Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 816 ggr
Terato
2008-10-07 17:06

Infolappar

Jag var in på Gävleborgs zoo igår och de bad mig att fixa infolappar om möss(och andra smådjur) som jag kunde lämna in till dem.

Tanken var att de ska kopiera upp ett gäng och sätta upp synligt på väggen så att kunderna kan läsa eller ta med sig ett ex när de vill.

Sökfunktionen funkar inte på mus.ifokus just nu. Det verkar vara mkt över huvudtaget som spökar.. Så jag hittar inte något i gamla trådar om infolppar. Men jag tänker mig att det finns sammanställt någonstans. Någon som vet? Jag vet ju att Bim var inne på samma sak. Where are you Bimmie? Nu är jag på!

Annars får vi väl sammanställa en själva. Det hon sade skulle finnas med var:

  • Allmän info som en nybörjare bör känna till om tillbehör, hantering, mat osv.
  • Länkar till forum och klubbar/föreningar
  • Bokhänvisningar till böcker vi rekommenderar

Det kan ju vara något för andra att engagera sig i också att höra med zoobutiker.

Skriv förslag i tråden om vad du tycker ska vara med eller länka gärna till andra inlägg eller sidor. Har man något fastställt går det bra att maila mig på saraostlund1986@hotmail.com.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Terato
2008-10-07 17:07
#1

Jag kollar lite själv så länge på svemus hemsida och om jag hittar något i mina länkar. Men tveka inte att tipsa!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
2008-10-08 14:42
#2

Det är flera som har frågat här, i just det syftet. Ingen har fått någon sådan "infolapp" utan fått rådet att läsa artiklarna och sammanställa själv.

Svemus borde ju sammanställa ett sådant infoblad, tycker jag.

Djurkliniken Roslagstull har ett infopapper om skötselråd för möss och råttor. Som Gunnel Andersson skrivit.

Höll det i min hand häromdagen, vet inte var handen släppte detSkäms. Den vägrar tala om det för mig nu Skrikandes.

Jag tycker det var bra, förutom foderdelen som rekommenderar helfoder för mus (vilket inte finns om man inte går till labb). Tror Grodan inte gillade det dock, men det kanske var för att det inte står om foder och mat?

Jag funderade på att ta kopior och ge i samband med musköp från mig. Fast lägga till det där med foder. Och givetvis behenne om lov först, att hon godkänner det.

Terato
2008-10-08 15:43
#3

**Det här sammanställde jag förut när jag sålde mina musungar. (snälla försök förkorta det åt mig!):

TAMMUS**

**

ALLMÄN INFO:

**

Latinskt namn: Mus Musculus (Husmus!)
Livslängd: ca 2 år
Vikt: Den svensktypade musen är väger 20-30 gram.
Storlek: Från nosspets till svanstipp ca 20 cm.

MAT

Möss som inte får rätt mat blir snabbt sjuka och orkeslösa.

BASFODER(torrfoder) ska alltid stå framme. I basfodret ska de fyra sädeslagen ingå och sedan kan man tillsätta lite annat smått och gott. Man kan ha en sockerfri müsli som bas eller blanda helt själv. Att köpa ett färdigblandat torrfoder är inte att rekommendera. Det innehåller inte allt din mus behöver. Därför bär man blanda själv!

TIPS PÅ TORRFODERBLANDNING:

Sockerfri müsli, solrosfrö, linfrö(sparsamt, laxerande), vetegroddar, hirs, kanariefrö, sesamfrö, bovete, mandelflarn, valsade ärtor, osötade majsflingor, osötad kex, osötad torkad frukt

TILLÄGGSFODER(blötfodret) kan de få en eller flera gånger i veckan. Det kan vara frukt och grönt och lite kött, matrester funkar super. Man ska tänka på att låta bli så mycket kryddor och även tänka på fett- och sockerinnehåll. Kött och fisk kan man ge rått.

TIPS PÅ TILLÄGGSFODER:

Kokt ris, kokt potatis, kokt pasta, grönsaker, frukt, bär, mjukt bröd, hårt bröd, välling, gröt, pannkaka, ostkaka, kyckling, rått kött, fisk, skaldjur, äggprodukter, mjölkprodukter

MUSENS BUR

Buren ska vara en plats där musen kan sova, äta, leka och känna sig trygg. Det måste få plats med leksaker och springhjul och ett eller flera trygga krypin.

YTA:

Enligt Jordbruksverkets regler ska musens bur ha en yta på minst 900 cm². Den kortaste sidan och höjden ska vara minst 20 cm. Men ju större bur musen får dess bättre! Det blir dessutom enklare för dig att inreda buren med leksaker om det finns mycket plats. Har du en liten bur får du ha ett lekbord eller liknande med leksaker dit mössen kan få komma och leka varje dag.

TYP AV BUR:

Det finns lite olika typer av burar till möss. Både gallerburar, plastburar och akvarium går bra. Tänk dock på att det bör vara god ventilation i ett akvarium så du bör byta ut toppglasskivan mot ett nät. Du får känna efter vad som passar dig bäst! Tänk på att det är bra med många och stora luckor om du letar efter en gallerbur. Annars kan det bli svårt att få tag i mössen.

STÄDNING:

Byt strö och bomaterial en gång i veckan. Diska buren vid behov. Byt leksaker en gång i veckan.

LEKSAKER:

De flesta leksaker blir "nya" och intressanta igen efter ett varv i diskmaskinen. Variation är det bästa! Musen behöver möjlighet att lukta, smaka, klättra, springa, sönderdela material som papper, kvistar, blad osv.

BURKOMPISAR:

Möss är flockdjur och ska enligt lag hållas minst två och två med undantag för hanar som för det mesta lever ensamma. Stridslystna mushanar kan slåss på liv och död! Honor däremot lever fredligt ihop. Det finns speciellt uppfödda mushanar som kan bo tillsammans men det tillhör tvyärr fortfarande undantagen.

AKTIVERING:

Det finns mycket att göra när du har din mus ute. Låt den springa på ett bord med lite saker att undersöka. En skål, toarullar, olika material, en skål med mat, sovhuset, en gammal hatt eller vad som helst! Möss är nyfikna av naturen!

SPRINGHJUL:

Mössen är så pass små att det inte skadar med ett springhjul till dem. Faktum är att de mår mycket bra av att få sin dagliga motion eftersom de är djur som rör sig otroligt mycket i naturen. Men välj ett så stort hjul som möjligt, (helst 20 cm i diameter) och som musen inte kan skada sig i. Metallhjul är ej att föredra.

HANTERING:

Möss är små djur som bör hanteras varsamt. Det kan vara bra att veta vad man behöver tänka på när man ska tämja sin mus.

ATT FÅNGA DIN MUS

Musen behöver komma ut en stund om dagen. Bäst fångar man en ovillig mus genom att lura in den i en toarulle eller tar ut hela sovhuset eller matskålen. Man ska aldrig jaga en mus utan tänka på dess egna fria vilja annars förlorar den sitt förtroende för dig och du måste börja om från början.

Locka gärna med godis och visa den att du kan sitta helt stilla och vänta ut den. Då lär den sig att lita på dig. Tammöss är intelligenta djur som vill ha kontakt med människor. Prova att sätta musen på en kal stol och kupa dina händer på stolen. Musen lär sig då att söka skydd hos dig och kommer förhoppningsvis att gömma sig i dina händer för att sedan undersöka platsen och/eller dig!

BETEENDE OCH HÄLSA:

När du köper en mus är det viktigt att titta på hur den beter sig. En glad och frisk mus ska vara pigg och kontaktsökande.

Välj den musen som väljer dig!

FRISKKONTROLLERING:

Kolla att:

Rumpan är hel, ren och fräsh kolla att ögon är klara, rena och fulla av liv 
Nosen är rosa, frisk och att inga ljud, nysningar eller vätska kommer från den.
Öron är rena, vita/skära och tunna.
Tänderna växer rakt och "möter varandra".
Hud och päls är rena och fria från sår, knölar och ohyra
Hull och kondition är bra, inga ljud ska komma från lungor eller luftrör
Tassar och svans är hela och fria från sår

KUL ATT VETA:

Möss vibrerar i kroppen när de myser. Det kallas tassdarr och är alltså inget farligt utan ett trivseltecken!

I Sverige finns det i regel 3 typer av tammöss som alla härstammar från husmusen(mus musculus). Vi kallar dem svensktypade, engelsktypade och minimöss. De svensktypade är mest lika våra vilda släktingar. Engelsktypade är större och med större öron. Minimöss är som namnet en mindre typ av tammöss. De är dessvärre väldigt ovanliga nu för tiden.

BÖCKER, LÄNKAR OCH FÖRENINGSINFO:

Sveriges musklubb:
www.svemus.org

Musforum på internet:
www.mus.ifokus.se

Böcker:
Mice: A Complete Pet Owner's Manual by Horst Bielfeld - en bok vi varmt rekommenderar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
2008-10-08 15:47
#4

Det är ju väldigt rörigt nu men nån kanske orkar snygga till det lite? :)

Är det något annat som är viktigt att lägga till? Vad ska vi skära bort?

Har snott en hel del fårn Grodans Artiklar och svemus hemsida men kommer att hänvisa dem som källa.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Pimu
2008-10-08 16:06
#5

Tycker de blev jätte bra .. Flört

Terato
2008-10-08 16:08
#6

Vad bra! Kom med synpunkter! Grodan och Amaira, gå gärna in och ändra direkt i inlägget om ni vill. Jag har kopia på datorn.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Grodan
2012-10-15 18:32
#7

dEn här tråden såg jag nu… bara några år senare…

Tycker infon i #3 ser bra ut! Skrattande

Vad blev det för källhänvisning? Finns den färdiga infolappen på pdf så att man kan lägga in den här?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: