Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1724 ggr
Nikka
7/18/08, 11:03 PM

Hata mussvansar?

Vad är det med mushatare och mussvansar?
Alla som sagt att de hatar möss, tycker de är läskiga eller nått sånt tycker att deras svansar är värst! Det är ofta folk säger "deras svansar är så ävkliga". Vad är det för äckligt med deras svansar!? Jag förstår det inte, det går inte in i mitt huvud vad det är för läskigt med mussvansar? Råttor kan jag dock nästan förstå, de är ju ganska tjocka och lute hårigare ibland (har själv inget emot de!) men mussvansar…?
Konstigt det där asså…

 

Annons:
Grodan
7/19/08, 1:58 AM
#1

Jättekonstigt. Jag har då aldrig hört annat än att det är lukten folk har något emot.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
7/19/08, 2:56 AM
#2

Mina vänner är inte jätteglada i svansarna. De tycker att de ser ut som maskar. Skrattande

/Anneli

Muszimba
7/19/08, 10:35 AM
#3

Min mamma är inte heller glad i mussvansarna, men älskar mina små sötnosar. För min mamma så är svansarna ormar även om de är små. Men hon har faktiskt ormfobi, så jag kan förstå henne. Hon kan ha en mus uppe i handen och på armen om hon har en tight långärmad tröja på sig för att slippa känna svansen mot sin arm.

Min syster var först rädd att de skulle bita henne, men det gör ju de inte alls. Hon har haft en råtta som bet henne även om den var utanför buren när hon var ca 12 år, en Zooråtta dock. Hon skulle nog kunna tänka sig en mus eller råtta i dagens läge som kommer från uppfödare. Allt efter vad hon har sett och märkt på mina möss.

Anett Lindbom
7/19/08, 1:50 PM
#4

När jag hade min första whippet för en ca 20 år sedan så var det en människa som inte gillade min hund för det var ngn som påpekade att min hunds svans såg ut som en råttsvans och den människan gillade inte råttor, så nog finns det konstigt folk alltid.. Och jag som tycker att både råttor & möss har så söta svansar..

Terato
7/19/08, 7:48 PM
#5

Ingen av mina vänner har reagerat på mössens svansar. Däremot råttornas. Det är väl mest lukten och bajsandet de kan reagera på när det gäller mössen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Thiah]
7/19/08, 8:43 PM
#6

Tycker det är ganska mysigt med svansarna när dom lindar dom runt ens hand medan dom klättar..Men så gillar jag ju även ormar så… =D

Annons:
Terato
7/21/08, 8:13 AM
#7

Ja, en mus utan svans vore ju typ.. Inte alls kul! Svansen är en väldigt stor del av tjusningen tycker jag!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Asa-N
7/21/08, 9:19 AM
#8

Jag gillar möss men svansen är sådär *S* tacka vet jag gerbilernas pälsklädda svansar om jag får välja :o) Men mössen är väldigt söta :o)

Terato
7/21/08, 4:54 PM
#9

Jag tror att man vänjer sig vid svansen om man inte är sådär jättevan vid den!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zaphix
7/22/08, 12:58 AM
#10

Jag skulle gärna skaffa möss.. Tittar på en massa bilder och tycker att dom är så söta, men svansen gör att jag inte vill.. Lite äcklig.. ;\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ostbiten
7/22/08, 1:38 PM
#11

vi har haft råttor och många var väldigt nyfikna vad vi hade i boxen och när de såg att det var råttor så nämnde de direkt om svansen. jag har läst någonstans att åtminstone råttor har sin svans till att reglera kroppsvärmen samt att hålla balansen och det samma borde väl gå med möss också antar jag. svansen är en underbar del utav musen eller råttan tycker jag. har inte obehag.. den är sådär mysig:) och ifall inte musen skulle ha haft någon svans eller endast en liten stump så skulle den ju inte kunna hålla balansen. när jag har berättat för folk som har tyckt att svansen är äcklig att den uppfyller en fuktion så har de lärt sig något "nytt" och säkert accepterat svansen på ett annat sätt.. :)

Asa-N
7/22/08, 2:47 PM
#12

Men de kan ju klä in svansen i lite päls så ser det genast trevligare ut :o)

angelicato
9/25/08, 11:01 PM
#13

mm det ser ju ut som en mask och mask är ajjabajja säger instinkten ;P

Annons:
Muszimba
9/25/08, 11:05 PM
#14

Älskar mussvansarna. De är ju så mysiga att pilla med och ha runt fingrar och händer.

Faxlin
9/25/08, 11:05 PM
#15

Ja jag tycker inte alls det är konstigt att folk reagerar på svansen. Jag hör till dem som reagerar mot svansar i 190. Så jag har full förståelse för detta.
Fram till för ett tag sedan kunde jag inte se en mus på bild utan att nästan skrika. Så jag har verkligen haft en otrolig rädsla för dem. Och det är rädslan att bli biten och så svansen som är svår. Den är naken och ger ett små äckligt uttryck.
Dock efter att ha bott inne på mus.ifokus dygnet runt i flera dygn och bara läst och kollat på möss så kan jag tänka bort svansen och se musen så att säga. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Muszimba
9/25/08, 11:08 PM
#16

Min mamma var nästan som dig, Faxlin. dock kunde hon ha en mus uppe i handen om den inte la svansen runt något finger eller handleden. Efter typ 2 veckor så var hon "hatamussvans"-botad till 95%.

Faxlin
9/26/08, 1:55 AM
#17

haha fram till för några veckor sedan stod jag och skrek om jag såg en mus. Så här har jag verkligen satt mig själv i hård terapi. Måste ju om jag ska låta sonen få möss.
Lite som jag gjorde med min fågelfobi. Då köpte jag underlater åt dottern när hon ville ha det. En åt henne och hennes sällskap vart min. Och ja det var jag som städade och uppfostrade eftersom jag är den vuxna är ansvaret liksom mitt. :-)
Då är det bara att bita ihop. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlexTheMouse
9/26/08, 12:22 PM
#18

Jag kan inte heller fatta hur man kan hata mussvansar, de är ju som vilken svans som helst. Nästan alla djur har ju svansar som uppfyller olika funktioner. Det enda med mus/råttsvansar är ju att dom inte har nån päls på sig. Men vad är det för äckligt med det. Okej, dom är ju lite speciella, men dom är då inte äckliga. Min mamma var hemma hos mig här om dagen och fick se min mus och hon sa ungefär såhär "mjaaa, han var ju ganska söt, men svansen gillar jag inte" Obestämd

Det är många som inte gillar möss/råttor som husdjur över huvud taget. Vissa ser möss/råttor som ohyra. När jag skrev någonting i min blogg om möss/råttor så kom det upp ett reklam pop-up om råttgift… vad glad man blir som mus-ägare… Gråter INTE!

amaira
9/26/08, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Yra vill demonstrera sin fina svans i den här tråden Flört.

Faxlin
9/26/08, 3:16 PM
#20

#18: Jag som haft denna oerhörda skräck kan faktiskt förstå det. Tycker fortfarande inte att svansarna är vackra. Men försöker tänka bort dem liksom :-)

sedan det där med reklamen om råttgift, ja sådant är inte roligt. När iller.ifokus var nytt kom det upp google reklam om hur man bekämpade iller, mink och andra skade djur på sajten. Inte skojigt det heller. Så jag förstår hur det känns. Tyvärr komemr vi nog aldrig komma ifrån att e djur vi älskar kommer ses som ohyra av vissa andra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
AlexTheMouse
9/26/08, 4:25 PM
#21

#20: Jo, jag kan förstå dig. Det är ju som vilken "skräck som helst" jag fullkomligt hatar ormar, men jag kan absolut inte se nån skillnad mellan en orm och en mus/rått svans Skrattande Det är lite konstigt för svansen liknar ju en mask/orm lite grann. Aja, det är nog bara för att jag tycker möss och råtter är så söta då tänker jag inte så.

Ja, eller hur Gråter blir lite lessen i ögat när man ser sån reklam. Låt djuren va ifred. Om man nu tycker möss är ohyra och man har det i huset då behöver man ju inte döda dem för det. Det kommer alltid fler möss om de väl har hittat sig in i ett hus. Då är det ingen mening med att döda de små liven. De vill ju inget illa. Enligt mig finns det ingen anledning alls att döda djur över huvud taget. För utom dom som gör mig illa. Alla andra kan få leva!

AlexTheMouse
9/26/08, 4:27 PM
#22

#19: Oh vilken vacker svans Glad Jag tycker det är så sött när de tvättar sig om svansen *smälter*

axilur
9/26/08, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Uforia putsar svansen. Glad

/Anneli

AlexTheMouse
9/26/08, 6:14 PM
#24

#23: Åååh va söta, det var just så jag menade Oskyldig

amaira
9/26/08, 7:30 PM
#25

#23 Åh så roligt att se dem! Vilken härlig lång svans Uforia har! Vill se mer.

Terato
9/29/08, 7:01 PM
#26

Men mössens svansar är ju så rena! Jag menar, råttsvansar på vissa råttor kan se lite snuskiga ut ibland om man inte håller efter. Mussvansar är bara härliga och rena och fina!

Men jag ahr förstått en sak nu sen mässan igår osm jag aldrig fattat tidigare. De som är rädda för möss tycker ofta att de ser snuskiga och smutsiga ut.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
12/5/13, 6:41 PM
#27

svansar är äckliga?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Galenidjur
12/6/13, 12:16 PM
#28

Precis det här har jag också funderat över.  Jag bara fattar inte hur en svans kan vara "äcklig." Min pappa säger också det…"de har så äckliga svansar." Man ba va?!  Nästan alla husdjur har ju svansar så varför är just musens svans så äcklig? Eller råttans? Är det för att de är hårlösa? för att de är tunna (jämfört med typ en hund eller så) eller vadå? En svans? En liten pluttig, trådliknande, grej? Det är så otroligt dumt lol. 

Själv tycker jag svansen är charmig och tycker det  är fascinerande hur de använder den när de klättrar. Att något så tunt kan ha en sån styrka är coolt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anne.K
12/6/13, 6:08 PM
#29

Jag har aldrig heller förstått ogillandet för svansar. Jag själv tycker de är underbara :). Jag har haft både möss och råttor i min uppväxt och i början tyckte min mor att de var otäcka. Men när hon lärde känna mina råttor så blev hon nog allt förtjust i själva djuren och skämde gärna bort råttorna tex. Men svansen tyckte hon dock fortfarande vart lite obehagliga. Nu för tiden har jag gerbiler och när mor kommit och hälsat på så har hon iaf tyckt att de vart ganska söta. Men även deras svansar verkar hon tycka är lite obehagliga men inte lika mycket som mina råttors som jag hade för ett gäng år sedan :P. Men jag själv förstår inte varför :P.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ellapella01
12/7/13, 10:48 AM
#30

min mamma avskyr svansarna. Dem som e så underbara!! Jag älskar dem!😍❤️

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Grodan
4/5/20, 4:03 PM
#31

lena fina mussvansar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/6/20, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mussvansar är underbara!
Det känns så läckert när de virar sina svansar runt fingrarna om de vill hålla sig kvar.  Och som sägs tidigare, fantastiskt hur de använder den!
Som här: Vilken fin balans han håller med hjälp av svansen.
(visar gamla kort)

ariama
4/6/20, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Och när de håller i sig med hjälp av svansen.

ariama
4/6/20, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

.

Annons:
ariama
4/6/20, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Närbild

ariama
4/6/20, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Den här höga bilden hamnar nog på sidan och blir lång.

ariama
4/6/20, 10:26 AM
#37

Nej! Den kom rätt! Kul! 😃

Grodan
4/6/20, 1:44 PM
#38

#36 åh såå fin ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
4/7/20, 2:18 AM
#39

Vilken rolig gammal tråd!

Jag undrade alltid över det här med mussvansar… Det var det folk klagade på när jag hade med mina möss som barn (mina möss åkte ficka och axel en del om jag var hemma hos nån "på gården") - svansarna. Jag tycker de är så läckra, särskilt när de håller i sig sådär som i #33 ❤️

Men med åldern har jag också börjat få rysnings-känslor, helt instinktivt, av vissa mus- och råttsvansar! Intressant nog just bara när de inte rör sig eller greppar - utan "släpar" efter. Särskilt om de är lite knubbiga.

Jag som plockat daggmaskar och gullat med fjärilslarver hela livet. 😮

Alwyn
4/7/20, 7:14 AM
#40

Jag älskar svansarna. Får också ofta höra att folk tycker de är äckliga men de kan inte svara på varför.

Galenidjur
4/9/20, 11:40 PM
#41

Är helt övertygad om att de flesta bara säger så för att det är så man "ska" säga. Man har växt upp med att alla säger så och då säger man det själv också, utan att tänka efter eller reflektera över det.   Som med möss och råttor i allmänhet. När jag hade möss sa gäster "usch!" så fort de såg dem, men några minuter senare hade man alltid glömt att de var "äckliga" och tyckte istället de var söta eller hade ingen direkt åsikt egentligen. 

Folk kan liksom inte tänka själva 🥵

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Alwyn
4/10/20, 7:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Va det någon som sa svans!? 😂

Grodan
4/10/20, 7:39 AM
#43

#41 Absolut. Håller med. 

Fast när folk som har höns eller djur ute i ladugård etc gnäller över möss och råttor så förstår jag, för det kan vara en plåga och bli väldigt äckligt.

#42 LOL Alwyn ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/10/20, 9:37 AM
#44

#42. Heja! Den var bra! 😃

Alwyn
4/10/20, 10:25 AM
#45

😆

_ftwsuga_
5/16/20, 8:23 AM
#46

Jag har dock fattat lite från min syster o familj vrf de tycker att svansarna är ”äckliga”. Syrran sa att när musens svans hamna innanför tröjan på ryggen o rörde sig kändes som att musen bajsade eller kissade på hne, min mamma tycker att svansen är äcklig då den ser ut som en mask och sådär ”knyter” tag om handen, fingret eller armen, själv så tkr jag att det bara är gulligt för att de inte vill ramla/släppa taget. Skulle aldrig tycka att de gulliga livens gulliga långa svansar vara äckliga, nej nej. Jag var jätte rädd för möss innan jag skaffade o fick hålla på med mössen(ja jag skaffade fyra möss o var livrädd) men sen så fick ja reda på, möss är varken farliga eller elaka sen slutade ja vara rädd överhuvudtaget för möss:3

Upp till toppen
Annons: