Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1483 ggr
Mymlan
2008-11-30 19:26

Fula, äkliga, vidriga etc

Nej dem passar min musfälla!!! Ursäkta men jag tycker att dessa djur är vidriga!!

Sådana här kommentarer är jag så innerligt trött på få kastat i nyllet då man visar upp bilder på möss, råttor bilder de ej ens ser svansen på.

Tänk om jag sa till dessa hund/katt/hästälskare hur fula, äkliga, vidriga de är de skulle bli ledsna de med.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
niffen
2008-11-30 20:15
#1

…och sen så träffar dom en råtta/mus och blir helt kära. Min granne vågade knappt titta på mina råttor(ca. ett år sen), men igår när dom var här, så blev hon bästis med en av mina råttor.
Men oftast såna kommentarer som att råttorna har kladdig svans?! Ibland undrar man om dom människorna var födda igår…

Eller att dom bits, t.ex. Visst kan dom bitas om dom är otama, men oftast så gör dom inte det ju… Varför skulle man hålla på med dom om folk fick rabies så fort dom tittade på dom? Man får så korkade frågor ibland…….. Folk är bara rädda, därför dom säger att mössen/råttorna är äckliga  ;)

martinc
2008-11-30 21:28
#2

haha vilket liv de skulle bli om man sa att deras djur va äckliga :P

Anett Lindbom
2008-11-30 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jomen sånt har jag fått höra att mina hundar är, min ras är ju Whippets och jag är inne på min fjärde hund av den rasen och det är många gånger som jag har fått höra hur äckliga & vidriga dessa hundar är, folk har inte ens velat ta i mina hundar för dom är ju så hemska.

Men jag håller med om att det är så himla tråkigt att man ska behöva höra sånt om sina djur, tänk om man skulle säga så om folks barn tex, vilket liv det skulle bli så.

AndreasS
2008-12-01 10:42
#4

Det samma gäller för min stora passion, mina reptiler. Hör ofta kommentarer om att ormar är kalla och kladdiga vilket inte stämmer för 5 öre. Tror folk ser ormar som ålar, dom är både kalla och regält kladdiga.

att folk tycker möss och råttor är äckliga har väl med att folk ser dom som skadedjur och djur som äter det mesta i den mån de får tag i mat i det vilda. Men jag tycker möss är söta och charmiga.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

hus-musen
2008-12-01 13:13
#5

visst är det irriterande!! folk dömer utan att ha en aning om vad de snackar om! vart utskälld av en gubbe som såg att jag hade råttor i kattburen, för mina tama råttor var ju kloakråttor o full i sjukdomar som jag smittade ner alla som jag träffade med så folk kommer dö i pest o de var mitt fel alltihop! kan säga att jag inte brydde mig ett skit om vad gubben sa, tror jag sa åt honom att jag hoppas att han får den hemska pesten av råttorna o dör plågsamtSkrattande

ja vilket liv de skulle bli om jag sa att hundar är äckliga smutsiga djur! eller att hästar passar bäst som pålägg och lim! och kaniner o hamstrar, de är ju bara skadedjur de med egentligen!  men nej, jag vill inte göra så för de som har ett djur älskar djuret, och jag vill inte såra dem! angår inte mig varför de har ett djur eller varför de tycker om det djuret.

#4 haha kladdiga?? låter ju helkorkat, har aldrig träffat på en kladdig reptil! jag tycker ormar är kalla om de inte värmt sig, men annars så är de lena ock mjuka på nått konstigt sätt=)

Qui dormit, non peccat

 


Mymlan
2008-12-01 17:55
#6

#5 Jag träffade några muslimer *reserverar mig för ev minnas fel o det är inget påhopp* här på gården deras barn får ej klappa hundar då det enligt deras tro så är hundar smutsiga djur liksom grisen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
hus-musen
2008-12-01 18:16
#7

#6 jo de stämmer bra det, hundar och katter är orena djur som man ska undvika om man är muslim. samma gäller apor, sniglar, ormar, ostron, kaniner, ålar, svin, råttor, krabbor, hästar, spindlar och en herrans massa jaktfåglar,kråkfåglar o andra fåglar.

Qui dormit, non peccat

 


axilur
2008-12-01 18:28
#8

#6 & 7 På vilket sätt är ett djur orent enligt tron? Smutsiga och/eller sjuka/smittsamma?

/Anneli

hus-musen
2008-12-01 18:42
#9

#8 står ett lååååångt stycke om det i koranen, orkar inte skriva allt.. men i det stora hela handlar de visst om risken för bakterier, gris o skaldjur,  blir lätt dåligt, katter o hundar o apor bär på parasiter osv sen har man tagit det osm att guden anser att de är orena djur. men de är knappt en riktig muslim vet varför nånting är orent, de flesta följer bara blint med. de står att guden har förbjudit bla de djur jag skrev upp ovan. sen har de tolkats vilt som vanligt. du får läsa sj o bilda dig en egen uppfattning, de är för snurrigt o faktist korkat för att de ska kunna gå o förklara ordentligt.

Qui dormit, non peccat

 


Tove-
2008-12-01 19:42
#10

Min mamma var faktiskt emot råttor och möss för något år sedan. Inte så att hon vägrade att ens kolla på dom eller nåt men hon ryggade nog tillbaks vid tanken på att sådana skulle finnas i vårt hem. Tydligen var det svansarna som var "den stora skräcken" eftersom att jag lyckades övertala henne om att vi skulle ha gerbiler som då hade lite hårigare svans (och då såg svansarna inte ut som maskar). Men min mormor tyckte  tvärt om, hon tyckte att jag skulle köpa "riktiga råttor" som hon kallade dem, och strunta i mamma  =)

Min kompis råkade ut för en sur gammal gubbe en gång när hon var ute och promenerade med sina råttor i jackfickan. Han skällde ut henne för att råttorna skulle smitta människsorna i närheten, och att hon borde gå och kolla upp sig själv för olika smittor.
Liksom hur moget är det?
Men det är bara att ignorera dessa okunniga människor…

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Mona22
2008-12-02 20:41
#11

har också fått höra en massa tok om råttor och möss. de bits och sprider sjukdomar. ja de vilda kanske gör det.

sen min orm jag har är äcklig och slemmig och massa konstigt. allafall enligt dem. men i verkligheten är han snäll =).min mamma hade förutfattade meningar när jag bodde hemma om ormar, just det jag skrev ,så jag tog hem en kungssnok så hon skulle få veta hur det egentligen var.nu är de okej.

synd att vissa folk lever kvar på 1800 talet.

niffen
2008-12-02 21:40
#12

#11 Hihi, skrattade åt den sista meningen ;)
Men det är ju så, råttor & möss är äckliga och sånt man ska trampa ihjäl, helst…
Men som sagt, synd att folk lever kvar på 1800-talet  ;)

[Thiah]
2008-12-04 21:26
#13

min jobbarkompis hatade mösse först. Mest för deras svansar men nu är hon "barnvakt" hela tiden för hon och hennes dotter bara älskar det sociala och nyfikna draget hos mina tjejer :D

Annons:
Grodan
2013-12-05 18:50
#14

2008 skapades tråden. Hur är det idag? Får man som mus- och råttägare höra lika mycket negativt?

Jag har fått 2 tråkiga inlägg på fb på min råttsida, men de tog jag bort och så var det inte mer med det… Allt annat är bara gull o gos, hjärtan och gilla ❤️så jag har för mig att det är mkt bättre idag.

Ja utom när jag flyttade hit och en granne kom förbi och sa USCH om mina råttor. Jag bjöd in henne och så fick hon träffa dem, sedan var det inget mera usch där inte…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lottavo
2013-12-05 20:40
#15

Här skulle ju sambon inte ens gå in i rummet där mössen är, men gissa vem som är där minst lika mycket som mig nu… 😃

Galenidjur
2013-12-05 22:28
#16

Jag har inte hört så många kommentarer om att mina möss är äckliga och även om jag gör det så bryr jag mig inte så mycket faktiskt. Vet inte , men det stör inte mig om folk säger att de är äckliga så länge de accepterar att jag inte tycker så. 

En sak som stör mig väldigt mycket dock är det obligatoriska "jag ska låta min katt äta upp dina möss" - skämten som folk verkar tycka är jäääättteroliga. Har någon annan här fått höra liknande skämt? 

"Har du möss? De kan få träffa min katt hahahahahah" , eller liknande kommentarer får jag i stort sett alltid när jag berättar att jag har möss…. Först tänkte jag inte så mycket på det, förutom att det är ett tråkigt och väldigt o-påhittigt skämt, men sen insåg jag nånting: De skämtar om att döda mina husdjur! Det är ju det som är skämtets poäng och det är sjukt. Jag skämtar inte om att döda någons hund eller katt t.ex. så varför är det ok att skämta på det sättet om mina möss?

Har faktiskt bestämt mig för att skämta tillbaka på samma sätt nästa gång :) Undrar hur roligt den personen kommer tycka att det är haha

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

VästkustFia
2013-12-05 22:54
#17

Aj så korkat att "skämta" på det viset! Inga djur är äckliga enligt min åsikt. Förr kunde jag känna obehag inför vissa sorters insekter men det har försvunnit helt med åren. Tror det har mycket med intresse och vana att göra. Sedan finns det ju folk som har ren fobi för t ex ormar eller råttor och då får man ju respektera det (och hoppas att de lyckas träna/behandla bort den så småningom).

Grodan
2013-12-05 23:33
#18

#16 suck… sååååå trött på sånt…

Klart man ska betala tillbaka med samma mynt. När jag kunde säga att om din katt rör mina djur så dödar Korven den, så ljög jag inte, för Korven försvarade mina långsvansingar. (Kan inte säga det längre, RIP älskade KORV).

När folk säger USCH om mina djur säger jag USCH på dig själv ofta nuförtiden… om jag inte ätit pepparkakor (utan gluten) och säger mjukt med min snälla gosigaste röst "kom ska du få träffa mina råttor/möss - jag har jättefina bebisar just nu" (då blir de  nyfikna)… men som sagt… det är sällan… oftast säger de usch när jag är 3-10 mil från mina djur och då kan jag bara kontra med att uscha tillbaka


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VästkustFia
2013-12-05 23:41
#19

#18 Hihi, hoppas du kan få en ny hund (jag gissar att Korven var en hund?) som försvarar dina långsvansade vänner lika hängivet!

Clindegren
2013-12-06 05:00
#20

#16 Jaaaaaaaa! Det där jämrans skämtandet om vad deras "riktiga husdjur" skulle göra med mössen om de fick träffas. Galet tröttsamt. En annan variant på det är folk som MÅSTE berätta historier om hur möss dött på hemska sätt. "…jaa alltså då hade ju musen fastnat där i tjäran…ja alltså katten höll ju på i timmar med den där musen… Ja alltså den hade väl svultit ihjäl..bla bla bla. Mitt ex-svärmor var banne mig expert på det där. Även om man först snällt sa till att man faktiskt inte vill höra det. Att jag faktiskt inte drog hårresande historier om hur katter omkommit så fort hon nämde sina katter. Men hon fortsatte jämt med det där. Aarghh!

Annons:
[Iyen]
2013-12-06 06:14
#21

Åh jag har nog inte hört så mycket kommentarer av folk. Antingen för att jag inte hört någon eller för att jag inte lyssnat. Många vuxna kvinnor har dock börjat berätta om när antingen personen själv eller hennes barn hade en hamster och hur den dog. Men då väljer jag att se det som ett sätt att ventilera hamsterns död. För det är inte "okej" att sörja husdjur i den stora massans ögon. Många på mitt förra jobb blev nyfikna när jag sa att jag hade möss. Två blev riktigt imponerade av deras söthet (och öron!), en kunde faktiskt inte alls acceptera dom även om hon respekterade mig. Ta inte åt er :) Kontra tillbaka. Nästa gång ska jag nog försöka lyssna och svara med ett snabbt usch på dig själv

KickiG
2013-12-07 21:04
#22

Inte vet ju riktigt folk varför jag har möss. De fattar inte grejen. Men det behöver de inte. Jag gillar mina möss, andra behöver inte göra det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[mitzylinnea]
2013-12-09 22:26
#23

Jag har oxå haft en del taskiga kommentarer, så kallade skämt om att mina råttor ska leka med katten och att dom är skadedjur. Jag verkligen ÄLSKAR mina råttor, de spelar ingen roll vad folk säger. Dom sprider sjukdomar, äcklig svans, kattmat, skadedjur, bitas o förstöra o.s.v. Råttor är fantastiska djur! Tänk om alla bara kunde förstå de ❤️

Helenaw87
2013-12-10 18:50
#24

Vet precis den känslan…
då jag visade upp mina råttor på facebook å var super glad fick ja en kommentar av en vän som skrev sånna passar bäst i fällorna här hemma å en annan skrev bara ursh å ja blir så ledsen men sen blir ja förbannad å trött.
Någon sa att jag kunde göra vantar av dom å mitt svar var att jag gör det om dom gör en skinnsoffa av sina ungar.

Reskpekt finns nästan inte bland folk längre, än mindre på nätet.
Folk tror att bara för att det är på nätet kan man säga va fan som helst.
Jag säger som mormor sa, behandla andra som du sj vill bli behandlad.

Visa varandra respekt.
man kan säga sina åsikter på ett snällt vis utan att bli stor i mun eller såra

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

adirf1
2013-12-12 18:36
#25

Hua.. Folk är så okänsliga!
När jag först föll för möss var det en specifik fodermus som fångade mitt hjärta, jag hoppades kunna få köpa loss henne, men inte. Så hon blev ormmat. När jag skrev om detta på fb blev jag omgående attackerad av en "vän" som mer eller mindre hånade och sa att det fanns fof tusen andra exakt likadana…
Men dock får jag berätta om en liten ljusglimt. För någon vecka sedan fick jag kontakt med en kille över nätet, vi började cama och jag tänker att nu skall jag testa honom. Hämtar min lilla Arya(mus) och sätter henne framför camen. Hans respons "Åh, vad är det? En mus säger du? Den måste du låta mig få klappa på! :D" Med öm och gladlynt röst^^
Så visst finns det hopp om än mina flesta vänner som inte har djur är rädda att de skall lägga en liten skit i handen på dem :P

Grodan
2013-12-12 18:41
#26

Man borde göra någon poll på en allmän sajt, typ aftonbladet, med frågeställning vilket djur som är "äckligast, fulast och vidrigast" och där får folk välja på typ

  • mus

  • råtta

  • spindel

  • kackerlacka

  • fladdermus

  • bäver

  • utter

  • iller

  • orm

  • ödla

  • bajskorv

  • osv

skulle va litt skojj juh


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

thea_thea
2013-12-13 07:34
#27

#25 det finns hopp :D

Annons:
[Iyen]
2013-12-13 10:25
#28

#26 hahahahahaha

Upp till toppen
Annons: