Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3747 ggr
Enetra
10/13/08, 8:53 PM

Musunge stannat i utvecklingen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kull med små söta musungar och deras mamma är jätteduktig och tar hand om sina ungar väldigt bra, dom har även en extramamma som är helt fenomenal. Men som rubriken antyder har jag en unge i kullen som antingen stannat i utvecklingen eller ligger några dagar efter i utvecklingen. Den lilla krabaten har hela tiden vart minst så den har vart lätt att hålla ett extra öga på om man säger så.

Trodde först att den var så liten att syskonen inte lät minstingen äta men det är en bufflig liten krabat som snarare puttar undan syskonen om den inte kommer fram så det är inte fallet. Lille är även pigg och ålar/småkryper omkring i boet på ostadiga ben och är den första att i stort sett kasta sig mot mamma eller extramamma när dom kommer in i boet.

Min fråga är nu helt enkelt vad jag ska göra eller om det ens finns nått jag kan göra för den här ungen? Trotts att busen är liten och ser väldigt otuvecklad ut gentemot sina syskon så är det ju just en busig, pigg och framåt liten krabat…

Annons:
Terato
10/13/08, 9:28 PM
#1

Oj! Den ser väldigt underutvecklad ut. Jag hoppas någon duktigare kommer in och svarar snart.

Kan det kanske vara någon form av dvärg eftersom den är så pigg ändå? Hur tycker du den ser ut i hullet jämfört med syskonen? På bilden ser den ju rätt tanig ut. Jag kan absolut inget om sånt här men funderar på om den kanske inte får i sig mat av någon anledning, trots att den ligger i hårt.

Du kan ju kanske prova att stödmata den lite på sidan om med esbilac eller något?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Enetra
10/14/08, 12:19 AM
#2

hmm…i hullet så ser den bra ut..om man jämför med hur syskonen såg ut för en vecka sedan…den ser inte undernärd ut om man bortser från faktumet att den är huvet mindre än sina syskon och väldigt lite utvecklad…

stödmata kanske kunde vara nått…

Grodan
10/14/08, 2:57 AM
#3

Det är inte helt onormalt att någon unge halkar efter när man har stora kullar. Är det en hona med ljus framtid om kärleksfullt hem tycker jag gott du kan låta den vara och mata mamman ordentligt medans ungarna diar och även sedan när ungarna börjar äta själva. Är det däremot en hane med lite osäker framtid - ska du behålla honom, kan han säljas etc… - kanske du ska ta bort honom.

Jag hade själv en kull med 16 ungar varav en var efter hela tiden. Går att se i någon av Abyssinian-trådarna. Han var tuff och kämpade på, men han har ändå inte växt ikapp de andra hanarna i kullen helt - och kommer troligen aldrig göra det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Enetra
10/14/08, 11:45 PM
#4

oki..tack för svaret Grodan…och Terato också självklart.

Skönt att höra att det inte är något helt ovanligt i alla fall. Man blir ju lite orolig när man inte fattar vad som händer.

Mamman får extra mycket nyttig mat och färska grönsaker (läs majs då det är det enda den kräsna damen behagar äta i grönsaksväg)
Lillen får vara kvar sålänge han verkar må bra. Verkar det som att han inte mår bra får jag tänka över saken då. Han är ju trotts allt en liten buse som alltid kryper runt och ger mamma och extramamma motion då han (trotts stängda ögon) kryper ur boet och runt i buren så dom får hämta honom hela tiden.

Vattnadal
10/23/08, 12:57 AM
#5

Hur går det för plutten?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tilde!]
7/10/13, 10:49 PM
#6

Hur gick det?(vet att det var länge sedan men är nyfiken)

Annons:
Enetra
7/31/13, 10:29 PM
#7

Det gick inte så bra för den lilla. Han klarade sig ett par dagar till efter det att jag ställde frågan och sen var han spårlöst borta. Hans syskon blev en kull med små pigga busfrön hela bunten.

[Tilde!]
7/31/13, 11:11 PM
#8

Oj! Vad tråkigt!:( Men vad bra att de andra klarade sig och mår bra iaf. :)

StillaSinnet
8/1/13, 8:32 AM
#9

#7 det är naturens gång, och även om man går in och stödmatar och fixar så är det något som gör att ungen har halkat efter. Det finns oftast något fel som vi inte kan se. De flesta jag vet om som åtagit sig att försöka rädda dessa små klenisar har med facit i hand insett att man bara drar ut på det oundvikliga. De blir aldrig stora och starka.

Det är skillnad på att ta hand om en frisk kull vars mamma har dött, tex. Då har man större möjlighet att hjälpa dem att överleva. Bäst är alltid att stoppa in dem till en amma, vilket så klart kan vara en annan musmamma med kull. Det är ju det mest optimala, men jag vet att natalmöss är duktiga ammor i krislägen.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Enetra
8/1/13, 1:31 PM
#10

#9 Jo det är ju naturens gång och ibland funkar ingenting helt enkelt.

#8 Ja dom andra klarade sig utmärkt. Dock är det ingen av dom som finns kvar i dagsläget. Inlägget från början är ungefär 5år gammalt och jag har minskat ner väldigt mycket på mitt antal möss idag och tar inga kullar längre.

Grodan
8/2/13, 1:47 AM
#11

#10 Men det är himla kul att du puttar upp en av dina trådar och berättar om dina möss!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Enetra
8/2/13, 8:31 PM
#12

#tack Grodan. Fast den som ska ha berömmet för att putta upp tråden är #6 Tilde! jag själv hade till och med glömt bort den här tråden.

Alltid kul att skriva om mössen man har dock.

Upp till toppen
Annons: