Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 505 ggr
amaira
7/4/06, 10:38 PM

Intressant om möss...

Vad kan man ge möss att äta? Tål de allt som människor tål att äta? Jag tror det (fast jag har inte provat Fot i munnnen och vissa saker ger jag bara inte, t.ex. socker och dåligt fett som inte heller är nyttigt för människor.)

Men med tanke på vad som står i min sparade artikel i Forskning och Framsteg nr 11 2003, så bör möss tåla fler giftiga ämnen än människor. Så här står det:

"Möss och människor har båda omkring 30 000 gener, och 99 % av generna är identiska eller nästan identiska. Samtidigt är 96 % av generna placerade på samma ställen på kromosomerna. Endast omkring 300 gener är unika för antingen mus eller människa.

Jämförelser mellan de båda genomen ("genom" = ung. "arvsanlagskarta") har visat att möss har fler gener involverade i reproduktion, immunförsvar och luktsinne än människan. Dessutom finns det ytterligare en skillnad, som är intressant ur en medicinsk synvinkel. Musen har fler gener som är aktiva i levern, där de bildar en grupp av enzymer som neutraliserar gifter. Varje variant av enzymerna bryter ned en viss typ av molekyler.

Möss har totalt 84 varianter, medan människan bara bildar 63 av enzymerna. Det beror sannolikt på att möss lever på ställen där de utsätts för fler skadliga ämnen än vad människor gör."

Annons:
Upp till toppen
Annons: