Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 841 ggr
Charlie2006
2010-11-02 17:13

Hur ska jag göra vid ihopsättning..

Imon ska jag hämta hem en, två eller flera möss (beror på vilka jag fastnar för Oskyldig) som jag tänkt ska bo ihop med mina tjejer om några veckor, när dom sutit i karantän.

Så undrar vad ni tycker är bästa att göra när man sätter ihop dom, på neutral yta eller direkt in i buren (när den är städad då)?, då jag inte gjort det förut. Ge mig gärna tips också.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
enbartmalin
2010-11-02 17:24
#1

En tom bur med endast spån(nytt spån, ny städad bur).
Alltså inga saker att slåss om.
När mössen kommer över ens sätt in helt nya saker eller saker som inga av mössen haft i sina tidigare burar.

Hälsningar Malin

Mymlan
2010-11-02 17:53
#2

När jag satte ihop de senaste så gjorde jag iordning en ny bur med helt ny inredning..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

axilur
2010-11-02 20:16
#3

#1 Jag skulle inte sätta ihop mössen utan något i närheten som de skulle kunna gömma sig i om det skulle behövas.

Det bästa tycker jag är en helt neutral plats med lite prylar, inte överdrivet många, och när de bekantat sig med varandra ett tag och det funkar så in i en helt städad bur med ny/städad inredning.

/Anneli

Vattnadal
2010-11-02 20:41
#4

Jag skrev en artikel om det nyss, som ligger på första sidan. Den handlar om introducering av möss, typ.Glad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

UlrikaD
2010-11-03 01:27
#5

Jag har alltid städat ur buren helt, sen lagt in massa nya saker som de "gamla" mössen inte sett förut. Flera hus och massa grejer att gömma sig bakom. Minst två matskålar och två vattenflaskor.

Sen sätter jag in nykomlingarna först och låter de vara där en halvtimma eller så, sen sätter jag in de äldre. Det har alltid funkat.

Det som INTE har funkat här hemma, det är att sätta in 4-5 veckors bebisar till de vuxna. De har fått bo själv tills de har varit ca 10-12 veckor. Och har det gällt äldre eller vuxna möss har det varit svårare att introducera en ny mus till gänget än att introducera två eller flera samtidigt.

Upp till toppen
Annons: