Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2568 ggr
jessi_twini
7/14/08, 7:29 PM

Musbebis

En komips och jag har hittat en liten musbebis. Den låg vid vägkanten, När vi gick fram till den så sprang den inte iväg. Den är ca 1cm alltså väldigt väldigt liten. Vad ska vi ge den för mat? Ska man ge den frön eller välling?

Snälla vi vill svar fort

Mvh Emelie och Jessica

Annons:
jessi_twini
7/14/08, 7:37 PM
#1

*putt*

snälla svara någon..

Grodan
7/14/08, 7:46 PM
#2

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jessi_twini
7/14/08, 7:49 PM
#3

tack, det hjälpte ju..

Vet du inget annat? Kan du inte berätta vad det kan äta och så.. Dom är väl inte så olika tammössen.. eller?

Grodan
7/14/08, 7:53 PM
#4

Varför tror du att musen behövde bli intagen i fångenskap?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/14/08, 7:53 PM
#5

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladyinred
7/14/08, 7:54 PM
#6

grejen e att du inte kan släppa ut den igen så du kommer att få ha den i fångenskap resten av dess liv. De andra mössen kommer mobba ut den så den kommer inte ha nån flock. Har en kompis som fångade en mus i en fälla och försökte sätta ihop den med sina och den blev så misshandlad att han fick avliva den senare. Så det e tveksamt om den kan bo med tammöss om du väljer att behålladen. Huruvida det är olagligt tar jag inte ställning till. Men för musens skull. Vad har du för liv att erbjuda den. Viktigt att du tänker igenom det här.

Sen ska den ha mjölkersättningen Esbilac, till katt eller hund tvistar de lärde..

Annons:
dreamiz
7/14/08, 8:31 PM
#7

O man får bara ha vilda djur i fångenskap i 48 timmar om man inte har särskilt tillstånd.

Ladyinred
7/14/08, 8:48 PM
#8

jag vet att det e så men jag tyckte inte att den olagliga handlingen var viktigare än musens välmående så det var det jag ville lägga tyngd på.

Terato
7/14/08, 9:33 PM
#9

Ja, väljer du att ta in den får du som sagt gå hela steget ut, dvs. behålla den även fast det inte är lagligt. Jag skulle inte sätta ihop den med tama möss. 

Förresten har du fått svar på råttor.iFokus! Mymlan har skrivit där utförligt hur man gör när man nappar upp bebisar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Frida-H
7/14/08, 10:17 PM
#10

djurens ö hemsida finns också lite tips, vet dock ej hur bra de är. Tycker dock du fått bra råd här och på rif.

Som sagt, man bör aldrig ta in vilda djurungar… Gissar att ni förstått det vid det här laget och förhoppningsvis kommer ni inte göra om samma misstag igen :)

Grodan
7/15/08, 12:02 AM
#11

Jag kommer inte ge några råd för hur man ska sköta vilda mus-eller råttungar. Jag kan bara ge 2 råd

Råd 1: Rör den inte!

Inte bara med tanke på att människolukt på vilda djur förstör deras chanser till framtida liv i naturen utan även med risk för smittor.

Råd 2: Vill du gärna ha en mus att ta hand om kan du köpa tammöss!

#10 men gah - de UPPMUNTRAR praktiskt taget folk att gå ut och hämta in djur… usch… det där kändes INTE bra!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
7/15/08, 12:27 AM
#12

Nä, det lät ju inte alls bra.. :/

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
7/15/08, 1:23 AM
#13

Jag har mailat dem. Ett snällt och trevligt mail!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Terato
7/15/08, 4:50 AM
#14

Bra Grodan!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
7/15/08, 1:34 PM
#15

Ser man vilda djurungar ute så låter man dom vara ifred även om man så gärna vill rädda dom. Ligger det djurungar synligt gör dom det förmodligen av ngn anledning, kanske för att dom inte är som dom ska elller kanske är skadade på ngt sätt, då är det skonsammare att låta dom vara så att dom får bli mat åt ngt annat djur som behöver det, förmodlingen så dör dom mycket snabbare då än att man ska rädda & ta hem det lilla vilda djuret, för är det ngt fel på djuret så kommer den antagligen att dö ändå men att det kanske blir plågsammare eftersom att människan så gärna vill hjälpa det lilla djuret och på så vis drar ut på lidandet.. Och det är ju så i naturens vilda värld att det är äta eller ätas..

Det är i alla fall så som jag ser på det hela om de vilda djurens värld. Man låter helt enkelt dom vilda vara ifred för naturen tar hand om dom på sitt vis.

amaira
7/15/08, 1:50 PM
#16

#15. Klokt resonerat. Jag tror på, att det är så det är.

Jag har början till en artikel, baserad på en "intervju/samtal" med Eva Kirkegaard som har Viltjouren en bit härifrån. Jag känner henne.

Orkar inte färdigställa artikeln nu. Tyvärr, för den är intressant.

Hur som helst "förbannar" hon Djurens Ö, för all okunskap och allt elände det för med sig, för de vilda djuren. Hon får många telefonsamtal, där just Djurens Ö ligger bakom en massa elände, som hade undvikits om människorna som ringde henne vetat bättre, och fått bättre "idéer" och råd.

Hon säger också (precis som Hedbrant) att vilda djur och djurungar som är "angripna" av något, redan ÄR något fel på, före angreppet.

Som musungen angripen av myror, som skrevs här om för en liten tid sedan. Jag berättade om det, och hon sa omedelbart, det jag skrev här ovan. (detsamma som Hedbrant också skriver).

Frida-H
7/15/08, 2:51 PM
#17

#11 Ja, tyvärr… reagerade också på det. Inte heller står det tydligt (eller alls?) att det är olagligt :/ De kanske är trötta på att få in mängder med ungar varje år och försöker lämpa över "problemet" till de som hittar djuren? Asch jag vet inte… det gör ju inte texterna mer ok för det.

Bra att du mailat ^^

Grodan
7/15/08, 2:55 PM
#18

Av det foto på den aktuella skogsmusbebisen, som lagts upp på råttor-ifokus, ser den faktiskt ut att vara i ålder då den klarar sig själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

glutt96
7/15/08, 2:58 PM
#19

låt ungen vara den det är samma sak som att du tar in vilket vilt djur som helst så låt bli det!

jessi_twini
7/15/08, 5:46 PM
#20

Okej nu har vi släppt ut den.. hoppas alla är riktigt nöjda nu!

Jag kommer tyvärr aldrig låta bli djuren. Hittar jag ett skadat djur så kommer jag inte bara strunta i det oavsätt storleken. Nu hittade vi ju bara en liten bebis och vi trodde att mamman hade tappat den eller nått liknande. Tyvärr men så är det :/

Annons:
gulzebra
7/15/08, 10:20 PM
#21

Strunta i att plocka in djur helt och hållet i stället… Ungar man hittar är oftast inte alls övergivna eller borttappade (ta tex harpaltar och rådjurskid som mamman medvetet placerar ut här och var och bara kommer tillbaka för att dia ibland, eller diverse björktrastar odyl som hoppar ur boet innan de kan flyga men fortfarande matas av föräldrarna, eller vissa andungar som nykläckta och allt simmar runt ensamma som om de övergetts av mamman fast de inte har det), till synes skadade djur behöver inte alls vara skadade, vissa skador är så pass lindriga att de kommer klara sig själva om man låter bli de och i värre fall så måste man låta naturen ha sin gång (eller iaf avliva direkt och inte försöka rädda djuret).

Nu ska jag väl egentligen inte säga så mycket med tanke på de vilda djur jag själv haft genom åren, men ändå. Jag har lärt mig delvis av egen erfarenhet så jag kan gott babbla på ändå.

Har bla fått hem några björktrastar (hittade av några ungar, första gången lekte de med de så jag tog de ifrån de, och sen började ungarna komma till mig med fåglar de hittat för de fick för sig att jag var nån slags fågelexpert…), majoriteten har varit såna som hoppat runt ute innan de lärt sig flyga. De hade inga stjärtfjädrar vilket jag i efterhand fått lära mig beror på att de kan tappa de vid stress, som exempelvis när de tas tillfånga av människor. Jag trodde de var ungar som ramlat ur boet. Alla utom en dog innan de hann släppas ut. Den som släpptes ut släpptes efter en natts "vila", hur man nu kan vila när man är ett vilt djur som plötsligt sitter fångad hos en mycket farlig varelse… Hur det gick för den sen vet jag inte, men den dog garanterat om den inte hittade mamman - allt för att småungarna prompt skulle ta hem den för att de trodde den ramlat ur boet/var skadad/whatever.

Förutom det har jag haft gråsparvar, talgoxar och diverse andra småfåglar - alla har dött i fångenskap (en av de levde i två månader och blev tam och kunde således inte släppas ut öht). Nu senast plockade jag med mig en skatunge som attackerades av måsar och andra skator, kontaktade viltrehab men fick inte tag på nån där. Den dog den också (vilket var tur, för den hade garanterat något fel, annars hade den inte attackerats).
Heck, det enda som varit lyckat har varit snäckor som skadat skalet, de har fått komma in och äta upp sig med kalk så de kunnat laga skalet ordentligt och sen släppts ut på samma ställe igen. Det kan jag tycka är okej men i övriga fall, aldrig. Man hjälper inte vilda djur när man lägger sig i och ska man lägga sig i så får man bannemig se till att vara utbildad expert eller rådfråga viltrehabiliterare (nån vettig version då, inte barnprogramsversionen á la "gosigos i rosa lullull" kallat Djurens Ö…) innan man tar in djuret!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
7/15/08, 10:27 PM
#22

#20 Vad bra! Släppte du ut den där du hittade har den stor chans att överleva och få komma tillbaka till sin familj!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
7/15/08, 11:54 PM
#23

#20 Jag tycker också det var jättebra av dig att du släppte ut den!

Man måste lita på viltvårdares och veterinärers råd. Ibland är det inte värre än att erkänna att man hade fel! Du tog ju inte in ungen för att vara elak, precis, utan just för att du är snäll och omtänksam och ville djuret väl! :) Men då var det ännu bättre av dig att tänka en gång till och s läppa ut det lilla livet efter att du hört hur det låg till. En eloge till dig!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

empan-hampus
7/17/08, 2:14 AM
#24

Alltså man kan inte rädda alla djur.. man jag räddar alla djur jag ser iallafall och det kommer jag alltid att göra! Skulle aaldrig lämna ett skadat djur att dö.. inte en chans.. vad lagen än säger! :) Hihi så skulle jag göra ^^

gulzebra
7/17/08, 3:15 AM
#25

#24: Jag måste bara säga att det är förbannat elakt mot djuren att ha den attityden…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
7/17/08, 3:41 AM
#26

jag har oxå räddat djur och får stålsätta mig ibland för att inte ta med mig allt jag ser hem. När jag var 13 hittade jag en ung kråka som inte kunde flyga, när vi kom hem så satte jag honom på köksbordet där han somnade. Så ska inte vilda djur göra och mycket riktigt så var han väldigt dålig. Ett dygn senare så dog han. Samma sommar tog jag hem en grönfink som fick öva sig på att flyga i några veckor på mitt rum. Den överlevde och rehabiliterades faktiskt.

Men jag var ung och trodde mig kunna hjälpa, idag vet jag bättre och förstår hur oerhört stressande det är för djur att vara infångade och vara i närheten av människor. Så för att göra det rätta när djur är svårt skadade så avsluta deras lidande istället för att förlänga det. I sånna lägen får man faktiskt försöka se längre än till sig själv och sina egna behov.

amaira
7/17/08, 11:09 AM
#27

#26. "och förstår hur oerhört stressande det är för djur att vara infångade och vara i närheten av människor"

Det är sant.

Vi vill så gärna se oss som "en räddande ängel", det är ju egentligen tecken på ett gott hjärta!!!

Det vi så lätt missar att förstå, är att vi sätter våra egna känslor och behov i centrum, istället för djurets känslor och behov i centrum - vilket vi kanske inte kan förstå förrän vi är vuxna, hur sådant där ligger till, rent psykologiskt.

Så, alla ni som räddar djur. Ni har ett gott hjärta, på något annat sätt kan jag inte se det!!

Men för djurets och naturens del, blir det inte alltid alldeles rätt. Skillnaden mellan att vara "en djur-räddande människa" och en katt som leker med sitt byte . . . är inte så stor . . . Sett ur djurets synvinkel.

 Att "göra det rätt" är en mycket svårare historia, som inte alltid ens viltvårdare klarar av.

Annons:
amaira
7/17/08, 11:16 AM
#28

Jag menar, vissa saker är det inte meningen att vi ska förstå förrän vi är vuxna. För de är inte giltiga före dess.

Det är så många stadier vi behöver gå igenom, i livet. De är viktiga att respektera, de också!! Precis lika viktiga att respektera, som att respektera andra, naturen, och vilda djur.

Allt har sin tid - det är som det ska.

empan-hampus
7/17/08, 11:42 AM
#29

#25 Hehe mm.. tycker du ja…

#27 Jag kommer nog börja jobba med att rädda just skadat vilt.. Men tack för att du sa det där med gott hjärta.. :)

empan-hampus
7/17/08, 11:46 AM
#30

Men alltså jag vill inte bråka…  Mår bara dåligt av att bråka.. :/ Alla människor är ju olika.. Så vi kan väl sluta diskutera.

amaira
7/17/08, 12:14 PM
#31

#29 "Jag kommer nog börja jobba med att rädda just skadat vilt"  - vilket är en helt annan sak (!!!) än vad vi diskuterar här!!! Det är väl för väl att det finns viltjourer och så vidare.

Det är skillnad på proffessionellt omhändertagande utifrån erfarenhet och kunskap, och regler och lagar, än "godtyckligt tyckande" som mycket ofta istället blir fel, trots goda intentioner. Eller hur?

empan-hampus
7/17/08, 12:23 PM
#32

#31 Aa.. det är det iförsej. Men kan vi ändå sluta bråka nu??

empan-hampus
7/17/08, 12:31 PM
#33

Men måste bara säga en sista sak! Att ta hem ett vilt skadat djur och sen ringa till viltjouren är INTE ett brott!

Mymlan
7/17/08, 1:59 PM
#34

#33 Nej det är inget brott men att ha det hos sig Mer än 48 timmar då blir det ett brott.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
jessi_twini
7/17/08, 3:06 PM
#35

Jag fattar inte! jag och emelie frågade några saker och så ska några ta och.. säga massa konstigt. Jaa vi vet att man inte få ha djuren mer än i 48 timmar och allt sånt där! Vi har tidigare ringt viltjouren och lämnat över ett skadat djur! Vi har faktiskt läst om viltjouren. Nästan alla håller på att säga 'Man får bara ha den i 48 timmar inte längre osv osv osv'… Det vet vi faktiskt. Jag kommer heller aldrig att lämna ett skadat djur och gå där ifrån! inte en chans.. Sorry men alla har sina egna åsikter. Vissa tycker att man ska ta in alla djur man ser medans vissa bara kollar och går där ifrån. Nu vet vi ju alla att man inte kan ta in alla man ser.. Men det är ju bättre att rädda ett djur än inga! Tycker jag sen får ni alla andra tycka vad ni vill!

 Ha en bra dag! hejsvejs! :)

Grodan
7/17/08, 5:59 PM
#36

Jag håller med amaira om att man har ett gott hjärta som vill rädda djur.

Jag vill inte heller att folk som "räddar" möss och råttor känner sig alltför illa behandlade av oss (mig) här. Jag vill precis som ni faktiskt djurens bästa - tro det eller ej. För mig har det alltid varit viktigt att informera korrekt om skötsel, hälsa osv. Därför går jag ut lite hårt i den här frågan. Hoppas du jessi-twini inte tog allför personligt vid dig. Det var absolut inte meningen. Om du gjorde det så ber jag hemskt mycket om ursäkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
7/17/08, 6:10 PM
#37

#35 Hur gör ni om ni ser ett rådjurs kid ute som ligger ner.. Tar ni den oxå i tron den är övergiven?

Inga rådjurs kid är övergivna *såvida mamman ej är överkörd* mamman är bara till kidet och ger det mat sedan går hon, detta för ej visa rovdjuren vart ungen är MEN hon är i närheten.  Samma är det med haren där har jag felat men detta var i Oktober månad och jag trodde Inte harar har bebisar då. Jag funderade när jag hade tagit hem den den hade så långa bakben då jag började syna den för ev skador. Satte ut den igen på samma plats jag tog den.

Pratade med skansen o de sa att harar kan ha bebisar även i oktober om det är bra väder etc.

Den var hos mig 1 dygn bara. Ngn gång under 89 - 92.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

gulzebra
7/17/08, 9:46 PM
#38

#29: Tycker och tycker, det är elakt. Tanken är god, handlingen är elak.

Jag vet att det är svårt att bara gå förbi, jag vet att man vill hjälpa av ren och skär godhet eller vad man nu ska kalla det, men det ändrar ändå itne på det faktum att hur mycket man än vill hjälpa så är det inte det man gör. Det enda man gör är att sega ner processen att dö och stressa djuret ännu mer under tiden i typ 9 fall av 10, för att inte tala om alla djur som hade överlevt utan problem om man bara låtit bli de men dör pga stress av att sättas i fångenskap. Djuren lider av det, det är inte min åsikt utan det är fakta.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

empan-hampus
7/17/08, 10:59 PM
#39

#37 Jag skulle såklart inte ta en rådjurs kid :P

#38  Tycker du även att man gör så att djuret lider om man ger den till vilt jouren så att dom gör den frisk igen och den får komma ut i det fria??

Mymlan
7/17/08, 11:04 PM
#40

#39 Jamen den kan ju vara övergiven? samma med älgkalv men den vandrar ju med sin mamma hela tiden *så vitt jag vet*

Varför tar ni ej in rådjurs kid, rävungar etc när ni plockar in mus/rått/ekorre etc?

Jag brukar flytta på paddor som är på bilvägar där jag går.

Fågelungar ska man oxå låta bli mamman är och matar dem fast de trillat ur boet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

empan-hampus
7/17/08, 11:09 PM
#41

Jag skulle aldrig plocka in en rådjurskid och en rävunge utan jag skulle ringa direkt till viltjouren istället :)

Annons:
Mymlan
7/17/08, 11:10 PM
#42

#41 Ja men då kan ni lika gärna göra samma sak då det gäller de mindre djuren oxå, ringa viltjouren direkt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

empan-hampus
7/17/08, 11:17 PM
#43

Haha jaa visst kan man det :P

gulzebra
7/18/08, 1:09 AM
#44

#39: Ja, det tycker jag. Vilda djur mår inte bra av att bo i fångenskap. Vissa viltrehabiliterare är inte ens vettiga nog att ta hand om vilda djur. Se bara på Djurens ö med tama rävar och kråkor…

När man tar hand om ett djur så gäller det dessutom att djuret verkligen behöver tas omhand. Om ett djur verkligen är skadat eller så och inte kan läka det själv så kan det i vissa fall finnas en vits med att lämna till viltrehab så de får krya på sig och kan släppas ut igen. Men då gäller det att man vet vilka djur som faktiskt inte kommer klara sig själv. Ta tex björktrastar som lätt ses som övergivna, i själva verket hoppar de runt innan de kan flyga och har inte alls övergetts eller ramlat ur ett bo… Eller som i andra fall, ett djur ser skadat ut men det är inte alls så illa, som vissa fåglar som flyger in i fönster och hamnar i chock.

Samtidigt får man inte ta det för långt heller. Naturen måste få ha sin gång. Svaga djur ska inte överleva helt enkelt, det är naturligt urval och det är det som gör att arten inte dör ut helt och hållet. För mycket mixtrande i naturen påverkar alldeles för mycket. Svaga djur är till för att bli mat åt rovdjur, taskigt nog.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

jessi_twini
7/18/08, 2:59 AM
#45

#42 Nu tyvärr hade vi inte nummret.. Och Vi hade ingen data heller…. Då skulle vi ändå vara tvunga att ta musbebisen och gå hem och sedan kolla på datan och sen ringa!

Och nu säger jag ungefär samma sak som jag har sagt på ett annat inlägg: Vi skapade tråden för att få info och sånt och så får vi anklagelser! Ta å skärp er nu! Ni beter ju er som småungar som bråkar om en klubba!(inget illa menat) Men ändå! Om ni ska ta och skriva i den här tråden så får ni ta och skärpa er och vara lite snälla! Jaa jag blir sur.. Sur för att alla ska va taskiga. Och hehe neej jag överreargerar inte! Sluta nu!

Glad

[TrevorS]
7/21/09, 10:36 PM
#46

Tänte precis säga samma saker som står här, jag vet själv hur det är, vi hade en höna en gång (ja nu är detta lite annorlunda eftersom den inte är vild) men den la ägg efter parning och hon dog. Så jag tog hand om äggen och de knäcktes och blev 3 små söta saker. =)

När jag var yngre tog jag även hand om en igelkotte, men tog inte in den, däremot tog jag på handskar och rengjorde ett stort sår den hade och gav den mat, den försvann efter någon månad då den blivit frisk, men som sagt man ska lämna in i extrema fall tycker jag.

En unge, tänk på kanibalismen med möss, det finns många som föräldrarna äter upp, anledningen att den blev kvar var nog eftersom den var sjuk och inte kune följa med, låt naturen ha sin gång.

PLUS SMITTORISKEN.

elvissspringsteen1
7/21/09, 11:15 PM
#47

jag tycker visst man ska hjälpa djur om man kan. Att man tar hand om ett skadat djur och sen släpper ut den kan visst gå bra. Ja, det är olagligt men de finns många lagar som e ganska sjuka ändå.

Anser man att det verkligen HJÄLPER djuret så ska man självklart göra vad man kan det tycker iaf jag. jag hade en lärare som va viltvårdare och hade laglig rätt att hjälpa t.ex. skadade vilda djur genom att ta hem dom och ge dom det dom behöver. Han har hjälpt och släppt ut så många djur!

Jag hjälpte en duva som inte kunde flyga en gång. Den var för svag så ja tog hem den, gav den värme och mat. Sen några dagar efter så släppte ja den å den flög iväg. Det är en härlig känsla.

Som sagt han har hjälpt massor med djur, bara för att han har lagliga papper betyder ju inte att han är bättre, visst kanske har mer kunskap men de kan man alltid få hjälp med av kunniga personer. Man ska göra det som logiskt är bäst för djuret.

Men tar man in ett djur som sen av någon anledning inte kan släppas igen så får man ta kontakt med t.ex. viltvårdare. Det är mina åsikter.

elvissspringsteen1
7/21/09, 11:17 PM
#48

Sen beror de ju såklart på situationen. en ensam fågelunge betyder ju inte att inte mamman å pappan är i närheten. Så man får ju tänka efter noga hur det verkligen är innan man gör något.

Annons:
Reicha
8/4/09, 6:31 AM
#49

Jag tänker bara skriva en sak. Jag läste nog inte längre än till # 30 eftersom jag inte ville bli ordentligt upprörd eller börja gräla med någon, vilket jag aldrig tycker tjänar nåt till.

Jag tycker inte mord är ett dugg mer berättigat än att ta in ett djur för att hjälpa. I båda fallen är det en människa som ska leka gud. Man kan kanske sen argumentera att det är mer naturligt att döda djuret eftersom det är det öde det skulle möta i klorna eller käftarna på ett rovdjur. Men i sådant fall skulle det åtminstone bli mat.

Och bara för att besvara en fråga som många förmodligen kommer att få när det läser detta: Nej. Jag är inte för avlivning. Av vare sig människor eller djur. Men speciellt inte djur då de inte kan yttra sig i saken. Däremot hade jag en mus som var sjuk och helt ologiskt slängde sig i marken. Självmord, visst. Det är ett helt okej val.

Ursäkta att jag kanske kom lite off topic.

Stephanie
8/4/09, 12:32 PM
#50

#49 Så du menar att du inte avlivar sjuka husdjur som inte har en chans att leva ett drägligt liv? Med tumörer som bara växer sig större? Tänker du de låta leva vidare ett mycket plågsamt liv, för att de ska få dö av sig själva?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
8/4/09, 5:41 PM
#51

ok, så vi puttar upp en gammal tråd…

jag måste säga att jag är förvånad över att det i år inte kommit ett enda inlägg i ämnet! inga möss har "hittats" ute…

och jag tycker det är underbart - jag refererar till alla inlägg jag skrivit i trådar i ämnet… orkar inte skriva dem igen… just nu

enda gången jag stör möss i naturen är när elaka katter plågar dem… igår kväll räddade jag en liten skogsmus från två fula katter… vet inte hur länge den fick leva sedan, men jag kan inte bara låta sådant ske framför mina ögon… min hund tycker inte heller om när möss el råttor blir plågade av andra djur… (OBS! jag tog inte i musen!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
8/4/09, 9:07 PM
#52

känns lite knas å skriva något eftersom tråden är så gammal, menmen…

Jag tycker att man som människa har skyldigthet att hjälpa ett djur ur lidande om skadan/situationen är orsakad av en människa. Ex om man kör på en räv eller en grävling och ungarna är där, då tycker jag man ska ta reda på dom eller ringa polisen på plats (alla har inte djurskyddsnummer i huvet eller telefonen) så att ungarna inte försvinner.

Ett exempel är lunnefåglarna i den där reklamen på Animal Planet, som någon här kanske har sett, när unga lunneungar hoppar ur boen men sedan luras in till stan pga lamporna. Där hjälper dom dom att komma tillbaka till naturen när de är tillräckligt stora just för att de inte ska bli offer för hundar eller katter eller bilar. Det tycker jag är bra.

Ett annat exempel är min kompis, som hittade en älgkalv som hade fastat ordentligt i ett viltstängsel, hon hade suttit med kalvens huvud i knät och den hade hållit sig lugn (mamman hade varit i närheten) där hade hon suttit tills det kom nån som kunde klippa loss den. Sedan gick den till skogs med sin mamma.

Men sedan tycker jag inte att man ska ingripa om man hittar ett djur som skadats av ett rovdjur, och absolut inte om man hittar en unge oasett djursort som är i bra kondition, det bästa man kan göra i ett läga när man tror att de har blivit övergivna är att antingen övervaka på avstånd (minst 30 meter helst mer) eller komma tillbaka senare och se om det förändras. Så länge man inte tar i ungen eller går allför nära legan kommer inte mamman att störas så hon överger ungen, hon kommer på sin höjd att flytta den.

Hoppas att folk här inne förstår min tankegång och att det inte blev för rörigt :)

Grodan
8/4/09, 9:17 PM
#53

Jag tycker dock att det är viktigt att skilja möss och råttor från övriga vilda djur, då de inte har en framtid i det vilda om man tar in dem och "hjälper" dem… vilket övriga djur har…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fiffiluren
8/4/09, 9:21 PM
#54

#53 sant, dessutom är det ju inte brist på dom i det vilda (fast skogsmössen är väl fridlysta?). Så hittar man en skadad så är det ju inte avgörande för arten om man inte tar in den. Det är snarare stressande för individen och sen kan den ju som ni säger inte släppas ut igen.

Reicha
8/5/09, 3:35 AM
#55

#50 Av princip egentligen inte. Men det finns en hårfin gräns i min mening. Om det är ett djur som uppenbarligen lider förskräckligt, kommer att fortsätta lida lika mycket ända tills det tillslut dör i vilket fall som helst så jovisst skulle jag ta med det till veterinären och låta det somna in. Död som död, man väljer det bästa av två onda - jag är knappast sadist. Däremot om t.ex en veterinär gör en lat gissning om att djuret kanske har ont medan sagda djur uppenbarligen vill leva och verkar fullt välmåede tar jag itne veterinärens ord på det. Det finns massor av exempel åt båda hållen. Jag tycker egentligen aldrig att mord- 'dödshjälp' är okej. Men ibland så behövs det, visst. Det är emot mina principer och jag ogillar att leka gud. Men bryta mot principer tvingas man ju göra rätt ofta ändå av olika orsaker.

Annons:
Grodan
5/19/14, 7:57 PM
#56

Supergammal men intressant tråd ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: