Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 932 ggr
amaira
2008-12-27 11:26

Färg och temperament

Lustigt det här med färger och temperament.

Inte vet jag om det är något "allmängiltigt" men hos mig har det blivit så.

Jag tycker ju att chocolate/tan i satin är en härlig färg som jag försökt avla på. Samtidigt är temperamentet viktigare för mig. Jag vill ha möss som det är KUL att ha!

Jag har inte haft (och har inte) en enda chocolate/tan som jag gillar temperamentet på!!! Och färgen börjar tunnas ut här hemma, den "går ut" helt enkelt!!

Flera av dem är snälla möss, det är inte det. Ingen av dem är eller har varit  "människoälskare".

Några har blivit rent elaka, både bitit och anfallit (fast ingen av dem har bitit hål i mig - de fick väl aldrig chansen att gå så långt).

Två möss i mitt liv har anfallit och bitit hål i mig. Båda två hanar - oerhört obehagligt (ingen släkt med dem jag har nu).

Chocolate/tan utgår mer och mer, av "sig självt" liksom. Men chocolategenerna finns kvar och funkar. Champagne-argente och cinnamon är helt okej.

Blågenen försöker jag få bort ur min avel. Men så föds då och då en lilac - och lilac är den fulaste färg jag vet.

(Lilac är en blandning av chocolategenerna och blågenerna)

Givetvis blir mina lilac-genade möss de absolut bästa temperamentsmössen i kullarna. *Suckar* Liksom blå-argente (som jag också haft) blivit det. Och då avlar jag förstås på dem, för jag inte tar jag bort det bästa temperamentet ur min avel!

På samma vis är de standardvackraste mössen också de räddste, medan de "fulaste" är fantastiska små tillgivna vänner. *suckar ännu mera*

Annons:
amaira
2008-12-27 11:31
#1

De chocolate/tan som jag har, beroende på hur de bor, kan de komma självmant.

I akvariet till exempel - även fast akvariet är stort (90 cm långt) så kommer de ganska snart till mig för att få komma upp. Men det är inte för att de gillar mig! Utan för att de inte gillar boendet till hundra procent.

När de bor i ett boende de tycker är ok - några av mina papplådor inredda som stora öppna burar med många rum - då ser jag inte skymten av dem!

Medan mina "gos-ungar" alltid tycker det är kul när jag kommer, och kommer fram till kanten och kikar, hälsar, "vinkar" och nosar.

Inte alltid vill de komma upp, men alltid vill de hälsa. Är de "trötta" vill de helst ta det lugnt. Är de pigga och "igång" vill de vara med mig där jag är.

amaira
2008-12-27 11:35
#2

Och i förrgår hade Lyra trillat ur sin "bur". Lyra är champagne-argent.

När jag kom in i rummet, kom hon framrusande på golvet ifrån något gömsle. Lite försiktigt dock, för att jag är så stor, var hon beredd att vända om läget såg ut att bli farligt (tur det, tänke om jag inte sett henne och försökt trampa på henne).

När jag satte mig ner på huk och lockade på henne, kom hon fram och klev upp i min hand. Så vara det bara att pussa lite på henne, och sätta tillbaka henne där hon bodde.

Gosmus!! Kyss

Grodan
2008-12-27 18:08
#3

#0 Ah, de kanske därför jag alltid haft blått i mina linjer, för att de är så snälla? Flört

Det är intressanta funderingar. Jag har liknande funderingar emellanåt dock är det ögonfärg och pälsvariant jag skiljer på. Några av mina funderingar

- rödögda är lugnare och mesigare (generellt sett) då de ser väldigt dåligt

- långhår är lugnast och goast av pälsvarianterna, då redan de första långhår som kom till Europa hade mkt bra temperament

- astrex har inte sällan ett dåligt temperament, då de första som hittades i lab hade uselt temperament och då vi baserat i a f några astrexvarianter på dessa kommer det igen

Sedan har jag en del utseendefunderingar också, några ex

- agouti får ofta stora fina ögon

- lilacvarianter får ofta en ring runt ögonpälsen

- satin blir ofta mindre och klenare


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
2009-01-01 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Måste bara slänga in en bild på Uforia som kommer från amaira. Så här fin är hon idag. Och jättesnäll. :)

/Anneli

axilur
2009-01-01 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fast hon vill inte riktigt vara med på kort.

/Anneli

axilur
2009-01-01 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nåja. Hon har mörknat i alla fall. :)

/Anneli

Annons:
UlrikaD
2009-01-02 02:50
#7

Hur kommer det sig att satiner blir "mindre och klenare"? Det är ju ändå bara ett hårlag. Så fungerar det ju tex inte på hamster som är satin.

amaira
2009-01-02 09:08
#8

#7. Hur det kommer sig … Vad svarar jag på det? Obestämd

"Ändå bara ett hårlag". Även hårlag styrs av gener (allt styrs ju av gener) och genetik är en komplicerad historia som vi (läs forskarna Flört) Inte alls har full koll på, trots att vi (alltså mänskligheten) har kartlagt fullständiga genom hos både människor och flera arter djur.

Många olika egenskaper är genetiskt kopplade till varandra. De som uttrycks tydligast är ju lättast att uppmärksamma. Alla de tusentals (eller miljontals?) "småvarianter" som inte ger så stort genomslag, är ju lätt att missa under slumpens variationer.

Att satiner är mindre ser jag tydligt här, där jag avlar på satineffekten. De "krymper", speciellt efter några generationer med enbart satiner.

Samtidigt har jag även ganska stark inavel, så det är svårt att avgöra hur stor effekt som beror på inavel och hur stor andel som beror på själva satinanlaget.

Men i en kull med både satiner och ickesatiner är skillnaden tydlig. Och den visar aldrig motsatta förhållandet.

Däremot har jag inte fått klenare möss av satin. Inte än i alla fall. Inte generellt vad jag har kunnat märka. De är pigga, friska, nyfikna, aktiva, glada och goa.

amaira
2009-01-02 09:15
#9

#4, Uforia ser verkligen fin ut. Kyss Vad härligt!

Tanfärgens röda lyster mörknar med åldern. Tanfärg kan faktiskt vara för mörk (sägs det, jag vet inte om jag håller med Obestämd). Så när man avlar standrad på tan, får man tänka på att om man väljer ut en unge med djup och bra tanfärg, kan den bli för mörk som vuxen.

Även chocolate mörknar lite med åldern.

Du axilur skriver att Uforia är jättesnäll. Och jag skriver att jag inte gillar chocolate-temperamentet.

Är hon också en "trygg nyfiken människoälskare" som aktivt söker ditt sällskap? Det är vad jag vill ha i temperamentet i mina möss. Kyss

amaira
2009-01-02 09:24
#10

#3. Intressant det du skriver Grodan! Roligt att veta det här med hårlagens historia.

Fler kopplingar, enligt Eva Johanssons färgavelshäften:

- Svarta möss har inte alltid så bra typ och storlek som önskat.     Genen för svart ger en lättare benstomme än vad andra färggener ger.

- Färggenen för blått påverkar inte typ och storlek i negativ riktning.

- Chocolate får lätt både god typ och god storlek genom färggenens påverkan.

- Hos lilac samarbetar generna för blått och chocolate, och ger ökad vikt och stolek på mössen.

axilur
2009-01-02 13:48
#11

#9 Ja, det vill jag påstå. Hon vill gärna sitta i handen.

/Anneli

[Theriss]
2009-01-02 21:47
#12

Har haft två chocolate tan, en hona och en hane. Honan var bitig och nervig, flydde fältet så fort hon såg mig medan hanen var helt underbar på alla sätt och vis. Tyvärr fick han nån knöl och blev aldrig avlad på.

Grodan
2013-06-25 22:07
#13

Rolig tråd.😃Och intressant.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2013-06-26 09:08
#14

En av mina absolut lugnaste, snällaste (toksnäll faktiskt, mot både mig och andra möss), gladaste möss idag, är Zorba. En ettårig chocolate/tan-dam. Hon har alltid varit såhär snäll och social, ända från det hon var bebis. "Nerver" vet hon inte vad det är för något (betraktat ur mus-perspektiv), även om hon är en pigg tjej.

Zorba ck/t, Honey crisp RY, och Honey Candy RY, är idag mina "bästa" möss vad gäller oräddhet, lugn och mod. Sedan tillkommer ett gäng tätt i hasorna, som också är oerhört trevliga, även chocolate/tan.

Mer än färg, var det nog "släktskapets gener" som orsakade nervigheten hos mina första chocolater.

ariama
2013-06-26 09:11
#15

Trådskaparen "amaira" med "Busmusen Brioche" som Avatar, är alltså samma person som jag, "ariama" med RY-ikonen.  😃 Brioche - en mus jag aldrig glömmer !!! - finns dessutom med i stamtavlorna hos mina nuvarande möss, men långt, långt bak.

Upp till toppen
Annons: