Annons:
Etikettfotografier
Läst 785 ggr
LenoreH
2008-11-27 00:32

Hur gör ni!? (foton)

Hur gör ni för att få era fina musbilder? Haft möss 1½v och tagit mängder med bilder, ingen med skärpa utom nån enstaka rumpbild som oftast är för mörk….

Annons:
Vattnadal
2008-11-27 00:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har man inte en toppenkamera, får man fuska lite. Annars är det ju bäst att ha en riktigt fin digital systemkamera, med toppenobjektiv, stativ och snabba reaktioner.

Börja med att ställa kameran i macroläge eller närbildsläge. Sen testar du hur nära du kan gå, gärna nära, men går inte det, klipp bort allt onödigt i ett bildprogram innan du lägger upp dem.

Sen är ljuset viktigt. Glödlampor ger för gult ljus, redigt soljus från ett fönster är bäst. Blixten gör fotona sämre, och går man in nära musen blir det lätt en massa blänk bara.

För att få dem att sitta stilla, ja, tejp kanske… Eller sätt dem på ett ställe där de får svårare att springa bort. På en stege som du lyfter upp, eller öva i din hand.

Det här tog Terato hemma hos mig 2/11. Fotat med favoritobjektivet på systemkameran.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2008-11-27 00:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen ett jag tog nyss med den lilla skräpkameran, nåja, jag älskade den innan vi hade systemkameran, nu är den inte alls lika kul att fota med. Här har jag både blixt och lysrörslampa, för det är kväll och mörkt. Blev tvungen att hålla lite avstånd för blixtblänk, så jag klippte bort allt onödigt runt om dem.

Inte direkt porträttfoton, men alla 10 syns, och sitter stilla för att jag bryskt tagit bort alla hus och leksaker när de sov, och sen föst ihop dem i ett hörn.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Terato
2008-11-27 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Ursh vad pinsamt. Den där bilden blev ju inge bra! Hans ögon lyser jättemkt och jag lyckades inte hitta skärpan riktigt. :P

Men det är helt klart som Elin säger. En bättre kamera hjälper till lite mer att ta bra bilder. Fast i slutändan så är det fotografen som tar bilden, inte kameran.

Vad som kan vara bra är att lära sig fota manuellt. Kan man inte det och vill köra på automatik så går det faktiskt också! Jag utgår ifrån att det är det du gör!

För att fotografera en mus:

1. Hitta en yta som är lagom stor och som musen inte kommer ifrån, t.ex. en stol.

2. Pryd stolen med t.ex. tyger, pärlor, frukt, växter eller vad du vill.

3. Välj belysning. Regel nr ett är MYCKET LJUS! En kamera funkar så att ju mer ljus du har dess kortare slutartid väljer den, vilket ger skarpare bilder och även möjligheten att fånga något på bild som rör sig snabbt. Fokusområdet i bilden blir även större om du har mkt ljus.

Prova att fota utomhus! Inget ljus är så rättvisande och skarpt som just dagsljus! Alla färger blir sina riktiga färger. Kolla om du kan välja "dagsljus" i kameran. Då blir bilderna inte så kalla. Bäst väder är faktiskt lite halvdis och inte direkt solljus eftersom det kan ge lite skarpa kontraster. Prova att fota olika tidpunkter på dagen. Tidig morgon och på kvällen innan solen går ner blir det oftast fina bilder.

Fotar du inomhus så välj ett ljust rum. Tänd alla lampor. Ett hett tips är att leta fram en lampa som går att rikta och lys direkt på stolen. Tag några testfoton. Har du mycket glödlampor så kolla om du kan välja instllningen "glödlampa" på din digitalkamera. Då blir de inte så gula. Är det mer lysrör så brukar det kunna finnas en sån inställning med. Lysrörsbilder har annars en tendens att bli gröna! Prova dig fram med ljus och inställningar tills du är nöjd.

4. Placera musen i din lilla värld. Lek! :)

Det enda sättet att bli en bra fotograf är att träna, träna, träna och prova sig fram. Stöter du på problem så återkom till den här tråden så ska jag försöka svara! :)

Den här underbara bilden är faktiskt tagen på en stol i mitt kök:

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-27 15:56
#4

Elins tips var skitbra förresten. Ta till dig dem! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-27 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är ett bevis på att det går att skarpa och fina bilder även utan systemkamera. Den här är tagen med min förra mobil, en sony ericsson K800i, visserligen en av de bästa mobilkamerorna på marknaden, men fortfarande långt ifrån en vanlig kompaktkamera:

Den är tagen i automatik, inställning dagsljus.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-11-27 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den här bilden är tagen med min förra digitalkamera. Det var en vanlig digitalkamera, rätt gammal, från 2004 tror jag men som man kan välja lite manuella inställningar på. Alltså, inte alls en särskilt avancerad digitalkamera.

Jag har ställt in slutare och bländare och ljuset på glödlampsljus:

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Pimu
2008-11-27 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Japp .. mycket hänger på ljuset .. bra att ha ljus bakgrund till mörk mus o mörk bakgrund till ljus mus ..

Terato
2008-11-27 18:18
#8

#7 Å så fin!

Ja, man ska tänka på det där med bakgrunden! Men om man t.ex. har en vit bakgrund till en svart mus kan kontrasterna bli så starka att allt det svarta blir allt för svart och så ser man bara en svart knöl.

Man får pröve sej fram!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Vattnadal
2008-11-27 19:34
#9

Sen är rödögda alltid svåra. Ögonen blir nästan alltid så där genomlysta och läbbiga!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2008-11-27 23:12
#10

Jag tror det är bra att hitta en kamera som man funkar med. Jag har inga avancerade kameror, bara enkla digitalkameror. Den nya tar tyvärr inte alls lika bra foton som den gamla och den gamla funkar bara ibland…

Jag gillar blixtbilder, men önskade givetvis att blixten inte var så himla stark på en del av mina bilder. Rätt färg på bakgrunden kan dock ta bort blixteffekten lite…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LenoreH
2008-11-27 23:53
#11

#3 verkligen underbar bild! Har ingen problem med fotografering i sig men de rackarna är ju så snabba! Får sätta dem på flugpapper Tungan ute

Vattnadal
2008-11-28 09:20
#12

Sen får man räkna med att ta många foton innna man får ett bra! Det är underbart med digitalkameror, så att man inte slösar film!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LenoreH
2008-11-28 09:53
#13

verkligen. Har man haft hundvalp och barn(i mitt fall guddotter) så är man väldigt tacksam

Annons:
Vattnadal
2008-11-28 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min guddotter är oerhört tacksam att fota. Hon ser alltid så rolig ut! Det här tog jag på julafton förra året.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LenoreH
2008-11-28 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min är tacksam för hon är så söt men hon har precis som möss spring i benen

LenoreH
2008-11-28 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här var hon inte så gammal…

Grodan
2008-11-28 19:44
#17

SkrikandesFörvånadFlört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-04-19 00:27
#18

Massa bra tips i den här tråden om hur man fottar möss. Undantaget inläggen med småbarn då… Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: