Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 846 ggr
pip89
7/22/11, 11:49 AM

varför gjorde hon så?

hej igen!

imorse när min mus skorpan hälsade på mig så nosade hon lite försiktigt på mig som hon brukar. sen drog hon sig tillbaka och helt plötsligt högg hon efter migFörvånad vad kan det bero på? jag kan ta och påpeka att jag inte började blöda eller nått.. men det var ändå läskigt. hon kanske inte tycker om mig ObestämdRynkar på näsan

Annons:
ivanhoe81
7/22/11, 12:21 PM
#1

det kan ha varit att du har någon doft på händerna just då som hon inte tyckte om, om du inte blöder så ser jag inte det som hugg utan som bett men det är min syn på det hela

hon kan ha vaknat på fel sida med somvi människor kan göra

Hyeonmu
7/22/11, 8:30 PM
#2

Du säger ju brukar, så om hon aldrig gjort så eller betett sig irriterat förut tror jag inte att hon tycker illa om dig. <=) Jag förstår att det var obehagligt. Om du inte vågar sträcka ner handen igen så börja plocka upp henne i ett hus eller en rulle och sätta i knät ett tag, de brukar vara mer i försvarsställning i buren.

pip89
7/24/11, 11:17 AM
#3

jo precis! tack!

ariama
7/24/11, 11:58 AM
#4

Hon försvarade sitt revir. Eller så sa hon helt enkelt åt dig:"Jag vill inte nu!" på sitt eget vis. Hon kanske helt enkelt var trött, eller inte upplagd för äventyr just då.

Nästa gång kanske hon inte vill något hellre än att du tar upp henne.

Honor brukar sällan hugga så det blöder, det brukar inte vara "farligt", OM det inte är väldigt aggressiva honor som har ungar som de försvarar.

Det kan hända att mina honor som precis fått ungar inne i sitt bo, "nafsar" mitt finger när jag kommer. Inte hårt, de säger bara "var försiktig, jag har ungar här!" Ibland använder jag detta för att kolla om hon har fött än. Skrattande

pip89
7/25/11, 3:13 PM
#5

hon var inne i sitt bo, så stack hon bara ut huvudet och naffsade då jag hade mitt böjda finger utanför hålet. jag tänkte inte ta upp henne el nått.. bara hälsa. när jag tar upp dom så sträcker jag ut min hand för jag vill  att dom ska bli burna med vilja.

kan hon ha naffsat för att jag råkade "väcka" henne?Obestämd

ivanhoe81
7/25/11, 3:37 PM
#6

#5 jag har en råtta som kan nafsa till rejält hårt om jag lyckas väcka honom så det kan ha berott på det

Annons:
TantSelma
7/25/11, 5:37 PM
#7

Om de nånsin hugger så är det väl mest precis utanför boet när  de får för sig att man tänker våldsgästa. En av mina möss som fått leva kvar trots att jag två gånger fått bett är just sådan. Om jag kommer med fingret mot boet så hugger den men om jag bara sätter ner handeln i buren så kommer den fint fram o hälsar och går gärna upp i handen.

Grodan
7/26/11, 2:44 PM
#8

Jag kanske lever i en värld av villfarelser, men här där jag lever är det inte naturligt för möss att nafsas eller bitas. Jag ser det som ett beteende orsakat av dåligt temperament. Det är även starkt ärftligt så att avla på djur som beteer sig på det viset stödjer jag inte.

Det är tråkigt att vi har så många sådana här trådar nu, där man kan läsa om möss som nafsas och vaktar revir. Får mig att undra vad för möss folk har egentligen…

Det går att hitta på en massa skojiga anledningar till varför musen nafsas eller vaktar sitt revir, men var noga med att inte förmänskliga djuren. Det finns alltid en anledning till ett beteende, men tyvärr är det svårt för mig att säga annat än att musen har ett icke önskvärt temperament.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
7/26/11, 8:24 PM
#9

#8

Det är ju sant att mössen har ett icke önskvärt temperament. Jag håller med om att de inte heller bör avlas på. Däremot tycker jag att det är bra att försöka klura ut orsaken - om det går - och få musen att må så bra som möjligt.

Jag t.ex. har ganska icke önskvärt temperament för en människa - och skulle aldrig få för mig att föröka mig. Jag vill inte att min avkomma ska må som jag. Däremot vill jag gärna ändå försöka anpassa min miljö så jag mår bra. ;3

Sen skiljer det ju mellan människor vad man anser vara bra temperament. Om nån - säg ett barn som vandrat in i mitt rum på nåt sätt - klämmer min mus för hårt vill inte jag att den bara ska ta det. Jag vill att mina möss ska ge ett litet nyp (utan blodvite) och visa att "Det här är inte okej med mig" då.

Grodan
7/27/11, 7:58 AM
#10

#9 Tycker inte man kan jämföra människor och möss sådär rakt av.

Vi människor har idag otroligt många psykiska besvär, visst bör vi kanske lösa dem innan vi förökar oss, men det går inte att säga till en människa att hon inte ska skaffa barn om hon vill göra det. Så länge man inte har en väldigt svår blodsjukdom eller ärftlig defekt får alla som vill skaffa barn.

Du har en poäng i att det är bra att förstå sina möss. Vad jag kan ha väldigt svårt att godta är dock förmänskligande förklaringar på varför möss nafsas.

Grundanledningen är att de inte är tama nog. De trivs inte med människor eller ser inte människor som goda ting. Så jag tror det är inställningen eller relationen till människor som man bör försöka förändra. Alltså pyssla mer med djuret, men även bygga upp förtroendet. På en del möss kan det lyckas, men inte på alla.

Revirvaktande hona när hon har en kull är en annan sak. Det är inte vanligt, och inte onaturligt, vad jag däremot tycker är att det är otrevligt. Och att jag aldrig under mina 20+ år som musuppfödare haft mer än någon enstaka hona som gjort så (tänkte skriva att jag inte haft någon mushona någonsin som vaktat sin kull, för jag tror inte jag har det, men jag har otroligt dåligt minne och kan ha glömt om en mushona faktiskt gjort det…).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

pip89
7/27/11, 6:28 PM
#11

jag har en teori om att det är för att dom vill vara ifred, eftersom att när det har hänt (2 gånger) så är det bara utanför boet, har insett det nu. annars om dom ränner runt i buren så brukar jag sträcka fram handen så nosar dom lite sen klättrar då upp på mig,  om dom springer runt på mina armar eller nått liklnande så har dom aldrig bitits/naffsas. försöker att få dom tama. hon som hade dom innan hade ett överflöd med möss och råttor. så det är väll därför dom kan vara lite försiktiga/blyga.

men jag försöker tillbringa tid med dom varje dag.

Hyeonmu
7/28/11, 12:58 AM
#12

#10

Jag vet inte. =/ Jag tycker att människor 'gudförklarar' sig så mycket. Vi är ju också djur. Jag tror personligen inte att det var ett sånt gigantiskt skutt mellan apa och människa.

Jag håller inte med. Jag tycker absolut inte alla borde skaffa barn. Många psykiska sjukdomar (eller snarare benägenhet för dem) ses ofta gå i släkten. Jag tycker det är onödigt att föra vidare till sina barn. För mig är det helt sjukt att två människor med diabetes/svår hjärtsjukdom etc. får skaffa barn, medan det är olagligt mellan syskon. Skillnaden är ju bara att sjukdomen barnet får kanske är 'gömd' hos föräldrarna i det fallet.
Sen kan man ju vara en usel förälder också. För få tänker på barn som ett privilegium istället för en rättighet. <={ (Inte riktat mot det du sa, utan mot många föräldrar.)

Men är det verkligen bara förmänskligande? Vi vet ju att djur kan bete sig underligt om de har t.ex. en miljö de inte trivs i? 

Det håller jag med om. Delvis för att en riktigt tam mus - precis som en människa (djur och människa är same shit för mig, förlåt T,T) som är riktigt 'hövlig' - inte säger ifrån så starkt om den inte vill nåt. Och delvis för att musen kanske helt enkelt säger ifrån att den inte vill vara med människan. Då måste man ju bygga upp en 'vänskap'.

Håller med fullständigt. Jag har alltid pillat med mina musbebisar dag ett tills de flyttar från mamman, varken mushonan är ny eller inte. Bar två honor har nånsin varit aggressiva då - och den ena var bara styvmor. 

#11

Bra att du har hittat en möjlig orsak. Förhoppningsvis är det bara i den situationen mössen biter - så kan du undvika det tills de blivit 'tamare' i alla fall. =3

pip89
7/28/11, 10:20 AM
#13

#12 jo, precis! :)

Annons:
Grodan
7/30/11, 12:06 PM
#14

#12 haha, vet du, jag håller med dig

när jag skrev "det går inte att säga till en människa att hon inte ska skaffa barn om hon vill göra det. Så länge man inte har en väldigt svår blodsjukdom eller ärftlig defekt får alla som vill skaffa barn."

så skrev jag inte VAD jag tycker, utan bara hur det är!!!

Något jag fått höra många gånger från folk som skaffar barn. Att det är människans rätt!

Nu avlar ju människor på varandra och på djur av olika anledningar. Människan avlar på sig själv pga många anledningar men generellt är det väl mest för att inte vara ensam och för att trygga sin ålderdom.

När vi avlar djur gör vi det av många olika anledningar. Hobby-avel bedrivs av många med goda syften och mål, och har som uppgift att förbättra och förvara musstammen, att föda upp trevliga sällskapsmöss.

Leka Gud-frågan tycker jag är jobbig. Den fördummar en seriös diskussion om hobby-aveln.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
7/30/11, 6:23 PM
#15

#14

Kort svar - eftersom jag bakar samtidigt. ^^;

Nej jag menade inte att vi gud-förklarar oss så - även om vi gör det. Utan att vi ser oss som så mycket bättre och så väldigt annorlunda och speciella jämfört med djuren. Avel är ju också att leka gud, men det… ja det är en annan sak. Det är ju att behandla sjukdomar t.ex. också.

Grodan
7/31/11, 1:43 AM
#16

#15 Ja, jag tror att människor som inte avlar sällskapsdjur har den synen. Människor som avlar sällskapsdjur har generellt en annan syn…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: