Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1287 ggr
amaira
2006-08-02 13:20

Sable-frågor.

Jag trodde att sable var en färg baserad på röd, A(y)-genen.

(sable är en skuggad färg med tanfärgad mage, rygg i standardfärg -som en tan- men med övergången mellan mage och rygg gradvis utefter sidorna)

Men jag har haft vissa frågeteckan ända sen Diabella kom till mig som liten, och visade sig vara dräktig och fick en sableunge! Diabellas båda föräldrar är choclade tan! Diabella är black tan. Och röd är en dominant färg som alltså inte kan hoppa över en generation.

Vem som var pappa till då lilla Diabella vet jag inte, men troligt är ju ett syskon och "tidig sexuell debut" Förvånad Har inte luskat vidare i det.

Men nu har jag en svart tan-tjej från Finland. Båda föräldrarna är svart tan (!!!)  och av 8 kullsyskon är 6 svart tan och 2 sable!

I stamtavlan är både farfar och farmor, farfarsfar och farmorsfar sable. Men genom att hoppa över en generation kan denna sable knappast vara baserad på A(y)-genen! ?? Eller???

Det finns ju också också något som heter umbruos-genen. Eller? Om den vet jag nästan ingenting. Är den "en gen" eller ett genkomplex (polygener)? Behöver den A(y)-genen för att skapa sable??

 Har alltså ca "tusen frågor" - och vet inte ens om jag uttrycker frågorna rätt…Fundersam

Annons:
amaira
2006-08-02 13:57
#1

Här är Diabellas sablefärgade son Bellabuster.

Bellabuster, Diabellas sablefärgade son.

Och här en bild på Charad, ljus choclade sable:

Charad, ljus choclade sable (satin).

(gamla bilder)

Grodan
2006-08-02 14:14
#2

Eftersom du inte VET vem Diabella hade sex med så får du bara glatt antaga att det var en ståtlig manlig representant av dominant gul A(y).

De djur som du köpt från Finland låter som om det rör sig om recessiv gul. Men detta kan du endast få reda på av uppfödaren. Ibland händer det ju att man skriver fel… Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Noddyn
2006-08-02 15:05
#3

Amaira, du har ju N Ludi Florae, eller? Oj då! Helsystrarna N. Apria och N. Aponi hade kullar (samtidigt) med N. Daidalos och när ja skrev ut pappren för båda kullar, glömde jag växla färgen för Apria :/ Hon är sable… oj oj oj… NU ser jag misstegen, men… (darned dyslexia, as they say in Engish)

"Diabellas båda föräldrar är choclade tan! Diabella är black tan. Och röd är en dominant färg som alltså inte kan hoppa över en generation.Vem som var pappa till då lilla Diabella vet jag inte, men troligt är ju ett syskon och "tidig sexuell debut"

Har du sett Diablella's föräldrar?

mandymoo
2006-08-02 15:16
#4

Noddyn - så Apria ska vara lks sable eller bara lk sable. Så vi vet när registreringen skickas in = idag *ler*.

Noddyn
2006-08-02 16:21
#5

Hon är satin :)

amaira
2006-08-02 16:24
#6

Noddyn, här skriver jag fel Flört Jag vet Diabellas pappa, (och mamma) men inte Diabellas sable-sons pappa.

Skönt om det löser sig, så mina myror i huvudet slipper ut Flört. Tack för svaren. Vad fint att misstaget uppdagas. (sånt händer alltför lätt)

Annons:
mandymoo
2006-08-02 16:34
#7

Tack Noddyn då var det tur jag inte postat papprena utan hann sprätta o ändra *Ler*

Matsvin
2006-08-02 21:28
#8

Sable är ju en sotad röd, mean kan ha sotade i andra färger med, men man kallar dem vanligen inte sable utan "dålig någonting…"

/Matsvin.

mandymoo
2006-08-02 21:32
#9

Sable är det en dominant färg? Som inte kan "följa med" genetiskt o dyka upp? Alltså man kan bara få sable efter sable. Och den kan inte ligga recesivt och nedärvas och synas i en annan generation?

Hoppas jag fick till det så det gick att förstå….

amaira
2006-08-03 13:48
#10

Snarare är sable resultatet av en kombination av gener, som kräver rött, det vill säga A(y) dominant yellow för att  finnas.

Och det är A(y) genen som är dominant, vilket hörs på namnet Flört, och på det viset stämmer ditt resonemang.

Den andra delen i "sable-gen-kombinationen" består av polygener, som ofta finns i svart tan. Så vill du ha en sable, och inte har någon, så parar du en röd eller gul eller fawn, A(y), med svart tan. Några av ungarna blir troligtvis sable.

Polygener är lite "o-konkreta". T.ex. magfärgen hos tan styrs av polygener. Och magfären på tan kan ju variera från gulvitbeige till vackert djuprödbrun. För att få vackra utställningsdjur, krävs selekterad avel!

Detsamma gäller de röda. Det är polygener som bestämmer graden av gult/rött.

Både röd och sable är svåravlade att få fram vackra exemplar av.    A(y)-genen har vissa dåliga och svåra egenskaper som man får med på köpet. Fetma är en, dålig typ är en annan, förutom att den i dubbel upplaga är dödlig för musen.

Så en röd kan aldrig avla rent, A(y)-genen kan inte existera i homozygot form. Inte heller sable kan avla rent. Inte bara för att A(y) är dödlig i dubbel dos, utan för att sable har genkombinatonen A(y)/a(t) och båda generna som behövs finns ju på samma allel.

Om sable kan ha genkombinationen A(y)/a vet jag inte. Tror inte det.

Eftersom sableteckningen och färgen ärvs via polygener, ärvs de också separat från A(y), vilket betyder att anlagen för en vacker sable kan ligga latent i en mus, och nedärvas vidare fast den "hoppar över" generationer.

Så förstår jag det i alla fall. Glad

Noddyn
2006-08-03 16:10
#11

Man kan ha sable med A^y/a B/* D/* C/* P/* (och med A^y/A B/* D/* C/* P/*), och ha dom se ut som sable - om man också har U, "umbrous determinant", som är egentigen mer en grupp av gener och om man har bildat upp starka, mörka U determinanter.

A^y/a^t  B/* D/* C/* P/* utan U blir bara mer eller mindre sotad röd (A^y/a  B/* D/* C/* P/* eller A^y/A  B/* D/* C/* P/* utan U blir också röd, mer eller mindre sotad - med A^y/a b^c/* D/* C/* P/* eller A^y/A b^c/* D/* C/* P/* blir musen också röd, A^y/a^t b^c/* D/* C/* P/* är mer eller mindre sotad röd och A^y/a^t b^c/^* D/D C/* P/* U blir chocolate sable).

Alla har tydligen sett agouti och agouti tan (och cinnamon, cinnamon tan…) möss som är mycket mörka på backsidan. Dom har U, liksom sablevarianter. Bra svart möss kan också ha den. Om man parar en röd mus med umbrous-agouti/agouti tan eller en svart mus med U, får man några sable möss.

Grodan
2006-08-03 16:20
#12

Förvånad AMAIRA!!! WOW, aj´m impressed… jag är impregnerad… gadd, du det där blir ju en artikel!

Avla rent… men du kan styra aveln rätt bra genom att noga välja ut vad du avlar på.

Vill du ha röda utan sotning väljer du sådana att avla vidare på och undviker att para med varianter som ger sotning. Du avlar även vidare på de djur du vet inte har polygener för sotning, istället för att ta okända djur som du inte vet vad de har för anlag. 

Samma sak för att få upp rödheten. Du väljer de rödaste, de med bäst, djupast och jämnast färg att avla vidare på.

För sable-aveln borde det bli att man väljer de med bäst sotning, men de ska även vara jämna och ordentligt röda. Så sable-avel kan nog vara rätt knepig. Antar att en linje med superbra svart tan fungerar utmärkt med sable-aveln. Men det är bara en gissning. Jag är inte så hemma på sable, ser den mer som sotad röd och skulle därmed välja bort den ur avel - eftersom jag är mer inne på osotade djur, dock avlar jag inte rött mer än att en snäll krullig mus råkar vara röd (som Dragon och hans dotter Morakullan´s Äggröra).

Jag undrar lite hur det är med agoutivarianter på röda, om inte de sotar till dem lite också? Nu syns det ju inte om en röd är agouti eller nonagouti men ändå… påverkar det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2006-08-03 16:56
#13

Generad Ooh Tack Grodan! Och svaret på din fråga fick du av Noddyn, du hann nog inte läsa det.

("A^y/A  B/* D/* C/* P/* utan U blir också röd, mer eller mindre sotad" - det var väl det du frågade efter?)

Noddyn! Stort TACK!!! Kopierar och sparar ditt svar! Och du Noddyn, har du inget fint foto på någon av dina fina sablar att visa här?? Ser din Avatar men bilden är så liten, vill se större.

Annons:
amaira
2006-08-03 17:00
#14

Yippi!! Jag förstår, Noddyn!! Skrattande Får ihop det fullständigt inne i huvudet Generad.

mandymoo
2006-08-03 17:14
#15

 

hmmm tror till o med att jag fattade, helt fantastikst… *ler*

Grodan
2006-08-03 18:07
#16

Jag förstår det som att det eg inte spelar någon större roll om musen är A(y)a(t), A(y)a eller A(y)A. Röd som röd. Sotad mer eller mindre - sotningen beror på andra sotningspolygener, vad hette de amaira? Det är U som styr om det blir sable eller inte. En sotad röd är INTE sable alltså…? Ska vi bestämma det? Jag vill ha styrelsebeslut på det… *fniss* Flört 

  • A(y) = röd, sotad eller ej sotad (sotad mer eller mindre)
  • A(y) U = sable

Eller missförstod jag?

Jag behöver veta lite mer om "umbrous determinant"… visst skrev du Noddyn eller Rapunzel om det någonstans..? *letar*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Noddyn
2006-08-03 18:39
#17

Grodan, när man talar om färger som avlar rent, betyder det bara att man kan bilda upp linjer som har bara en färg, att man kan para två möss som har samma färgen och få fram bara möss i den samma färgen. Det vill säga, alla homozygota färger "avlar rent".

Färger som har heterozygot genotyp kan inte avlas rent. Om man parar två möss av en heterozygot färg, får man möss med den samma färgen som föräldrar har, men också möss av någon annan färg.

Ingen A^y/* variant avlar rent. Andra  varianter som inte avlar rent är til exempel himalayan c^h/c (himalayan x himalayan = pink eyed white c/c, himalayan c^h/c, siamese c^h/c^h), c^e/c bone (bone x bone = pink eyed white c/c, bone c^e/c, beige c^e/c^e - som ni har tydligen i standarden som 'cream' utan att ha c^e/c…), agoti tan A/a^t (agouti tan x agoti tan = black tan a^t/a^t, agouti tan A/a^t, agouti A/A) osv.

Noddyn
2006-08-03 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bigogad fil är photon på Ch Noddyn Premordial Dance (han har ch-poäng för Double Champion titel, men jag har inte hunnit att skicka in pappret….)

Noddyn
2006-08-03 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sotning beror av (oidentifierad, dvs. man vet inte vilken kromosom de finns i) polygener, som är mest dominant och 'cumulative'. Om man vill ha osotad röd (eller fawn), uppfödar man från möss som har så lite sotning som möjligt.

Umbrous är semidominant, behöver mest som en gen, men är tydligen mer grupp av gener eller modifierad av polygener. Umbrous är inte "bara sotning", utan den gör att "stora A"-gener inte helt dominerar "lilla a"-gener på rygget av musen.

Man kan försöka att avla sable från sotad röd, men det blir bara mer sotade röda möss och dåliga sable möss, om man inte har U.

Alla de här genotyp har röd som fenotyp:

  • A^y/A B/* D/* C/* P/*
  • A^y/a^t B/* D/* C/* P/*
  • A^y/a B/* D/* C/* P/*
  • A^y/A b^c/* D/* C/* P/*
  • A^y/a^t b^c/* D/* C/* P/*
  • A^y/a b^c/* D/* C/* P/*
  • A^y/A b/b D/* C/* P/*
  • A^y/a^t b/b D/* C/* P/*
  • A^y/a b/b D/* C/* P/*

Det spelar inget roll om musen har A, a^t eller a, B, b^c eller b. Möss kan vara mer eller mindre sotad (med b^c eller b syns det inte så mycket) och mer eller mindre djup röda.

Addera U och du får:

  • A^y/A B/* D/* C/* P/* U
  • A^y/a^t B/* D/* C/* P/* U
  • A^y/a B/* D/* C/* P/* U

-> sable

  • A^y/A b^c/* D/* C/* P/* U
  • A^y/a^t b^c/* D/* C/* P/* U
  • A^y/a b^c/* D/* C/* P/* U

-> chocolate sable

  • A^y/A b/b D/* C/* P/* U
  • A^y/a^t b/b D/* C/* P/* U
  • A^y/a b/b D/* C/* P/* U

-> chocolate sable, lite ljusare

med mer eller mindre bra ryggfärg och skuggningar. :)

Noddyn
2006-08-03 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Musen in #19 är khs sable hane Noddyn Caedmon. :)

Musen i den här posten är kh chocolate sable hona Noddyn Caristia (Caedmon och Caristia är inte systrar).

Annons:
Grodan
2006-08-03 21:44
#21

haha… jag visste att någon skulle reagera på när jag skrev avla rent… haha…

jag vet vad avla rent betyder… jag menade att man kan styra så att man får MINDRE sotade röda genom att helt enkelt inte avla in djur som ger sotat


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Noddyn
2006-08-03 22:02
#22

En som inte vet vad "avla rent" betyder, blir bara förvirrad när man använder termerna i annan mening än normalt…

Grodan
2006-08-03 22:17
#23

Läs igen vad jag skrev…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2006-08-04 11:57
#24

WOOW - oooohhhh   *suckar hänfört*   Noddyn Premordial Dance är såååå vacker  Kyss  Jag tycker sable är jättevackra!!!

15# Mandymoo! Det blir kanske "musfolk" av oss också en dag. Haha. Det kommer jag att tycka om!

Noddyn igen! Ännu en sak som jag "inte får ihop". Antingen är det fel, eller så är det något jag inte förstår. Visst är satin recessivt?? Hur kan då fem ungar av åtta bli icke-satin, efter två satin-föräldrar??

Tack igen för all sable-info. Jag skriver ut allt, och sparar!! smilie

Upp till toppen
Annons: