Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 917 ggr
Zannnna
3/10/10, 12:11 PM

Klickerträning, hjälp

Hej! Jag håller på med ett projektarbete i skolan då jag tänkte försöka klickerträna en av mina möss för att sedan lära den några tricks eller agility (har inte bestämt mig än). Nu har jag stött på problem och det är att de inte vill ha maten som jag ger. Jag har försökt med två av mina möss men det är samma problem med båda. Jag har försökt med små smulor av ost, nötter, frön och potatis men ingenting fungerar. De äter kanske två-tre gånger innan de tröttnar.

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Annons:
Musiken
3/10/10, 12:14 PM
#1

Variera godiset? Ge en bit potatis en gang, ett solrosfro nasta osv. Da hinner de inte trottna :) Och korta, intensiva pass tror jag passar djur mycket battre an langa.

jossehhh
3/10/10, 12:20 PM
#2

Ge pyttesmå godisbitar, jag vet en tjej som har gjort detta innan, du kan säkert hitta tråden om du letar lite, hon klickertränade sin mus.

Du kan ju även ge den "tråkig" och inte så god mat i buren, så blir den mer intresserad och motiverad att jobba för dina goda bitar.

Vattnadal
3/10/10, 12:20 PM
#3

Smör, en liten slick från en tandpetare!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zannnna
3/11/10, 10:13 PM
#4

Okej, tack för tipsen, ska prova och se om det går bättre=D

Grodan
3/16/10, 11:17 PM
#5

Mitt tips är tyvärr något lite sött, som t ex Digestive eller Brago kex. Smula sönder kexet i små små bitar - alltså PYTTESMÅ - så att musen verkligen vill ha mer när den bara fått en liten liten bit. Och sådana kex… ja, vad säger man… möss kan göra vad som helst för dem faktiskt!!!

Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
3/16/10, 11:19 PM
#6

Mina möss tar aldrig ur handen… de är så tråkiga! Äter typ bara i buren :/

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
3/16/10, 11:26 PM
#7

Alla möss passar inte att klickerträna… svensktypade lämpar sig därför säkert bättre än engelsktypade, givetvis med undantag (Morakullan´s Ximo t ex… hon var en agilitymus av stora mått, hon slickade även saliv från min mun - sånt smälter jag för)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
3/16/10, 11:26 PM
#8

sådana är mina med i början, men jag använder mig av underlatblandning i handen, det älskar de då det inte är så mycket i deras foderblandning
så jag lär mina att äta ur handen på det sättet

Zannnna
3/17/10, 10:12 PM
#9

Jag har försökt undvika för onyttig mat till mössen men om det fungerar med digestiv så får det bli det. Musen som jag tänker klickerträna med har dessutom lätt för att bli tunn, jag tror att det är för att hon förbränner mat väldigt snabbt så jag jobbar på att få henne hålla en bra vikt, så det skadar knappast med lite digestiv då och då=) Tack för tipset;)

Upp till toppen
Annons: