vänja sig vid det om man ofta tittar till dem och pratar med dem.

Om du sätter in handen i buren och pratar med henne kommer hon fram till dig då inom 5 minuter eller inte alls?

Även om en mus är skygg i buren och inte kommer fram själv, utan man måste leta rätt på den och lyfta upp den, så kan den vara helt lugn och nyfiken utanför buren. De är anpassningsbara djur som trots att de befinner sig på en annan plats känner sig trygga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2/24/11, 9:11 AM
#4

Vi har just en sån bur där man får lyfta upp dem från ovan och jag tror att hon tycker att det är lite läskigt. Men jag har lagt mycket tid på att sitta med handen i buren (och hon kommer fram till den, men man måste vara ganska stilla med resten av kroppen för att inte skrämma henne), sen har jag suttit mycket bredvid buren när jag ex. kollat på tv. för att hon ska vänja sig vid att jag är där, men hon verkar ändå nervös. Ibland gräver hon ner sig under den lilla plattan som vi ställer mat och vatten på.

Obestämd

Jag hoppas att hon vänjer sig vid den buren (de hara bara varit i den i två veckor) för jag kan inte byta till någon av de mindre som vi har för då får inte mina planerade möss plats tillsammans med desssa två honor.

Grodan
2/26/11, 12:42 AM
#5

Ok. Men stör henne ofta genom burtaket tycker jag. Så att hon vänjer sig vid att du kommer den vägen och att det inte är någon fara. Bara säg hej genom att sätta in handen och prata lite med dem då och då, gärna ge någon mumsbit. Jag tycker de kan vänja sig ganska fort när tittar till dem ofta, och det är den enda vägen till att tämja och vänja dem - att pyssla med dem ofta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2/27/11, 4:29 PM
#6

Igår fotade jag lite möss här hemma och upptäckte några som var riktigt kladdiga. Jag fick på tröjan och händerna och det är jag inte van vid. I mitt inre skrek det "MASK" direkt, men så kom jag på att den här veckan har de fått mycket blötmat i form av gurka och sallad. Sånt kan ju påverka. Just de mössen jag pysslade med igår var dessutom unga möss som är ovana hantering ännu så det kan faktiskt vara stressbajs också.

Att avmaska är dock inte helt fel om det fortsätter.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
jauchzet
2/28/11, 10:45 AM
#7

#5 Har börjat att störa henne ganska mycket nu och även om jag fortfaranmde ser att hon blir nervös så ser jag att hon tycker att det är lite spännande också om jag prasslar i spånet osv. Hon kom upp självmant i min hand när jag hade den i buren för någon dag sedan! Det gör hon annars bara utanför buren!

#6 Oj! Så kladdigt är inte min mus bajs, utan det är mest färgen som är konstig. Det blev mörkbrunare ett tag, men sen gick det tillbaks till det ljusare, men det har helt normal konsistens. Inget slem heller.

Grodan
2/28/11, 3:09 PM
#8

#7 Ah, vad kul. Det är så skoj när de blir tama och tar kontakt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: