Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2307 ggr
Grodan
8/24/10, 3:41 PM

Introducera möss

Hur gör ni när ni sätter ihop möss från olika flockar, alternativt utökar flocken med en eller två mushonor? Berätta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vattnadal
8/24/10, 4:38 PM
#1

Det beror lite på. Vissa honburar kan jag bara stoppa in nya i utan krångel. Är det en ensam bebbe så brukar jag aldrig sätta in den till gamla tanter. Helst med mamma eller syskon, finns inte de möjlighterena:
Sätt dem en kort stund i en Transportbur, medan buren städas. Sen sätter jag in dem i buren. Är det något bråk (sällsynt, och då tar jag det som misslyckande i aveln, tyvärr) kan jag sätta dem i burken längre, eller ta ur den bråkiga en stund.

Sätter jag ihop grupper gör jag det bara. Oftast blir det städat i buren, mer för att jag gör sånt när jag städar än för att mössen behöver det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
8/24/10, 4:42 PM
#2

Jag är inte direkt någon expert på området eftersom jag är otroligt harig och tar i sär dem så fort de piper till, men jag tar en nystädad bur, helst obekant för alla där de placeras med mycket god mat i flera olika fat de första dygnen.

De gånger jag bara har kastat i en ny hona i en fungerade grupp i gruppens miljö har det aldrig fungerat… då har jag alltid fått tagit ut honan och börjat om från början med nystädad, obekant bur osv…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hyeonmu
8/24/10, 7:15 PM
#3

Jag börjar nästan alltid med att bara släppa in musen eller mössen, i samband med dagens färskmat så att alla är distraherade. Om det inte fungerar provar jag med nystädad bur. Men oftast har det varit så med mina möss att om det inte fungerar på första insläppet så kommer det inte fungera. 'Allt eller inget'-möss…

UlrikaD
8/24/10, 8:54 PM
#4

Jag har alltid sett till att introducera minst två möss till flocken, aldrig bara en för det har inte funkat. Då har det blivit allmän jakt.

Sen har mina haft åsikter om ålder, de har aldrig accepterat pytte-bebisar på 4veckor, så när sådana har flyttat hit så har de fått bo ensamma i ca 2 veckor. Då har jag kunnat sätta ihop dem tillsammans. Men småttingar har de vuxna aldrig gillat.

Jag har alltid städat ur buren helt, lagt in massa nya leksaker, god mat osv så det finns någonting nytt att göra.

Sätter in nykomlingarna först så de får en chans att ta reda på var alla gömställen och hus är någonstans. Sen efter 20 min ungefär får resten av gänget flytta in.

Det har funkat för mig iallafall.

ivanhoe81
9/7/10, 5:25 AM
#5

jag har haft tur med mina introduceringar, har bara släppt ner de nya honorna i de gamla honornas bur det är endel nosande på varandra men sedan sitter alla bredvid varandra och äter

[cessi]
11/5/13, 9:10 AM
#6

Jag har nu skyfflat spån i två veckor mellan mina tre nykomlingar och gammeltanten beach. Är spänd på hur det ska gå att sätta ihop dem, eftersom att beach var ledaren när hon bodde med sin syster och i den nya flocken har jag en tydlig ledare där också. Är det troligast att dessa två börjar bråka med varandra om nu någon gör det? Jag har faktiskt ingen aning om vem som kan tänkas bli the big boss för någon lär väl bli det?

Jag har märkt att när jag låtit nykomlingarna springa i soffan nu den senaste veckan, där beach tidigare varit, så är ledaren benita mest reserverad medan de andra springer runt och är nyfikna. Beror det på att hon känner sig hotad av lukten av beach?

Måste man introducera nya möss till varandra i buren? Kan man inte börja med att låta dem träffas på en mer neutral plats, t.ex. i soffan eller på vardagsbordet som inte är någons territorium?

Annons:
Galenidjur
11/5/13, 9:56 AM
#7

-följer tråden-

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

KickiG
11/5/13, 10:22 AM
#8

#6 Jag har aldrig introducerat möss, men med tanke på allt revirhävdande beteende hos alla djurarter så skulle jag svara att bäst är ett ställe där ingen av dem någonsin har varit. 

Och sedan när man lägger dem i samma bur se till att den är ordentligt städad, och helt ommöblerad så att det inte blir något gammalt "mitt område" kvar där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Tilde!]
11/5/13, 7:57 PM
#9

Lägger honan i transportkartongen, sen lägger den i buren, den nya brukar vara lite blyg medan de andra glatt springer in i kartongen och får sig en överraskning när det ligger en ny mus där! Sen springer de runt i timmar o piper på varran men det slutar alltid med att alla ligger och myser med varandra.

[cessi]
11/6/13, 7:07 AM
#10

Okej så det är normalt med pipande? Är lite stressad för när de fick träffas igår på ett bord och i soffan så gick det hur bra som helst och det var som att de kände varann sen förut. Sen städade jag ena buren och satte ner alla tillsammans. Första halvtimmen gick bra men sen blev det en massa pip, luktande i varandras rumpor och så vidare. Kändes som att beach lite jagade de andra och försökte sätta dem på plats, medan benita inte var lika berörd av detta utan snarare var den som sprang och snusade i beach rumpa. Efter kanske en timme blev det tyst igen och säkert 1,5 timme gick utan att ngt ljud hördes. De satt och åt tillsammans och byggde bo. Så jag gick och sov. Nu på morgonen vaknade min sambo tidigare och hörde ett par pip från ena kartongen där alla verkar sova. Jag steg upp, hörde ett pip men nu har det varit tyst en stund igen. Alla möss är vakna och ute ur boet och ingen verkar skadad. Vad är normalt pip och vad är inte? Hur mycket får det pipas och snusas och jagas innan de bör lugna ner sig? När bör man separera dem?

[cessi]
11/6/13, 7:21 AM
#11

Kollade också två av muslingarnas rumpor nu samt andra privata delar och beach har inte bitit dem iaf för de såg rena och hela ut…

Galenidjur
11/6/13, 9:29 AM
#12

#10 Vet inte om det är normalt eller inte, men första veckan jag hade mina två så pep de något fruktansvärt hela nätterna. Kunde knappt sova! Det lät verkligen som att de höll på att ha ihjäl varandra så jag sprang flera gånger till buren för att se till dem, men så fort jag kom dit hade ingenting hänt. Sen lugnade de ner sig efter en tid och ingen blev nånsin skadad. 

Kan det vara så att det låter mycket värre än det är bara?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Tsunamis
11/6/13, 9:37 AM
#13

Möss piper i 'förebyggande syfteä dvs de piper för att visa sig underlägsna och när de är osäkra/lite rädda. Så enstaka pip är i 9 fall av 10 absolut inget att oroa sig för de kommer sluta inom max ett par dagar.

MvH  Tsunamis

Annons:
[cessi]
11/6/13, 9:47 AM
#14

Tack för era lugnande svar. Nu hoppas jag att de snart slutar. De ligger för tillfället och sover tillsammans så…

[Tilde!]
11/6/13, 5:46 PM
#15

Men har du flera hus till de då? Eller är de " tvingade" (inget illa menat!) att sova tillsammans? :)

[cessi]
11/6/13, 6:42 PM
#16

Jag har flera hus, eller snarare kartonger eftersom jag bara har hus som tidigare använts och därför har massa lukt på sig. Ska köpa nytt hus snart. Så de valde att sova tillsammans. Nu ikväll har jag inte märkt av ngt bråk mellan beach och de två mössen som varit undergivna den tredje. Däremot verkar det fortfarande inte vara avgjort vem som blir boss av beach och benita, för de har pipt på varann nån enstaka gång. Ingen fara, jag tar inte illa upp :)

Lindb
1/21/14, 9:26 PM
#17

#16 Hur har det gått för dina möss nu några månader senare? :D

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[cessi]
1/21/14, 9:56 PM
#18

#17 Det har gått bra, alla möss trivs bra ihop och bråkar aldrig. Det tog några dagar sen lugnade de ner sig 😍

Tack för att du frågade :)

Lindb
1/21/14, 10:02 PM
#19

#18 Åh vad kul och bra! :) Hur gjorde du nu då? Hur länge hade du dom i karantän, och hade du dom i olika rum då för övrigt? :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[cessi]
1/21/14, 11:03 PM
#20

#19 Jag hade de nya i karantän i 40 dagar! Under karantän var de i olika rum, ena buren i köket, andra i vardagsrummet. Sedan skyfflade jag spån i ett par veckor och sen satte jag bara ihop dem i en ny rengjord bur med ny inredning som inte var "revirmarkerad". Blev lite tjafs i början innan de gjort upp om vem som bestämmer :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: