Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2115 ggr
Tallullah
2009-03-08 22:44

Kutterspån eller inte?

Min sambo och jag diskuterade lite ang kutterspån igår..han menar all kutterspån är gjort på tall och gran..men var det inte nån som skrev att man kunde använda stora förpakningar som är menad för hestar och som går att köpa på Lantmannen? Men det innehåller vel ochså tall och gran? Eller?

Annons:
hus-musen
2009-03-08 22:58
#1

Ja allt som de står kutterspån på är tillverkat av barrträd. Det är även det som man kan köpa på lantmanna! Men det kanske finns flera olika sorter på lantmanna, de har ju andra strön med.

Qui dormit, non peccat

 


Zamwyn
2009-03-08 23:44
#2

Det stod en artikel om spån i senaste Husmusen som Eva Johansson hade skrivit. Tyckte den var bra. Jag använder spån till mina, och jag tror det är säkert här i Sverige, eftersom det inte rör sig om samma slags träd som i de konstaterat giftiga spånet (ceder bl.a.).

Camillhe
2009-03-09 00:07
#3

#2 instämmer verkligen inte.

Det ÄR bevisat av laboratorium att kutterspån gjort på svenska barrträd ÄR farligt och bör inte användas. Ring ett labb och ta reda på hur det ligger till.

gulzebra
2009-03-09 01:14
#4

Barrträd innehåller terpentin även här i Sverige. Terpentin är ett gift.
Kutterspån tenderar dessutom att vara ruggigt dammiga, även när de ska föreställa dammfria. Det är inte så bra för små luftvägar det heller…

Personligen förstår jag inte ens varför man chansar. Varför ta risken när det finns betydligt bättre alternativ? O.o

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Stephanie
2009-03-09 09:44
#5

Min tanke är att - ja, barrträd innehåller terpentin som är cancerframkallande. MEN jag vet ärligt talat inte om jag håller med om att det skulle vara så farligt för våra djur… De lever så kort tid och jag tror att man skulle märka om det faktiskt påverkade dem. Om jag inte minns fel så har någon även pratat med ett lab, där de sade att de använder sterilt aspflis, men att man som djurägare kan använda kutterspån - SÅ farligt är det inte. Ett lab kan bara inte riskera att forskningsresultaten påverkas av bottenströt.

Och sen ang. dammet - ja, dåligt eller gammalt spån dammar. Fräschare spån dammar inte alls så mycket.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gulzebra
2009-03-09 10:15
#6

Det är väl klart fräscht spån också dammar? Dammet kommer från spånet, det är inget som lagt sig där under tiden spånet stått oanvänt…

Den forskare som sa att man kunde använda det till husdjur sa väl fö även att det gav ändrade levervärden eller något sånt? För visst syftar du på den det skrevs om på r8forum?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Stephanie
2009-03-09 10:24
#7

Jo, det dammar, precis som det mesta annat gör. Dock inte på långa vägar som dåligt/gammalt spån - det har torkat och då flyger dammet runt.

Jag vet inte riktigt vem som pratade med denna forskare, så jag kan inte hänvisa till någon… Jag får väl ringa själv också Tungan ute

Men jag kanske ska förtydliga lite också - jag använder inte spån till något djur, bara när jag hade gerbiler då spån ger de bästa "grävmöjligheterna", och jag tycker inte att någon borde ha det om det inte är av en speciell anledning. Jag föredrar aspflis till mössen och hamstern och toalätt till råttorna. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gulzebra
2009-03-09 10:38
#8

Mjo iofs. Hur det än är så dammar det ju iaf :P

Håhå jag har spån till 2 hamstrar i nuläget Oskyldig Men det är bara tillfälligt, Toa-Lätten tog slut och allt som fanns hemma var just spån. Annars används det bara till kaninernas toalådor och täcks med hö ovanpå :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tallullah
2009-03-09 11:51
#9

Jag har får inte "Husmusen"för jag är inte medlem i Svemus ännu..tänker mälda inn mig på Värmlandsträffen,men går det att publicera artikklen om kutterspån som Eva Johansson skrev, här på sajten?

Stephanie
2009-03-09 11:55
#10

#9 Hennes artikel bör inte diskuteras här på sajten, eftersom hon inte har någon möjlighet att försvara sig.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Tallullah
2009-03-09 12:34
#11

Da får jag fråga henne..men jag fatter inte helt vad du menar med att forsvara sig? Hon har vel en lika stor möjlighet att försvara sig her som i "husmusen"? Och hon blir ju inte anklagat för nåt…?

Vattnadal
2009-03-09 12:49
#12

Jag har pga ekonomin kört med kutterspån ett tag nu. Jag är dammallergiker och har varit tvungen att ha munskydd när jag städar burar med toalätt pga dammet. Spånet jag köper på storbal nu heter dammfritt, och jag kan städa utan munskydd. Anser då att dammnivån är acceptabel för mössen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Stephanie
2009-03-09 12:56
#13

#11 Nä, det var min åsikt också. Men någon hade tydligen klagat på förra tråden, och därför tog Grodan bort den. Vi får se vad hon säger om den här Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Tallullah
2009-03-09 13:03
#14

=12 Vart köper du dammfritt kutterspån?

=13 Okej..jag skickar et mail till henne och frågarGlad

Vattnadal
2009-03-09 13:39
#15

Jag köper det i en hästsportsaffär.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tallullah
2009-03-09 13:44
#16

=15 Okej! Tack så mycketGlad

hus-musen
2009-03-09 16:10
#17

jag är allergisk mot allt kutterspån, även det som påstås vara damfritt!

På råttorna märkte jag en förbättring när jag bytte till toa-lätt till dem,Inga nysningar, och de var faktikst nere på botten och sprang och sov. Samt att min huvudvärk försvann.

Qui dormit, non peccat

 


Zamwyn
2009-03-18 02:18
#18

#4 Terpentin innehåller de inte, det är ett destillat, dvs något som måste utvinnas. Däremot så innehåller det eteriska oljor som man destillerar för att få terpentin. Som jag fått lära mig är det framförallt roten (på framförallt tall) man tar det ifrån då.

#17 Man kan ju vara allergisk mot annat i spån än dammet.

Camillhe
2009-03-18 02:29
#19

#9Det var inte denna artikeln som publicerades i husmusen, men här har hon skrivit lite om det

zickan
2009-03-18 15:11
#20

Jag är jätte känslig för damm och mögel. Kan inte använda billig kattsand för då är jag som idag. Helt täppt i näsan, ögonen rinner och huvudet är tjockt.
Jag kan inte ens använda papperspellets utan att reagera. Men där är det vatten+papper mixen jag inte tål.
Jag började med att ha spån till mina smådjur. Köpte endast storpack på lantmännen. Hade inge större problem med canser/tumör. Men Rossel var ett stort problem. Sedan har även jag problem med det. Måste ta en allergi tablett innan jag städade för annars kunde jag själv inte andas. Munnskydd hjälpte inte då det även gick på ögonen.

Sedan dammade det något sjukt mycket. Voljärens tag var täckt av ett lager. Kompisens allergiska kille kunde inte ens gå in hos mig.
efter jag bytte till papperspellets så kunde de vara hos mig en hel kväll.

Tycker även det blir smuttsigare fortare, luktar fortare kiss osv.
Men jag använder det ännu när jag inte kan hitta annat. Speciellt just nu till jourmarsvinen och under halmen till ute kaninen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
hus-musen
2009-03-18 15:48
#21

#18 Jag är allergisk mot damm det vet jag redan. Men spånet gör det värre. Dessutom så reagerar jag på själva träet oxå.

Qui dormit, non peccat

 


Grodan
2009-03-18 21:01
#22

#13 jag säger inte så mkt… men om någon klagar så tar jag alltid det på allvar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ceciliaolucifer
2009-03-18 23:28
#23

Jag använder aspflis och är jätte nöjd. Förvisso har jag pygmeer som inte skitar ner på samma sätt som vanliga möss, eller lika mkt under samma tid kanske man ska säga?

Det känns drygt, fräscht och dom älskar att gräva i det och flytta runt det. Innan hade jag toa-lätt men det här känns mer naturligt.

Jag är lite av periodare när det kommer till överkänslighet av damm och visa djur. Jag vet att jag har haft problem med spån, men det var läänge sedan. Toalett har jag inte tänkt på. Men nu när jag tänker efter så upplevde jag det som tungt att andas när jag skulle sova och hade precis bytt till aspflis, men nu 1-2 veckor senare så har jag inga besvär? kanske dammigt det också? Men det ska väldigt mkt till att jag ska reagera på damm i den bemärkelsen..

MP160
2009-03-18 23:47
#24

#23 vart köper du aspflis? ;o

enandrachans
2009-03-18 23:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Några frågor:

Var köper man aspflis?

Kan småttingarna gräva gångar och ordentliga bohålor i det, med tanke på att det aspflis jag sett verkar vara rätt så "hårt"?

Jag har just nu spån (hårdpackad från Lantmännen), men är inte alls nöjd med tanke på allt damm. Jag har ett 375 L, 475 L, 150 L, 100 L, 45 L och ett 30 L och diverse burar och det blir en hel del spån och därmed en massa damm. Jag är också allergisk mot damm och kvalster så att pyssla med mina djur kan vara en plåga ibland tack vare dammet. Dessutom känns det så ofräscht med det tjocka lager som lägger sej över allt!

Nu har jag iofs. mina pygméer på jord, men de andra (gerbiler, deguer, husmöss) går fortfarande på spån.

Vad tycker ni?

Skrattande

Ceciliaolucifer
2009-03-19 00:08
#26

#24 Jag har köpt mitt på brommazoo! Kommer inte ihåg priserna, men det kändes inte dyrt :)

#25 Jag har köpt mitt i djuraffär här i sthlm. Alltså,aspfliset som jag har är mjukt och dom gräver sig lätt ner i det, det blir inte ens gångar av det. Det jag tycker är lite läskigt är att dom kan få för sig att gräva sig in under saker, typ rötter, matskålar osv. Jag är rädd för att dom ska klämmas.  När det kommer till pygmeer ( som är min enda erfarenhet) så känns det som att dom uppskattade toaletten just för att dom kunde bygga saker fortare med det materialet. Nu har dom aspflis som dom inte bygger bon med, men däremot toalettpapper, tidningspapper och hö som är poppis att göra bohålor av.  Aspflis känns fräscht!!

Hur många pygmeer har du? avlar du? :) har du bilder?? nyfiken ju!

MP160
2009-03-19 00:10
#27

#26 goodie, då ska jag försöka ta mig dit. :)

Annons:
enandrachans
2009-03-19 00:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#26 - Okej, men jag hittade precis en hemsida: www.orrepellets.se, där de säljer s.k. halmpellets. Det var något nytt, jag tycker det verkade toppenbra för smådjuren (jag kan inte använda TOA-LÄTT, bör tilläggas). Kolla gärna in den hemsidan o se vad du tycker Skrattande

Jag haringen uppfödning av pygméer - ännu. Jag väntar på att en blå hane ska bli leveransklar åt mej, sen ska jag prova ta en kull.

Jag bifogar en bild på min hona!

Ceciliaolucifer
2009-03-19 13:18
#29

#28 Jag har bränslepellets i lådorna till mina illrar och jag tror faktiskt inte att det skulle vara ett alternativ. För hårt att gå på, för dåligt att bygga bon med, tråkigt att gräva i (om det ens går) och kisset blir ju till damm.

Jag tycker helt klart att mina pygmeer uppskattar aspfliset mest :)

Vad roligt med med blått, det har varit min dröm också. Har bara inte fått tag i ngt blått avelsmaterial ännu. Hur många möss har du?

zickan
2009-03-19 15:47
#30

bromma zoo
stor påse papperspellets ca 119:-?
Dubbelt så stor påse aspflis 200:-
Räcker länge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Stephanie
2009-03-19 17:46
#31

#30 Stor aspflispåse - hur stor då, mer exakt? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ceciliaolucifer
2009-03-19 20:01
#32

#31 Typ, som dom stora toalätt säckarna? :)

Stephanie
2009-03-19 21:17
#33

Fast i liter eller kilo Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Chese
2013-04-30 20:20
#34

Det ska gå att hälla vatten på bränslepellets så suger det upp och blir spån som inte ska bli våt. Enligt de som använder de som boxströ till hästar. 

Det innehåller inget giftigt va? typ terpentin som finns i barrträ om jag förstått de rätt

Annons:
gulzebra
2013-04-30 20:25
#35

#34: Bränslepellets är mig veterligen gjorda på barrträ och borde således innehålla terpentin. Däremot är ju terpentin flyktigt så jag antar att det dunstar medan spånet står och torkar?

Fast så mycket spån lär det ju inte bli, blir väl snarare damm vad jag vet, och jag skulle då rakt inte vilja ha möss i rent damm. Dessutom låter det väldigt omständigt att göra i ordning pelletsen. Då är det ju bra mycket enklare att helt enkelt köpa en stor bal hampa eller så, färdigt att användas och beroende på var man handlar inte så dyrt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: