Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 914 ggr
Grodan
2006-04-19 03:22

minimus

det pratas om engelsktypat, svensktypat, pygmémöss, taggmöss och natalmöss… men MINIMUSEN då?

Gillar ingen minimusen???

Vet du inte vad en minimus är? Läs HÄR!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ThereseW
2006-04-19 10:04
#1

Men dom är ju så småå… :P

Fairytail
2006-04-19 10:54
#2

Jag älskar minimöss!

Har velat ha en hur länge som helst. Min hittar ingen som föder upp, sen finns de ju inte i djuraffärer direkt. (vad jag har sett)

Jo, jag hittade en som födde upp och jag ställde mig på kö där. Men det var över ett år sedan nu och har fortfarande inte hört något därifrån.

Klettermus
2006-04-19 15:49
#3

I finland finns det några uppfödare och ibland finns dom okså till salu på några djuraffärer i helsingfors och Åbo.

Betoris
2006-04-19 20:23
#4

jeg hadde 2 minimus for en del år siden! kjempesøte små! det er nok 6-7 år siden jeg hadde dem, og i norge er de vanskelige å få tak i..

[Theriss]
2006-04-19 22:01
#5

Är inte pygmémöss mindre än minimöss? Fundersam

Jaha-jaa
2006-04-20 01:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

jag har en minimus hanne som är jätte speciell

han har den underbaraste sov stilen han liksom trycker sig upp i ett hörn ibland o sover…

lägger till en bild…

Annons:
Grodan
2006-04-20 01:23
#7

Ja, det verkar onekligen vara väldigt ont om minimöss i Sverige.

I SVEMUS har Small´s, Bubasti´s och Myran´s uppfödningar koncentrerat sig på minimöss de senaste åren. Numera är det ingen som mig veterligen föder upp minimöss i SVEMUS. Eva Uhlander står också på tingningslista på minimöss och kanske börjar föda upp sådana så småningom.

Jag själv är inte så jätteförtjust i dem faktiskt, men har ingenting emot dem och tycker att det är synd att ingen orkar ha en långvarig superseriös uppfödning av varianten, då den trots allt är rätt populär. Jag ägde en jättesnäll minimushona själv och lånade en hane för att avla fram flera supersnälla minimöss, men av avkomman blev speciellt gammal. Hela den linjen som hanen kom ifrån dog ut… Min minimushona blev 2,5 år dock…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2006-05-23 14:14
#8

Jag tycker att ALLA möss är lika söta varse man är en minimus eller en taggmus.

TacoBelle
2006-05-23 15:31
#9

Jag tycker minimus är oerhört söta och skulle gärna vilja ha en, men dom är svåra att få tag på.

mandymoo
2006-05-23 16:51
#10

Hur är det att ta möss från Finland?
Är det knepigt? Krävs det mer än införseltillstånd?

Muszimba
2006-05-23 17:16
#11

Jag har tagit in möss från Finland med båt då jag åkte över till Helsingfors och mötte uppfödaren där. När jag skulle gå ombord igen sa jag inte någonting om vad jag hade i min väska. Jag hade förståss de små liven i Transportbur hela vägen med tillgång till vatten, grönsaker och torrfoder. Jag hade inget införseltillstånd.

mandymoo
2006-05-23 23:27
#12

Ja det verkade ju inte vara så svårt *ler*

Och nej man ska nog inte tala om vad man har i väskan *ler* Finns ju dom som inte klarar av att man säger ordet mus *ler*

Muszimba
2006-05-23 23:48
#13

Håller med dig Mandymoo. Ordet "mus" kan fu också feltolkas.*LOL*

Att hitta finska uppfödare: gå in på www.svemus.org, sedan går man in på länkar och där hittar man den finska musklubbens hemsida. Men vi har 2 finska uppfödare som medlemmar här på mus.ifokus. Det är Noddyn och Rapunzel.

Annons:
mandymoo
2006-05-24 00:03
#14

Tack, kan vara bra att veta ifall att man ska iväg till Finland *ler* Inte just nu ialla fall. Sen tror jag att man ska vara intresserad av att föra upp för att ha nytta av att ta hem lite nya möss.

Men det jag mest vart intresserad av var minimösen. Sån skulle jag vilja ja *ler* Kanske man får ta och åka till Finland o hämta o börja musuppfödning … verkar ju vara många som vill ha en liten en.

Men först ska jag lära mig bra mycket mer om möss allmänt.

Om man är lite mer nyfiken på minimöss - vem har dom här i sverige och vilka i finland?

Musan
2006-05-24 00:58
#15

Ett tips är att gå in på Jordbruksverkets hemsida för att få information om vad som gäller för införsel av möss. Så länge antalet är under 10 så behövs inget införseltillstånd.

mandymoo
2006-05-24 12:24
#16

Då jag nu vart väldigt nyfiken på minimöss och då det var någon som sa att det fanns flera uppfödare i Finland så har jag nu fått reda på det ju inte var svårt att hit dom… och fler än 10 åt gången tar man ju inte med sig *ler* man ska ju bara också…. kanske till och med mer än mössen….

Men enligt Rapunzel här så trodde hon minimusen var vanligare här i Sverige. Så är det någon som vet mer så ge mig gärna mer information.

Grodan
2006-05-25 03:10
#17

Just nu är minimöss väldigt ovanliga i Sverige. Tre av de uppfödare som pysslade med minimöss har slutat föda upp - vad jag kan förstå i a f då de inte är med i SVEMUS uppfödarregister längre. Till detta bör även nämnas att det är mycket svårt att hålla igång en minimusavel pga deras benägenhet att drabbas av epidemier. Eller ja, med jämna mellanrum drabbas de av något och stora bestånd dör ut - samtidigt! Efter den senaste gången då SVEMUS förlorade huvudparten av minimössen - alla besläktade - hämtade sig aldrig minimusaveln riktigt.

På djurcommunityn Zoonen finns flera personer som har och föder upp minmöss, men jag vet inget om kvalitén på deras djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
2006-05-25 08:39
#18

Synd att dom små ska vara så känsliga att uppfödare drabbas så. Alltid jobbigt när man arbetar för något och sen släs det mesta av ens material ut.

Ja jag hade inte tänkt köpa någon minimus, jag vart bara nyfiken på dom och vill se o läsa mer. Framför allt se. Och har fösökt leta rätt på hemsidor med många bilder.

Man kan ju inte ha allt själv även om man gillar mycket o intresserad av det så får man ibland nöjja sig med att titta o läsa.

Men det verkar ju vara flera som är intresserade av dom så kanske någon uppfödare inom SVEMUS kommer igång igen eller någon ny så att man kan få se någon på utställning tex eller hemsida.
Och då det verkade vara väldigt lätt att ta hem från Finland så var det ju synd att det inte var vanligare där. Lätt att åka över och hämta.
Jag hade till och med kunnat tänkt mig att hjälpa till där då jag ganska ofta åker fram o tillbaka.

dreamiz
2006-05-25 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Minimöss är underbara tycker jag! De är ju lite speciella, kan ha lite annat kroppsspråk än svensk o engelsktypade möss.

Just nu har jag fyra minisar här. Jag har tagit hand om avelsmössen från en (ej regad) uppfödare som har slutat då hon inte fick tag i nytt avelsmaterial. Jag är överlycklig över att ha några minisar här igen! Men önskar jag kunde få tag i fler. Det är verkligen synd att det inte verkar finnas nån som föder upp dom här i Sverige längre!

Är det nån som ska till Finland? Skulle det gå att samordna nån transport eller nåt ifall man får tag i där? Kanske skulle kolla finska klubbens hemsida.

 På fotot syns de tre ministjejerna jag har här hemma nu!

mandymoo
2006-05-25 10:41
#20

Som jag skrev lite innan här så jag åker ganska ofta till Finland - framför allt Åbo. Och jag kan gärna hjälpa till att frakta hem om någon vill ha något från Finland.

Och tack för bilden så söta dom var.

Annons:
Jaha-jaa
2006-06-15 16:23
#21

Jag har en mini mus pojk som gärna vill uppvackta en minimus tös om det finns nån i Skåne området som är intresserad…

Mymlan
2006-06-15 17:13
#22

Hittar inga uppfödare på den finska sidan varken av minimus eller engelska eller svenska typen.

Har inte finska sidan listat uppfödare inom deras förening?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Grodan
2006-12-04 02:53
#23

Finns det NÅGRA minimöss i Sverige???


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nattskjorta
2006-12-04 14:31
#24

Kan man ha minimöss tillsammans med engelsktypad och svensktypad? Fundersam

mandymoo
2006-12-04 20:18
#25

tror att det finns någon enstaka hane neråt landet Om han inte är död nu….

[Theriss]
2006-12-04 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jaha_jaa hur är det med din minimus?

Grodan
2006-12-04 21:38
#27

#24 självklart!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
mandymoo
2006-12-13 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Och här är min *Ler* Pep´Sun Pepsan

Hoppar runt lite glatt.. jag har en jag har en… o undrar - finns det någon hane någonstans i Sverige????

Grodan
2006-12-14 07:48
#29

fast den ser då stooooooor ut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
2006-12-14 12:14
#30

Ja hon är jätte stoooor… ungefär i storlek med mina inte ännu 4 veckors bebbar …. o ca 6 mån gammal… så om minimöss är mindre så är hon stooor…

Spelar ingen roll hon är söt ändå *ler*

Grodan
2006-12-14 12:19
#31

hur ser hennes svans ut… på minimöss är den väldigt tunn och kort, jämntjock


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
2006-12-14 12:59
#32

Ja den är inte lång o jag tycker att det är så att jag inte vill hålla i den *ler*….

Lång som mitt lillfinger med nagel… ungefär… ca 5-6 cm…

Jag har dom lite för sig o håller inte på så mycket mer med dom nya än mat o vatten o en liten checka att dom mår bra *Ler*

Grodan
2006-12-14 13:14
#33

oki, men då har hon en korrekt svans då…

hane… haha… antar att du får beställa en från Finland… det är så ont om minimöss nu - har sett flera som annonserar att de vill köpa minimöss… förresten det fanns några på zoonen, som födde upp minimöss…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
2006-12-14 13:46
#34

Finns tydligen inte så många i Finland heller… massor - nej det var att överdriva .. men en del midimöss…. men mini är svårare…

Jag tog med henne för att någon hade beställt henne o tänkte att om den någon fanns här så skulle dom säkert reagera o säga min min min … men ingen har reagerat så då får hon stanna *ler*

Och jag lovar dig… att om jag skulle börja föda upp minimöss o ha så skulle INGEN vilja ha *Ler*…. fördelen med det är nog bara att dom är mindre så man kan ha någon till i varje bur …

Annons:
Grodan
2006-12-14 13:56
#35

jodå, de går som smör… och de får inte så stora kullar heller


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
2006-12-14 14:06
#36

*ler* jo men jag har inte haft några till föräljning än ;) då lovar jag dig att ingen helt plötsligt ska ha minimöss…

Upp till toppen
Annons: