Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 961 ggr
Evelyn
2009-03-05 10:25

Mat tips

Hej!

Jag satte igår ihop min blå tan hona (Vibys) med en svart pojke (TantSelmas). Honan var precis 10 månader igår och alltså i äldsta laget. Tänkte därför höra vad ni har för tips på mat eller annat som kan underlätta dräktigheten och födseln?

Så här ser utfodringen ut idag:

Vatten med vitaminer (fri tillgång): Vet inte hur stor nytta dessa vitaminer gör (Laminas multimitamin för kanin/smådjur), men det känns ivf bra och jag köpte dem till extrapris ;)

Egen fröblandning (fri tillgång): Rågkross, korngryn, vetekross, havregryn, hirs, skalad solrosfrö, oskalad sesamfrö, dinkel, hel linfrö, bovete, pumpafrö, mandlar och quinoa

Kattmat (några kulor om dagen): Eukanuba kyckling. Största kötthalten av kattmaterna med 40% ren kyckling + 15% ren kycklinglever. Gillar Eukanuba då de använder färskt kött i sin mat och ej heller tillsätter en massa konstigheter (inget gluten t.ex!)

Grönsaker/frukt (ett par gr/vecka): diverse som finns hemma (äpple, gurka, banan mm)

"Husmanskost" (någon gr/vecka): diverse. Pasta, ris, potatis etc.

Ska komplettera med (fr.om. idag):

Hallonbladsthe (fri tillgång): 5 torkade (svårt att få tag i färska nu ;)) blad/mugg. Kokar nytt varannan/var 3e dag.

Äggskal (fri tillgång): Krossade (ej malda) bitar i buren att knapra på

Ost (var/varannan dag): En liten bit per gång

Undulatblandning (fri tillgång): Läste att detta ska vara bra. Frågan är dock om det räcker med min egen blandning?

Kött (ett par gr/vecka): Färskt rått kött

Kyckling (ett par gr/vecka): Kokt/lätt stekt färsk kyckling

Ärtor (varje dag): Tinade frysta. Så många hon vill ha åt gången

Ska också ge fri tillgång till kattmaten.

Har jag missat något? :) Andra tips?
Vad sägs om lax, t.ex? Ska ju vara proteinrikt och nyttigt! Finns ju laxolja/vetegroddsolja också. Bra, dåligt?

Annons:
MP160
2009-03-05 10:41
#1

Vitaminerna har jag hört ska bli verklösa när dom utsätts för ljus och blir då ganska meningslösa, men om du typ virar in flaskan i typ rämslor av en svart plastsäck eller nått så det blir kolsvart i flaskan så kanske det funkar. :)

Vattnadal
2009-03-05 11:39
#2

Fast med den färskmaten får hon i sig alla vitaminer ändå, skulle jag tro.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Muszimba
2009-03-05 11:41
#3

Riktig lax är bättre än oljan.

Vattnadal
2009-03-05 11:48
#4

Laxolja är bra, linfröolja med. Groddolja/vetegroddolja används ibland för att öka brunst vid brunstsvaghet!

Dock ger jag hellre färsk lax till mina möss. Delar alltid ut laxskinnet med lite köttbitar på och lite ben, när jag ätit lax. Har jag någon häöngig mus, eller dräktig hona, får de alltid lite extra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Evelyn
2009-03-05 12:19
#5

Då blir det riktig lax till middag imorgon! ;)

#4 Varför skinnet, är det nyttigare än köttet?

Vattnadal
2009-03-05 12:24
#6

Nej, för att jag alltid trycker in nästan allt kött själv!Skäms Resterna är skinn med lite kött på och ben. Endast de som jag känner behöver lax extra, får en bit bara kött.

Fast ibland, när jag är riktigt snäll, gör jag lax och ärt-röra åt mössen. Då bjuder jag på den fina maten till dem oxå!

Här finns ju mer än 3-4 burar (man kan lägga på en nolla) så det blir mycket lax om alla ska ha riktiga köttbitar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[SarahOhrn]
2009-07-05 15:56
#7

Kan man ge hela ägget till mössen och ska det då vara kokt eller rått??

Stephanie
2009-07-05 16:10
#8

Du kan ge hela ägget till mössen. Kokt är väl lättast, eftersom det inte blir så kladdigt. Tungan ute Äggskalet kan du också ge.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
2009-07-05 19:27
#9

Ok ok :) Får koka det då. Men tänkte om jag skulle krossa skalet vidsidan av sen resten av ägget, för fick tips om att ge hela för sysselsättning men dom fattade inte riktigt grejen med det ;p

willyregerar
2012-01-21 12:33
#10

Varför ger man äggskal? Är det bara som sysselsättning eller är det nyttigt också? Tungan ute

ajanki
2012-01-21 12:40
#11

Det är nyttigt med äggskal, mycket kalk!

willyregerar
2012-01-21 17:21
#12

Okej :)

[aammE]
2012-01-21 18:58
#13

#9 Kroppen har lättare att ta tillvara på alla nyttigheter i ett kokt ägg än ett rått ägg, så det låter bra. :)

(Är i alla fall vad min pappa säger, han håller på med styrketräning/bodybuilding)

Annons:
[aammE]
2012-01-21 18:59
#14

Oj, såg att den här tråden var jättegammal nu. Haha.

Upp till toppen
Annons: