Annons:
Etikettfotografier
Läst 1377 ggr
Grodan
8/4/06, 1:22 AM

Fettomöss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är din mus fet? Eller bara rund och go?

Jag har i regel inga feta möss. Inte ens Tomas fawnmöss är feta - de är lite runda, men inte FETA. En av mina honor blev dock väldigt fet och jag förstod aldrig varför. Morakullan´s Kilotex. Hon flyttade till ThereseW för att vara sällskapsdam till en herre men blev inte smal för det… tror jag… hm… han dog… dog hon också? *minnet sviker en gammal tant*

Nog svamlat. Upp med foton på era fettomöss!!! Och så lite motions och smalmatstips!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
mandymoo
8/4/06, 1:32 AM
#1

Var det Kilotex som var hos ThereseW? Så dog hon också.

*ler* nej jag har inga feta möss …. hoppas slippa, verkar vara så svårt att få bukt med den saken o få ner dom i vikt.

Grodan
8/4/06, 1:34 AM
#2

då minns jag rätt då… usch… dumma möss dö sådär bara


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Matsvin
8/4/06, 1:38 AM
#3

Beroende på hur hon sitter så är hon minst 5 cm bred… Lilla Åkej :-) Hon har lagt på sig sedan hon kom, och blivit riktigt tam på köpet :-)

Kameran har tyvärr tagit sig en promenad hem till sin rättmätiga ägare… 

/Matsvin.

Grodan
8/4/06, 1:52 AM
#4

haha… ta midjemått på möss… *fnissar lite*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Matsvin
8/4/06, 1:54 AM
#5

Vad skall jag annars göra - väga henne? Jag skulle vilja fota henne, men kameran har tillfälligt flyttat hem :-(

/Matsvin.

mandymoo
8/4/06, 11:40 AM
#6

Feta möss. Har dom kortare livslängd än dom som är lite smärtare om midjan?

Annons:
Digitalis
8/4/06, 12:37 PM
#7

Troligen är det så.. Fetma är inget naturligt för varken människor eller djur.

Anledningen till mössens stora energi är den snabba ämnesomsättnigen. Det är meningen att de ska kämpa för sin mat.

Att just fawnmöss har så mycket problem med det tycker jag är intressant.

//frida

amaira
8/4/06, 12:44 PM
#8

Det bör de ha. Kortare livslängd alltså. Statistiskt sett, eftersom fetma medför påfrestningar för kroppen på flera olika vis. Möss som människor. Individuellt kan man väl aldrig förutspå något…

Var går gränsen mellan "rund" och "fet"?? Mina röda möss är definitivt "runda" … Det kommer med åldern…

Men de är ju också större än mina svensktypade, som är 30 grams slanka "kvicksilver" (fast de sitter still i handen också smilie ).

mandymoo
8/4/06, 12:54 PM
#9

Att jag frågade berodde mest på att jag bara ville ha mer än mitt eget tänkande i frågan…

Satt nämligen i natt o kikade lite här o där o hamnade på ett amerikansktmusforum. Där en person stolt visade upp bilder på sina möss. Hon älskade feta möss… så ville hon ha dom. En hon hade nu vägde över 80 g????

Och alla som var in "hurrade" och tyckte oj så söta.. specielt den största… kolla Guiness rekordbok hon kanske är störtst osv…

Och jag blev bara så förskräckt… hur kan man medvetet göra så mot sitt husdjur…
en sak om man har djur som lätt lägger på sig av en eller annan anledning. Men att man vill ha dom feta???? För mig är det gränsen till vanvård… om man gör det med flit.

Och jag kunde inte låta bli att skriva vad jag tyckte *ler* så nu har jag nog några som är sura på mig där borta …. för så får man säkert inte skriva… man ska säkert bara hålla med o tycka att dom är söta… man får säkert inte skriva att man tycker att det är hemskt…

Och ja mössen var inte fawn eller annan röd färg. Utan ljusa - mer beiga. Så man kan inte skylla på det heller….

amaira
8/4/06, 1:18 PM
#10

För att få feta möss, behöver de nog ändå ha anlaget, varifrån det nu kommer. *tänker högt*

A(y)-genen kombinerat med exempelvis c(ch) chinchillagenen, ger beiga/creme-möss, eftersom chinchilla bleker rött, så det kan vara "rött" i alla fall. Men det finns säkert andra anlag för fetma också.

Instämmer med att det definitivtär dålig djurhållning, dålig moral och dålig etik att försöka få sina djur så feta som möjligt. Jag själv mår illa av det. När, och/eller i vilken utsträckning det övergår till djurplågeri vet jag inte…

mandymoo
8/4/06, 1:27 PM
#11

Jag tycker om när du tänker högt *ler* då kan man göra det själv också…

Men det är klart att någonstans måste ju anlaget komma. Och beige kan ju ha "rött" i sig…

Men har man anlaget så får man ju vara lite extra försiktig med maten och verkligen tänka efter vad man ger dom.

Och jag vet inte heller var gränsen får för när man kan kalla det djurplågeri… men den här ena var stor… undrar om den kan röra sig…

bejtedejte
8/4/06, 1:49 PM
#12

Usch då, inte bra med feta djur. :( Har du en länk till musforumet så man kan få kika?

mandymoo
8/4/06, 2:47 PM
#13

ja då - http://mischief.rmca.org/viewtopic.php?t=16838

men du får bli medlem…. här är bild på 80g musen - hona

Annons:
Digitalis
8/4/06, 4:47 PM
#14

Jag kan tycka att det är sött med feta djur, men aldrig så att jag skulle utsätta mina egna för det.

Mina råttor får hellre lite mindre av näringsriktig mat än mycket av något onyttigare.

//frida

Matsvin
8/5/06, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Försöker skicka med en bild på två feta mushanar, kommer endast ihoåg att dena väger 70 gram… Dessa är feta av naturen - de är INTE gödda :-)

Dessutom har jag haft mös som vägt 100 gram och inte varit feta alls, engelsktypade möss :-)

/Matsvin.

mandymoo
8/5/06, 10:29 AM
#16

I inledningen så frågades det om råd o tips på mat o motion fr att få "fettmöss" slanka o snygga *ler* nej men för att ialla fall hålla dom så att dom inte blir värre.

Inga tips?

Nu har jag ju inte haft någon fet mus så jag vet inte - men är dom även mindre aktiva?

cosmonita
8/5/06, 7:30 PM
#17

Jag har en rund/fet mus - Filippa. Hon bor tillsammans med 5 andra möss i normalt hull och äter samma mat som de. Jag ser henne motionera i hjulet och klättra "på väggarna" som de andra. Hon måste nästan bara vara mer benägen att lägga på sig. Dessutom är hon gul/röd och jag har hört att de ska ha lättare att bli feta än andra. Jag har en till mus i den färgen, en hane, och han är inte särskilt smärt han heller.

Foto kommer när jag hittar kameran i någon av flyttlådorna.

mandymoo
8/6/06, 6:27 PM
#18

Vill bara tillägga att Guiness Rekordbok har slutat att ha med djur som är små eller stora i sina rekord. Enbart för att dom inte vill uppmana vissa personer att göda eller försöka hålla djuren små för att komma med i rekordboken. Djur ska skötas på rätt sätt o dom vill på inget vis vara "orsaken" till att djur misssköts.

Jag vart glatt överraskad och jätte glad när jag läste det.

cosmonita
8/6/06, 9:33 PM
#19

#18 Kanonbra gjort av dem!! Glad

Muszimba
8/6/06, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag hade en mushona som vägde HELA 109 gram. Det var min "lilla" gosing Pepsi som egentligen hette Vattnadals Överträffa.

Annons:
[Theriss]
8/8/06, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Mitesse var fawn bläsad berkshire skh, svensktypad och enormt fet. Fast som ni ser på bilden var hon ändå förvånansvärt vig…

[Theriss]
8/8/06, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Flain här verkade ha en spärr för efter att han fått en "fettknöl" i nacken och lite rund mage stannade han där. Han var även mycket aktiv av sig.

[Theriss]
8/8/06, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Samma sak med Lesley. Fetare än så här blev hon inte.

ThereseW
8/9/06, 1:39 PM
#24

#0

Ja, Kilotex dog hon också tyvärr, någon månad efter Pastellmus. Som sagt var hon sällskapsdam åt honom en tid, men inte blev hon smalare för det :P Men mysigt verkade de ha tillsammans :)

Upp till toppen
Annons: