Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1315 ggr
jauchzet
4/1/11, 5:44 PM

Nysande mus

Nu har jag en tjej här hemma som har nyst sedan i tisdags (om jag inte minns fel). Då nös hon mycket och riktiga "atjooo". Nu nyser hon lite mindre ofta och mer "tjiih". Dvs. inte lika kraftigt. Hon är pigg i övrigt.

Jag hoppas att det bara ska vara en förkylning och försöker kurera henne med extra mycket värme och bra mat.

Min fråga är: hur länge bör jag vänta på att hennes nysningar ska gå över innan jag tar henne till en veterinär?

Jag har ingen erfarenhet av nysande möss alls.

Annons:
jauchzet
4/1/11, 8:31 PM
#1

Jag misstänker ju att det kan vara mycoplasma för hon fnyser lite och man hör ju att allt inte är som det ska, så jag vill ju inte vänta för länge med att ta henne till veterinär, men tänker att jag kanske borde avvakta lite.

Grodan
4/3/11, 4:12 PM
#2

Du måste avgöra helt själv, eftersom du ser musen. Att du oroar dig kanske tyder på att musens kondition är dålig.

Nysningar kan vara svårt att medicinera bort, tyvärr. De kan bero på infektion av mycoplasma och mycoplasma går ej att medicinera bort. Om de beror på andra bakterier som kan medicineras bort kan man få bukt med problemet. Dock kommer mycoplasman att finnas kvar och den kommer att kunna påverka musen att bli sjuk i nysningar igen.

Det gäller att hitta en veterinär som är helt införstådd med denna problematik med mycoplasma och som dessutom ser ett värde på möss som husdjur. Kan du inte hitta en sådan veterinär kan du knappast få den hjälp du behöver.

Jag har precis fått erfara att en veterinär jag skickat många mus- och råttägare till börjat ställa till problem vid behandling av nysande och rosslande möss. Detta är så tragiskt och vi behöver verkligen försöka hitta en kunnig och intresserad veterinär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
4/3/11, 4:25 PM
#3

Tack för att någon svarar!

Jag vet att mycoplasma är någonting som musen alltid kommer att ha, men hon är just nu pigg och glad och äter mycket. Jag tänker mest på att det måste vara obehagligt för henne att nysa sådär och att man som ägare iaf borde försöka göra någonting åt det.

Jag har varit på blå stjärnan tidigare med en mus som hade mycoplasma och träffade någon som hade koll på exotiska djur och hon verkade ju bra iaf. Så jag antar att det är dit jag ska vända mig igen.

Jag är rädd att de bara ska säga att hon är förkyld eller at jag ger henne dålig mat. Dålig mat kan jag garantera att jag inte ger dem! Har ju alltid sin torrblandning och får färsk mat varje dag.

En fråga till bara: menar du att nysningarna inte alls försvinner med medicin eller menar du att de försvinner tillfälligt men kommer tillbaks igen eftersom mycoplasman inte försvinner?

Grodan
4/3/11, 4:42 PM
#4

Jag har själv några nysande möss och kan direkt säga att det inte beror på miljö eller utfodring.

Enbart nysningar medicinerar jag inte mot (hittills - men jag funderar lite på saken..). Däremot medicinerar jag mot Rossel och svår andning. Jag kan inte säga att alla rossliga möss blivit friska, men ändå mer än hälften.

Jag menar faktiskt både ock. Att nysningarna kan försvinna helt och sedan komma tillbaka samt att nysningarna ej försvinner. Så det är lite lurig grej…

Försöker att erinra mig om jag någonsin fick bort nysningarna helt när mina möss var väldigt sjuka för ca 2 år sedan och måste erkänna att jag inte minns. Mina möss var sjuka och dog. Jag förlorade väldigt många möss, varav alla mina texels. Symtom: mycket kraftiga nysningar (syntes tydligt att mössen var besvärade, de satte upp tassen till nosen och nös högljutt), viktminskning och död (snabb död utan påvisande av sjukdom innan). Jag gjorde en grundlig genomgång med hjälp av blodprov, obduktion och medicinering. Det tog några månader att få bukt med problemet. Jag ansåg mössen därefter friska. De kraftiga nysningarna försvann nästan direkt efter medicinering, dödsfallen slutate också, men ev nös några möss lite grann ändå efter att jag friskförklarat min uppfödning. Obduktion och blodprov visade ju på 3 saker: mycoplasma, pasteurella och njurparasit. Pasteurella och njurparasit medicinerades bort, dock ej mycoplasma.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
4/3/11, 4:49 PM
#5

Okej, tack för ett så ingående svar! Glad Jag vet inte om hon är jättebesvärad av det, eftersom hon äter och är nyfiken som vanligt, men jag ska nog iaf ta och ringa veterinären imorgon och kanske åka in med henne på tisdag.

Jag har lite baytril hemma, men jag vet inte om jag vågar ge henne eftersom jag inte vet om jag ger rätt mängd eller om den är för gammal. Fick den till en mus i januari.

Grodan
4/3/11, 4:59 PM
#6

Är detta en hona du nyligen tagit hem?

Om du har problem med nysningar osv i din flock nu så kanske du skulle ta och medicinera alla. Dock vore det bra om du först kunde utröna om du har någon bakterie som går att medicinera bort, som tex pasteurella.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jauchzet
4/3/11, 6:01 PM
#7

Ja, det är en hona av dem jag nyss tagit hem som nyser. Ingen annan av dem nyser dock, men jag ska ju sätta ihop dem med resten av mina möss sen så jga vill ju gärna behandla dem innan dess isf…

Jag vet att en av dem (en lite äldre hona) nyss blivit behandlad med baytril.

Hur utrönar man om det finns någon bakterie?

ajanki
4/4/11, 4:47 PM
#8

#7 Jag behandlade den äldre musen med baytril i förebyggande syfte. Hon var en av de 40 omplaceringsmössen jag fick hem. Hörde henne nysa nån enstaka gång, jag behandlade alla med baytril.

Grodan
4/4/11, 10:48 PM
#9

#7 Jag skulle inte råda dig att sätta ihop henne med dina övriga om du inte säkert kan fastställa vad hon är sjuk av eller få henne symtomfri.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
4/5/11, 12:54 PM
#10

Jag var hos en veterinär som var expert på exotiska djur idag och han sa att de iaf såg fina och hade hull (jag tog med alla). Han verkade kunnig och gav mig baytril att ha i deras dricksvatten i 5-7 dagar.

Han pratade om mycoplasma och pasteurella, och förklarade att mocoplasman alltid skulle finnas där, som vi ju vet. Kändes skönt att han iaf tog mig på allvar.

Varje gång jag tagit möss till veterinären har de varit jätterädda, men de här åt och mumsade och skulle ut och klättra runt på bordet.

#8 Menar du att du behandlade alla mina muslingar eller alla omplaceringsmössen?

#9 Jag vet inte hur jag ska göra. De två andra mössen jag har består av en liten dam på 15 månader och en tjej som är född i slutet av december förra året. Lilltjejen kommer ju förmodligen att bli ensam…

ajanki
4/5/11, 2:04 PM
#11

#10 Jag behandlade alla dina möss

jauchzet
4/5/11, 2:19 PM
#12

#11 Åh, då sa jag fel till veterinären. Jag trodde att det bara var Trix som var behandlad innan. Förhoppningsvis ger nysningarna med sig snart iaf. Hur tycker du att jag ska göra om de inte går över men de är lika pigga och glada som nu? Ska jag sätta ihop dem eller inte?

Jaja, det kändes iaf bra att han sa att de hade hull för min våg har gått sönder så jag har inte kunnat väga dem hemma.

ajanki
4/6/11, 10:14 AM
#13

#12 Missade den här frågan i går, förlåt!

Nysningarna borde ha gått över när fem veckor gått, och fem veckor i karantän var väl vad jag rådde dig till tror jag?

Annons:
jauchzet
4/6/11, 11:56 AM
#14

#13 Ingen fara! Ja, det hoppas jag med. Ja, fem veckor var vad du sa.

ajanki
4/6/11, 12:11 PM
#15

#14 Okej, ibland så sviker mitt minne mig, men för en gångs skull hade jag rätt då…

Och nyser hon fortfarande då så får vi fundera ut hur du ska göra!

jauchzet
4/6/11, 3:00 PM
#16

#15 Åh, jag hoppas att det går över! Hon är en av mina favorittjejer.

Jag väckte henne för ett tag sen och då lät det som att hon hickade några gånger. Kan en mus hicka eller var det nåt annat? Det gnisslade inte eller knäppte utan lät precis som hicka… Obestämd

Det lät bara så fem gånger ganska snabbt efter varandra, men nu är det bara hennes tysta nysningar igen.

ajanki
4/6/11, 3:48 PM
#17

#16 Om möss hickar vet jag faktiskt inte, men det borde dom väl kunna? Har nog inte hört mina göra det men man är ju inte hos dom dygnet runt även om man skulle vilja det;)

KerstinL
4/6/11, 5:08 PM
#18

Jag har kollat runt lite på olika mediciner för att se om man kan hitta något i nåt land som kan hjälpa till mot diverse sjukdomar.. Hittade en sida där dom säger att Baytril (enrofloxacin) ska hjälpa mot bl a mycoplasma.. Vet inte om det stämmer men så här står det om medicinen där:

Notes

This enrofloxacin injection is also effective against the following microorganisms:

Mycoplasma spp.
E.coli.
Salmonella spp.
Pasteurella spp.
Mannheimia haemolyticia
Bordetella spp.
Actionobacillus pleuropneumoniae
Enterobacteriae
Pyogenes bacteria
Streptococcus spp.
Staphylococcus spp.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

jauchzet
4/6/11, 5:28 PM
#19

#18 Jag hoppas att baytril hjälper, men jag har ganska dåliga erfarenheter av medicinering av möss… Rynkar på näsan

Det är väl därör jag är så supernojig nu.

Men det var en lång lista på vad baytril sska hjälpa mot! Jag hoppas att det är så bra som det ser ut!

Grodan
4/18/11, 3:41 PM
#20

#18 Vid bakterieodling som jag gjorde på mina möss för kanske 3 år sedan framgick att både mycoplasma och pasteurella var "resistenta" mot Baytril.

Problemet med mycoplasma är dock inte resistens, utan att den är uppbyggd på ett sätt som antibiotika inte klarar av. Det handlar om hur cellen är byggd. Antibiotika angriper bakterieceller som är uppbyggda på ett normalt sätt, dock är ej mycoplasma normal… Ärligt så glömmer jag alltid exakt HUR den är uppbyggd, hur det nu var med cellkärna och cellvägg… men sånt går att kolla upp…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jauchzet
4/18/11, 5:04 PM
#21

#20 Hmm, så det är så det ligger till! Kan ju ha förklarat varför vår fina Mamsen aldrig blev bra… Rynkar på näsan

Då ska jag se till att få någonting annat om baytrilen inte har hjälper alls.

Upp till toppen
Annons: