Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2234 ggr
Candydoll
4/15/06, 10:56 PM

Hjälp?! (Är honan en hane?)

Köpte en mus (hona sa dom i djuraffären) Men nu har jag släppt ner en ny hona i buren och hanen som jag trodde va hona biter och "sätter på" den lilla nya honan. Är de så att musen jag köpte i djuraffären är en hane? För jag vet verkligen inte hur jag ska göra om min nya mus blir med små bebisar.

Köpte min nya mus av en uppfödare. och han va helt säker på att de jag köpte va en hona, han visade hur man såg de osv. Sen när jag kommer hem och kollar på min "gamla" mus upptäcker jag som pungkulor. Vad ska jag göra?

Annons:
Benjy
4/16/06, 1:21 AM
#1

de kan vara en hona som är dominant.

Men kolla mellan benen på den, har den pungkulor? Gå till en annan djuraffär och be dom kolla vad de är för kön om du är osäker.

lycka till

amaira
4/16/06, 11:21 AM
#2

Ja, kolla upp en gång till. Att "hanen" biter, tyder på att det är en dominant hona!

Candydoll
4/16/06, 6:23 PM
#3

aha okej.

Fairytail
4/17/06, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

det låter lite konstigt. Men som sagt kolla upp med någon som du vet är muskunnig. Det ska ju inte vara så svårt attt se på en fullvuxen hane. Den har ju som sagt pungkulor. Och de brukar synas rätt så tydligt. Har gjort ett litet bild Kollage åt dig, så att du förhoppningsvis kan klara ut om det är en hona eller en hane..Cool

Candydoll
4/17/06, 8:54 PM
#5

huh. Men jag tro fan att den gamla är en hane. Den har tydliga pungkulor nu om jag kollar på en hona sen på en hane, så ser jag på en gång att de är en hane.

Djuraäffren har lurat mig O_o

[Theriss]
4/17/06, 11:51 PM
#6

Djuraffärer brukar tyvärr ha noll koll på vad de pysslar med… Mer regel än undantag att det är så.

Annons:
amaira
4/18/06, 12:47 PM
#7

Ååh vad tråkigt! Ledsen

Snyggt kollage Fairytail!

kjersti
4/18/06, 10:44 PM
#8

Kan man inte gå tillbaka o klaga…Fundersam

 Det är ju mänskligt att fela…Glad

Grodan
4/19/06, 2:59 AM
#9

Det är klart man kan och ska göra. Precis som andra varor har man 10 dagars bytesrätt. Konsumentlagen. Den gäller även djur.

Speciellt om man anser att man fått ett sjukt djur, ett djur av fel kön eller ett djur som inte motsvarar förväntningarna.

Det händer ju tyvärr ibland att folk vill lämna tillbaka djuren som de köpt för att de inte är nöjda…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
7/1/06, 2:53 PM
#10

Apropå den här tråden… om att honor kan rida på honor och även hanar rida på hanar, av bl a dominans…

Igår såg jag en av mina honor rida på sin gamla hane. Det såg lite dumt ut.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rapunzel
7/1/06, 5:01 PM
#11

Från vänster till höger: hane, hermafrodit, hona.

mandymoo
7/1/06, 7:46 PM
#12

Hermafroditer är det vanligt bland möss?

Och hur fungerar dom… kan dom bli pappa eller mamma eller är dom sterila? Eller är det olika?

Grodan
7/1/06, 8:40 PM
#13

Näe, det kan jag inte påstå att det är. Har då aldrig hört talas om det. Däremot haft några hermafroditråttor (variegated).

Jag vet inte om det finns flera olika sorter, men de råttor jag haft har varit lika honor i kroppsforlm, saknat slida, livmoder och haft en "pung" men saknat pungkulor.

Jättefint foto, Rapunzel, om man tar bort den i mitten… Flört


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Rapunzel
7/1/06, 8:57 PM
#14

Jag tog dessa foton för en artikel om hermafroditer, därför finns den där. Inte är dom hemskt vanliga, men jag har haft flera. Dom ser ut som honor tills 6-8 veckors ålder, och sen blir dom som i fotot. Dom har alltid varit sterila.

mandymoo
7/1/06, 9:03 PM
#15

Det här tyckte jag var intressant så jag fortsätter fråga….

Rapunzel har dom bara "poppat upp" lite var som helst eller har du märkt att dom kommit i vissa linjer eller på vissa färger osv….

Att jag frågar är mest ifall man kan se något samband.

Rapunzel
7/1/06, 9:43 PM
#16

Lite både och. I vissa linjer då och då, men också lite var som helst.

Grodan
7/2/06, 12:32 PM
#17

Det kanske bara förekommer i linjer med Engelsktypade möss?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rapunzel
7/2/06, 3:54 PM
#18

Inte skulle jag säga "bara", men hittils har jag sett såna endast som engelsktypade. (Det kan väl ha nånting att göra med saken att jag har bara engelsktypade möss överhuvudtaget…)

Upp till toppen
Annons: