Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3154 ggr
Grodan
2010-07-20 00:33

Kutterspån

Japp. Det är sant. Jag har köpt kutterspån, dvs hyvlade tunna träsbitar av barrträd. (Varför heter det kutterspån?)

Och det värsta av allt är att jag har lagt det i mina djurburar…

Jag är kutterspånshataren numbero 1. Men jag hade inget val. Toa-lätt funkar inte och det luktar så illa och något annat kan jag inte hitta som jag också lätt får hem utan att behöva betala massa hundralappar i transport. Och jag orkade bara inte beställa en bal aspflis till detta ställe där jag nu bor…

Så nu luktar det kutterspån här. Och ligger spån överallt på golvet förståss… nä, inte så farligt än.

Det är kanske 25 år sedan jag hade smådjur på kutterspån. Men jag hade i a f tur och fick tag på ett spån som ej är dammigt.

Och faktiskt så har mössen jättekul i det.

Därför tänkte jag… äh, vatt dö häck lixom… så jag gick o köpte lite hö också… på en ica-affär där det garanterat legat länge i en påse och inte innehåller något som kan krypa på mina djur… utom ev maskägg, men sådana blir man ju inte av med ändå så…

Jag kommer att prova aspspån efter detta, som ju inte alls innehåller terpentin. Mest för att jag kan beställa det till rätt bra pris o få det nästan hem till dörren, samt givetvis för att asp är bäst!!!

Bildbevis kommer, eventuellt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vattnadal
2010-07-20 00:39
#1

Jag har kört av och till med kutterspån sen jag flyttade till Odlingen. När jag har råd blir det Nickos alspån, annars kutterspån, en sk dammfri variant till häst, och konstigt nog tål jag den, som nyser av toalätten…

Inga problem alls med mina möss, förutom då jag förvarade den i stallet, där vilda möss springer som de vill…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
2010-07-20 00:53
#2

Jag har valt hampflis sista tiden. Dyt som skrutt! Men är man gjord av pengar spelar det ju ingen roll, hehe… men det är bra. det är ett grödre flis, inte fyrkanter, som mössen gnager som tokiga på för att få ner dem i storlek så de kan boa bättre med dem. Det håller dem rejält sysselsatta och det håller sig drygt en vecka.

men…jag har ju inte mina möss inne Obestämd …då kanske man behöver byta minst en gång i veckan i större grupper och hos hanarna.

http://www.tjust-green.se/pages/hampastro.html

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ivanhoe81
2010-07-20 01:01
#3

jag har stort sett dammfritt kutterspån (inget spån är dammfritt tyvärr) jag märker ingenting hos dem men så har jag också väldigt mycket dokumentstrimlat papper i spånblandningen (som det blir, tror att jag har närmare 60% med tidningspapper)

orsaken att jag har kutterspån är för att jag skulle aldrig ha råd att fylla 2 stora akvarium med 50% spån till mina gerbiler om jag hade köpt sådant dyrt, men så har jag också hört att kutterspån enbart avger de farliga dofterna då det kommer i kontakt med vatten

Mymlan
2010-07-20 01:03
#4

Kolla med foderbud, kan hända de kan ordna transport även hos dig Grodis.. De har kutterspån av LÖVTRÄD.. Jag köper katt o hundmat av dem, betalar inget extra för transporten hem till dörren..

Foderbud

Leverans utanför stockholms län kostar 99:- sänds med DHL..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

StillaSinnet
2010-07-20 01:15
#5

Mymlan: det var häftiga priser! Hamapsäcken kostar 110.-! Den betalar jag 88.- för i butik och tycker det är mycket Förvånad

Jag tittade på undulatblandingen men den kostar ju över 500.-/säck om 25kg!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Mymlan
2010-07-20 01:18
#6

#5 Här i Rimbo finns det inte så mkt att välja på, ena butiken har mycket lite till fågel, gnagare.. Men betydligt mer till hund o katt och akvarie tillbehör. Samma med den andra butiken här i Rimbo.. För mig så är detta bekvämt då jag köper kattsand, kattmat och hundmat av dem, då detta är för tungt för mig att få upp för 3 trappor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
gulzebra
2010-07-20 01:22
#7

Finns ju stl-strö annars. 100 liter för en 50-lapp på Granngården Skrattande Köpte det själv idag, får se om det är något att fortsätta med eller om jag går över till alflis.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

StillaSinnet
2010-07-20 01:24
#8

#6 Var ligger Rimbo? Jag bor i byhålan Degerfors :P

#0 det heter kutterspån för de kan ha lite kuttrasju där när de bäddar så gott <3!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Mymlan
2010-07-20 01:32
#9

#6 Rimbo ligger ca 7 mil norr om Stockholm, tillhör/ingår i Stockholms län.. Rimbo ligger även ca 5 mil från Uppsala.. Tar med bil/buss ca 20 min till Norrtälje..
Degerfors vet jag vart det ligger då jag bott i Karlskoga, bodde där då Bofors fick sin gasolycka på 80 talet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MP160
2010-07-20 01:43
#10

Jag saknar kutterspånets LUKT, när det är nystädat och luktar sådär gott och träigt… Åh vad mysigt det känns då!

ivanhoe81
2010-07-20 01:53
#11

100liter för en 50lapp kanske blir att köpa det till mössen om nu det finns på granngården/xlbygg de tar inte hem sådant som inte finns hos dem i vanliga fall (dålig stil) det är därför jag brukar köpa kutterspån för runt 90 kr och då är det 400liter

Mymlan
2010-07-20 01:56
#12

Jag testade en gång här kutterspån då det var lite skralt i pluskan, men det fungerade inget bra för mössen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ivanhoe81
2010-07-20 02:09
#13

va varför fungerade det inget bra för dig då?? mina gräver gångar och grottor här hemma, lite synd att förstöra allt efter mindre än envecka som jag gör rent hos dem

Annons:
Mymlan
2010-07-20 02:16
#14

#13 Började dyka upp sår på dem så man fick behandla med stronghold.. Nu köpte jag ju spånet på granngården och det är tyvärr inte mus/råttfritt där. Men jag anv nu paperspellets men även spånet från Foderbud det som är från lövträd, dock så är det stora hyvelspån..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ivanhoe81
2010-07-20 02:24
#15

#14 oki, här är det ju så väl inpackat i vaccum påsar och jag tar alltid de säckar som jag ser att det inte är något hål på

men du kanske inte använde samma som jag, stabens stallströ, jag har inte sett ett enda sår på mina

Mymlan
2010-07-20 02:28
#16

#15 Ja, men innan det packades i dessa säckar så vart har det varit? där kan det ju sprungit möss, råttor, sorkar etc över/i.. Jag törs inte anv spån igen, tyvärr..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ivanhoe81
2010-07-20 02:35
#17

okidoki, tänkte ju bara att jag förvarar alltid spånet i drygt 1 månad innan jag öppnar dem med och det är ju så läånge som man typ ska förvara det mesta innan man ger sådana saker till djuren men men…

du har haft problem med spån men inte jag, man använder ju det som man själv tycker bäst om

Grodan
2010-07-20 02:48
#18

Glömde tillägga att kutterspånet inte var billigt heller. 200 kr för säcken. Visserligen hoppressad, men ändå…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2010-07-20 02:54
#19

Jäklar vilket dyrt spån :O Här får jag en stor bal för 85 kr på Dalviks kvarn, näst intill dammfritt och allt (nä, jag kör inte på spån till muslingen, men däremot till kaninerna och marsvinen). Köpte på Granngården idag för samma pris, får se om det funkar eller om jag får fortsätta handla på Dalviks kvarn.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2010-07-20 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ja, eller hur… men det räcker i a f till två burstädningar till… jäij!

här ett bildbevis


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ivanhoe81
2010-07-20 22:42
#21

de älskar spånet ser jag, gräver och allt :)

Grodan
2010-07-20 23:13
#22

ja… pinsamt… men de har jättemycket pyssel av det


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

imsuchadiva
2010-07-21 01:09
#23

Jag använder wellpappströ till mina möss, kanon tycker jag :D

Mymlan
2010-08-04 16:33
#24

Foderbud kommer ta in hampaströ i 100L säckar, pris vet jag ej än. Sedan kommer de få in något nytt Hampabädd i olika storlekar man klipper till den storlek man ska ha.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2017-08-10 15:57
#25

*fnissar lite* vilken hemsk tråd… jag hade inte lång stund med kutterspån i a f kan jag försäkra… fick lite panik där i Malmö, där jag satt på nytt ställe o inte visste vart jag skulle handla strö och hur (hade ingen bil o det var fett svårt med parkering där mitt i stan)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: