Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 7722 ggr
amaira
2009-02-10 10:14

Byggt bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gick på Bauhaus för ett par veckor sedan. Av gammal vana kikar jag på vad de har för "plastbyttor".

Fanns en stor härlig sort för ca 180:-

Extrapris om man köpte två, 300:-

Jag köpte dom.

De har sina nackdelar. Främst en "ojämn" bottenyta med fåror och upphöjning där ett par (fullständigt onödiga) hjul finns på undersidan.

Men den var stor och rymlig, och hade även bra höjd så mina springhjul får plats.

 

 

 

Annons:
amaira
2009-02-10 10:25
#1

Nät brukar jag också köpa på Bauhaus. De har något … ja, såhär ser det ut, man köper det i färdiga "plattor" en och en, eller hur jag ska säga det.

Vassa kanter som ni ser, så jag måste fästa nätet på utsidan, så mössen inte kan skada sig.

Det finns en variant med mindre nät också, men den är lite farlig! Provade det först förra året, men då fastnade en mus i maskorna med tån! Förvånad

Den här funkar i alla fall.

amaira
2009-02-10 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag sågar hål på sidan, för locket var för "vågigt" att såga i.

Först borrar jag ett hål som jag kan sticka in sticksågen i. Sedan behöver jag ha en bräda under som stabiliserar plasten, så den inte spricker. Lite pilligt, brädan får ju inte vara under sågen, utan bara stabililsera bredvid (om nu någon fattar vad jag menar).

Färdig ser den ut såhär.

Denna unga hane, Allegrobjörn, har en förmåga att "ramla" ur sin öppna bur, så därför har han fått en täckt bur med lock, tills han vuxit ur rymmaråldern.

Fast här har han en stor gren i buren, så locket går inte att sätta på.

Och damen han spejar in (och som spejar tillbaka) är mamma Lara. Dom kommer inte åt varandra såhär, inte förrän en av dem vill, och hoppar över. Det vill säga, när hon börjar löpa.

Eftersom det inte kommer att ske någon övergång där, byter jag inredning och stänger locket.

Buren är stor, härlig, rymlig, och jag gillar den - som bur betraktad. Flört

Nätet fäster jag genom att borra hål i plasten och sätta fast nätet med skruv och mutter. Funkar jättebra!

När nätet är på utsidan såhär, är risken stor att mössen gnager sönder plasten på insidan, och gnager sig ut (även fast jag har stor marginal).

Mina möss brukar dock inte gnaga i mina plastburar eller plastbottnar som jag använder. Kanske för att mina burar är så stora, samt att de har annat att gnaga på, samt springhjul att göra av med överflödig energi på.

amaira
2009-02-10 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den andra plastbyttan hade jag ett bra mus-galler till. Sådana går inte att köpa, utan jag fick tag i via en nedlagd zoobutiks gamla dammiga lager, för nåt år sedan.

Här kunde jag sätta gallret på insidan, så gnag-rymnings-risk, eller gnag-förstöringsrisk, finns inte.

Även gallret är fäst med skruv och mutter. Sitter jättebra, kan tas bort om det skulle behövas, och ingen kan göra illa sig på dem.

hus-musen
2009-02-10 10:47
#4

Vilka lättsamma burar=) Roligt att pyssla själv=)

Sånna lådor har jag oxå, dock så färvarar jag saker i dem!

Qui dormit, non peccat

 


amaira
2009-02-10 10:53
#5

Hej Husmusen! Kyss

Den första buren, den med nätet, kostade mig 250:-, med tillägg för skruvarna och muttrarna, som jag köpt förut i lite större mängd eftersom jag ofta gör såna här grejer.

Nätet kostr 98:- har jag för mig.

Den andra buren kostade 150:- eftersom jag fått det utmärkta gallret gratis.

Jag samlar ofta på sådant som jag "kan ha använding för" rätt som det är. Till slut har jag fått ihop grejer till någon perfekt helhet… Skrattande

amaira
2009-02-10 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Annars har jag ju mina öppna burar. Ibland med plastbottnar, och ibland med bara kartonger som botten.

Såhär kan det se ut till exempel. Det varierar för varje gång jag gör rent.

De här "stubbarna"  (avsågade tjocka grenar av lönn som fällts av andra orsaker än att bli musinredning)  jag har är lite roliga.

De var lite murkna inuti, så mössen har gnagt ur dem. Några har blivit ihåliga, några har en gång rakt igenom på undersidan där de står.

Eftersom burarna är så stora, och jag inte har så stora flockar, behöver jag inte göra rent så ofta.

Tittar ni noga ser ni Lara i full fart på grenen till höger i bild.

Annons:
amaira
2009-02-10 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och såhär ser ett av akvarierna ut just nu.

Ceciliaolucifer
2009-02-10 12:31
#8

Kul att få se hur andra har det :) jag har insett att min musinredning inte har varit så musanpassad. På så sätt att det har varit mer estetiskt för mig att se på än för dom att leva i.

Jag är mkt för stilrent och rent och snyggt, prydligt. Medans en mus vill ha saker överallt, huller om buller :) Så nu ska det in med saker.

Tack för alla tips!

axilur
2009-02-10 14:39
#9

Vad fint!!! Och smart! Jag vill också bygga såndär bur. Det verkade så lätt nu när du förklarade det så bra. Nu blev jag jättesugen.

Är så avundsjuk på "stubbarna". Vill verkligen också ha sådana. Kyss

/Anneli

hus-musen
2009-02-10 17:45
#10

#5 Underbart! Det är ju väldigt billigt burpris med tanke på storleken=) O att pyssla är ju bara roligt som sagtGlad NU kliar de i fingrarna efter att bygga en burSkrattande

Qui dormit, non peccat

 


Grodan
2009-02-10 18:06
#11

#2 skruv å mutter kör jag oxå med - helt perfa, då kan man nämligen ta loss o städa ordentligt om man känner för det om det t ex fastnat smuts mellan nät o plastlåda


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2009-02-10 18:14
#12

Åh, vad duktig du är! Speciellt buren i #3 gillar jag! Förutom de med bara botten, förstås. Glad

[SarahOhrn]
2009-06-26 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag måste till bauhaus!! Inte hittat nåt bra nät till mina lådor, det är ju perfekt. Men just nu har jag kört lite Amaira-stil och byggt med öppna burar! :D Hoppas dom inte smiter.. Hittills har det gått bra. Dom vill inte hoppa så långt ner från hyllan! ;)

Ska fortsätta bygga på bättre men såhär ser det ut efter någon timmes jobb idag! :D

Annons:
[SarahOhrn]
2009-06-26 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En till bild. Haha, dom ska alltid springa allihop i hjulet samtidigt och ibland blir det lite otakt då åker vissa med några varv runt men det verkar inte avskräcka! ;) Hahaha.

Vill köpa terrarium/akvarium NUU!! : ( Men har inte råd med 500 kr för ett begagnat. Har varken råd med duna eller terrarium när jag inte får sålt mina gallerburar >< Ångrar jag köpte en gallerbur nyligen eftersom den inte fnkar så bra till min lilla tjej, hon är så liten så hon kommer ut överallt!

Men är man student är några hundra också dyrt.. :( Så dom får ha det såhär så länge! Hoppas jag kan köpa lite när jag börjar plugga igen o åtminstone får NÅ pengar vilket jag inte har nu över sommaren.. :)

[Tearix]
2009-06-26 18:27
#15

plastlådorna (upp till 70l) finns på clas ohlson och coop forum med (men de har ju inte nät).

[SarahOhrn]
2009-06-26 19:15
#16

Jag glömde visst *peppar peppar* när jag skrev att mössen inte smitit. Efter det inlägget har två stycken hoppat ner dom 1½ m ner till golvet och jag har fått jaga dom.. Suck Obestämd

Ja ja, då får dom bo trångt då!!!!

ivanhoe81
2009-06-27 02:33
#17

behöver du jaga dem?? mina sitter snällt och väntar på att bli upplockade så att de får sitta på axeln de gånger som de hamnar på golvet, men det är ju mina små krakar med ju

amaira
2009-06-27 09:57
#18

#16. Jag tror inte att de har hoppat, utan att de har halkat/ tappat taget.

Öppna burar förutsätter att kanten ut mot "ingenting" är greppvänlig! Då kan de klänga sig fast och kika ut i världen utan att ramla/halka, och håva in sig igen när de kommit för långt ut.

De här rundade kanterna på plasstlådan jag använder, funkar mycket dåligt som öppen bur. Halt som sjutton, rena rutschbanan. Bordskanter är inte heller bra jämt.

Unga, och extra livliga möss, kan lätt tappa taget och halka ner på golvet.

Behlöver du jaga dom på golvet? Sätt dig ner och ta det lugnt, så kommer de kanske av sig själv efter en stund?

Om de inte kommer, ta en kartong, gör ett "mushål" i den, sätt in mat och gärna lite "smutsigt bottenmaterial" så det luktar mus, se till att locket är på ( = mörkt, skyddat, och inbjudande) och sätt den på golvet.

Har du dessutom ett "sov-bo" där inne, så hittar du dom snart sovandes där. Skrattande

Ju äldre mössen blir, desto försiktigare blir de. En äldre mus (som är någotsånär lugn) ramlar inte ner ens från ett bord.

Tallullah
2009-06-27 12:17
#19

Åååh,vilka fina bur!! Tyvärr kan jag inte ha öppna burar då jag har katterFörvånad…mina möss bor i det största exoterra terrariet..dom verkar trivas och jag puttar inn mycket spännande saker åt dom,såsom pappersrullar,kartonger,grenar och mycket greier som jag plockar i naturen..

[SarahOhrn]
2009-06-27 13:40
#20

#17 Ja, dom två är väldigt rädda av sig av nån anledning, eller en är jäkligt rädd och en är nog bara lite jävlig! :p Blev förbannad närj ag fick dra fram hela soffan för o få tag på dom so mdom bara sprang runt. Haha! Hade Flirt smitit så hade hon nog kommit till mig för hon är den mest sociala av dom, igår när jag stod med handen ner i buren för att försöka få den rädda o komma fram kom Flirt och hoppade upp, följde efetr handen o hoppade upp, om o om igen haha.

#18 Ja kanske, men det va så konstigt att båda ramlade under en halvtimme typ.. Och den ena av dom har hoppat/ramlat ner innan.. Annars har dom ju så bra tag.. :p Men vad vet jag. Det är ju lite riskabelt om jag är borta och dom lyckas smita då.. Och om jag inte märker det, det tog en stund inna njag märkte det igår för jag märkte bara att det blev väldigt tyst där Fairytail nyss va, är rädd att hon ska gnaga sönder nån sladd eller så.. :/

Annons:
fiffiluren
2009-06-27 15:30
#21

för att lösa det där med hala kanter: kan man väl limma eller göra hål och knyta fast ett rep runt om kanten, typ ett sånt där som sitter på höbalar? Det borde väl funka? Om ni förstår vad jag menar…

Jag har ingen låda till mina bruda rutan de sitter i gallerbur.

[SarahOhrn]
2009-06-27 19:07
#22

Jo det kanske man ska göra.. Men på hyllan har jag tidningspapper och tror inte dom ramlade av det.. :S Men vad vet jag.. Men det är hon som ramlade/hoppade därifrån som vart ut ur buren ner på golvet innan också när hon smet ur gallerburen som stor påe tt bord..

Terato
2009-07-03 02:39
#23

#21 Det avr ett väldigt bra förslag!

Syrran har Timmy på ett långt skåp där han springer osm han vill. Men nu har han blivit lite hemvan och kryper gärna ner på golvet. Man kan inte skjuta buren ända in till väggen, nämligen så det blir en perfekt springa för honom att klättra ner genom där. Speciellt eftersom bakskivan på buren är av luckrad masonit!

Men hon har börjat acceptera det nu. Det står alltid en skål med mat och vatten på golvet ifall han rymmer. Han har sina ställen han är på iaf och hon brukar alltid hitta honom nu. De har också katter men de är bannlysta från hennes rum tills vidare. hon flyttar ju hemifrån nu så då kan han få rymma bäst han vill.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

minflock
2009-08-10 13:26
#24

Åh, ser att fler tänkt som jag. En av mina mushanar bor i en sådan back, en liknande.

gallret du har, vart har du fått tag på det?

Grodan
2009-09-02 23:44
#25

#24 står i #1 vart hon köper nät och vad det är för sort Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Emmla]
2009-09-06 16:39
#26

OT jag trodde grodan var en kille OT OT

[SarahOhrn]
2009-09-06 20:11
#27

Öh, jaha?

Annons:
[Emmla]
2009-09-06 20:27
#28

mmm det trodde jag, jag kollade nyss ha.. hennes personliga sajt

Kickan90
2011-01-18 18:49
#29

jätte bra tråd :D

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Ellenfyrkant
2011-01-24 23:08
#30

Nämen vilka härliga muskiss-rännor du hfick där på köpet i botten av lådorna. Flört

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2011-01-24 23:09
#31

Nämen vilka härliga muskiss-rännor du fick där på köpet i botten av lådorna. Flört

Mvh Ellenfyrkant

amaira
2011-01-25 09:23
#32

Haha, mus-kiss-rännor, som i ladugården (för korna alltså). *inte tänkt på förut*

Jag har kvar de där burarna, men gallret/nätet framtill har jag tagit bort för länge sedan!! Det är ju bara i vägen, och hindrar kontakt.

Nu kan de vara stapelbara öppna burar, och mössen kan komma fram och hänga ut där, och ropa "Kom hiiit då!" när jag går förbi, och så kan jag ge dem en snabb puss.

Ungar och ungmöss måste förstås ha stängd bur, annars druttar de ut.

Jag avlar på temperament, har jag sagt. Men egentligen är det beteendet jag avlar på. Hur de beter sig, i buren, gentemot mig. Hur snabbt och lätt de blir tama, hur trygga de är, hur sociala och kommunikativa de är med mig. Allt det här är äftliga egenskaper, även om det inte har "rak arvsgång".

"Möss hoppar inte", säger jag. Men det är en fråga om "sort av mus". Det finns alla sorter, det finns rädda, springiga, osociala, nerviga. Det finns möss som "inte gillar människor", sedan kan de "gilla läget" om de måste, eller inte gilla läget. Och så finns det de som "blir tama av sig själva", är lugna och sociala och söker kontakt med dig. Och så allt däremellan.

Till viss del beror det ju förstås på hur mycket (och på vilket vis) man pysslar med dem (miljö). Men i grunden är det en arvs-fråga.

ariama
2012-08-15 10:33
#33

2,5 år sedan, och lådorna funkar fortfarande lika bra!! (utan nät eller galler förstås, men jag har galler och nät kvar, och kan skruva fast det igen om jag behöver, till småungar eller nåt).

De är härliga! Stora och rymliga, och har tillräcklig höjd för att få plats med springhjul stor modell.

Nu när vi alla här utvecklat burbyggemetoderna, och använder lödkolv att skära plast med, och smältlim att fästa nät med, är det ju till och med enklare att göra burar.

Med lödkolven kan jag göra hål för vattenflaska, eller göra hål att fästa t.ex. hängmattor.

Men fortfarande är nät/galler fäst med skuvar bäst för mig, eftersom jag då kan ta bort och sätta dit igen, som det behagar mig.

vevve89
2012-08-15 13:17
#34

Smart att göra burar av såna plastlådor! :o

Är de bra att ha? tänkte på att de är grumliga och de bara isf ser ut från ena sidan…

Annons:
ajanki
2012-08-15 17:51
#35

#34 Dom är väldigt bra att göra burar av, det är många som gör såna till sina möss.

Själv är jag inte så förtjust i dom, tycker precis som du skriver att det blir för grumligt och man ser inte mössen så bra och mössen kan ju inte heller se ut så bra!

Nu har ju amaira (som skrivit tråden) öppna burar och då blir det ju helt annorlunda:)

L8sson
2012-08-15 20:21
#36

i en sådan tråd passar min fråga, jag vet ju att folk gör hål i sina lådor med en typ smält grej haha, vet ju inte vad det heter. Hjälp mig! Är ute efter en sådan :)

Ioma
2012-08-15 22:41
#37

Det går att köpa på klas olsson, jula, biltema o byggvaruhus av alla dess möjliga slag.

Det är väl typ en sån man bränner in i trä med och så går det att använda lödkolv ocks¨å

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

L8sson
2012-08-15 22:48
#38

vad heter makapären? Hittar inget när jag söker.

Grodan
2012-08-15 23:57
#40

Lödkolv använder folk mest tror jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ioma
2012-08-16 00:48
#41

Kolla efter en billig lödkolv det funkar bra till såntdär.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
ariama
2012-08-16 08:44
#42

Lödkolv heter makapären Skrattande. Som sagt.

ajanki
2012-08-16 09:51
#43

Köpte min lödkolv på Biltema, tror jag gav drygt 100 kr för den bara!! Och så många hål den hjälpt mig medSkrattande

vevve89
2012-08-16 10:12
#44

Jag kommer troligen få en sån här låda om 1-2 månader som jag kan få göra bur av men kommer då göra galler på ena långsidan och kortsidorna så det blir mer insyn… =)

Lussie
2013-01-06 01:03
#45

putt!

musculus
2013-01-06 16:39
#46

Hej!

Fina burar! Glad

önska jag också hade ett djur att sköta om.

Gasoline
2013-12-13 20:28
#47

Nu hade jag inte tid att läsa hela tråden men en fundering dök upp; smiter inte mössen när man har dom i bara burbottnar?

Galenidjur
2013-12-13 21:12
#48

#47 Finns det ingenting i närheten som de kan klättra ner från buren på så stannar de där de är och hoppar från höga höjder gör de inte heller.

Dock finns det ju en risk att de tappar greppet och ramlar ner om de är uppe på kanten och springer, men då möss är så bra klättrare händer det inte speciellt ofta.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Gasoline
2013-12-13 22:19
#49

#48 där ser man. Jag tänkte på de möss man har hemma som är överallt och ingenstans och tänkte då att dessa möss skulle rymma med dessa valmöjligheter. Men då har jag lärt mig något nytt. Tack :-D

[vintermusen]
2014-02-08 19:53
#50

hur stort är nätet och vad kostar det?

Gasoline
2014-02-08 20:14
#51

#50 Se inlägg #1 för storlek på nätet, antar att det är dom måtten iallafall. Eller missuppfattade jag din fråga 🤔

Kostnad hittade jag inget om.

[vintermusen]
2014-02-08 21:58
#52

Aha tack såg ej det!

Gasoline
2014-02-08 23:40
#53

#52 det är inte alltid så lätt att se och hitta allt :-)

KickiG
2014-02-09 07:21
#54

Kostnad saknas antagligen för att det är så beroende på varifrån du köper nätet, och även om du köper färdiga bitar eller på rulle. Så där får var och en kolla upp med sina lokala affärer vad kostnaderna blir.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: