Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 949 ggr
Nikka
2009-01-20 19:30

Kastrering, när?

Finns det någon viss ålder en hanmus måste ha uppnåt innan man kan kastrera honom eller kan de vara 5 veckor?

Och när man kasterar, bör de då sitta i enskilda burar (så de inte biter upp såren lr liknande) eller kan man släppa ner de tsm direkt?

Går en okastrerad hane bra ihop med en kastrerad hane?

Tacksam för svar! ;D

 

Annons:
lothus1
2009-01-20 21:20
#1

Förlåt om jag "trashar" din tråd ;oP Men jag undra om någon vet hur mycket det kostar att kastrera en muspojke.

Mymlan
2009-01-20 23:09
#2

Kastrerad mus hane kan även gå med honor..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Nattskjorta
2009-01-21 02:14
#3

Kommer inte ihåg riktigt vilken ålder som är tidigast, men den bör nog vara färdigutvecklad…

När musen ska kastreras så måste den vara helt frisk, efter så får den äta antibiotika några dagar, inte ha något spån i buren utan helst kanske en handuk, detta för att minska risken att få in smuts i såret, den ska heller inte äta någon anorlunda kost för att minska risken för eventuella diareer, man måste dagligen se till stygnen så att allt ser bra ut. Efter en kastrering så tar det cirka två veckor innan spermierna är ute ur systemet även såren bör vara helt läkta innan dem flyttar in tillsammans.  Så inflyttning efter kanske tre veckor.

Provade hur det skulle gå med en kastrerad och en okastrerad hane men det gick inte, men däremot så levde den kastrerade hanen och damerna lyckligt tillsammans… Glad

Jag utförde operationen hos upplands väsby veterinär, Jannis var det som opererade, det hela kostade runt 500 har jag för mig. Kan varmt rekomendera dem, dem har alltid varit hjälpsamma med mina raringar om dem har varit sjuka så det är klart värt den extra resvägen jag gör till dem.

Något man bör ha i tanken är att alla operationer medför en risk och att möss är infektionskänsliga, för mig gick det hela bra utan komplikationer men det kan tyvärr även gå tokigt…

Nikka
2009-01-21 10:38
#4

Jag har ring till Väsby, och de tog 510:-

#3 Okej, tack för informationen! Men när har de vuxit helt klart då?
Och hur gammal som max får en hane vara?

 

Nikka
2009-01-21 17:18
#5

putt

 

Grodan
2009-01-25 18:58
#6

De kan nog kastreras hela livet, men ju äldre de är desto mindre chans att de förändrar sitt hanbeteende.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Nikka
2009-01-25 19:06
#7

#6 Okej!

Frågor: Angående burmaterial, de ska alltså sitta separerade i 3 veckor UTAN bottenmaterial. Vad ska man ta istället, vad är bäst (handduk, som ovan nämnt), tidningspapper, toapapper?

 

Nattskjorta
2009-01-26 01:21
#8

Det är bara dem första dagarna som är viktigaste att vara utan bottenmaterial, detta för att undvika att få in eventuellt "små partiklar" i såren som kan bidra till en infektion, sen när såret har gått ihop så kan man återgå till vanligt bottenmaterial. Men man bör kanske undvika tex spån om det är något man brukar ha.

Hur det funkar att ha dem med andra, tex om två hannar som har suttit tillsammans kastreras samtidigt och sen kan sitta i samma bur har jag ingen aning om, det kanske är lite inviduellt om de låter såren vara och sånt men tre veckor i alla fall om man inte vill ha några små bebisar.

Ska kolla om jag hittar mina gamla anteckningar…

Tror att jag använde b.l.a ett sönderklippt lakan i början, det gav mycket tyg så jag kunde byta ofta, att det är rent i buren är också extra viktigt.

Nikka
2009-01-27 11:04
#9

#8 Tack för hjälpen! :D

 

[Dominik]
2011-10-02 14:48
#10

Men va? Varför ska man kastrera så små djur? Jag tycker att det är helt onödigt.

Hyeonmu
2011-10-02 18:42
#11

#10

Så de slipper sitta ensamma och lida kanske? =/

Grodan
2011-10-02 18:48
#12

#10 Japp. Egentligen kan man även ta blodprov och göra de mest avancerade operationer på möss. Men än så länge har inte det kommit ut till vanliga veterinärers kännedom, utan genomförs på lab.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: