Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 733 ggr
Faxlin
2009-03-12 14:24

Lära musen sitt namn

Ja jag har en liten fundering här. Har ni lyckats lära era möss sina namn? Eller har ni lyckats lära någon mus sitt namn? Kan tänka mig att det är svårt om man har 30 möss att få alla att lyssna på namnet. ;-) Men har ni fått någon som kan sitt namn och kommer då ni ropar på den?

Visste inte alls vart jag skulle lägga denna fråga under för kategori. Men vart det fel kan väl värd eller Medarbetare flytta på den.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Pimu
2009-03-12 14:28
#1

.. lite svårt att veta om musen reagerar på sitt namn eller bara att man säger nåt .. när jag kommer in i mus rummet o säger typ, gomorron, så hajar de flesta till .. eller om jag har bara en mus på bordet o pratar så kommer h*n fram o nosar på mig ..

Faxlin
2009-03-12 14:31
#2

#1: Men det måste gå att testa. Om det är så att de reagerar på nament eller på vad som helst.
Jag har i alla fall en mus som jag är säker lyssnar på sitt namn. För säger jag något annat namn eller bara pratar med ungarna som är i rummet eller med någon annan mus så skiter hon i mig och sussar sött vidare eller äter vidare eller vad hon nu gör. Men säger jag namnet slutar hon direkt med det hon gör och det syns att hon lyssnar. Säger jag namet och kom så kommer hon även om jag står fem meter från henne. Då ställer hon sig på baktassarna med framtassarna mot sidan och liksom kikar ut.
Och detta är oavsett vart jag är i rummet alltså. Går jag fram till buren så kan hon strunta totalt i mig om jag itne påkallar hennes uppmärksamhet med hennes namn först.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pimu
2009-03-12 14:37
#3

.. då har du lyckats .. Flört

Faxlin
2009-03-12 14:41
#4

#3. haha, ja jag har nog det. Måste väl erkänna att hon är en av mina favoriter så det har gullats en del där :-) Men det vore roligt att höra om felr har lyckats med detta eller om det är ovanligt att man gör det. Ingen av mina andra lyssnar på mig på det sättet kan jag säga. Eller så är hon ingen mus, bara en förklädd sådan :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Grodan
2009-03-15 21:19
#5

Tycker inlägget ligger i rätt kategori.

Några få av mina möss har lärt sig sina namn. Nackdelen idag är att jag har många möss samt inte alltid kallar dem för vad de heter. Ganska många tror ju att de heter typ "musen"… hihi

För några år sedan när jag inte hade lika många möss var det betydligt fler som kunde sina namn i o m att jag också kallade dem för vad de hette. Dessutom satt alltid namnlappar på burarna.

Idag har jag inte namnlappar på burarna då jag vill kunna städa funktionellt, snabbt och bra. Det blir alltså inte så att mössen flyttar tillbaka till den buren de satt i innan utan flyttar direkt till en ren bur…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-01 22:38
#6

Jag tror att Alice, min hona, har lärt sig sitt namn på något sätt…
När jag lägger ner handen i buren så brukar hon dissa i den, men säger jag hennes namn så brukar hon komma upp på handen. Men vet inte riktigt ;)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
2012-11-01 22:41
#7

#6 Hon har ett fint namn. Djur brukar ju lätt lyssna på just i och s så det tror jag är viktigt att du säger hennes namn när du hanterar henne. Låter ju på din beskrivning som att hon uppskattar det. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2012-11-01 22:48
#8

Monkey, en av mina hanar verkar kunna sitt namn, oftast när jag kommer in i rummet så är han redan vaken och väntar på att jag ska mysa med honom men om han sover och jag öppnar buren tyst och sen säger hans namn så tittar han ut ur huset och kommer snabbt springandes, men kan också vara så att han reagerar på min röst, men gulligt är det iallafall ^^

Grodan
2012-11-01 22:49
#9

#8 snyft… saknar smulemus… han var också sån där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
2012-11-01 22:52
#10

#9 det är oftast de mössen som är tamast som man saknar mest när de går vidare till mus himlen <3

Grodan
2012-11-01 22:53
#11

#10 jaGråter minns fortfarande en mus jag hade 1989 som sprang lös på golvet och kom när jag ropade… hon levde 2år 9-10 månader… underbar tösabit


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2012-11-01 23:16
#12

#7  Hehe. :)

#11  Oj vad härlig mus det måste ha varit! :(

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Minoth
2012-11-02 15:50
#13

Min mus coconut kan sitt namn, när jag öppnar terrariumet, även om hon sover, och ropar coooocoonut! Så komemr hon :)

Säger jag inget så kommer hon inte.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Grodan
2012-11-03 19:18
#14

#12 Ja, helt underbar.

#13 hihi… jag kallar många möss för bara "musen" just nu och många lyssnar på det. Sedan har jag en hälsningsharrang jag kör med när jag kommer in i rummet, som inte går att skriva med ord… hehe och då vaknar de flesta och tittar nyfiket.

jag har ingen mus i köket just nu, vågar inte, men har haft en bur åt gången i köket med möss jag velat lära känna bättre. har ju mössen i källaren i ett rum och går ner där några timmar varje kväll… det känns ok, men jag skulle vilja slippa trappan ner faktiskt… den är otäck… lätt att ramla… och hela källaren är ett riktigt äckligt ställe, men just musrummet är ok för det är välisolerat och har fint golv… ej välventilerat dock, utan måste ha fönstret en aning på glänt. och inga vildmöss har tagit sig in källaren… än…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: