Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 3041 ggr
Lady-X
2011-02-07 18:00

Varför mus?

Varför har du valt just möss som husdjur? Vad är det som gör dem så speciella för just dig?

Annons:
ivanhoe81
2011-02-07 18:19
#1

varför mus? det är samma sak som att fråga varför katt, varför hund, varför fågel

jag tycker att de är roliga att se på, roligt att få använda sin fantasi för att fixa iordning deras bur, glädjen att få se dem glada

sedan är de mysiga att kela och gosa med

ja allt sådant, sedan är det mer som är svårt för mig att förklara som finns inom en

ajanki
2011-02-07 23:39
#2

En väldigt intressant fråga!!

Jag blev störtförälskad i musen av flera olika anledningar, dom är kloka, söta, personliga.

Nu skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan musen som husdjur!

Grodan
2011-02-12 17:07
#3

Ett snabbt och enkelt svar, därför att ett mer ingående är lite för svårt, är att de är vackra och underbart snälla djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2011-02-12 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Spontant svar är att de klarar sig bra på egen hand och trivs i grupper. två förutsättningar när jag valde art. Nu när jag lärt känna dem bättre finns det sååå mycket mer som gör att jag vägrar släppa taget om dem. Först av allt är att de är så snälla. De vill vara till lags och när man känner dem så inser man att de "talar" till dig med blickar och kroppsspråk men du måste lära dig läsa deras språk.

(dessutom är de vackra och kul att arbeta med när det gäller genetik, färg, teckning och hårlag)

citat från min silvered bluehane på bilden

"matte, du har bajs här, ska bara läsa av men som varit här före mig…vänta nu…jag känner igen den doften…en annan hane…Aha, min pappa!"

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

fiffiluren
2011-02-12 21:28
#5

jag skaffade min första mus när en kopmis till mig ville ha en, skolan hade till ormmat så det var ju bara att välja och plocka vilken man än ville ha. Så vi valde ett par hanar var. Lärde oss av det och sen utvecklades mitt musintresse lite mer och jag har nu inte varit utan möss på snart 4 år.

Tycker om dom jättemycket, dom är roliga att titta på när dom grejar i buren och så är som så grymt söta.

Sen har dom blivit lite substitut då jag inte får ha råttor, men jag tror inte att jag kommer att sluta med möss den dan jag skaffar råttor just för att dom är så mysiga :)

Grodan
2011-03-23 21:55
#6

Trevlig fråga som gärna flera får svara på. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Ratwomen]
2011-03-25 10:16
#7

De har en mysig personlighet Glad precis som andra djur så mysiga individer och man blir så fäst vid dem. Svårt att förklara

[Dominik]
2011-10-26 23:22
#8

Jag har haft möss ganska länge…fick mina första musar när jag var 6 år gammal :D och sendan den dagen har jag nästan alltid haft möss.

Varför älskar jag möss? Jo, det är enkelt. Möss har otroliga personligheter, det finns inte två möss med samma personlighet, dom är söta, snälla, trevliga och framför allt väldigt mysiga djur. Jag mår bra av att hålla på med möss, FLESTA möss kan sitta på axlarna medan jag diskar eller gör nånting….Ja. Jag skulle kunna sitta och skriva här om varför jag gillar möss i hel evighet :D

Skogshumblan
2014-07-28 15:20
#9

Både jag och mina två barn har velat ha husdjur en längre tid. 

Jag är pälsdjursallergiker och min man har varit allergisk så oron för att jag eller något av barnen skulle få allergidebut fanns. Från början var planen att skaffa kaniner och vi hade tingat två hos en uppfödare vi känner. Men det bidde inga kaninbäbisar. Så jag fick en blixt från klar himmel och snubblade in här via en tråd som visas i högerkanten och blev förälskad. När jag dessutom läste att pälsdjursallergiker kan ha möss var ju saken klar och min familj var inte svåra att övertala. 

SÅ möss blev det.👋

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Cert
2014-07-28 18:07
#10

.. och jag har kommit till samma frågeställning.. fast jag har inget svar på den. jag vet inte. =/

KickiG
2014-07-28 18:45
#11

Det bara blev så. Hade aldrig haft annat än hund och katt. Blev intresserad av råttor, men de tar så stor plats. Sedan var det en klasskompis som skulle göra sig av med sina möss och jag fick dem för en liten peng, med bur och allting.

Sedan blev jag förtjust i de små liven, och är inne på min andra uppsättning möss nu.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Skogshumblan
2014-11-22 16:23
#12

Nu såhär knappt sex månader efter att första mössen införskaffades skriver jag att möss kommer alltid vara en del av mitt liv. De har personlighet, nyfikna och lättskötta små liv. Älskar mina fem möss och deras olikheter berikar

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2014-11-22 18:08
#13

De är så små, och fortfarande så "levande". Mjuka, varma, lena, personliga, nyfikna, glada, ja helt enkelt bedårande!!!

De är så små - och ändå så mycket DJUR!

De har så små "huvuden", och så mycket "hyss" som ändå får plats därinne 😉

De är intelligenta och busiga och glada. Finurliga och påhittiga. 

Det är lätt att få en tillgiven relation med dem.

Många av dem är så tillgivna och sällskapliga, att det är omöjligt att inte bli berörd i hjärtat.

Möss är älskansvärda!! 😘

Och så kopierar jag och lägger till Artlinks mening: dessutom är de vackra och kul att arbeta med när det gäller genetik, färg, teckning och hårlag.

Annons:
Emouse
2014-11-22 18:59
#14

#13 tänk att du alltid skriver det som jag hade tänkt att skriva😉❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2014-11-23 09:57
#15

Åh herregud! 😮 Jag har ju glömt att skriva NÄPNA!  Om det är ett ord som kännetecknar möss, så är det näpna.

Näpna, och bedårande! Och älskansvärda. ❤️

#14. Emouse! Hihi, här fick du några ord till som du precis tänkte skriva! 😃

Emouse
2014-11-23 13:08
#16

#15 Precis, haha😃

Det är svårt att förklara. Man blir så fäst vid dom, Påhittiga,  mysiga och har så stora personligheter! Stort djur i liten förpackning!❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Skogshumblan
2014-11-23 21:53
#17

Näpna ja! Bra ord. Sötisarna är det våra kallas för det mesta. Om de inte busat för mkt eller for annat mindre bra. Då är det mus-lingarna….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Chilizera
2014-11-24 11:30
#18

Jag är himla förtjust i mössens nyfikenhet, jag blir glad av det. Det visar på något sätt på en livsgnista som så små djur generellt inte visar upp. Mössen vill inte bara överleva, de vill ha kul!

Och så är de så söta och det finns så många färgvarianter så det är svårt för ögat att tröttna. :)

Grodan
2017-02-21 15:53
#19

Jag tror amaira fick till det där i #13


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: