Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 2032 ggr
Grodan
1/31/09, 12:03 AM

varför är du inte medlem i SVEMUS?

Du som inte är medlem i Sveriges enda musklubb SVEMUS, vad är orsaken/anledningen till det?

Medlemsskap kostar 160 kr och jag skulle uppskatta att inte alla säger att de inte har råd… Tungan ute

Varför undrar jag?

Jag har varit medlem i över 20 år UTAN avbrott och har aldrig tänkt tanken att inte vara medlem. SVEMUS har endast 2 gånger (två år alltså) haft över 100 medlemmar. Alltså en liten klubb. Men nu är vi rekordfå i klubben! Med få medlemmar blir det få aktiva och det betyder få aktiviteter samt svårt att få ihop styrelse och sakposter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
niffen
1/31/09, 12:36 AM
#1

För att jag inte har några möss… Om det är anledning nog Förvånad
Nångång ska jag skaffa möss och kommer jag bli medlem!

Mymlan
1/31/09, 12:43 AM
#2

Jag ska gå med igen men får ta det nästa månad..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Raja
1/31/09, 1:29 AM
#3

Kanske vore nåt men först måste jag bli medlem i SHF Tyst

Theres
1/31/09, 9:54 AM
#4

Jag vet inte varför jag ska vara det? :P

golf.ifokus.se

gulzebra
1/31/09, 10:37 AM
#5

Det är en fattig tid just nu, får förnya medlemsskapet nästa gång jag får pengar istället ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Deco
1/31/09, 1:11 PM
#6

Jag är inte med, men så har jag inte haft möss särskilt länge heller. Kollade lite på hemsidan deras häromdagen. Tänkte om jag skulle gå med och regga ungarna i kullen, men det verkar ta för lång tid innan det är fixat. Ungarna är ju snart leveransklara och jag känner att jag måste börja försöka sälja dem rätt tidigt för att inte sitta med alla kvar om ett tag.

Jag vet inte om jag kommer att gå med. Har inte riktigt läst in mig på vad det innebär, men aktiviterna och så som ordnas kan jag iaf inte "nyttja" då allt sånt tycks vara långt ner i södra sverige och jag har inte möjlighet att åka iväg så långt på såna saker. Det känns ärligt talat lite som att jag kan lägga pengarna (även om det inte är mycket det handlar om per år) på något annat, tex. extra sparande till dottern, tilll oss själva, på mina egna djur, skänka till röda korset eller något liknande.

Annons:
Grodan
1/31/09, 9:47 PM
#7

Där det finns intresserade medlemmar brukar det kunna ordnas aktiviteter, men tyvärr har det varit väldigt samlat just runt 08 senaste tiden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
1/31/09, 10:22 PM
#8

Jag har inte råd. Det är sant. Men så fort mitt csn kommer igång ska jag bli medlem.

/Anneli

Ceciliaolucifer
2/1/09, 12:11 AM
#9

Hur många medlemmar är det i Svemus nu? :)

zickan
2/1/09, 2:22 AM
#10

Jag är medlem i så många föreningar redan. Du får skriva en lockande text om varför det är bra att vara medlemm ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2/1/09, 4:50 AM
#11

#9 jag vågar inte säga det… vi är en av Sveriges minsta klubbar

#10 haha… om det var så lätt skulle du ju redan vara medlem…

är mest intresserad av att veta orsaken…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
2/1/09, 10:55 AM
#12

För mig har det helt enkelt inte blivit av. Det är bökigt för mig att få pengar till sverige för att kunna betala saker. men någon gång tar jag tag i saken :D

Grodan
2/1/09, 7:50 PM
#13

#12 vill du vara medlem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Thiah]
2/1/09, 7:56 PM
#14

Ja jag vill vara medlem

zickan
2/1/09, 8:14 PM
#15

#14 Hur man blir medlem står på svemus.org?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Thiah]
2/1/09, 8:22 PM
#16

#15 jo jag vet men jag bor inte i sverige så att få över pengar från finland till sverige är lite bökigt då det kostar pengar att göra det. Men snart är det dags att skicka över till räkningar ändå så då borde jag kunna skicka lite extra

zickan
2/1/09, 8:26 PM
#17

#11 ja så lätt är det. Nu är jag medlem by the way :-P
Det är strunt summor egentligen. 160:- för medlemskap ett år är inget alls om man tänker efter.
Lite synd att det inte äver över 100 medlemmar. Får skriva en artikel om varför det är bra att vara med och vad man egentligen kan få ut av det ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MP160
2/1/09, 8:59 PM
#18

Jag ska bli medlem, har bara inte blivit av. Men när jag får min lilla lön så ska jag nog ta tag i saken jag med. Tungan ute

Ceciliaolucifer
2/1/09, 9:30 PM
#19

men om man skulle sänka avgiften så kanske fler skulle bli medlemmar?

[Catteklina]
2/1/09, 10:01 PM
#20

Jag var förra året och året innan dess med tror jag. Dock ska jag bli det snart nu igen, när pengarna räcker merän till räkningar & mat ^^

Annons:
Grodan
2/1/09, 11:08 PM
#21

#17 självklart, en till kan ju aldrig skada, annars kan man kolla in SVEMUS hemsida och läsa Artiklar här under artikelkategori förening, kurs och utställning. några artiklar

[Klubben för musintresserade](../?ThreadId=c766edfb-b585-4571-ae49-5d3f0b25e58a&mDate=2009-02-01 21:59:39&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=118)

[Hur du registrerar dina möss i SVEMUS](../?ThreadId=c048cb5b-ba65-4ad0-80ac-7250d38b91de&mDate=2007-11-05 01:20:18&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=280)

[Första Utställningen](../?ThreadId=a09c3f98-63fb-4128-8efc-058bf0d190ca&mDate=2009-02-01 22:03:15&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=124)

[Hur du lyckas på utställning!](../?ThreadId=fa9447d0-ba36-44d2-8dba-87f9ea7959b8&mDate=2009-02-01 22:04:01&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=185)

[Avdrag på kondition!](../?ThreadId=24e12fac-81dc-4ee8-b691-36b3532734a3&mDate=2007-06-10 08:53:10&gid=bbda1fad-53cf-4cff-82e3-0f86f0053411&rcount=113)

[Titlar att vinna på möss som ställs ut i Pet Class](../?ThreadId=355d2fc7-134d-4797-a282-0b0bfea12885&mDate=2007-06-07 23:56:53&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=38)

[](../?ThreadId=355d2fc7-134d-4797-a282-0b0bfea12885&mDate=2007-06-07 23:56:53&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=38)[Titlar att vinna på möss som ställs i Standard](../?ThreadId=2a03cc81-f762-4f30-a8df-f97cb2f4156a&mDate=2007-06-07 23:49:29&gid=84ba76ce-6ebc-445e-80f1-08cb01593c11&rcount=52)

#19 tyvärr går det inte ihop ekonomiskt, SVEMUS höjde medlemsavgiften med 10 kr i år för att åtminstone gå runt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/2/09, 12:45 AM
#22

man kanske skall också ska fråga SVEMUS medlemmar varför de är medlemmar?! Skrattande (kan bli en bra grund till en artikel)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2/2/09, 4:36 AM
#23

#22 det tycker jag låter bra!
POängen är ju att lockas till att bli medlemm ;-). Jag har nog mest inte varit det för jag inte tänkt så långt.
Men kan vara rätt smart. Blev inge kull förre året som plan. Men blir nog en nu snart.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Iyen]
11/1/12, 2:32 AM
#24

Hej. Jag har två musflickor, de kom igår. Jag hade uppskattat om man på svemus hemsida. Kunde se någon snabbt översiktlig årsplanering. Så man redan. Första gången man kommer i kontakt med svemus får något intressant att snubbla över. Och om jag ska åka på utställning så vill jag också först veta när (datum),var ( vilken stad) och var (vilken gatuadress). Står inte detta, så faller det för mig. Kanske en "rolig" karta med färgkoder om vart i landet medlemmarna finns. ( ungefär sådan som företag har när de visar hur utspridda de är nationellt/internationellt). Promota svemus via zoobutiker? Svensson med barn kanske inte vet att ni finns? :)

[Iyen]
11/1/12, 2:33 AM
#25

Oj vilken gammal tråd jag svarade på. Är ny här, sry

ariama
11/1/12, 8:40 AM
#26

Hej Iyen, och välkommen!! Vi brukar putta upp gamla trådar ibland, så här som du gjorde nu, så det är helt okej! Skrattande

Det är ju snart ett nytt år, och tråden är intressant, tycker jag. Hur kan SVEMUS göra reklam, och verka lockande och givande,  inför det nya året?

Ioma
11/1/12, 1:34 PM
#27

Jag är inte med för att det verkar som om det är alltför mycket "rötägg" där plus att det har blivit en grupp som "mobbar" folk som inte är med och snackar skit om oss som inte är medlemmar

har själv råkat ut för de där "rötäggen" och flera som jag lärt känna här har råkat ut för samma sak från samma personer.

Så därför bojkottar jag SWEMUS totalt.

Om de personerna utesluts så skulle jag nog kunna överväga saken men det kommer aldrig att ske.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
Tsunamis
11/1/12, 1:58 PM
#28

#27 Intressant, jag ser inte alls den klubb du beskriver. Har du varit medlem i SVEMUS eller är det bara ditt intryck av klubben?

När jag haft synpunkter och klagomål (och det har jag) så har jag vänt mig till den som har ansvaret för de frågorna vilket oftast varit ordföranden. Jag har inte fått annat än trevligt bemötande och problemen har blivit lösta.

Men det är klart, är det ordföranden eller annan styrelsemedlem du har något emot som person ja då är det väl en helt annan sak men då är det personligt och inte föreningen.

Jag säger det igen något som tycks glömmas bort mitt ibland sårade känslor och känslosamma personer en ideell intresseförening bli vad man gör den till. Är du inte nöjd med något i klubben delta, meddela och jobba för att förändra! Man förändrar ingenting genom att sitta på sidan av och vara arg och bara prata dåligt om klubbarna. Ingen annan än du själv ansvarar för att ta upp dina frågor till debatt. Vi alla sitter i samma båt och har musen som intresse - vi alla vinner på att ha en klubb som är formad till vad medlemmarna vill ha den till.

MvH  Tsunamis

Ioma
11/1/12, 2:07 PM
#29

Det är precis som du säger, det blir vad man gör den till och efter det bemötandet jag fått från flera av medlemmarna och även av folk i "styrelsen" så är jag totalt anti Swemus. Jag tar inte upp några namn eller kontaktar klubben då det inte kommer ske någon förändring trots tidigare tillsägelser från flera personer, medlemmar och icke medlemmar.

Det är en klubb för inbördes beundran och det är svårt att få bort så jag skiter i det istället. Jag förlorar inget på det.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Velinga1984
11/1/12, 2:14 PM
#30

#27 Synd att du upplevt det, själv har jag inte samma uppfattning som du. Jag har aldrig haft problem med dess medlemmar och styrelsemedlemmar för det är vi som gör klubben. Men givetvis måste sånt här framkomma också, för sånt här är viktigt att prata om.

Innan jag blev medlem så kollade jag upp vad man får som medlem,och den övervägande anledningen var att mina möss kunde vinna titlar Flört

Ioma
11/1/12, 2:20 PM
#31

Ja men jag tror inte man får samma bemötande som medlem som man får som ickemedlem faktiskt så jag förstår att du inte upplever samma sak.

Som jag skrev innan så har jag sett mycket "klubben för inbördes beundran" och tråkigt bemötande mot oss som inte är medlemmar.

Jag är inte intresserad av att ställa ut möss då jag enbart vill att det ska bli avel på bra och friska djur, inte snygga djur, vilket det oftast blir när man blandar in tävlingar osv. Jag ser vad JAG vill ha och inte vad domaren vill ha typ ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Grodan
11/1/12, 3:27 PM
#32

Ioma, jag håller inte med dig alls. Jag har varit medlem i SVEMUS i 24 år utan avbrott. Det har ALDRIG varit dålig stämning i klubben och aldrig varit klubben för inbördesbeundran.

Men jag kan hålla med dig om att vissa personer som håller på med möss under det senaste året betett sig illa på internet. Att det skall förknippas med SVEMUS tycker jag är oerhört tråkigt. En klubb kan inte stå till svars för vad enskilda medlemmar gör privat, vad de tänker och tycker.

Däremot har klubben specifika regler för vad som gäller för domare och uppfödare, vilket ju är givet. Det blev heta känslor när SVEMUS styrelse i samråd med godkända och aktiva domare bestämde att inte godkänna en domaraspirant för att denna person inte riktigt har den syn på möss som SVEMUS vill förmedla. Domare måste ha en bra syn på djuren och kunna tala om ifall de är sjuka och lämna råd för vad som är bra åtgärd vid problem. Detta var man inte säker på att domaraspiranten kunde och det var inget emot denna persons person utan hur klubben ses om man har en domare som gör si eller så privat.

Det är en svår fråga och vi grubblade mycket över den. Givetvis blev domaraspiranten också mycket ledsen och egentligen är det dumt att jag skriver detta. Men jag vill dela med mig av att varje liten sak tas på allvar och diskuteras noga. Klubben vill värna om mössen och medlemmarna, så är det.

Nu har klubben haft några jobbiga år och de som jobbat aktivt i klubben har blivit utbrända. De känner sig utnyttjade och trötta. När man mår så, så kan man gnälla en del. Och gnället hörs. Men folk som tror på klubben och jobbar för den tycker jag har all rätt att gnälla lite ibland. Vi alla behöver stötta varandra.

Musvärlden är liten och jag tycker inte att det finns utrymme för att vara elaka mot varandra. Men jag antar att 99% av elakheterna sker via internet och inte öga mot öga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ioma
11/1/12, 3:39 PM
#33

Jag har ingen aaaaning om hur ni jobbar inom klubben jag vet bara vad jag mfl har råkat ut för. Det är ett flertal högt "uppsatta" i klubben som har betett sig rent vdrigt mot "utomstående" och håller varann bakom ryggen trots att de beter sig illa osv så jo jag håller fortfarande på det jag har skrivit.

tycker man ska få skriva svar på frågan även om det inte är bara positivt.

Jag står för vad jag tycker och jag undanhåller inte saker bara för att "vara medgörlig" utan jag säger som det är rakt av.

därför skriver jag här vad jag har råkat ut för och även andra som jag vet och sett råkat ut för samma personer.

Det är bara att gå tillbaka någon månad o läsa här på sidan. Mycket trakasserier och mobbing från klubbens medlemmar och som inte tål att man berättar hur man känner osv.

Thats it.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Frosstis
11/1/12, 3:45 PM
#34

För att jag inte har några möss Skrattande Varför ska man vara medlem där? Jag kommer ju inte bli medlem även när jag skaffar möss Obestämd

Annons:
Grodan
11/1/12, 3:57 PM
#35

#33 Ok, men om det finns mobbing här på sajten så måste du leta upp de trådarna och meddela mig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
11/1/12, 4:16 PM
#36

#33 Jag har skickat ett PM till dig nu. Eftersom jag sitter i SVEMUS styrelse vill jag gärna ta upp problemet, speciellt om det rör sig om styrelsemedlemmar.

Som jag också skriver i PMet så blir jag glad om du kan tala om i vilken tråd det mobbads, även om det är ett tag sedan. Jag vill gärna försöka se det ur ditt och andras perspektiv. Skrattande Och om det är ett tag sedan kan jag missat det. Idag läser jag varje inlägg noga och min tid på sajten går främst åt till att göra just det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ioma
11/1/12, 4:18 PM
#37

Det meddelades i tråden men ingen brydde sig så jag gav upp det hela och orkar inte leta upp dem igen. Kommer inte ens ihåg i vilken kategori de låg för det är flera trådar som späckats med sådant från swemus styrelse/medlemmar osv.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Grodan
11/1/12, 4:25 PM
#38

#37 Men hur ska vi kunna gå till botten med det här om du inte orkar leta upp en eller flera trådar där personer betett sig illa och ställer SVEMUS i dålig dager?

Missförstå mig rätt, jag mår också dåligt av det här. Dina ord är som slag i ansiktet och jag får ont i hjärtat. Jag är så ledsen att flera människor som håller på med möss varit så elaka mot varandra på internet. Många känner inte varandra, har aldrig träffats och nu när flera krigat online kommer de aldrig att våga träffas heller.

Jag är ju inte heller felbar och det har jag fått kastat på mig också. Folk mobbar mig med, så tro inte att jag håller någon om ryggen för det gör jag inte och ingen håller mig om ryggen heller.

Jag har inte nämnt hur mustjafset påverkat mig privat. Jag har försökt vara Sajtvärd och hålla käft om hur jag känner. Men jag kan säga det nu

Jag känner mig utnyttjad, använd och slängd på sophög.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ioma
11/1/12, 4:36 PM
#39

Jag har inte ens vetat att det är du som är Sajtvärd här förrän nu, eller vetat har jag nog men inte tänkt på det alls.

Vad jag vet så har du inte varit inblandad i det hela alls utan detta är SWEMUSfolket och inte ifokus-folket som jag talar om. Sen att du är swemusare är en annan sak, det är inte dig jag syftar på.

Men som jag skrev i PM så ska jag försöka ta mig enerig till koncentration och kika på trådaarna sen när värken lugnar sig.

Man har inte ögon i nacken så du kan lixom inte som Sajtvärd vara överallt samtidigt elelr hur

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Grodan
11/1/12, 4:41 PM
#40

#39 Bra. Leta när du kan och orkar. Kommer du bara ihåg vad någon tråd handlar om kan jag också söka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ioma
11/1/12, 4:48 PM
#41

Hehe minnet är bra men kort. Kommer bara ihåg fragment av ämnet för resten va bara skitsnack osv ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
L8sson
11/1/12, 5:26 PM
#42

Jag är medlem! :) Jag vill bli godkänd som uppfödare i svemus och att vara medlem visar att jag har stort intresse. Sen är jag inte så insatt än i svemus. Jag skulle vilja regga möss osv :) Borde finnas någon liten snabb kurs hur man gör. :)

vevve89
11/1/12, 5:28 PM
#43

Enkelt svar, har inga möss än!

Lamina
11/1/12, 6:13 PM
#44

Jag är inte med för att jag inte känner att jag skulle få ut särskilt mycket av det. Jag föder inte upp möss som jag kan regga, och jag har sällan möjlighet att åka på utställning. (Enda utställningen jag har varit på är den i Karlskoga, och det var för att jag inte hade råd att åka hem… Obestämd) Jag tror dessutom inte att mina möss skulle göra särskilt bra ifrån sig. Fast tja, det vet man ju aldrig…

Fast jag har faktiskt tänkt gå med ändå. Det har liksom bara inte blivit av, då det inte står särskilt högt upp på prioriteringslistan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Toxxic
11/1/12, 7:00 PM
#45

Nu är ju jag medlem, men vill bara inflika att jag inte blivit annat än jättetrevligt bemött av Svemus styrelse och de flesta medlemmar även innan jag blev medlem själv. Även när det var rejält blåsväder för någon månad sedan eller två fick jag jättebra stöttning av styrelsen, och även av Grodan här inne när det brakade lös totalt gentemot mig.

Om man nu anser att precis alla beter sig illa mot en så kanske man ska rannsaka sig själv och sitt eget sätt först.

UlrikaD
11/1/12, 7:08 PM
#46

Jag har aldrig varit medlem i Svemus under mina år som musägare, men alltid blivit väl bemött utav de som är medlemmar.

Nu fick jag väldigt snällt ett medlemskap när jag köpte möss för ett tag sedan och jag är exakt lika väl bemött nu som jag var innan.

Så om jag ska jämföra så ser jag absolut ingen skillnad på just bemötandet av medlemmar. Eller styrelse heller för den delen.

Men nu är jag medlem iallafall:)

Littlem
11/2/12, 6:40 PM
#47

#24 Bra idéer!  Planeringen för året gör ju den nyra styrelsen i början av året. Kan lägga fram förslagen till webmaster ang att fixa en kalender och kanske en "medlemskarta" vart i landet medlemmar bor.

[Iyen]
11/3/12, 2:14 AM
#48

:0 Ojsan. Här väckte jag tydligen en sovande tråd :D. Tack #47 :D

Annons:
ariama
11/3/12, 9:14 AM
#49

Glad

"Ja men jag tror inte man får samma bemötande som medlem som man får som ickemedlem faktiskt så jag förstår att du inte upplever samma sak."

Jag är inte medlem. Jag upplever inte samma sak.

Jag har nog dessutom varit ganska besvärlig emellanåt, genom tiderna, jag har en benägenhet att kunna vara det Flört.

Jag har protesterat, sagt emot, opponerat mig, blivit sur och förbannad, råkat i klinch med - svemus och svemusmedlemmar.

När jag har "gått till angrepp" har det hänt att jag fått svar på tal. Förvånad

Det finns ju olika sätt att tala om hur man känner!!

Om jag berättar mina känslor, blir jag lyssnad på. Om mina känslor blir sårade, och jag "slår tillbaka" och går till angrepp, försvarar sig människor. INGEN vill bli betraktad som dum, elak, eller något annat negativt. Och ytterst få människor är det medvetet!!!

Vi är alla människor, vi gör misstag, eller missförstår. Det är mänskligt. Sånt kan man lösa med VILJA och KOMMUNIKATION.

När jag ser tillbaka på mitt liv (är 60 år idag Flört ) så ser jag, så förstår jag, att de gånger jag blivit sårad och reagerat med att "slå tillbaka", så har jag faktiskt både varit orättvis, och sårat tillbaka. Och många gånger skapat en konflikt på det viset.

När jag känner mig sårad eller kränkt, vill jag såra och kränka tillbaka, för att få känna mig respekterad. Men det enda som händer i praktiken, är att jag målar in mig i ett hörn. Ibland skapar jag till och med själv, det jag är rädd för!!

Jag skapar situationen, utifrån rädsla och tro, att situationen redan är.

Vad gäller SVEMUS, och mig Glad, så är jag inte medlem. Jag ser inte heller någon "inbördes beundran", men jag ser samarbete, engagemang inför sina möss, och LYCKA med dem! Och ett bra arbete med klubben.

Lottiz är en mycket bra ordförande, med hjärtat på rätta stället, och med en bra pedagogik (men hon vet också när det inte är någon idé att fortsätta ett samtal eftersom kommunikation inte är möjlig).

Elin Vattnadal är en härlig "flocksmart" och social tjej, omtyckt av de flesta (oavsett sammanhang). Hon är mycket kunnig och erfaren när det gäller möss och hundar, men uppriktig när hon svarar på frågor och delar med sig av sin kunskap (vilket inte alltid går hem Tungan ute ).  Osv.

ariama
11/3/12, 9:19 AM
#50

Höhö - långskrivaren har talat Cool.

Kyss Skrattande

[ElisabethYL]
11/3/12, 2:47 PM
#51

#0 Helt enkelt - för att jag inte tänkt på det…

StillaSinnet
11/3/12, 3:06 PM
#52

#42 du kan å en snabbkurs om du bara hör av dig till någon :)

Fr.om 2013 kommer tillgång till registreringssystemet ingå i medlemsavgiften och då kommer alla möss registreras digitalt. Det blir enklast för alla

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sync
11/3/12, 3:48 PM
#53

Jag tänkte gå med för att registrera mina möss där. Kostar inte heller mycket. Saken är att jag anser mig inte som en seriös uppfödare än. Jag ska ha kull två gånger om året tänkte jag. Jag bor i en liten djurlägenhet på ett internat och betalar allt själv med egna pengar jag tjänar efter skolan. Har inte tid att bli "seriös" uppfödare. Registrering behövs inte egentligen och stamtavla fixar man enkelt. Men ja, orsaken att jag inte har det är att jag känner mig inte som en riktig uppfödare än! Kommer börja på riktigt efter gymnasiet. ;) Finns det en jätte viktig anledning att just jag borde bli medlem, låt mig höra det då. Kan bli medlem iaf. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Littlem
11/3/12, 5:40 PM
#54

Fast man behöver inte va en uppfödare för att vara med i SVEMUS. Det räcker med att tycka om möss :)  Det är många som är med i SVEMUS som bara har mössen som sällskap. En del tar nån kull för att få behålla lite gener från nån favoritmus. En del avlar mycket och säljer en del. Det finns olika personer. Men gemensamt är vårt intresse för sällskapsmöss. Jag tycker det är kul att vara med i en förening för man får kontakt med nya människor, lär sig mycket nytt och vi har nog ladrig tråkigt när vi har möte/utställning/utbildning osv :)

Sync
11/3/12, 7:01 PM
#55

Jag har inte pengar, eller inte tid, att åka runt till utställningar heller. :/ 
Fastän det skulle vara lite bra att få extra hjälp osv från SVEMUS. Än så länge så får jag tillräckligt med hjälp härifrån iaf. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Annons:
Grodan
11/3/12, 7:11 PM
#56

2013 blir medlemsavgiften 250 kr och i den ingår registrering av möss online. Precis som Artlink nämner i #53

Ingår även ett par nr av HUSMUSEN, att få ställa i Standard och närvara på kurser osv.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
11/7/12, 4:01 PM
#57

Jag vet inte ens vilka som faktiskt ÄR medlem i SVEMUS av alla de som är aktiva på de olika forumen och jag har aldrig upplevt att den faktorn spelar någon som helst roll. Det har varit mycket tjafs det senaste året, men jag har aldrig upplevt att det handlar om SVEMUS vs icke-SVEMUS. Möjligtvis "gamla rävar" mot nybörjare, eller gamla rävar mot folk som går mot strömmen. Och många gamla rävar är med i SVEMUS. Sedan finns det folk som upplevs som gamla rävar som inte har så stor erfarenhet som det verkar.

Jag ser det så här: SVEMUS i sig har sitt syfte, sina mål. Om man håller med så blir man troligtvis medlem. Men det betyder ju inte att föreningen håller med om allt vad den enskilde medlemmen tycker, eller att varje medlem tycker precis som andra medlemmar. Om man ska börja utesluta alla som inte förmedlar exakt det SVEMUS står för så hamnar man i precis det som Ioma beskriver, och så har jag aldrig upplevt SVEMUS. Vi och dem. Jag utgår ifrån att alla vill mössens bästa och sedan går meningarna isär om vad det är och hur man uppnår det. Men det är då SVEMUS som förening utvecklas, när man får in nytt blod och nya idéer. För mig är det viktigt att det finns en intresseförening som vill mössens bästa, som främjar en standard och som vill skapa ett vidare intresse för möss i Sverige. Genom att vara medlem så bidrar jag till detta, oavsett om jag känner att jag personligen får ut något av mitt medlemskap eller ej. Det är lite som att betala skatt. Jag tror på SVEMUS.

Jag blev medlem när jag skaffade möss 2008 och så var jag medlem till 2010. Nu är jag medlem igen och kommer så förbli oavsett om jag har möss eller ej.

//frida

L8sson
11/7/12, 5:10 PM
#58

Vad bra!! :D då ska jag börja regga mina möss! 
Får man en påminnelse när det är dags att "förnya" medlemskapet?

zickan
11/8/12, 1:18 PM
#59

#56 Jag gillar att nya summan är både för medlemskap som registrering och att den sjunkit något. Jag kommer iaf fortsätta vara medlem i svemus 2013. Måste börja planera lite på alla föreningar man är medlem i. Men svemus lär nog vara med ett tag på listan. Fick inte ut så mycket av 2012 ifrån själva föreningen. Men folket i föreningen har varit trevliga och hjälpt till att ge information när man frågat om något. Vilket huvudsaken för en förening ska vara enligt mitt tycke.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Iyen]
11/9/12, 8:47 AM
#60

E¤n fråga. Är man medlem mer kalender år eller är det rullande?
Dvs om jag blir medlem nu i November, gäller medlemskapet till november 2013 eller januari 2013?

Littlem
11/9/12, 10:31 AM
#61

Medlemsskapet räknas per kalenderår.

[Iyen]
11/9/12, 2:59 PM
#62

Ok. Ingen ide att bli medlem nu alltså :)

Annons:
Digitalis
11/9/12, 3:04 PM
#63

Man betalar bara halv medlemsavgift om man blir medlem efter 1 juli.

//frida

Natalb
11/9/12, 5:02 PM
#64

jag blir nog medlem efter årsskiftet för att kunna regga mina möss :)

Littlem
11/9/12, 7:19 PM
#65

Tack Digitalis. Glömde skriva de :)

Upp till toppen
Annons: