Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 847 ggr
UlrikaD
1/13/08, 2:38 AM

Ev.ihopsättning

Jag har tre små mus-tjejer som är väldigt skygga av sig. Inte särskilt nyfikna och tycker att jag är ganska läskig. Vi har i allafall lyckats komma till det stadiet att de kan sniffa på mig innan de springer all världens väg men jag har fortfarande inte fått hålla någon i handen eller att de ens har försökt att sätta tassarna på mig.

Min fråga är: skulle det vara bra för dem ifall man satte in två stycken tama mussystrar till dem? Skulle de lugna ner sig och bli tamare också eller är chansen stor att det blir slagsmål istället och de skygga blir skyggare?

Annons:
Grodan
1/13/08, 3:17 AM
#1

Coolt, du har äntligen möss! Bara för att du råkade gå in här på sajten o glo lite för mycket… hihi

Asch, det är så trist med skygga möss. Har du provat att ta upp dem och tämja dem. Är det dina första möss?

Jag skulle inte skaffa flera förrän du vet hur pass tama de du redan har blir. Min erfarenhet sägar att de inte blir tamare för att du sätter ihop dem med modigare och mer handtama möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/13/08, 3:21 AM
#2

Japp, äntligen har jag möss men jag har fortfarande inte fått hålla i en mus!!Förvånad Jag kan inte ta upp dem. De hoppar vilt. Det är mina första möss men jag har ju haft smådjur förr. Jag vill ju inte tvinga dem till någonting. Hade bara en liten fundering ifall de modigare mössen typ kunde peppa de här till att våga gå fram.

Grodan
1/13/08, 3:29 AM
#3

Men… vad är det för möss du köpt? Bad du inte om handtama möss?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/13/08, 3:48 AM
#4

Jag köpte dem härigenom. Hon sa att de inte var jättetama så jag har verkligen inte blivit lurad eller så. Tänkte bara att de behövde lite längre tid på sig helt enkelt. Det kanske bara är mig de inte tycker om.Ledsen

Grodan
1/13/08, 3:57 AM
#5

Nä, men du måste lyfta upp dem och vänja dem vid dig. Lura in dem i en toarulle eller ett hus och lyft upp toarullen/huset och ta dem i handen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/13/08, 4:10 AM
#6

Tänk om de dör av chocken!Förvånad

Annons:
Grodan
1/13/08, 4:22 AM
#7

Maj gadd, ta risken för tusan!

Du kanske skulle träffat lite möss INNAN du skaffade dessa. Är du rädd för dem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/13/08, 6:32 AM
#8

Nepp, vill bara inte förstöra så att de blir rädda för mig för all framtid. MEN nu gjorde jag som du sa, plockade upp lilla Miranda i en toarulle och hällde ut henne i handen. Och hon verkade inte särskilt vettskrämd faktiskt. Men jag var lite nervös att hon skulle hoppa så jag höll henne lite vid svansroten samtidigt för säkerhets skull. Vet inte om man får hålla möss i svansen ens men… Iallafall, hon nosade runt lite men sen ville hon ner så jag passade på att ta mig ett rejält sniff i nacken på henne innan jag stoppade ner henne och då vände hon sig snabbt om och frågade vad fasen jag pysslade med så då passade jag på att henne en liten puss också, ha, ha.Kyss

Det är jag som varit för mesig med dem helt enkelt och trott att de varit räddare för mig än vad de har varit. Nu vet jag hur jag ska göra iallfall. TACK!!Skrattande

UlrikaD
1/13/08, 8:23 AM
#9

Host och harkel, så var det ju jag igen då.Generad

Var ju tvungen att försöka mig på nästa syrra, Mirabelle också.  Och jodå, det var bara att skopa upp henne så satt hon så fint i min hand. Men hon liksom vibrerade, ska de göra det eller höll hon på att starta upp turbon eller nåt?

Iallafall, tänkte passa på att sniffeligosa lite på henne med men precis när jag skulle inhalera henne i nacken vände hon sig om så jag höll på att snorta upp en hel musling i näsan!!Räcka ut tungan

Det är liiiite mindre än när man gosar med en iller. Men hon fnös lite bara och jag tror att hon suckade lite åt mig också och sen ville hon gå ner. Syrra nr 3, Alfa ville INTE vara med alls så jag lät henne vara faktiskt. Tills nästa gång……Nu går ingen musling säker!Flört

Muszimba
1/13/08, 9:43 AM
#10

Att Mirabelle darrade, var det hennes tassar som vibrerade eller såg du om hela hon darrade? Det finns något som vi kallar för "tassdarr", det är då när de darrar med tassarna precis som när en katt spinner.

Att snorta upp en mus i näsan är något jag själv gör nästan varje dag då jag "inhalerar" mina 3 mustjejers dofter.

Bara jobba på med alla 3 tjejerna, det kommer att löna sig med tiden. Jag har haft möss som har varit helt omöjliga att få upp i handen, men efter en tid så har de gått upp i handen som om ingenting hade hänt.

amaira
1/13/08, 11:16 AM
#11

Nämen, grattis Rikki!

Det där går nog bra ska du se. Skrattande Visst låter det som tassdarr, det är precis som det ska vara.

Grodan
1/13/08, 4:34 PM
#12

Ha ha, du ser… allt du behövde var en liten spark i rumpan! Klart du kan hålla dem i svansen. Skönt att du utan instruktioner VET hur du ska göra. Funderade inatt på om jag var tvungen å skriva utförligt hur du skulle göra, men icke, det fixade du! Perfa!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/13/08, 10:02 PM
#13

Det var tassarna som vibrerade. Jag har aldrig känt någonting sådant innan så jag blev lite fundersam bara. Idag har jag haft uppe alla 3. Alfa är den som är mest skeptisk mot mig så henne har jag uppe kortast tid. Vill att hon ska vänja sig. Men alla tre har blivit pussade på och sniffade på idag så det står härliga till. De luktar så mysigt!!! Och då kan jag tillägga att jag ska städa buren nu, så den är inte nystädad och ändå luktar de så gott.Kyss

Nu ska jag gå och snorta mera muslingar!!Skrattande

P.s skönt att höra att man fick hålla ett extra tag i svansen på dem. Vill ju inte göra dem illa.

Annons:
Pehpsii
1/14/08, 3:13 PM
#14

Gör du dem illa så piper de till rätt rejält ska du se. Snorta du på bara, ju mer du har dem uppe och de märker att ingekt dramatiskt händer desto mer vänjer de sig och börjar gilla det. Du kan ju se till att ngt kul händer varje gång du plcokar upp dem,tex de får leka på bordet med helt nya kartonger, eller få enbit godis etc. Så de kopplar ihop att komma ut med att nåt roligt kommer hända.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

UlrikaD
1/14/08, 8:19 PM
#15

Idag upptäckte vi äggkartonger tillsammans. Det var skitkul tyckte muslingarna iallfall.Skrattande

Grodan
1/15/08, 12:48 AM
#16

haha… vad bra! känns de lite mindre skygga nu?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/15/08, 1:05 AM
#17

Ja, de gör de garanterat. Men de vill inte vara uppe i handen särskilt länge. Det är inte särskilt intressant där tydligen.Flört

Pehpsii
1/16/08, 5:38 PM
#18

Vänta bara tills du hittar deras "spot" Hade en tjej som var allmänt stirrig tills jag upptäckte hur mkt hon gillade att bli kliad under hakan. Nu ligger hon och vibrerar i handen på en med slutna ögon när man klappar där.

Andra poppis ställen är bakom öronen och om man klappar försiktigt över pannan

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

kastrullis
1/16/08, 10:35 PM
#19

Jag vågade knappt ta i mina möss i början. Men de är ju så tåliga!!! Många pussar och snus i nacken tål de!!

ju mer man grejar med dem desto bättre….

Tror inte att de dör av för idogt pussande…åhh nä! Tvärtom ju mer man pussar desto bättre… Om de är riktigt rädda, irriterade och stressade PÅ ALLVAR så piper de…..**i alla fall mina musar.
**
Alla gånger då jag känt att "usch nu plågar jag den lilla stackaren", så blir de bara tamare….

Som min lilla tjockismus…hennes klor måste klippas på vänster bak. ISCH!! tyckte hon, jag morrar till henne och håller ett bestämt tag i baktassen och klipper… så nu ligger hon platt på mage och väntar tålmodigt på att jag ska bli färdig…..

Eller som stackars Tintin Äventyrsmusen, som råkar ut för diverse missöden då och då…. en gång fick hon sitta still i över EN TIMMA i min hand då jag pillade bort små kvalster från krukväxterna som gillade hennes päls… Hon var alldeles slut och mer eller mindre sov i slutet av pillandet..Sen dess sitter hon lugn som en filbunke i handen.

OK, så greja var ordet sa Ull…..MEN det är skillnad på att greja och greja.

Att pilla, pyssla vara lugn, lyhörd och bestämd men mjuk är en sak .
Att vara hetsig, brysk och inte lyssna på lilla musen är en annan.

Det var dagens filosoferande….god natt!

Grodan
1/17/08, 1:45 AM
#20

Åh, kastrullis! Jag älskar när du hoppar in o skriver något! Det är så vettigt och roligt. Du funderar verkligen på dina små kryp. Skulle verkligen vara intressant om du skrev en artikel om möss någon gång. Ex ett viss beteende som du filosoferat lite över… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
amaira
1/17/08, 8:31 AM
#21

Instämmer med föregående två talare. Skrattande Jättetrevligt skrivet Kastrullis, och alldeles sant.

kastrullis
1/17/08, 10:59 PM
#22

Tack….Jag bli ju generad ju….Generad

Skrivandet får bli i framtiden….skriver så mycket nu om annat mög…..typ hastighetskonstanter  och hur elektroner hoppar hit o dit….MEN "soon cam libarätion"…

ha, ha…. då kanske jag ska döpa om mig här till Dr. Kastrullis! Bara DEET är ju något att se fram emot…

Sorry, komm från ämnet…

Ville säga en sak, att mitt filosoferande inte är ett påstående om att någon här skulle varit brysk eller inte lyssnat på sin mus…det var bara filosoferande.

MaaariaS
2/13/12, 3:33 PM
#23

En sån gullig trådFlörtKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Tsunamis
2/13/12, 3:45 PM
#24

Jag måste testa att snorta möss haha!

MvH  Tsunamis

Minoth
2/13/12, 4:07 PM
#25

Varför är de så att man MÅSTE sniffa på alla sina djur och helst andas i deras päls/fjädrar ett tag ^^ Det är något sjukt beroende.  Varje gång jag har uppe mina gerbiler måste jag lukta på dom. 
Samma som mina fåglar här hemma, kan sitta med min näsa inborrad i deras nacke jättelänge och lukta! mums

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

UlrikaD
2/13/12, 4:30 PM
#26

En fyra år gammal tråd:)

Minoth
2/13/12, 4:33 PM
#27

De såg inte jag hahah :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
UlrikaD
2/13/12, 4:34 PM
#28

#27 Var lite kul att se hur jag hade det då med mina första möss faktiskt;)

Upp till toppen
Annons: