Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3874 ggr
amaira
12/30/09, 11:01 AM

Fråga om Öppna Burar

Jag fick en fråga som jag svarar på såhär, för jag tycker det är ett intressant ämne.

"Jag planerar att inreda ett dockhus till två möss. Jag vet ju att du har öppna burar åt dina möss, och att det går bra.

Vad tycker du jag ska tänka på när jag inreder åt mössen? Kan jag använda klarlack på golvet som tål urin tror du?

Alla råd och tips tas emot med stort tack!!"

Annons:
amaira
12/30/09, 11:10 AM
#1

Först och främst vill jag säga, att det är förfärligt roligt att ha öppna burar till sina möss!!

Jag har en helt annan kontakt med dem på det viset. Och de med mig.

Och mösen varken hoppar sin väg eller rymmer. Men det allra viktigaste att tänka på när man börjar med öppna burar, är att kanterna utåt ska vara greppvänliga, inte halkvänliga.

Möss är smidiga och starka, och väldigt nyfikna djur. De utforskar allt, och då menar jag allt. De vill gärna veta vad som finns utanför och bortom buren, så de nosar, sträcker sig, kollar hur långt bortanför de når, och om det finns något de kan komma vidare till där.

Är burens kanter halkvänliga, halkar de ut och ner på golvet eller bordet eller vad som finns under. Och sedan fortsätter de vidare, ut i friheten Kyss med sin upptäckarlusta. Men det var ju inte vad vi hade tänkt oss.

Med en greppvänlig kant, som till exempel ett akvarium har, kan de hänga sig utmed utsidan så de nästan ser ut att bara hänga i en tå, haha, och så hivar de sig upp igen!! Möss är som sagt starka ochs midiga djur, och de hoppar INTE ut i det okända, det är det läbbigaste de vet!

Så, se till att det finns bra kanter där de får bra grepp med tassarna. Och finns det inte det, så försök placera en list, eller en gren kanske, eller vad som helst som funkar, utmed själva kanten.

amaira
12/30/09, 11:14 AM
#2

Nu är möss väldigt olika till temperamentet och till sitt mod. Har man mössen på ett bord, så kommer några att inte ens gå nära kanten, för det verkar så läbbigt, medan andra (flertalet) utforskar kanten också med lagom varsamhet, och andra återigen förr eller senare kommer att försöka kolla vad som finns "utanför kanten", och mycket troligt halka ner (greppvänlig kant saknas) och fortsätta sitt undersökande nere på golvet.

amaira
12/30/09, 11:30 AM
#3

Att lacka golvet, jag vet inte. Det får andra svara på (hoppas någon gör det här!! Skrattande )

Hur gör jag? Ja, jag har ju ofta kartonger (som kastas när de "tagit slut", eller plastbottnar av olika burar som jag sätter ihop (och där jag skrotat ovandelen fullständigt).

När jag haft "lådor" av trä, har jag förr eller senare kastat dem. Medan jag använder dem, har jag tidningspapper underst  (vilket de snabbt gräver fram, river lagom stora bitar av och draperar sitt bo av -  fint, då har de sysselsättning) och sedan Toa-Lätt som bottenmaterial. 

Ofta när jag har "känslig botten" har jag två strategier:

  • Jag ger dem en toa-låda. Det funkar oftast, inte alltid, men när det funkar kissar de där.

Toalådan kräver sin egen strategi för att funka, läs nedan.

  • Jag sätter ett plastlock eller liknande i hörnorna. Till exempel ett sådant där plastlock som medföljer godislådorna som man kan få från butiker, och som många även gör hål i locken och använder som transportburar.

När jag ger mössen en toalåda, har jag en strategi för att de ska börja använda den. Jag startar upp den som matskål! Förvånad

Underst ett rejält lager tidningspapper (det suger upp bra), sedan ett lager spån (suger också upp bra). Och så rejält med frön över alltsammans! Men bara en gång, jag fyller aldrig på mat där igen. Men när den placeras i buren första gången, är den fylld med läckerheter!

De dumma mössen (Ursäkta mig, mina älsklingar! *pratar med mössen* ) sitter där och äter och kissar och njuter, de små tokstållarna. Och har de väl börjat kissa där, så fortsätter de noggrant!!

Voila! En fungerande kisslåda!

amaira
12/30/09, 11:39 AM
#4

Ja, det är väl det viktigaste att tänka på: greppvänliga kanter så de inte halkar ut, för hoopar, se det gör ytterst få möss.

Och så förstås, små ungar och alltför unga möss, såna som druttar och ramlar över sina egna fötter, haha, där måste man förstås vänta in deras "mognad".

Ju äldre mössen blir, desto mer obenägna att söka de vådliga äventyren blir de.

Inredningen gör man sedan som man vill med. Det härliga är att det inte finns något tak, inget stopp uppåt (gäller förstås inte dockhus som har tak), och att man kan göra härliga klätterställningar som de älskar, ocfh som når ända upp till himlen om man vill. (nu överdrev jag en smula, hihi, men friheten att inreda blir ju efter helt andra mått.

Kom gärna med fler kommentarer och idéer, och så förstås, hur är det med det där med klarlack??

gargamel
12/30/09, 1:27 PM
#5

Vilket  underbart alternativ för mössen och efter att jag har sett horribla skräckexempel på hur en del håller möss senaste tiden så blir jag verkligen glad över att läsa om sådant här.

SimplyLuck
12/30/09, 4:18 PM
#6

ååh önskar att jag kunde ha öppna burar.

Kan inte ha det för då lär min hund äta upp mina älsklingar

// Elin B.

Annons:
[Thiah]
12/30/09, 5:16 PM
#7

Jag har haft öppna burar och det tycker jag är supermysigt. Dessutom har jag märkt att mina vänner blir mera intresserade av mössen när dom är i öppna burar för dom visar sig mera och dom kan lätt sticka ner en hand och hälsa. :D

amaira
1/10/10, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Foton på några av mina "burar". Såhär ser det inte ut just nu, scenariot förändras ständigt Flört.

Första bilden är på "lekbordet". Här sätter jag ibland ihop "alla" mina möss, så de får ha lite kul ihop. (Givetvis inte hanar, eller ungar, eller ens mammorna om de har små ungar). Då sitter jag bredvis och har roligt ihop med dem Skrattande, och verkligen njuter av dem alla!

Elelr så har jag dem här medan jag gör rent deras burar. Eller om några möss ska bekanta sig med varandra för att de ska dela bur sedan.

Ibland blir några kvar här över natten, ibland bor några här en lite längre period av någon anledning. Duken är vaxduksliknande, och över den har jag tidningspapper, kartong, eller annat som går att kasta eller tvätta.

amaira
1/10/10, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såhär kan mina akvarier se ut. Denna är ungefär 90 cm lång tror jag.

amaira
1/10/10, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Denna är lite mindre, ca 70 cm tror jag.

Jag har lock till dessa också, att använda för honor med ungar. Men på bilden är det en vuxenbur.

amaira
1/10/10, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är ett "kartongbygge". Observera musen till höger Glad.

 Underst har jag ett gammalt plastlock till en urgammal stereo från 70-talet.

amaira
1/10/10, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här en annan variant av kartong, en gammal trälåda,

och lite annat smått och gott.

amaira
1/10/10, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och så en hörna med några "reservburar" som jag har till nyligen utflyttade musungar, och andra som jag för en stund behöver hålla "instängda". De två till vänster och det till höger, och så ett akvarium.

IKEA-lådorna är hemmabyggen, med galler framtill, funkar jättebra! Har en bottenyta på 60 x 30 cm. 

Annons:
amaira
1/10/10, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så sist, men inte minst, Cheris bur! Kyss

Den lilla lilla musen Cheri, behöver en stor stor bur för att … för att det är så bra med kaningallret, för det håller lilla Cheri inne!

Det är enda platsen där jag kan ha Cheri, som hon stannar på. Mest för att jag tror svansen liksom "krokar fast" runt kaningallret när hon klättrar utanpå, och hänger ner, så hon kan liksom inte "släppa taget" och glida ner, och försvinna som den lilla snabbt rinnande vattendroppe (eller kvicksilverdroppe) som hon ibland tror att hon är.

Det är bara en jättekaninbur som funkar som bur åt Cheri!! (Om jag inte - hemska tanke - ska hålla henne inspärrad förstås - Gud förbjude!! )

 

 Ovanpå kaninburen har jag satt en annan bur som mössen därinne kan klättra på, där finns hyllplan också.

Kaninburen, som är 100 x 55 cm, står på ett annat hembygge jag har gjort som bur. På fotot är den obebodd, därav ingen inredning.

Framtill finns till vänster en galler-lucka som kan skjutas åt sidan. Högra sidan var täckt av en glasskiva från början. Men den tog jag bort, för jag förlorade kontakten med mössen därinne.

Så jag har fäst en plastskiva mot underkanten, bara för att bottenströet inte ska rasa ut på golvet, sedan är det öppet.

Trots att det är så nära golvet, rymmer inga av mina möss härifrån. Utom Cheri förstås, som kommer och går om hon vill, utom från sin kaninbur Kyss

jossehhh
1/10/10, 12:04 PM
#15

På ett ungefär, hur ofta byter du bottenmaterial på dom öppna burarna?

amaira
1/10/10, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det är så olika. Inte särskilt ofta faktiskt, det är så stort så de smutsar inte ner särskilt. Sedan är det olika hur många möss det är i ett burkomplex.

Varannan vecka, i snitt, tror jag. Det kan gå längre tid, det kan gå mindre tid. Har jag kisslåda har det nog gått ända upp till en månad tror jag.

Många gånger är kartongerna söndergnagda i botten, när jag gör rent. Många gånger kastar jag alltsammans. Hur länge ett burkomplex bevaras, beror på hur förstört det blivit. Är det nedkissat ryker det förstås medetsamma, med det är det sällan. Snarare är det söndergnagt.

Här kommer min lilla lilla mus Cheri Flört som bor i den stora stora buren. Tungan ute Cheri, alltid på väg. Kvar i kamerans "skärpa" finns Haha.

Nästan varje dag låter jag henne komma ut. Hon är sååå sanslöst härlig!!
Först upp i min hand, sedan håller jag handen nere vid golvet. Hon sitter still ett ögonblick och kollar läget, och så drar hon iväg, fortare än ögat kan följa! Swisch - borta.

Ropar jag, så kommer hon.

Ropar jag inte, kommer hon ändå efter en stund. Då är det någon som "kittlas" på fötterna. Om jag står stilla förstås, hon riskerar inte att bli trampad på.
Har jag bra klätterbyxor, är hon snart uppe och letar reda på min hand.

amaira
1/10/10, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ibland när jag ligger i min säng (och har Cheri ute) och tittar på TV, kommer en mus uppklättrande på TV-bordet, och svassar runt där jag brukar fota mina möss. Sedan svingar hon sig fräckt över till baksidan av TV:n, och när hon har lust klättrar hon ner på golvet igen. Medan jag beundrar hennes skicklighet och skrattar åt hennes näpna uppenbarelse.

Ingen annan mus har lyckats ta sig ner från TV-bordet! Cheri går både upp och ner som hon vill.

Det är onekligen något visst med min lilla Cheri! Söt som socker, busig, snabb i vändningarna, smart, vänlig, och "en fri själ".

Och en fri själ, det ska hon förbli!!

 

amaira
1/10/10, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och så, när jag ändå är igång, ett foto på Cheris dotter Gaby, som blev internationell guldpet förra året, 2009.

 

Att jag har Gaby, är Cheris förtjänst. För den musen gör som hon vill, och hon blev kär en gång i sin ungdom och promenerade helt sonika till sin stora kärlek en natt. Hur hon bar sig åt vete gudarna. Att hon tog sig ut, det är en sak. Men hur hon tog sig upp och in, det begriper  jag fortfarande inte. Ett öppet akvarium, på en "pedistal" ca en meter från golvet.

Men kärleken övervinner ju allt, sägs det.

amaira
1/10/10, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

… och så avslutar jag det hela med ett gammalt foto av Allegro-Björn som liten. Allegro-Björn är Cheris pappa, och även Svensk Mästare i Petclass 2009, tillsammans med sin matte Faxlin  Skrattande  som "Björn" är väldigt förjtust i. Kyss

 

Terato
1/11/10, 8:29 AM
#20

Å, gud, jag bara ler när jag läser om Cheri! Vore så roligt att få ha en sån mus nån gång!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Grodan
1/11/10, 9:49 AM
#21

Vilken underbar tråd, amaira! Kisstricket är ljuvligt! Skippa matskålar o ha kisskålar…hihi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
1/11/10, 11:37 AM
#22

Tack Skrattande Kyss

Och ett par tillägg:

1. När jag säger att möss inte hoppar, menar jag förstås tammössen. De vilda mössen hoppar, var, när, och hur som helst, rakt ut i det blå. De överlever på det viset!

Ingen vild mus stannar kvar och frågar vad som pågår. De som gjort det under evolutionens gång, har blivit uppätna som svar, och sedan inte fört sina gener vidare Flört.

2. Jätteviktigt!!! De hopbyggen som man gör, MÅSTE sitta ihop stadigt och får inte ramla eller lossna!!!

Möss (tammöss) inte bara avskyr att falla, de avskyr även att deras värld faller ihop under och/eller omkring dem. Det får bara inte hända.

BMEXX
1/11/10, 2:15 PM
#23

Haha satt precis och funderade på om de inte kunde på nå vis ta sig till varandra och para sig när jag kom till cheri s lilla kärlekspromenad;P

Va härligt det låter med öppna burar! de där kisslåderna kommer jag garanterat prova när jag får de små liven!

// Pabblo

MP160
1/12/10, 1:02 AM
#24

Åh, vad jag blir glad när jag ser dina burar och läser om lilla cheri, hon verkar sååå underbart härlig! Kyss

amaira
1/12/10, 12:22 PM
#25

Skrattande

#23. Om de tar sig in till varandra och parar sig? Om jag bortser från Cheri som är en mus i sitt eget slag - om dessutom gjorde om hela paradnumret med nästa hane fyra veckor efter sitt första kärleksbesök Förvånad och jag därefter satte lock på … hanburarna!! Haha - så händer det faktiskt inte.

Mina möss rymmer inte, inte ens till varandra på kärleksmöten. Skrattande

Det händer "små misstag" ibland, men då är det jag som är upphov till dem, på grund av klantighet. Men inte heller det händer precis "ofta".

I somras hade jag mina hanmöss ute i en gäststuga som fick vara mushus några månader. Då hade Cheri ingen att rymma till.

Sedan har hon blivit vuxen, och hon bryr sig faktiskt inte om hanarna på samma vis. Hon anser att hon har gjort sitt som barnaföderska. Lustigt.

JossanH
1/29/10, 12:47 AM
#26

Men vad roligt dom ser ut att ha :)
Påminner lite om mina byggen när jag och en kompis hade varsin mus som ibland bodde hos henne och ibland hos mig ;) När mössen bodde hos mig sprang dom ofta löst i rummet och en gång fick jag en smart idé att ställa deras bur på mitt skrivbord och låta den vara öppen. Hade så lite då och då men kunde inte ha det jämt då vi hade en kisse i hemmet. Så när jag var hemma var dom lösa och under nätterna.

:)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tallullah
1/29/10, 11:59 PM
#27

Nu har jag ordnat en stor øppen burløsning till mina två møss..tyvärr har sladden till kameran blivit førstørd,annars skulle jag dela med mig bilder, hur det har blivit…jag har inte fått tag på dockhus än,men jag har en jättestor botten som jag har haft till kaninen,,den är en meter lång…och i den har jag innrätt med olika grejer som møssen kan leka i..mushus,grottor(som har blivit använd til reptiler)Grenar,steger,tunnlar ocj även en låda med jord så dom kan gräva…musburen står på ett bord på mitt sovrum…så nu får jag se till att katten aldrig kommer innFörvånad!

Och jag håller helt med dig Amaira…detta är roligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: