Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 909 ggr
Candydoll
4/22/06, 10:35 PM

vattenflaskan?

Min vattenflaska läcker, den är helt ny, köpt igår. Men jag letar alla möjliga fel på den här flaskan men kan inte hitta något. Så i morse när jag vaknade hade inte mössen något vatten, dom drack som galnigar när jag satte in nytt vatten i Vattenflaskan men nu när jag kollade till den så va den tom igen! Inget vatten i spånet neran för Vattenflaskan. Kan de va så att dom små mössen dricker upp hela flaskan med vatten på 4 timmar typ? Har 3 möss i en bur, honor. Är de fel på vatten flaskan eller är de mössen som dricker upp allt? :/ hur mycket dircker mössen igentligen? O_o

Annons:
fijja
4/22/06, 10:39 PM
#1

Mina 7 dricker inte alls mycket… Så i muna öron låter det konstigt att dom skulle kunna dricka upp allt på några timmar.. men det här e mina första möss.. så ja har ingen direkt erfarehet av andra möss :-)

Candydoll
4/22/06, 10:41 PM
#2

okej… de är verkligen konstig! Vattnet kan ju inte bara "försvinna" lixom bara borta :P

rattmamman
4/22/06, 10:44 PM
#3

Har ingen aning om hur mycket möss dricker, men måste vara en minimal flaska om de dricker upp allt vatten på så kort tid?!

Jag hade också en vattenflaska som läckte och jag fattade bara inte hur det gick till. Sedan  upptäckte jag att själva mynningen hade fått en liten liten buckla och det räckte för att kulan inte skulle kunna falla ner och "klämma till". Är Vattenflaskan felaktig borde iaf affären byta ut den mot en som inte läcker.

fijja
4/22/06, 10:53 PM
#4

kan du inte testa me en annan flaska då?

Candydoll
4/22/06, 10:59 PM
#5

rattmamman: Det är en musflaska.
Jaa.. ska kolla och undersöka den på närmare håll, annars går jag tillbaks till djuraffären och klagar.

fijja: Jo, ska göra de, min hane har en precis likadan, ska byta lite, så honorna för hanens vattenflaska och hanen honornas. Får se hur de går.

Grodan
4/23/06, 2:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag tycker nog möss dricker rätt mycket. Nu är jag ju van att fylla på vatten ofta, men små flaskor är för små. Till mina tre killar som bor i en låg bur har de två sådana så kallade "musflaskor".

Detta med mat och vatten är det vanligaste misstaget man gör - man bedömer att möss inte dricker och äter sådana mängder som de faktiskt gör.

Ju mer torrfoder de får desto mer dricker de. Och möss ska alltid ha tillgång till mat.

Men ett tips är att mata dem med lite mer blöt mat. Grönsaker, frukt, färska ärtor, färsk majs etc. Mina älskar t ex stora röda vindruvor det är saftigt!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
fijja
4/23/06, 12:32 PM
#7

Men mina dricker som sagt inte så mycke.. och dom har fri tillgång på torrfoder.. och äter rätt mycke av det med.. Men å andra sidan, som du säger, dom får rätt mycke 'blöt' mat oxå… så d kanske är därför :)

cosmonita
4/23/06, 3:47 PM
#8

Åh, jag blev så nostalgisk av bilden!

En sådan glasflaska har jag också haft till mina djur nångång i tidernas begynnelse på 80-talet. Hade helt glömt bort den.

Jag tycker också att möss dricker mer än vad man kan tro men jag tycker nog att det låter väääldigt mycket om de tömmer en musflaska på tre under en dag.

Klettermus
4/23/06, 3:54 PM
#9

Jag har en hamster flaska åt mina 2 möss och de dricker den tom på 10 dagars tid.

Så om du har åt dina 3 möss en musflaska så tror jag nog att flaskan läker.

Alltid när jag köper en ny flaska så brukar jag redan i butiken kolla att den funkar.

Man skall ej fylla flaskan helt med vatten utan bara till hälften och sedan skall man ta i och svänga den några gånger runt så att man har fingret mot kulan så då rinner ej vattnet mera ut från flaskan.

Candydoll
4/23/06, 6:13 PM
#10

Grodan: Jag har en sån där som är till vänster på din bild… min mina möss får oftast majs (skiiit gott enligt dom :P) banan, äpple osv. FAST dricker en hona som är med barn mycket mer än vad andra gör? Misstänker nu att en av honorna är gravid, jag köpte henne av en uppfödare som hade hanar och honor tillsammans, hon börjar bli lite päron formad om magen och äter i mängder. Äggskal gillar dom också :P

Klettermus: Men du har väl inte Vattenflaskan med vatten i 10 dagar utan att byta någon gång?

Klettermus
4/23/06, 9:44 PM
#11

Jag byter vatten 1 gånger i veckan.

Betoris
4/23/06, 10:54 PM
#12

husk å fylle flasken helt opp til randen! eller drypper den!

Grodan
4/24/06, 3:59 AM
#13

Candydoll, jag tycker ändock att den flaskan som heter musflaska är för liten till flera möss! Det är inget konstigt att den blir tömd väldigt fort.

Om du inte litar på vattenflaska och ändå byter vatten varje dag kan du ge dem en vattenskål. Då slipper du oroa dig. Placera vattenskålen en bit upp i buren, på ett hus eller ett litet bord el dyl så att mössen inte slänger spån i skålen.

Jag körde med vattenskål i många år till alla mina möss - ca 100 st - och bytte vatten VARJE DAG!!! Spolade ur och diskade vattenskålarna så gott som varannan dag.

Idag är jag lat och har vattenflaskor, men det kostar på en oro…. fungerar flaskan?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Candydoll
4/24/06, 2:59 PM
#14

Grodan, jo vattenskål har jag provat.., men den lilla ungen som just nu har upptäckt hur man hoppar i buren, hoppar i vattenskålen så den ramlar ner i spånet :D. förövrig har jag en ny vattenflaska nu som funkar perfekt! Den gamla måste ha varit trasig på något sätt.

dreamiz
4/24/06, 7:15 PM
#15

Jag tycker inte mina möss dricker mycket vatten. Jag har en sk hamsterflaska till mina 8 tjejer o det försvinner inte mycket vatten. De har fri tillgång till frö men de får även mycket annat (som frukt o grönt).

Jag byter vatten varje dag o kollar flaskan varje gång så den fungerar.

Grodan
4/26/06, 1:17 AM
#16

Det är så många olika saker som spelar in: luftfuktighet, bur, miljö, mat, kroppsstorlek etc… Mina möss dricker ganska ojämt.

bara ta mitt blötdjur till iller… han ääääääälskar vatten och plaskar dagligen i hundens vattensskål och i handfatet… fyller jag handfatet blir han alldeles till sig och vet inte nog vad han ska göra… doppar hela huvudet och försöker gå på vattnet… när han inte kommer på något vettigare att göra så dricker han… detta resulterar i att han dricker mycket mycket mer än han borde…

vad skulle jag nu säga med det? tja… man kan faktiskt okynnesdricka…

en av mina hanar fick en ny vattenflaska… han blev jättearg på den och det tog flera dagar innan han lärde sig hur den fungerade

cosmonita, ja, den glasflaskan ska elin få… vet inte varför hon e så galen i sådana… jag tycker de är hemskt opraktiska

Candydoll… vad bra, är det en större flaska nu? (så du slipper oroa dig)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Candydoll
4/26/06, 3:07 PM
#17

Ja de är en större :)

[cessi]
3/27/13, 10:25 AM
#18

Alltså jag är lite nojjig eftersom jag precis fått hem mina möss (asgammal tråd det här, jag vet) 😉 Hur mycket ska möss dricka egentligen? I en tråd står det 1,5 ml/10 gr per dag. Här står det 100 ml!! Ganska stor skillnad haha. Jag vill liksom inte att mina småttingar ska bli uttorkade. Ser inte att de skulle ha druckit särskilt mycket ur flaskan nämligen…

Ska man fylla flaskan helt eller halvt, vad är bäst? (Har en på 150 ml)

När jag trycker upp kulan i pipen så blir jag blöt om fingrarna, upplever dock inte att det skulle komma jättemycket vatten ur flaskan vilket jag trodde att det skulle göra. Får mössen verkligen i sig tillräckligt med vatten ur en sån flaska?!

Tacksam för svar :)

Tsunamis
3/27/13, 10:48 AM
#19

100ml dricker de inte. I en musflaska de minsta på bilden där uppe som är 75ml de räcker över en helg här i en bur på 2-4 möss. Och då har jag hungriga engelsktypade möss med i stort sett bara tillgång till torrfoder.

(om jag inte lyckas hitta en musvakt på heltid utan bara tillsyn någon gång av en kompis det vill säga)

MvH  Tsunamis

Stephanie
3/27/13, 11:02 AM
#20

100ml är ju 1 dl, det kan dom väl ändå inte dricka ens i närheten av? 😮

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[cessi]
3/27/13, 11:15 AM
#21

Jag vet det är ju asmycket vatten…

Stephanie
3/27/13, 11:16 AM
#22

Dom är ju knappt ens en deciliter stora själva… :P

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[cessi]
3/27/13, 11:17 AM
#23

Om de dricker 100 ml så är det ju mer än deras egen vikt, de skulle typ se ut som de här djuren *fniss*:

VStromberg
3/27/13, 11:18 AM
#24

Neeeeej 100ml är alldeles för mycket. 15ml/dygn kanske? Om ens det.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Digitalis
3/27/13, 11:35 AM
#25

Jag har ingen aning om hur mina dricker. Tyckte aldrig att det försvann något och nu har de vattenskål som jag byter vatten i två gånger om dagen.

//frida

Grodan
3/28/13, 5:22 PM
#26

Ja, någonstans i mina texter smög det sig in en extra nolla. Sånt ställer till besvär. Ber om ursäkt. Ändå var källan vetenskaplig men jag får leta upp den igen och kolla vad som står där exakt. Eller så gör jag något roligare…😎


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: