Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3201 ggr
Grodan
2011-03-15 11:31

Allt vi vet om rossel

Tänkte att vi kunde försöka samla ihop all information angående Rossel i en tråd som vi kan använda som mall/grund för att skriva en artikel så småningom. Så hjälp till alla att lägga in fakta, länkar till trådar, länkar till Artiklar, berätta om lyckade behandlingar osv angående Rossel på möss i den här tråden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jauchzet
2011-03-15 12:05
#1

Trots att jag inte varit musägare speciellt länge om man jämför med många här, så har jag tyvärr många erfarenheter av Rossel och kommit fram till att det finns minst fyra olika typer:

1. Det finns kaffebryggs-rosslet som kan övergå i kontiga pip eller gnissel som är det typiska mycoplasma-ljudet.

2. Det finns det knäppande ljudet som kommer ifrån hjärtat och som är den värsta typen enligt mig iaf, eftersom det inte går att bota. Har fått avliva två möss helt nyligen p.g.a. det här och de blir ofta mycket dåliga.

3. Det finns ett ljud som jag har på min äldsta hona som låter som ett litet kvittrande och främst hörs när de blir nervösa, oroliga eller vill någonting. Det är ett väldigt tyst läte och ibland hörs det bara om man sätter örat intill. Det är ingenting som jag märkt att hon lider av det minsta, men jag hoppas att ingen avlar på möss som har ett sådant läte.

4. Sedan finns den typen som mest låter som Rossel. Jag har bara hört det en gång så jag vet inte riktigt om jag kan beskriva det. Kanske som om musen på något sätt skulle harkla sig. Men det kanske också skulle kunna vara någon typ av förkylning eller yttrar det sig inte på det viset?

Nu har jag ju bara baserat det här på erfarenheter och det där rosslet ifrån hjärtat fick jag ju tom hjälp ifrån dig, Grodan, att uttyda, men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp iaf.

Någonting som jag gärna skulle vilja ha svar på i en artikel (eller här) är hur länge man ska vänta innan man tar musen till veterinär? När min favoritmus hade mycoplasma och vi ringde till veterinären så sa de att vi inte skulle ta in henne än eftersom det inte lät som att det var akut eftersom hon inte lät hela tiden. Mocoplasman gick över sen med baytril, men då hade hon ju hjärtrproblem också… Kan för sen behandling leda till vidare problem med exempelvis hjärtat?

Grodan
2011-03-23 21:38
#2

#1 Knäppandet har inget med Rossel att göra och obehandlat Rossel orsakar inte heller hjärtproblem.

Vad som däremot gör att sakerna hänger ihop är att Rossel drabbar möss med nersatt immunförsvar och möss med hjärtproblem är generellt svagare än andra möss.

----------------------------

Dåligt med svar, önskar lite mer engagemang


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-03-23 21:48
#3

#2 Jo, det är sant, det är ju inte Rossel, men jag har ju tolkat det som Rossel tidigare och skrev det för att ingen annan ska behandla sina "knäppande" möss mer baytril eller liknande som vi gjorde med en av våra eftersom det bara förlänger lidandet… Rynkar på näsan

Men jag borde inte skrivit det som ett typ av Rossel.

------------------------------

JA! VÄLDIGT GÄRNA MER EGAGEMANG HÄR!!!

Grodan
2011-03-23 22:02
#4

Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2011-04-23 01:46
#5

puttar upp lite


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vanlig
2011-04-25 10:12
#6

Jag har kanske inte någonting att tillägga, men eftersom ingen annan svarar så! :)

Min alldra första mus dog i "rossel". Jag trode bra att det var en vanlig förkylning och ställde henne varmt med mycket bomaterial. En dag låg hon död i sitt hus, och jag har aldrig haft värre samvete.

Med detta vill jag bara säga att det är viktigt att agera när man hör ljud från luftvägarna på sin mus.

(vet att min kompis hade köpt hem en liten flock med dvärghamstrar, jag hörde Rossel på dem och av mina erfarenheter förknippade jag Rossel med död. Jag sa att det behövde behandling men hon sa att det hade låtit så sedan hon fick hem dem och att det inte var något farligt. Två veckor senare fick jag ett sms att alla hade dött, en efter en under två veckor.)

Annons:
yoogiie
2011-05-10 19:24
#7

Min mushane har börjat nysa väldigt mkt, han har även börjat låta. Vet inte riktigt hur man ska förklara ljudet, det låter lite som pipande/gnissel. upptäckte även idag att hans andning verkar ansträngd. Gråter Någon som har något tips om vad det kan vara?

Ska försöka få tag på veterinär så snabbt som möjligt.

Camillhe
2011-05-10 20:17
#8

Det enda jag vet som fungerar (fast på råttor) är att mata extremt bra. Gör man det med råttor har man ytterst sällan problem med Rossel. har 24 råttor här hemma och ingen rosslar.

Jag tror det skulle kunna fungera på möss med. 7-8 olika sorters grönsaker, 1-2 frukter, animaliskt protein och en klick nyttigt fett som färskmat varje dag. Samt egenblandat torrfoder.

yoogiie
2011-05-10 20:27
#9

Okej, jag får göra ett försök!

Tack så mkt för svaret Glad

Grodan
2012-01-21 09:40
#10

Vi kanske kan lägga in länkar till trådar om rossel:


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-12-29 01:11
#11

Problemet idag är att man får anta att alla möss, precis som råttor, har bakterien Mycoplasma Pulmonis. Detta är en mycket speciell bakterie, som inte går att medicinera bort tyvärr (kortfattat, vill du veta varför: googla!). I sig själv behöver Mycoplasma inte göra så mkt, men livet är fullt av bakterier, virus och annat. Så övrig miljö bidrar mycket till hur Mycoplasman i muskroppen utvecklas. Med dålig utfodring eller dåligt städad bur (hög halt av ammoniak) eller för hög eller för låg luftfuktighet, stress, brist på stimulans el dyl kan Mycoplasman ensam bli ett stort besvär och orsaka luftrörsproblem.

Dock är det största problemet att andra bakterier och virus får mkt bra fäste i en muskropp när den olyckliga kombinationen är att det även finns Mycoplasma där samt lite andra miljöfaktorer.

Jag tar för givet att möss som blir svårt sjuka i Rossel, snuva eller snedskalle har kombinationen av: bakterien Mycoplasma Pulmonis, Pasteurella Pneumotropica och ett immunförsvar som inte klarar detta.

Att medicinera bort Rossel har lyckats tidigare, för några år sedan, men som vi alla vet så utvecklas bakterier och idag är det nästintill omöjligt att få en mus fullt frisk. Därför kan det vara lite vinst och förlust att söka veterinärvård, speciellt då endast ett fåtal medikament kan få bort Rossel och göra musen piggare. Så det gäller att få rätt medicin av veterinären. Det går sällan att få musen fullt frisk, eftersom det är mkt svårt att utan provtagning medicinera bort Pasteurella och övriga bakterier samt den irriterande faktoren att Mycoplasma INTE går att medicinera bort. Så medicinering tar inte bort huvudproblemet: mycoplasma tillsammans med annan bakterie/virus. Men man kan rädda livet på musen även om den kan komma att rossla/nysa lite fortfarande. Och man bör vara beredd på att man kan behöva upprepa kuren senare. Medicinering kan dock åtgärda akuta infektioner i luftrör, luftvägar, bronker, lungor, öron etc, och detta kan faktiskt betyda mycket. Om man samtidigt kan man hjälpa musens immunförsvar genom att ha bottenmaterial som inte dammar och för övrigt fungerar väl, ha hög luftfuktighet, utfodra extremt bra så finns goda chanser att musen kan leva ett tag till i bästa välförmåga.

Betänk att är det olika från fall till fall. Det gäller att försöka förstå hur allvarligt rosslet/nysningar el dyl är, hur långt gånget symtomen är och hur allmänpåverkad musen är. I många fall kan en förbättrad miljö och foderstat göra att musens immunförsvar själv "fixar problemen". Näringrik och varierad kost förebygger, skyddar och hjälper musen. Jag är av den åsikten att korrekt utfodring skyddar mot det mesta.

Så för att skydda sina möss från Rossel, snuva och smittor bör man inte utsätta dem för onödiga påfrestningar. Förebygga! När man skaffar möss bör man betänka detta med olika bakterieflora på olika besättningar och olika immunförsvar. Hålla nya möss i avskildhet minst 6 veckor utan kontakt med övriga för att eliminera risk att få in virus på de övriga mössen.

Även i avel bör man vara mycket uppmärksam. Inte avla på klena möss, aldrig avla på nysande/rosslande möss. Släktforskning är bra, och det gäller att man också får ärliga svar. Lever föräldrarna? Hur gamla blev de? Har de varit sjuka någon gång? Har de medicinerats mot Rossel?

Sedan kan man även kolla vilka uppfödare som tror att deras djur har ungefär samma bakterieflora. Hur vet man det? Uppfödarna vet ju det i o m att de/vi köper djur av varandra. Om djur blir sjuka 2-3 veckor efter hopsättning/parning så tyvärr… då har de inte samma bakterieflora och inte heller samma immunförsvar.

Artiklar:


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: