Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 557 ggr
cosmonita
4/8/06, 8:49 PM

Utbrytarmusen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en riktig rymmarmusling här hemma. Allt började när han flyttade hit innan jag hade fått tag i en bra bur. Han skulle bo i en hamsterbur var det tänkt. Jag var beredd på att han skulle kunna ta sig ut, och mycket riktigt; att passera genom gallret var inget problem för honom.

Jag väntar fortfarande på ett par beg. burar som jag ännu inte fått hem pga svårt att hitta en tid för hämtning så jag satte in musen i en Transportbur i går kväll som en provisorisk lösning, i 1-2 dagar. Jag hade försäkrat mig om att ventilationshålen inte kunde släppa igenom honom.

I morse när jag kom hem från jobbet fanns han inte i transportburen heller!

Varje gång han rymt har han stannat i närheten av buren så han har inget behov av att fly för livet. Han gillar väl inte att vara begränsad helt enkelt.

Jag åkte iväg till zoobutiken på em och köpte en ny bur.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta inlägg, men jag tycker att han är väldigt bestämd och försigkommen Skrattande

Fotot ger förklaringen till hur han kom ut ur transportburen Glad

Annons:
Grodan
4/8/06, 10:34 PM
#1

Man måste inte alltid ha något att säga - fast jag tycker då att du sa något!!! Plastlådor klarar inte möss speciellt länge, typ!

Jag VET!!! Jag har ju en förkärlek till Petboxar… snart inga hela lock på några av dem. Lagar dem emellanåt, men tycker det är för lätt för mössen att gnaga på burarna.

Dock kan man förstå att små burar inte är speciellt trevligt. De av mina hanar som fått ett leklådehem mår mkt bra idag, så om jag kunde skulle alla mina möss få mkt mkt större burar. Jag skjuter dock upp det till den dag jag har större rum till dem! Nu får de turas om att bo i leklådeburar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cosmonita
4/9/06, 7:22 PM
#2

Ju större bur desto bättre naturligtvis!

De båda ovannämda burarna var ju högst temporära lösningar. Dock tillåter tyvärr inte min lägenhet heller att jag har så stora burar jag skulle vilja till mina djur. Drömmen är att i framtiden kunna ha ett helt rum bara för burdjuren och kunna bre ut sig.

Jag har också märkt att det är individuellt hur viktig burstorleken är för möss. Vissa verkar må hur bra som helst i lite trängre bur och gnager varken galler eller visar på andra sätt att de vill ut medan andra är mer rastlösa och rymmer så fort tillfälle ges.

Grodan
4/9/06, 7:32 PM
#3

Precis. Jag undviker att avla på djur som inte trivs i fångenskap - dvs som biter sönder burar och rymmer eller gnager i galler el dyl.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cosmonita
4/9/06, 7:44 PM
#4

Ja, det är klokt tänkt!

Grodan
12/10/12, 6:47 PM
#5

Gammalt, men tänkvärt!Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
12/11/12, 1:03 PM
#6

Mmmm, det är ju viktigt att våra små burmöss trivs i sina små burar, annars är det ju verkigen synd om dem. Så, det är tänkvärt.

Mer tänkvärt: Hur passiviserade vill vi ha våra möss? För, en mus som lätt finner sig tillrätta i en väldigt liten lådbur, vilken "aptit" har de egentligen på livet? Obestämd

Vill vi ha "gosedjur" (typ plysch), eller vill vi ha små levande varelser att samspela med?

Det viktigaste för mig, är "glimten-i-ögat-möss", med bus och nyfikenhet och synlig glädje i hjärtat. Det är då de är så vansinnigt bedårande och näpna!!  Men de ska fortfarande var lugna och väl hanterbara, och gott tåla burar som är mindre än "hela rummet" Flört.

Annons:
ariama
12/11/12, 1:06 PM
#7

Det värsta är ju förstås, när fel möss hamnar hos fel ägare. Så de livsglada mössen hamnar i de små burarna och förväntas "sitta stilla".

Och de som föredrar att "sitta stilla" får en stor bur som de inte utnyttjar, och förväntas hänga med på äventyr som de inte uppskattar.

Eller??

Grodan
12/11/12, 10:26 PM
#8

#7 Japp, det gäller att kunna läsa djuren och förstå vad de vill ha.

Djur som inte trivs hos mig, med det jag kan ge dem, brukar få flytta till någon som kan ge dem det.

Jag har just nu 5 siamese och burmese systrar som ska flytta. De tuggar lite morrhår på varandra (inte mycket, bara lite). Det ska bli intressant om en ny miljö kan göra något för dem. De är sociala och trevliga och värda ett liv som sällskapsmöss. De har bott i liten bur, stor bur, haft grenar, hö, hängmattor mm men något saknas dem och ev är det aktivering med en matte. Det har de inte fått så mkt av tyvärr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: