Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1404 ggr
Mymlan
8/4/06, 2:52 PM

Banta mus

Hur bantar man en mus?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
*emman*
8/4/06, 3:15 PM
#1

ja vet inte riktigt…du kanske ska ge den mindre fet mat, och kanske inte så mycket, men inte så att han går hungrig!

Grodan
8/4/06, 8:49 PM
#2

Det går inte enkelt att svara på. Man måste titta på varför just den musen är fet, hur den mår och utarbeta rätt förändring för just den individen.

Bäst är ju att förebygga fetma. Inte ge möss mat som innehåller socker och för mycket kolhydrater. Variera kosten och gärna blanda bas/torrfodret själv med fina/färska fröer, gryner, nötter etc. Man måste även vara noga med att ta reda lite om näringslära. Att lära sig vad som är nyttigt och vad som inte är nyttigt. Det finns mängder att läsa på internet.

En enkel regel är att ge mössen mat som är så lik sin ursprungsform som möjligt, dvs som inte förädlats, förvandlats, kokats, rensats bort alla nyttigheter från etc.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
8/4/06, 9:01 PM
#3

Jag ger inte henne o hennes kompis nå solros frön, inga nötter. osockrad musli men kan gå över till blandsädkross till dem, då  är jag garanterad inget socker i det. Barnmat på burk emellanåt. Fullkornspasta/ris, ärtor, majs, sommargrönsaker. Aprikos (färska), plommon, vindruvor, barngröt fullkorn.

 Ngt som skall tas bort?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

mandymoo
8/5/06, 10:44 AM
#4

Pasta o ris kanske? Jag vet inte säkert men tänkte på hur dom "Nya" sätten att banta för människan är ju att ta bort den biten som bröd, pasta, ris, potatis osv….  är inte så insatt i det heller - men vet att det tas bort… o det var det enda jag kunde se möjligen kan tas bort… förutom barnmaten då också… kanske.

Mymlan
8/5/06, 3:29 PM
#5

Pastan o riset är fullkorn enda jag äter då det gäller pasta och ris.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

mandymoo
8/5/06, 7:51 PM
#6

Jo det är ju nyttigt jag vet… med det var det ensa som jag såg möjligen kunde tas bort *ler*….

Annons:
amaira
8/6/06, 11:29 AM
#7

Eftersom jag har en son med diabetes, samt själv (för första gången i mitt liv Förvånad) börjar "lägga på hullet" (i alla fall på magen), har jag satt mig in i det här med att äta nyttigt och rätt. Har också varit med sonen på några träffar med sjukhusets dietist.

För både diabetiker och "vanligt folk" är det vettigt att äta mat med långsamma kolhydrater. Det omtalade GI-värdet alltså.

Fast man kan inte alltid gå enbart på GI-värdet, utan också på hur mycket man äter av det, och vad man äter det tillsammans med.

Fullkornspasta exempelvis, är definitivt nyttigare än vanlig pasta, men ur GI-synpunkt är det "detsamma". Det är processerat så kolhydraterna frigörs lika snabbt som i vanlig pasta. Och det är de snabba kolhydraterna som är en stor bov vid fetma!

Mina möss får inte pasta, inte fullkorn heller. Fast sonen äter pasta!

Mymlan
8/6/06, 11:38 AM
#8

Jag ger inte mössen pasta eller ris så ofta, även om jag äter det kanske lite för ofta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

amaira
8/6/06, 12:02 PM
#9

Jag är inte så duktig så jag kan säga vad som skulle vara "rätt" eller "fel" Flört. Jag säger bara hur jag tänker/gör. Och jag har röda möss = "tjockisar". Mina svensktypade är slankisar, och kan nog definitivt äta pasta i lugn och ro.

mandymoo
8/6/06, 6:23 PM
#10

Jag är inte heller jätte duktigt på det - utan tittade på vad som ingick i maten och tog då det jag lärt mig o det enda jag möjligen kunde se skulle bort var pasta o riset även om det var fullkorn…

Och då pga av det som du skrivit ang kolhyrdater osv.

Men tror att man får prova sig fram o se om det fungerar att få ner dom i vikt genom att ta bort viss mat o vara striktare i det dom får äta.

Sen får man kanske acceptera att vissa är lite mer runda om magen än andra…

Grodan
8/7/06, 1:01 AM
#11

Ja, Mymlan, av det du räknade upp så förstår jag att du behöver tänka om lite i din utfodring av mössen och inte ge dem färdig mat i så stor utsträckning som du gör. Blanda torr/basfodret själv och ta KONTROLL över utfodringen!!!

De flesta fröer och nötter är mycket nyttiga, innehåller mineraler och är en stor proteinkälla, så jag förstår inte varför dina möss inte får några nötter!

Barnmat på burk räknar jag som skräpmat. Alt mat att ge äldre möss/råttor när de inte orkar äta torrfoder längre och har två eller tre tassar i graven… Annars kan man med hjälp av en mixer göra mycket nyttiga geggor till sina husdjur!!!

Fullkornspasta/ris räknar jag också som skräpmat.

Ärtor är mycket nyttigt och kan ges i stor mängd.

Majs i kombination med sojabönor, innehåller de essentiella aminosyrar en vegetarian behöver dagligen.

Aprikos (färska), plommon, vindruvor - det är inte mat utan tillskott. Räknas som godis då det innehåller väldigt mycket fruktsocker.

Barngröt fullkorn - varför ge mössen processad säd ideligen och inte riktig säd?

Mat som lagats, tillverkats och förädlats förlorar näring och blir mest bara kolhydrater. För djur som möss och råttor är det dumt att ersätta säd med gröt och diverse geggor som är färdiga att köpa i butiken. Lägg ner tid, pengar och energi på ett BRA bas/torrfoder istället. Se till att utfodra dem med färsk mat som så gott det går inte är tillagad på något sätt och nyttig. Onyttig mat ska de endast få som godis/belöning vid enstaka tillfällen och inte som mat. Vad räknar jag som godis och onyttigt?

- ost, kex (digestivekex), barnmat på burk, pasta, torkad och sockrad frukt, puffat ris..

Däremot att göra en nyttig sallad på

  • småtärnad ost
  • färska tinade ärtor
  • färsk tinad majs
  • småskuren avocado
  • olika salladsblad (inte bara isbergssallad alltså)
  • småskuren melon
  • tärnad gurka

kan vara förträffligt att ge möss och råttor som svalkande mellanmål en varm sommardag. Se bara till att gobitar som ost och avocado inte är för stora, så att de pillar ut dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
8/7/06, 3:07 AM
#12

Mina möss får även: Blandsädkross (havre, korn, vete), rågflingor, linfrön, alfalfa frön, bovete, linser, hasselnötter, mandel, valnötter, osockrad cornflakes, havreringar, knäckebröd (emellanåt), hirs, svarta bönor (kokta enligt paketet), ärtor, majs, sommargrönsaker, broccoli, vitkål, avocado, solros frön.

Säkert glömt ngt nu samt så får de extra det jag redan nämnt. Barnmat får de inte varje dag.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

amaira
8/7/06, 9:35 AM
#13

#11 Ost skulle jag inte sätta upp under "onyttigt", då en skiva ost innehåller lika mycket kalk som ett helt glas mjölk gör.

Men eftersom ost innehåller mycket animaliskt fett = "dåligt" fett, så är det ju "ransoneringsmat" som inte ges varje dag. Inte ens varannan. Faktiskt ger jag det inte särskilt ofta … så du kanske har rätt i alla fall Grodan… Äh, jag vet inte vad jag skriver/tänker. Ost ingår i alla fall i mina möss´ mat - en liten bit nån gång i veckan. Har hjärnsläppsmilie Bäst jag slutar skriva, det bl ir bara värre och värre.

Annons:
Grodan
8/7/06, 4:47 PM
#14

Mymlan, men då är du ju på rätt väg då…

amaira, vi har ju alla olika åsikter, det går ju inte att komma ifrån. Jag ger ost till dräktiga och digivande mushonor. Andra möss får det sällan, istället får de kalk genom fröer och nötter (t ex sesamfrö).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
8/7/06, 8:49 PM
#15

Glömde skriva upp oskalade sesamfrön.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

jauchzet
6/17/11, 12:36 PM
#16

Det här är ju en gammal tråd, men jag tänkte ta fram den på nytt eftersom jag har samma problem just nu. En av mina möss är fet och jag vet att jag inte ger dem för mycket mat eller skräpmat. Problemet är att hon helt enkelt äter MYCKET. Om jag ställer ner ett fat i buren som alla samlas runt så äter de andra normala musportioner och går sen, men hon sitter kvar och proppar i sig. Jag funderar på om jag alltid ska ta bort maten när de ätit och ge dem igen senare, men jag vill helst att de sjuka mössen ska ha fri tillgång till "sina" portioner. Hon är inte heller så jätteförtjust i att röra på sig. Hon tycker om att springa i hjul och därför får hon ha det eftersom hon iaf rör sig då, men om man bortser ifrån hjulet rör hon sig mindre än de andra.

Finns det nån här som lyckats banta en mus?

Obestämd

Grodan
6/17/11, 5:53 PM
#17

#16 Kul att du puttade upp denna. Det finns så mycket gamla intressanta trådar här, från tiden då jag orkade skriva o min hjärna inte var helt förstörd.

Ang. mitt recept i #11 så skulle jag byta ut ost mot rå lax. Melon och gurka skulle jag ge mindre mängd av.

Vill också poängtera angående mitt inlägg i #11 att jag ger fullkornspasta, ris och gröt till mina möss då och då, men notera även att jag inte har några övergödda möss!!! Det handlar ju även om mängden, samt hur ofta!

En kille jag kände för många år sedan klagade över att hans råttor blivit så tjocka. Vi hade noga gått igenom hans utfodring innan på R8listan (en rått-mailinglista vi hade på nittiotalet). Han bekräftade att han gav dem den maten, ingen skräpmat och inga större mängder. Jag fattade inte varför hans råttor var tjocka. Men så av en slump kom det fram att han gav dem samma mat varje dag! Variation är en bra sak… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
6/17/11, 6:18 PM
#18

De har fått väldigt mycket lax och ärtor på senaste tiden eftersom jag försökt bygga upp immunförsvaret på en av mössen. Kanske är där problemet ligger… Har faktiskt inte ens reflekterat över det…

Skäms

Grodan
6/17/11, 6:24 PM
#19

Hm… ja… kanske mindre mängd? Eller i a f inte exakt samma varje dag?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
6/17/11, 6:29 PM
#20

Lax ger jag ungefär "tre mushuvuden" i mängd till sex möss för jag vill inte att de ska släpa iväg massa mat och gömma så att den blir dålig. Idag är det spenat som gäller, men de är ju så kräsna, busemusarna.

Jag tror att jag ska strunta i lax ett tag och ge dem annat kött. Tror att vi har en fläskfilé i frysen…

Annons:
Grodan
6/17/11, 6:35 PM
#21

Man kan ju även ge typ räkor, musslor o annat. Tyvärr luktar räkor jäkligt illa att ha liggandes i buren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
6/17/11, 6:42 PM
#22

Musslor skulle de nog tycka var spännande. Jag kanske ska till havet på midsommar så jag kanske kan plocka med mig några hem! Flört

Ja, jag kan tänka mig att det luktar vidrigt. Tycker att lax luktar efter bara någon timme.

Grodan
6/17/11, 6:52 PM
#23

#22 haha… usch… nä i frysen ligger de… skalade o färdiga (ok, finns i burk också)

Lax är så nyttigt även tillagat så du kan ju faktiskt tillaga den en aningens om du vill, då luktar lite mindre tycker jag.

Sedan har du ju också tonfisk. Den tycker jag är sabla läcker på alla de sätt, rå, stekt eller på burk. Den luktar ju ingenting. Dock innehåller den inte så mkt näring, men mkt protein.

En gegga jag gör ibland är att jag häller ner en burk med tonfisk i olja (obs! ej avrunnen!)  i kokt fullkornsbulgur med bönor, linser o annat gott som finns hemma. Denna gegga kan både jag o mina djur äta av… LOL

Det är inte supernyttigt i längden, men gott och energirikt. I tonfisk i olja (ej avrunnen) finns ju massor med nyttigheter som fina fettsyror, vitaminer (Retinol, D, E, K, B-vitaminer) och typ alla mineraler man kan tänka sig behöva!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
6/17/11, 6:57 PM
#24

Haha, det får nog bli de frysta. Tycker levande är så äckliga dessutom.

Tonfisk är de förtjusta i så det ska nog går bra. Jag är glutenintolerant så vi har inte så mycket bulgur och sånt hemma, men med tanke på att nästan allt de äter i torrfodersblandningen innehåller gluten så kan jag ju lika gärna köpa hem lite till.

Grodan
6/17/11, 7:06 PM
#25

#24 Oj, är du så allergisk att du inte ens kan ta i produkter med gluten?

Du kan ta något annat istället för fullkornsbulgur om du vill. Råris är ju inte helt onyttigt och inte heller kokt mosad potatis… alltså vad som sätter gränser är ju bara din fantasi


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
6/17/11, 7:13 PM
#26

Jo, jag kan ta i det. Det är bara det att jag slarvar med att tvätta händerna efteråt och sen kanske man tar i exempelvis frukt som man stoppar i munnen och det är ju inte så smart.

Jag tänker att de äter så mycket gluten så att det kan vara bra att inte färskmaten innehåller det, men så tänker jag nog mest för att människor inte ska äta för mycket av det. Kokt potatis brukar de få. Eller, mest skalet nu när det är färskpotatis som gäller. Känns nyttigare. Sen är jag vegetarian så vi har ofta olika salladssorter hemma och bönor och linser osv.

Ska nog göra en god linsröra till dem imorgon. Blev nästan lite sugen själv…

Tungan ute

Grodan
6/17/11, 7:28 PM
#27

#26 Jag är så glad att jag kan äta glutenmat igen. Ingen större mängd men jag får inte kramp o störningar i tarmen längre. Eller ibland, men inte alltid.

Jag vet flera som blivit så sjuka av att t ex bara ätit glass. Det är så hemskt att de måste slänga ner gluten i ALL mat. Glass är ju fasiken fryst grädde, hur kan man hälla vetemjöl i det? Jäkla pajaser!

Aj, bara för det fick jag ont i magen igen… o jag som tänkt äta riktigt onyttig pasta idag..

Skriv gärna ner recept på den gegga du väljer att göra, speciellt om mössen gillar det.

Linser o bönor brukar gå hem och idag finns så många goda sorter i Sverige. Jag blev så lycklig när jag hittade fryst sojaböna på ica.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jauchzet
6/17/11, 7:31 PM
#28

Åh, så du har också problem! Förrförra sommaren innan jag visste att jag var glutenintolerant fick jag åka med ambulans till sjukhuset för att jag hade så fruktansvärt ont. Det finns ju vissa glassorter utan vetemjöl, men det gäller verkligen att se upp!

Jag ska försöka ha i lite torra ingredienser också i röran för mina möss vill inte hålla maten i tassarna om den är för klibbig, men jag postar nog receptet här om de verkar gilla det!

jauchzet
6/18/11, 5:58 PM
#29

En ny hit här hemma: Kokta linser blandat med kokt spenat (sån fryst i bollar)!

Skrattande

Upp till toppen
Annons: