Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2788 ggr
Aviendha
11/30/09, 2:34 PM

"pratande" mus - vad kan vara fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en ny tråd, eftersom alla kanske inte ser detta i min bildtråd.

Min lilla Saffran är en riktig "pratare". Hon kuttrar och grejjar på en hel del när man tar upp henne. Har hört henne i terrariet, främst när jag sate in henne och när jag flyttade om alla saker i morse.

Hon är riktigt färsk här hemma, hon kom i lördagskväll.

Amira hade vänligheten att påpeka att möss normalt sett inte ska låta. Jag är ju relativt ny med möss, och jag hade inte tänkt så mycket på det hela, såg det mest som en udda och rolig egenhet hon hade för sig.

Men vad tror ni? Jag förväntar mig inga diagnoser, men vi kan väl spåna i ämnet?

Annons:
Camillhe
11/30/09, 2:35 PM
#1

Det är inte Rossel? Hur låter lungorna?

Aviendha
11/30/09, 2:40 PM
#2

Nej, jag tycker inte att det låter som Rossel. Haft en rosslande mus förr och hon låter inte lika. Försökt lyssna på andningen nu men tycker att den låter som den ska. Ska försöka senare ikväll med när de inte arbetar ute på gatan *morr* kan ju missat ngt pga det.

Hon kuttrar mest, ibland låter det som täta illerpopp (för den som hört det). Ibland låter det lite som knaster, men allt låter "ytligt" alltså inte som att det skulle komma långt innifrån om man säger så. (gud vad dumt det låter men jag kan inte komma på bättre ord just nu)

Det kan ju även vara så att jag pga att jag inte haft möss länge lyssnar fel, men jag har lyssnat på en hel del andra djur som marsvin, katter, illrar och uppåt i storlek om det nu skulle vara till någon hjälp för Saffran.

sarae
11/30/09, 2:55 PM
#3

har själv träffat lilla saffran, och kan intyga att musen låter.. MYCKET! aldrig hört nått liknande, men som paulina säger är det inget Rossel, och det är helt klart ytligt.

Evelyn
11/30/09, 3:10 PM
#4

Rossel kan ju låta lite "kvittrande". Ungefär som att den piper med ett mer kvittrande läte (urs vad jag är dålig på att förklara :P) och det kan ju då låta som att de småpratar. Så "pratet" skulle jag vara lite orolig för..
Knastret du beskriver behöver du nog inte oroa dig för dock, så brukar de låta när de myser, när man till exempel kliar dem på kinden :)

KerstinL
11/30/09, 3:19 PM
#5

Min systers lilla mushona pratade för fullt och eftersom det var innan våran entré i musvärlden så visste vi inte att det var ngt konstigt.. Ca 2 mån efter hon börjat prata så dog hon i cancer.. Kan dock tillägga att hon blev 3½ år ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Aviendha
11/30/09, 4:49 PM
#6

Aj, såpass alltså.. Ja, jag får allt hålla extra koll på tösabiten och hoppas på att det beror på miljöombyte eller så. Knastret kan hon ju gärna fortsätta med då iaf ;)

Pratet låter lite som muspip, som småbebisarna gör fast som om en vuxen mus härmade det i kutter/pop-version. Det här med att förklara läten va Tyst

Annons:
Grodan
11/30/09, 5:22 PM
#7

Möss ska inte låta! Låter en mus på ett annat sätt än deras vanliga pip, så är det "rossel".

Rossel kan låta på olika sätt och orsakas av en mängd olika bakterier.

Beroende på hur rik du är, hur mycket du orkar engagera dig och hur bra veterinärer du har att tillgå finns det en del olika saker du kan göra.

Ta reda på vilken/vilka bakterier musen har genom att ta ett blodprov (detta kan vara rätt krångligt på ett så litet djur som mus!!!) och skicka till SVA - du får då även reda på vad bakterierna svarar på för antibiotika och om de gör det och kan då medicinera med RÄTT medicin. Observera att du måste medicinera samtliga möss som bott med den som pratar!

Låta veterinären gissa och prova antibiotikakurer (kurer för ev funkar inte den första). Tetracyklin är populärt att ge möss och råttor, samt Baytril - jag brukar rekommendera dessa bägge i kombination (efter Solveig Tjäders rekommendation) vid konstaterande av mycoplasma och har botat flera möss och råttor med Rossel och snedskalle. Biter inte dessa så finns andra preparat att tillgå…

Ge mössen extra tillskott av vitaminer.

Du kan kontakta Ywon Roschat i Uppsala. Hon är medicinskt kunnig och har bevisligen botat flera möss och råttor med Rossel. http://www.djurdoktorn.nu/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aviendha
11/30/09, 5:26 PM
#8

Tack för utförlig info Grodan!

Ruskigt rik är jag ju inte, men att rådgöra med dem brukar iaf inte kosta, så jag börjar där så får vi se vad de tycker och kan. Tycker de är rätt duktiga på andra djur, men det är ju tyvärr ingen garanti. Men försöka duger!

Grodan
11/30/09, 5:37 PM
#9

vart bor du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aviendha
11/30/09, 5:59 PM
#10

Skara. De har blå stjärnan här på plats iaf.

Aviendha
12/2/09, 6:50 PM
#11

Hej allihopa!

Lilla Saffran mår nu mycket bättre. Fortfarande samma fart på gumman, men inte ett knst hörs från henne längre :) Avvaktar ett tag till innan jag vågar sätta ihop henne med de andra töserna, men jag har förhoppningar nu för min lilla goa tösabit :)

MP160
12/2/09, 8:56 PM
#12

#11 åh vad bra!Skrattande

Alwyn
8/21/16, 4:22 PM
#13

Grävde fram denna tråd. Behanlades musen? Eller vad gjorde du? Hur gick det?

Annons:
Upp till toppen
Annons: