Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2650 ggr
Lyan
2010-11-14 13:26

Satin?

Jag håller på att kolla upp lite angående satinanlaget och hur det fungerar på andra arter än marsvin.

Hos satinmarsvin finns det en sjukdom som är direkt kopplat till satinanlaget.

Så jag har lite frågor, hoppas någon kan svara :-) Eller om ni har någon länk till någon som vet? Jag är inte alls insatt i möss och vet inte var jag ska söka.

Är det samma anlag på mus?

Blir satinmöss lättare sjuka än vanliga möss?

Har någon varit med om tand- eller skelettproblem på någon satin?

Vad jag förstått har satinmöss vita tänder och vanliga möss gula, vad beror det på?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
StillaSinnet
2010-11-14 13:47
#1

Satin är recessivt, så långt vet jag, och de har vita tänder, ja. Varför vet jag inte…

Här är en finsk sida på engelska som förklarar även andra satinliknande gener som det finns vissa problem med:

satin

och här är en tråd från ett engelskt forum som rör just tänderna

din länk var mycket intressant…vad jag vet finns det inte den typen av skelettproblem bland möss, men möss blir ju också bara några år. Det kan ju vara så att man inte har följt upp satinmössens dödsorsaker på ålderns höst, eller röntkat dem.

Satinmöss får färre ungar och blir lite mindre i storlek än standardmössen. Vad som gör detta är jag osäker på.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lyan
2010-11-14 13:49
#2

Tack! Ska kolla upp dem ikväll när jag har lite mer tid att läsa i lugn och ro :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Grodan
2010-11-14 18:20
#3

Jag själv anser att Satin möss kan vara en aning mindre än övriga och faktiskt ibland även lättare att bli sjuka. Dock är ingen direkt sjukdom kopplad till Satinanlaget och det går bra att para Satin med Satin.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Moonchillas
2013-12-30 22:11
#4

Denna tråd skrevs för två år sedan, men är själv nyfiken på satin. Hur är satiner idag. Blir dom lättare sjuka än andra möss, har dom sämre immunförsvar? Tacksam för svar.

Moonchillas
2013-12-30 23:40
#5

Har också hört att satiner har en förmåga att bli mindre i storlek. Är satiner något värt att satsa på?

Jag vet dock att satinglansen syns bäst på ljusa möss, som red, yellow,  fawn, cream och vitt. Dock så slopar jag helt red, yellow och fawn då det är mycket hälsoproblem i dom generna. Jag vill få fram friska möss med längre livslängd. Men då är frågan som sagt vart någonstans satiner ligger. Hur är deras hälsa och livslängd i övrigt? Hur är immunförsvaret?

ariama
2013-12-31 08:13
#6

Satiner blir mindre än ickesatiner, fast det går att avla upp storleken med medveten avel. Om man inte avlar medvetet på just satiner, utan får "händelsevis" i kullarna, kan de ibland vara svagare och räligare, och ha sämre livskraft. Det här går att avla bort, så det är inte obönhörligt kopplat till anlaget. Däremot kan det ju vara lite svårare, eftersom man då får ännu ett kriterieum att ta hänsyn till i sina urval, och urvalen brukar kunna vara mycket svåra och komplexa redan före (om man vill ta hänsyn till många saker samtidigt).

Annons:
StillaSinnet
2013-12-31 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mina satiner får jag i pew och sö cr och i beige. Det är linjer som normalt har mycket stora möss men jag kan se att satinerna är aningen mindre i storlek. Dock större än svensktypade eftersom typen fortfarande är engelsk med stora öron, lång svans osv.

Jag får också satiner i blått då och då men som du säger så syns detta inte lika bra. Framför allt försvinner glansen med åldern.

Ljusblå nyanser är superfina i satin. Tex blå burmese, blå splash, blå stone och även pearl. Men satinet ger musen en mörkare färg än den i själva verket har så tex pearl som ju ska vara ljus upplevs för mörk. Lika så beige som inte alls ser beige ut i satin

Röda möss behöver inte vara dominant röda. Inte recessivt röda heller. Rött finna i tex agouti och i choklad också. Agouti eller argente (rödögd agouti) i satin är jättevackra!

SE-Svartlings Nani, agouti långhår

Bilder på satin är mycket olika beroende på hur hård blixten är. Denna bild är tagen med mjuk blixt och därför ser satinet sämre ut. Jag kanske kan fota några satiner bättre i morgon så kan du få fler bilder

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-12-31 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

bebisar i sö cream, rö cream och beige. Dessa föds oftast blandat i kullarna eftersom cream inte kan avlas rent. Genotypen är c(e)/c medan beige är c(e)/c(e)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2013-12-31 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Då visar jag några Björndalsmöss i satin. Färgen är recessive yellow, dvs den "röda" varianten som inte har genetiska defekter. Fast mina är gula, inte röda.

ariama
2013-12-31 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

Upp till toppen
Annons: