Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1921 ggr
emeliie-96
2011-01-24 23:06

Möss elr råttor?

Hej!

Just nu har jag två rå goa möss, men jag vet inte rikigt om det är den rätta gnagaren för mig…

Jag älskar ju dom och så men jag vet inte om råttor passar bättre för mig.

Ni som har råttor kan inte ni skriva ner lite saker om varför just ni gillar råttor så mkt och typ vad dom kan göra t.ex sitta på axlarna? Vara lösa på golvet? o.s.v

Och sen typ hur dom är i sättet, snälla? bitiga?

//Emelie

Annons:
Bluefish
2011-01-24 23:20
#1

Jag har haft råttor, men har nu möss. Det jag kan sakna är deras rättframhet, mössen är lite blygare tycker jag, inte lite framfusiga. Råttorna är ju "mer" att kela med, iom att de är större.

Det jag däremot inte saknar är råttlukten. Jag har aldrig blivit biten men jag kan tänka mig att det gör ont när de är lite större. Men ja, snälla och enkla att umgås med. Hänger gärna på. Möss i stort format typ, bortsett från attityden då. Så det är nog en smaksak, föredrar nog muslukt och mindre burar själv.

Glad

Gud är en häst

ivanhoe81
2011-01-24 23:20
#2

jag har båda sorterna

råttorna får vara lösa i några timmar varje dag, men då är det farligt att somna i det rummet som de har då de älskar saliv
men det är en nackdel de behöver tremiljoner mer saker i buren då de lätt blir uttråkade i buren (det vet jag själv om i min stora flock, de kan börja bråka om de inte har tillräckligt att göra)

skulle jag välja så skulle jag mer satsa på enbart möss, men samtidigt vill jag ha mina råttor kvar

RosaKiwi
2011-01-25 12:31
#3

Jag har haft båda två. Har möss nu. Jag älskade att ha råttor dem är sociala, framåt och vill faktist kela! Men luktar en del. Och måste ha sysselsättning.

Mössen däremot upplever jag inte är lika sociala, utan mer blyga/skygga. Men luktar desstu mindre. Behöver inte va ute och sysselsättas lika mkt. Dem klara sig bra på en roligt inredd bur, men behöver såklart också komma ut, men inte i samma utsträckning som råttorna.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

mieeow
2011-01-25 15:25
#4

Jag tycker inte råttor luktar mer än möss! jag tycker faktist det är mössen som luktar mer, men det kan ju vara så att jag vant mig vid råttlukten så pass..

Jag kan inte jämnföra så mkt mellan råttor och möss då jag nyligen fått mina möss, men råttor är underbara djur!

Min mamma beskriver dem som små hundar, och jag tycker det är en jättebra förklaring, bara man lägger ner tid på dem. De får vara ösa några timmar varje dag, och det är så gulligt när man kommer in i rummet, så kommer fyra råttor springande fram till en, klättrar upp för benet ända upp till axeln bara för att hälsa :D

Det lite sämre är väl att saker går i sönder, har dem lösa i mitt eget rum, och glömmer jag att ta bort ömtåliga grejer som glas, ljusstakar och sånt så händer det att det går i sönder. Glas är det vanligaste, de vill ju smaka på allt, så sätter de sig ¨med baktassarna på glaskanten, och vips! så har glaset vält med allt det innehöll :P

de är också små tjuvar, om man äter något i rummet när de är lösa så får man verkligen inte vara ifred! haha, och apor som de är så lyckas de alltid komma till skålen/tallriken, hur högt man än håller den.

Jag har aldrig haft någon råtta som bitit, och flera av mina kommer då från djuraffär. däremot har jag haft en som var oerhört tam, sov i  min säng om nätterna och följde med överallt, underbart var det!

det var allt jag kom på nu :D

emeliie-96
2011-01-25 20:32
#5

Okej, så i stort sett så är möss och råttar ganska lika? Jag kommer ju fortfarande ha kvar mössen och så men jag tror att jag kommer köpa råttor i framtiden. Man ska väl ha två råttor tillsammans?

ivanhoe81
2011-01-25 20:45
#6

jag har 14 hanar tillsammans inom råttor, det är minst 2 råttor man ska ha

Annons:
mieeow
2011-01-25 21:23
#7

det är också en posetiv grej med råttorna! man kan ha stora flockar för både hanar och honor, alltså en stor flock med bara hanar och vice versa (inte blandat, haha) Så man slipper massa småburar :)

ivanhoe81
2011-01-25 21:24
#8

mankan ha stora flockar med möss med, har en flock med honor som är runt 15-20 st (har haft runt 20 förut men har delat upp den nu till mindre)

mieeow
2011-01-25 21:45
#9

#8 ja, med honor ja. men inte med hanar, om jag fattat det rätt?

emeliie-96
2011-01-25 21:46
#10

Okej, luktar det mycket om man har två honor?

mieeow
2011-01-25 21:51
#11

Jag tycker inte det, sålänge man inte trycker ner näsan i en nerkissad filt ;) andra här har ju sagt att deras råttor luktar, men jag märker inget. Bara man är noga med att tvätta filtarna och byta underlag i buren så :)

ivanhoe81
2011-01-25 21:54
#12

#9 hanar kan gå med mindre flockar men finns riska att de kan börja slåss om man har otur har flockar på 3-6 hanar, men så är de inte så gamla än så chansen finns att jag snart får dela upp dem till mindre flockar eller ensamma

#10 hade 3 råtthonor ett tag här hemma som bodde i mitt sovrum, morsan som har superluktsinne kände inte en enda doft av dem trots att jag inte städat deras bur på 1 vecka, medan hon säger att hanarna stankefter endag då jag hade enbart 5 st i en bur

Grodan
2011-01-26 03:54
#13

Jag tror att du måste känna efter själv. Har du haft kontakt med råttor?

Vad jag tror är grejen när man väljer husdjur är hur man själv fungerar med dem. Hur och om man kan läsa dem, förstå dem och känna något med och för dem. Om man gillar deras kroppsspråk, deras lukt, om man är ok med deras matvanor och andra saker.

Jag själv t ex förstår inte alls hamstrar och marsvin. Jag känner inget för dessa djur och förstår dem inte. De beteer sig inte på ett sätt jag känner är naturligt för mig. Jag tycker de är konstiga. Inte heller attraheras jag av deras yttre.

Däremot klickar jag oerhört bra med iller, möss och råttor. Det känns i ryggmärgen.

Den största skillnaden mellan just möss och råttor är att möss inte är speciellt krävande och råttor vill ha ut lite mer av livet än att bara sitta i bur och få mat.

Så mitt råd är att du innan du skaffar råttor hälsar på hos någon som har några sällskapsråttor och känner efter om du "klickar med dem"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
emeliie-96
2011-01-26 10:25
#14

#13 Vi har haft råtta förut när jag var liten och jag kommer ihåg att jag älskade att hålla på med honomGlad Jag tycker igentligen att möss är lite i minsta laget. Jag gillar lixom att ha något att ta i.

Jag känner ingen som har råttor så det blir nog ganska svårt :/

RosaKiwi
2011-01-26 12:22
#15

Du ska ha dem minst två och två varesig det är honor eller hanar. Alla mina hanar har alltid kommit överrens =)

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

emeliie-96
2011-01-26 21:32
#16

#15 okejGlad

Asså när man säger att dom luktar menar man då att det luktar i hela rummet som man har dom i elr luktar det bara i buren och typ på dom?

En av mina vänner sa att råttor kunde klättra upp på gallret och sen kissa ut på golvet, stämmer det?

mieeow
2011-01-26 21:34
#17

#16 haha kan kan dem säkert, men jag har då aldrig varit med om det. Ett tips förresten, kolla in råttor.ifokus

emeliie-96
2011-01-26 21:40
#18

#17 okejGlad Bra tips! går in där direktTungan ute

emeliie-96
2011-01-27 21:15
#19

Vad är skillnaden på en tamråtta och en dumdoråtta?Glad

mieeow
2011-01-27 21:29
#20

Både dumbo och toppörade är tamråttor, skillnaden är placeringen av öronen. På en dumboråtta sitter öronen längre ner på sidorna och är lite mer "platta" så de ser större ut, på toppörade sitter öronen uppe på huvudet och är lite ihopvikta, alltså se dem mindre ut. ;)

Annons:
emeliie-96
2011-01-27 21:31
#21

#20 Okej, så dom är lika stora och så?Tungan ute

mieeow
2011-01-27 21:42
#22

jadå, ingen annan skillnad än öronen

emeliie-96
2011-01-27 21:45
#23

vilken tycker du är sötast då?Glad

mieeow
2011-01-27 21:54
#24

båda, ingen, lika söta :)

emeliie-96
2011-01-27 22:00
#25

haha xD okejGlad

mieeow
2011-01-27 22:03
#26

försöker lägga upp bild, men datorn krånglar :(

emeliie-96
2011-01-27 22:08
#27

okej. Jag är jätte sugen på att skaffa råttor men det blir nog svårt att övertala mamma till det :/ Hon gillar ju inte lukten och de. Och det är det som är så konstigt, för mamma är aldrig i mitt rum så hon kommer väl inte märka något ändå? Men tycker du att jag är "dum" om jag säljer mössen och köper råttor? Glad

Annons:
mieeow
2011-01-27 22:26
#28

Jag tror inte hon skulle märka av lukten sålänge du städar, har bra underlag osv.

Jag tycker att om man skaffar sig ett djur så ska man vara beredd att ta hand om det på bästa sätt hela dess liv. Det är ok om man inte kan ta hand om dem, inte tid eller så, men att byta ett djur mot ett annat tycker jag känns lite dumt…

Men du bestämmer själv, annars kan du ju göra som jag: ha både möss oh råttor. Det kan äta samma mat, ha samma underlag så det blir inte en massa olika sånt

emeliie-96
2011-01-27 22:54
#29

Mm jag vet jag skulle känna mej ganska dum mot dom… Jag kan inte ha både möss och råttor dels för att jag inte har tid men fyra burdjur(Har ju två katter och en hund också) och sen så åker vi till landet på helgerna på sommaren/våren så då blir det jätte fullt i bilen och så blir det så dyrt om jag ska köpa en till bur hit och två till landet… men det är såklart det som jag helst skulle viljaTungan ute

mieeow
2011-01-27 23:08
#30

jo, förstår det. men vänta lite då? håll dig till mössen ett tag till?

emeliie-96
2011-01-27 23:40
#31

Ja,jag gör såGlad dom är ju väldigt roliga och söta dom meTungan ute Men någon gång i framtiden blir det råttor =)

RosaKiwi
2011-01-27 23:51
#32

Om jag hade skaffat råttor igen så hade blivit två nakna dumbo hanar. UNDERBART SÖTA och hanar e så mysiga för dem e såå lata och gillar faktist att mysa. Honor kan vara lite stutsigare.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

mieeow
2011-01-27 23:59
#33

ja, jag har bara honor. och här är det leka leka leka leka LEKAAA, och sno mattes mat förståss ;)

emeliie-96
2011-01-28 22:15
#34

#33 Okej =)

Råttor är väl mer framåt och inte lika rädda som möss? =)

Annons:
Grodan
2011-01-28 22:19
#35

#34 Jag tycker inte att möss är rädda utan försiktiga. Det tar längre tid innan möss kommer fram. Givetvis finns undantag. Det finns möss som är rädda, precis som det finns råttor som är rädda. Det finns även möss som är mindre försiktiga och snabbt kommer fram…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
2011-01-28 22:21
#36

#35 jo det stämmer jag har några mushonor som stannar och kollar vad det är som kommer och när de ser att det är jag så ska de upp i handen på mig direkt

emeliie-96
2011-01-28 22:32
#37

#35 & 36 Okej, Men mina möss är väldigt försiktiga och dom kommer inte fram till mej om jag lägger ner handen i buren elr så. Jag tar upp dom flera ggr om dan och då ger jag dom små godsaker, men dom är fortfarande försiktiga. Och nu är dom typ ännu mer försiktiga/rädda för en av mina katter kom in i mitt rum igår och hoppade upp på buren och stod där i och sparkade runt. Blev jätte arg på henne.

ivanhoe81
2011-01-28 22:40
#38

samma sak har hänt mig men de stog inte ovanför buren utan nere i buren och åt på en av mina mös :'( hann inte reagera från då att jag öppnade dörren till gnagarrummet tills att katten var nere i buren och bet ihjäl en mushona (hade ett akvarium utan lock)

emeliie-96
2011-01-28 22:55
#39

#38 Usch va jobbigt :(

Asså hon stod i buren men hon hade inte fått tag på någon. Jag har en duna bur utan lock så det är väldigt lätt att komma ner i buren:/

lisa14juni
2012-02-22 05:10
#40

Hejsan! Anna heter jag! Glad. Jag har inga råttor utan möss men ja tycker de är lika smarta, roliga å man kan ha dom lite överallt! Det enda som kiljer,d et är ju storleken, men i vissa vall spelar det roll, men för mig är möss lika urgulliga som råttor! Skrattande

Upp till toppen
Annons: