Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2040 ggr
Astrogirl
2007-01-11 21:55

Tumörer?? :( :(

Upptäckte idag knölar på två av mina tjejer…suck….

Den ena har två symetriska små knölar i höjd med bakbenen på sidan , lite ner mot magen….det antar jag är tumörer, men är det vanligt att de kommer symetriskt?

Den andra trodde jag först var förstoppad, för hon har en stor knöl/svullnad under magen i anslutning till rumpan, men hennes mage är inte svullen, så nu börjar jag tro att det är en tumör med, eller kanske livmoderinflamation (fast det är torrt & fint)??? (min katt hade det och blev svullen som attan).

Jag skall prata med vetrinär, och boka tid, men jag tänkte att någon här inne har några visdoms ord??? Vilken vet i stockholm är bäst…jag har hört två varianter bagarmossen & roslagstull..

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Annons:
Grodan
2007-01-11 23:32
#1

Skippa Bagis, gå hellre till Ahlbergs eller Roslagstull eller Jannis Lundgren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
2007-01-11 23:44
#2

Håller med Grodan. Marianne Tornvall på Roslagstull är duktig på möss&råttor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Astrogirl
2007-01-11 23:45
#3

oki, tack för tipsen :))

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Grodan
2007-01-12 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

oj, glömde svara… symetriska knölar - då brukar det vara lymfkörtlarna som är uppsvullna pga en allvarlig infektion i kroppen, brukar inte gå att bota tyvärr

de 5 största lymkörtlarna brukar bli svullna vid infektioner


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pehpsii
2007-01-12 00:34
#5

vilken fin teckning grodan (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Astrogirl
2007-01-12 00:49
#6

#4 tusan oxå. vad kan infektonen ha kommit av ? Är det något som är smittsamt, så jag bör isolera henne?

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Annons:
Grodan
2007-01-12 01:03
#7

#5 åja, ni förstår nog… hihi

Astrogirl, det har med hennes immunförsvar att göra - något virus eller någon bakterie har fått övertaget om hennes kropp och hon klarar inte att bekämpa det. Smittan behöver inte vara något farligt, men just denna mus är svagare och kommer att dö. Tyvärr. Ev kan du låta henne gå på kortison, men jag tror inte det är tillrådligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Astrogirl
2007-01-12 09:09
#8

ok, räknade med att behöva avliva när jag såg knölarna… det är typiskt att hon är den i gänget som varit blygast & mest tillbakadragen…Jag skall ringa till roslagstull idag & boka tid för tjejerna så får vi se hur det går.

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

amaira
2007-01-12 09:59
#9

#4 Tack Grodan, för en bra teckning och värdefull info.

Kan det vara det som Chaconne drabbats av, när hon har två ungefär likadana knölar under vardera armen?

Kan man se skillnad på tumörer och svullna lymfkörtlar/infektion genom att se till musens allmänkondition? Det borde man göra, tänker jag.

Chaconne är pigg och glad och lika allert som vanligt. Det gör ont i kroppen på mig, att se hennes växande knölar. Men de tycks varken göra ont eller störa henne.

De växer, sakta men säkert, och jag tänker ta bort henne före helgen (= i dag). Mitt lilla gryn … Gråter

mandymoo
2007-01-12 11:09
#10

När dom får tumörer så har dom heller inte ont o dom är pigga o glada. Förutom då knölarna som växer på sig hela tiden o som till slut tar för mycket näring o blir för tunga så att dom får svårt att röra sig. Innan det så märker man inget på dom.

Känner med dig amaira - kram

Grodan
2007-01-12 19:00
#11

Vänta nu måste jag rätta mig själv!!! Två symetriska knölar behöver inte alls betyda att det är lymfkörtlarna! Förlåt! Det kan lika gärna vara två juvertumörer. Och DÅ går det att operera, men vid operation måste musens allmänkondition vara tiptop!

Ja, det syns ganska ofta på allmänkonditionen. Är lymfkörtlarna svullna är det långt gånget och musen mår i allmänhet inte bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Astrogirl
2007-01-12 19:07
#12

ringde till roslagstull idag & bokade tid. jag fick en dubbeltid eftersom det var två möss, så dom kunde undersöka dem ordentligt. men dom vet att ta betalt..upp till 980 pix. vågar inte tänka på vad en operation kostar…jag skulle skaffat försäkring på dom små liven. Så på tisdag kväll får jag besked om vad det kan vara, men jag går omkring & försöker förbereda mej på att det på tisdag kväll bara bor 3 små damer här hemma….*lååååång suck*

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

mandymoo
2007-01-12 20:06
#13

Kan säga så att OM det är canser så oavsett om musen är försäkrad eller inte så är frågan om det är en operation som är värd att ge sig på. Vad jag vet så blir aldrig dom operationerna lyckade. Utan om musen har canser så är det bättre att låta den få somna in.

Annons:
Astrogirl
2007-01-12 22:40
#14

mandymoo, jag håller med & försöker förbereda mej mentalt…..

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

mandymoo
2007-01-12 23:49
#15

#14 o det är jobbigt nog - jag vet. Har fått ta bort den mustösen som fick mig att inse att möss skulle vi ha fortsättningsvis här hemme… våran Norpan, för att hon fick cancer.

Grodan
2007-01-13 01:28
#16

jag skulle vilja byta ut cancer mot tumör. ofta handlar det om juvertumörer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2007-01-13 11:38
#17

Är juvertumörer alltså godartade?

Chaconnes juvertumörer låg precis innanför huden och var inte fastväxta vid vare sig hud eller bröstkorgens muskler. Borde ha varit en "enkel operation"… Men jag vet inte hur det är med blodkärl och sånt, som förser tumören med näring, kanske finns stor risk för blödningar?

mandymoo
2007-01-13 12:09
#18

"Hos möss är den vanligaste tumörsjukdomen juvertumör ("brösttumör"). Och kan drabba både hanar och honor. Ibland kanske man tror att det är någon annan form av tumör för att man hittat knölen någon annanstans på musen som tex i nacken, på benet osv. Men det är oftast juvertumör ändå. Och det beror på att musens bröstvävnad är så otroligt utspridd och sitter inte enbart runt spenarna utan sträcker sig upp på halsen, på sidorna, ja även på baksidan av bakbenen. Alltså mer eller mindre hela musen.

Juvertumör är oftast en godartad form som får att operera bort på de flesta djur. MEN på möss är det tyvärr besvärlig på så sätt att den kan skapa mycket problem på stället, genom att bli såriga och infekterade och även spridas till andra organ i kroppen. Detta gör att man vanligen inte opererar möss för juvertumör. Dom försök som gjorts att operera bort den har inte varit lyckade utan tumören har vuxit ut igen. Och jag kan tänka mig att det är mycket svårt att på ett så litet djur verkligen få bort all den vävnad som man skulle behöva ta bort för att vara säker på att allt försvunnit."

Från en artikel - allmänt om tumörer

amaira
2007-01-13 12:27
#19

Eftersom jag inte har erfarenhet av "sånt här" kan jag inte heller vara säker på att det var just juvertumör, även om det mesta tyder på det.

Chaconnes tumörer var "väl isolerade" från "resten av henne" och borde därmed inte vara svårt att få bort allt, tänker jag. Tänker, jag vet inte! Men "det som växte" fanns mellan de olika "hinnorna" som finns mellan hud och muskler.

mandymoo
2007-01-13 12:39
#20

Ja håller med dig - det är jätte svårt att veta.
Och även att se exakt hur dom ligger. Allt går ju "i ett" på ett så litet djur. 

Vad jag förstått gällande tumör o cancer överlag så "ser" man inte hur stort område runt själva knölen (den man ser o känner) som det verkligen är "sjukt. Och därför så tar dom bort ganska mycket vävnad runtomkring för att vara så säkra dom kan på att få bort allt. Och det är just den anledningen till att det är så svårt att operera en mus. Inte att ta bort själva knölen utan att få bort all vävnad som kan (oftast är) sammanhängande på så sätt att det kommer att blomma upp igen. Tar man bort så mycket som man vill av vävnaden så finns inte mycket kvar av musen…. dom är ju så små.

Att jag länkade till artiklen var för att det kommit många nya medlemmar som kanske vill läsa mer.

Annons:
amaira
2007-01-13 17:03
#21

#20 "Och även att se exakt hur dom ligger"

Ska kanske tala om också, att jag faktiskt tittat efter. Chaconne är avlivad, och då tittar jag givetvis efter hur det ser ut inuti. Det är utifrån det som jag frågar, ifall någon här vet mera.

Jag vet inte alls, jag kan se, men förstår inte vad jag ser.

Grodan
2007-01-13 20:05
#22

musen består till väldigt stor del av juvervävnad och det är som skrivet den vanligaste tumörformen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2007-01-14 11:29
#23

Okej, "ljuver-vävnad", vad är det? Hur ser det ut? Vad består det av alltså?

mandymoo
2007-01-14 14:32
#24

Vad jag förstått så består mer eller mindre hela musen av ljuvervävnad… o den ligger väldigt ytlig. vet inte om man kan se skillnad så där med bara ögat om man inte är kunnig i det.

Men helt klart något jag ska höra mig för om.

Astrogirl
2007-01-16 23:06
#25

det var tumörer så nu har det varit musbegravning. *snyft*

vetrinären fixade så tjejerna fick en liten lungnade spruta först så de inte kände den stora "avslutande" sprutan alls. vilket var positivt. räkningen var inte lika positiv: 1500pix! jaja…

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Grodan
2015-04-15 16:41
#26

Puttar upp för bilden i #4


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: