Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 6571 ggr
amaira
2006-08-13 13:24

ohyra - parasiter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har misstänkt ett tag att jag har "något" hos ett par av mina möss. men att "få tag i det" är inte så lätt. Särskilt som jag inte har erfarenhet av parasiter på möss.

Jag tog Chim, satte honom på ett vitt papper och borstade honom med en gammal tandborste. Ner på pappret trillade två av dessa typer.

mus-ohyra

De är inte stora, knappt millimetern - inte är de många heller, jag har inte lyckats "borsta bort" några fler, inte heller från någon annan av mina möss. Men de är onekligen där! Och jag måste ha bort dem på något vis. Effektivt.

Om jag ska föda upp möss måste jag ha ordentlig koll på det här med parasiter, både inre och yttre. Och en behandling av dem som funkar på ett enkelt vis, för många möss.

När det gäller medicinering - inte bara på möss utan ALL medicinering, så är det "allvarliga saker"! det är viktigt att medicinera rätt, i rätt mängd, tillräckligt lång tid, med kunskap och absolut inte i onödan eller fel.

Något som inte har skrivits om här på forumet förut, är risken för att skapa motståndskraftiga bakterier, löss, kvalster, osv, genom att "ge dem chansen" att utveckla motståndskraften, genom att medicinera fel! Medicinerar man fel, och "det man vill bli av med" överlever, bildas alltför lätt motståndskraftiga stammar som medicinen inte längre biter på! Det är ett sätt att skapa ännu större problem.

Jag har en tid hos vetrinär Gunnel Andersson på Roslagstulls Djurklinik i morgon kväll. Det är mycket jag behöver "få reda i". Jag återkommer i den här tråden, fortsättning följer.

Odjuret på bilden är troligtvis ett kvalster. Kvalster har fyra ben på var sida, och löss har tre ben på var sida. Det främre benparet, på kvalstret på min bild, har jag lite svårt för att avgöra om det är "antenner" eller "fremben", men när jag jämför med andra bilder på löss och kvalster, blir det definitivt kvalster.

Ni andra som föder upp möss: Hur gör NI för att hålla ohyra och parasiter borta? Grodans sätt vet jag ju redan, men jag vill veta hur ni andra gör.

Annons:
Grodan
2006-08-13 21:16
#1

Men hur i helskotta skulle du kunna fotografera ett kvalster med en vanlig kamera? De är 0,04 mm stora!!!

Det där ser mer ut som en fästing… eller någon fågelloppa el liknande… I a f inte något som är artspecifikt för möss, jag har då aldrig sett något sådant.

Kolla noga upp det på Roslagstull - gärna med artnamn!!! Vi vill veta!

ISCH! *ryser*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2006-08-13 21:56
#2

Om det nu skulle vara fästingar ed som inte alls är smittsamt, och du vill ställa ut musar, så kan jag peta in dina i programmet i efterhand, bara jag får veta det så fort som möjligt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Theriss]
2006-08-13 22:04
#3

Beskrivning av ohyran mina möss haft:

Små, små vita prickar som ser ut som mjäll eller damm. Får man tag på en och stirrar på den rör den sig i typ cirklar, ganska snabbt.
Jag har använt Stronghold mot det och det försvann.

Mymlan
2006-08-13 22:17
#4

Det där liknar onekligen en fästing.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2006-08-13 22:23
#5

Kul gissningstävling, amaira! Vad vinner man?

Jag gissar på en lus och inte en muslus utan människolus eller fågellus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
2006-08-13 22:27
#6

Min hund Laikka (R.I.P) fick löss de liknar fästingar men har mer äggformad bakkropp med de där bakre benen.

Försvann med behandling av Frontline spoton. Men man var tvungen behandla hund nr 2 med även om hon ej hade ngt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
mandymoo
2006-08-13 22:33
#7

Finns det så mycket mer att gissa på *ler* Jag tycker också att det ser ut som fästing… men ändå inte helt… dom brukar vara mer "spindelaktiga" eller vad man ska säga - när dom är små….

Ja vad blir vinsten *ler*

Grodan
2006-08-13 22:48
#8

Men det är inte en fästing… bara kroppen ser ut som det… färsting har ju alla ben på huvudet…

Fågelkvalster…

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=434


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
2006-08-14 09:28
#9

Åh, tack för alla svar - och alla tankar.

Fotot är ju inte Sveriges bästa Flört med tanke på skärpa osv, men jag kan fota makro med min kamera, och "odjuret" är knappt en millimeter stort.

Det är inte en fästing, det vet jag med säkerhet, men visst ser det ut som ett kvalster - lär finnas ett tusental i Sverige, varav fästingen är en. Jag har skrivit ut fotona och ska ta med dem till roslagstull i kväll. Har tid klockan 19.

Jag skulle väldigt gärna vilja ställa ut, Aura framför allt, jag tycker hon är så fin! Och det skulle vara roligt att få "omdömen" om några av de andra. Men jag är inte helt nöjd med hur en del av mina möss ser ut i pälsen.

Nå, jag ska ta ett ordentligt "snack" med vetrinären - har ju träffat henne förut och gillar henne dessutom, hon är kunnig.

Jag går med på en tävling! Skrattande Den som gissar rätt ska få ett pris! Ett lus-pris kanske, hahaha *skrattar grymt* Får fundera över vad jag ska hitta på för pris.

Fortsättning följer…

mandymoo
2006-08-14 11:50
#10

oj usch nej lus-pris kan jag vara utan så jag hoppar av Flört

Men väntar med spänning på vad du får för svar ikväll.

**emman**
2006-08-14 14:14
#11

ja, nåt äckligt e det i allafall! usch! *ryyyyyyyser*Ledsenstackars möss! dem måste ha såna på sina små ludna kroppar… oj oj! ja kände nåt krypandes på min arm… bye!!!!!!!! *RUSAR*

amaira
2006-08-14 23:00
#12

Hej igen. Har inget svar på vad det är på mina foton, så ingen vinner - vilken tur för mig Flört.

Jag har medicin till alla mina möss, att sätta en droppe i nackskinnet tre gånger med 10 dagars mellanrum. Skriver mer om det sen.

Vetrinären tyckte att jag hade fina, lugna och mycket snälla möss! (Hade med mig Chim och Blanche) "Det är inte alltid mössen är såhär minsann!" Så jag är stolt och glad i alla fall. Trist med utställningen bara … Vetrinären sa att jag inte skulle ta med dem denna gång.

Grodan
2006-08-14 23:15
#13

haha.. emman, jo, den ser ut att klia som fasiken den där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Matsvin
2006-08-15 07:32
#14

När det gäller löss är risken stor för att resistens skall uppstå, speciellt om man använder Ivomec.

/Matsvin.

**emman**
2006-08-15 15:41
#15

ja, har haft löss två gånger!!! vet hur det känns grodan! *kliiiiiar*Oskyldig

Lisaisa
2006-08-15 15:43
#16

Och jag har haft fågelkvalster, de var inte heller skoj…. Klättrade för mycket i träd när jag var litenLedsen

mandymoo
2006-08-15 21:43
#17

Ja där ser man - håll barnen i stan utan träd o blommor så kan dom inte drammas av sånna hemskheter Flört

Elyria
2006-08-15 21:53
#18

Nu har vi också åkt på ohyra. Mysan och Kim har varit hos veterinären i dag och fått varsin ivomec-spruta. Fick med lite medel hem så de kan få en kur till i munnen om två veckor. Kims pappa ska vi också behandla. Odjuren kommer nog från honom… Men de andra fick vi inte medel till för de kliar sig inte.

Hur ska vi göra med utställningen? Ska vi ta med möss? De vi tänkte ta med kliar sig inte men vi har det ju i huset i alla fall….

amaira
2006-08-16 14:21
#19

Mandymoo PM:ade och undrade hur jag ser att mina möss har ohyra.  Jag svarar här.

Egentligen är tecknen ganska svaga. Flera av dem kliar sig, lite lite mer än jag tycker att de ska göra. De kliar sig främst i nacken och bakom öronen och i ansiktet, med baktassen.

Men de kliar sig inte så mycket att det märks något på huden, de ser fina ut faktiskt. Vid värre angrepp kan de bli såriga och lite "skorpiga", särskilt bak i nacken.

Sedan tycker jag att några av dem är lite "glesa" i behåringen runt ögonen - men jag är inte säker på att de inte "ska" se ut så - det är väldigt "lite".  Och så tycker jag att flera av dem inte är så fina i pälsen som de bör vara (och har varit).

Vad jag har fotot, vet inte vetrinären. Det är inte en lus, och muskvalster syns just inte med blotta ögat.

Lus-angrepp hör till de "lättare" parasitangreppen. Lössen är ganska "stationära" och "smittar" inte så lätt. De går också att bekämpa med lättare medel.

Kvalsterangrepp är värre. De är svårare att få bort, man behöver starkare medel. De är också "rörligare", de kan krypa upp på händer och kläder, och förflytta sig till andra möss på det viset.

Kvalster kan också "dra sig undan" in i skrymslen och vrår, särskilt om de börjar känna att det "luktar gift". Där stannar de, och kan lägga ägg också, tills de känner att giftdoften är borta igen. Så har man kvalster behöver man också sanera ännu mer noggrant än vid lusangrepp.

Såhär förstod jag det som vetrinären berättade för mig.

Eftersom jag "definitivt sett något", och det inte gick att se något tydligt sådär direkt när vi var där, behandlar hon för kvalster och inte för löss, alltså med "ivomec" (kan man säga), för att vara säker på att "det" försvinner. Ivomec tar ju både kvalster och löss, men har man bara löss är det dumt att använda så stark medicin när det inte behövs.

Ivomec tål de flesta möss mycket bra, till och med överdoseringar. Men vissa stammar, troligtvis något genetiskt, tål inte Ivomec, det har hänt att vissa möss dött av det.

Eftersom jag har så många möss (15 st just nu) fick jag en medicin  att ge i nackskinnet (ej pälsen(!) medicinen tas upp genom huden). Ska ges 3 gånger med 10 dagars mellanrum. (får inte vara under 10 dagar och ej över 14)

Medicinen heter Bimectin, och den verksamma substansen är Ivermectin (vilket är densamma i Ivomec). Eftersom mössen ska ha en sådan liten dos, är den utspädd - vilket de gjorde där, så jag fick med mig direkt. För att medicinen ska hålla i 20 dagar, är den utspädd med ett konserveringsmedel. Och ändå så måste jag ha den mörkt.

Jag tycker om vertinär Gunnel Andersson, hon är duktig på möss, och hon är trevlig och tar sig tid att förklara.

amaira
2006-08-16 14:24
#20

Ja, vill lägga till, att när jag sanerar burarna, så räcker det utmärkt med yt-desinfektionsmedel (som jag brukar använda mellan varven). Och till händerna finns ju den utmärkta handdesinfektionen. Båda delarna är ganska billiga på apoteken. Och varken löss eller kvalster klarar detta.

Annons:
Mymlan
2006-08-16 16:05
#21

Sanera burar vad använder du?

Sedan medicinen tar den bort skabbkvalster?

Jag ska återigen till veterinären med mushonan, nu barrikerar jag mig där om hon ej ger mig medicin jag ber om. Skulle detta vart vete allergi så skulle hon nu en vecka senare se bättre ut då hon INTE fått ett enda vete i maten sin. Så jag köper ej vete allergi.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

bejtedejte
2006-08-16 16:29
#22

Virkon-S används på djursjukhus till att sanera burar med. Man kan köpa det i en liten påse som man sedan blandar med vatten i en flaska. Tror det finns på apoteket, brukar finnas i en del djuraffärer också. :)

amaira
2006-08-16 16:35
#23

Yes, medicinen tar bort skabbkvalster. Men har man på en så är risken stor att även de andra smittats, via en själv. Jag tycker du ska försöka gå till Roslagstulls djursjukhus, åtminstone ringa dit. Det går inte att "hålla på" med en vetriänär som inte kan möss…

Medicinen är inte framtagen för möss, utan behöver spädas till rätt styrka (vilket de gör direkt där på plats) och sedan ges rätt mängd (vilket de också räknar ut efter vikt).

 Undrar om det inte går bussar dit, från Danderyds sjukhus?

Till bur-saneringen använder jag yt-desinfektion - jag säger bara så när jag köper på apoteket. Och hand-desinfektion. Så här ser flaskorna ut:

Mymlan
2006-08-16 16:36
#24

Då köper jag hem det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2006-08-16 18:10
#25

Jättebra amaira!

Hur det förhåller sig med hur länge mössens artspecifika ohyra (som den i o f s delar med råttor) kan leva utanför värddjuret kan vi faktiskt diskutera. Det är en himla skillnad på rävskabb, hund och kattlöss jämfört med ohyra som går på möss och råttor.

Jag anser inte att det är hysteriskt viktigt att städa burar med diverse preparat, just för att ohyran inte överlever länge utanför möss. Ägg lever inte och kan inte dödas med vilket medel som helst. De måste först kläckas sen kan du ta kål på dem. Därför kan jag tycka att det är bra om lösgående djur får gå överallt under Ivomecbehandling och "plocka upp ägg" så att de kan elimineras.

Men jag anser att rengöring göres lika effektivt med diskmedel eller ännu bättre SÅPA - jag är numera såpafreak! hihi

Däremot om man misstänker svamp, virus eller annan svårare smitta tycker jag att man kan använda VIRKON att desinficera burarna med. Först rengöra, sen spraya med VIRKON för att döda virus, svamp och bakterier. Dock dödar inte VIRKON ohyra, har inte ens sönder okläckta ägg.

För att veta exakt hur ohyran fungerar och vad som gäller är det bra om man kan fastställa art genom skrapprov.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
2006-08-16 18:26
#26
Grodan
2006-08-16 18:35
#27

öh, jaha? nu hänger jag inte med riktigt…

om du tror att jag angrep dig på något sätt i #25 så är det totalt FEL… jag svarade på amaira… jag har inte ens läst vad du skrivit…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mymlan
2006-08-16 18:42
#28

#27 Då ber jag om ursäkt men forumet är lite knepigt man vet ej vem den ena svarat på vilket mess alltså. Liten nackdel med detta forum.

Jag frågade henne om medicinen hon fick tog skabbkvalster vilket den gjorde. Jag har skrivit upp det och ska ta med det till vettis.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2006-08-16 19:12
#29

kanske är mitt fel… jag svarar ofta bara allmänt sådär… Skrattande får försöka bättra mig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
2006-08-16 20:24
#30

Nja men inte var väll det då allmänt… du skrev ju amairas namn först…

Det jag undrar över är om mössen alltid kliar sig när dom har angrepp av lus/kvalster eller om det kan vara "Icke kliande" också.

Sätter sig dom små rackarna på olika ställen eller på hela kroppen. Tänkte mest på dom sätter sig helst på hals, huvud eller bak osv?

cosmonita
2006-08-16 20:35
#31

Två av mina möss hade någon form av ohyra nyligen. Jag såg inga parasiter hur jag än tittade utan märkte det på att pälsen var tråkigt flockigt och matt. Vid närmare betraktande kunde jag se små röda områden (kanske sår men de hade inte skorpa) på ett djur men framförallt hans bror som såg sårig ut. Ingen av dem kliade sig.

Jag tolkade det som skabb och killarna behandlades och mår bra nu.

Alltså behöver klåda inte vara det som dominerar vid parasitangrepp.

mandymoo
2006-08-16 20:45
#32

Okey - beror kanske lite på hur väl man känner sina djur o hur snabbt man får dom behandlade.

Man ser nog på djuren när något ser lite annorlunda ut - om man är van att umgås med dom varje dag.

Och då hinner det kanske inte gå så långt så att det blir sår eller att det kliar våldsamt.

Mymlan
2006-08-16 21:13
#33

Efter mkt om och men så skrev hon ut 30 ML sebacil, skrev att 10 ml löses i 5 L vatten för bad men talade aldrig om hur jag ska göra eller om de ska bada en enda gång eller om det är en gång i veckan i 3 veckor.

Hon vart redigt sur så bad oss gå till annan veterinär med våra djur. Jaja, finns många veterinärer i Sthlms län. Så jag får maila Roslagstull o tala om jag fått sebacil men vet ej hur behandlingen ska se ut för det behagade inte veterinären här upplysa om.

Veterinären här ansåg att foderallergi blir ej bättre på en vecka om de ej ätit nå vete, undrar om hon sagt likadant om jag hade kommit 4 veckor senare, antagligen.

Till hur många möss inkl 4 tamråttor räcker 30 ML Sebacil? bad dvs badda med vatten med sebacil men ska man även ta över huvudet? inte farligt om de får i sig eller i ögonen?

Men mushonan med ungar får jag ej behandla ja inte ungarna för de skulle dö av Sebacil.

Ja, inte tusan blev jag nå klokare. Man får söka svar från annat håll. Men Sebacil har jag utskrivet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2006-08-16 22:44
#34

Det står dosering på Sebacil-flaskan. Du ska inte behandla med starkare dos än den för lakterande mjölkkor. Du kan även behandla ungar i den dosen.

Jag kan berätta hur jag gör, så kan du välja att göra som du vill, ok?

Jag blandar Sebacil i en sprayflaska (OBS! en sprayflaska som ENDAST används till detta och aldrig annat!!!) på 0,5 liter. 0,5 liter vatten och 0,025 ml Sebacil. Tar upp mössen en och en och sprayar först på magen en dusch och sen på rygg 1-2 duschar beroende på hur bra sprayflaskan är. Sen masserar jag in Sebacilen i pälsen. Sebacil har effekt även om inte musen är dygnsur så den behöver inte vara genomblöt.

Gör även likadant på råttor fast de i regel kräver 2 dusch på magen och flera på rygg beroende på hur mkt päls de har.

Djur som har sår baddar jag med Sebacil och masserar ordentligt ner i hårsäckarna. Det kan svida, men för det mesta är det även skönt för dem om man "kliar ner Sebacilen i huden".

Sebacil är starkt och om du är lite känslig bör du ha handskar på dig.

Jag häller inte ut blandningen ur flaskan utan använder den några veckor-månader! Det står ditten och datten om hållbarhet etc på flaskan, men det har jag inte märkt stämmer! Färdigblandad (men oförorenad, dvs inte nersmutsad) Sebacil har jättebra hållbarhet!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mymlan
2006-08-16 22:55
#35

Kan man inte blanda det direkt i blomspruta sebacil + vatten.

R får hjälpa mig detta med räkningen.

Jag vet inte hur känslig jag är, allergi har jag ej, enda jag kan känna av är starka dofter (parfymer dam som herr), starkt luktande blommor. Men reagerar ej på allergi test.

Hur mkt är 0.025 i en 1 ml spruta?

Ingen fara då att köra detta på ungar födda den 20/7.. Vill helst behandla alla på en gång, än ta dem i det akvariet senare.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

TacoBelle
2006-08-16 23:23
#36

Sebacil luktar väldigt starkt och man får vädra noga efter behandlingen. Jag får huvudvärk av sebacilstanken.

Mymlan
2006-08-16 23:26
#37

Stackars Roger som har benägenhet få migrän. Vi reagerar även på Felliway här hemma o ändå luktar den inget men lite huvudvärk är ju ej så farligt. Men de ska behandlas oavsett stank eller  ej.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[Theriss]
2006-08-18 17:56
#38

Drömde att hela huset var fullt av löss! Snacka om mardröm.. hade riktig panik kan jag tala om.. =P

Alana82
2014-10-11 14:39
#39

Nu blev jag nojjig, har en liten kille som jag tycker kliar sig lite för mycket, inga sår, fin i pälsen, kliar sig, tvättar av baktassen kliar lite till, hur mycket är normalt? om de ej går att se heller så blir jag inte mindre nervös, men samtidigt borde alla klia sig lika mycket då de alla har varit i kontakt med varandra…

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: