Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 4192 ggr
ariama
2011-08-01 19:24

Nakenmöss

Jag avslutar min ensamma upplysningskampanj med det här inlägget. Och hoppas att ingen här har missat budskapet.

Nakenmössen i Sverige (även kallade LAKELAND) bär på en sjukdomsgen som är mycket plågsam för musungarna när sjukdomen uttrycks.

Att avla på dessa möss, är i lag förbjudet:

L80 4 kap 3§

De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel.

Problemet är (faktiskt) att genen är kodominant, och det går att se på musen om den är bärare eller har genen i dubbel upplaga. Det GÅR alltså att avla på den och få fram frisk - men sjukdomsbärande - avkomma.

Detta gör att det avlas på den i Sverige idag. Och de sjukdomsbärande mössen säljs vidare.

Ingen vet exakt var genen finns, eller om sjukdomen är 100% knuten till genen. Därför avlar man på den i Sverige idag.

Man exprimenterar för att "lära sig mera", för att SE om det GÅR att ta fram helt friska djur ur dessa - fast man inget vet, och de två uppfödare jag känner till, båda har haft sjuka ungar med mycket grava ögonsjukdom. De kallar det "lärosamt misstag".

Jag kallar det "amatör-djur-försök", och blir rabiat på sådan här oseriös avel.

Trots rejäla diskussioiner i flera månader, har jag inte lyckats förhindra någon avel på dessa.

Mössen är redan spridda, i södra Sverige framför allt.

Nu lämnar jag ämnet, och hoppas på att "Mus-Sverige" har samvete och etik. Jag hoppas att den här kunskapen sprids, och mössen INTE sprids.

Mer kan jag inte göra.

Ha det gott allihopa. Kyss Jag brukar vara på Mus.iFokus och läsa, men inte ofta skriva, och inte ofta vara inloggad eftersom jag har problem med inloggningen.

Annons:
MP160
2011-08-01 20:22
#1

Jag måste bara säga att jag är såååå glad att du fått ut den här informationen för jag hade ingen aning! Jag tackar så hemskt, mig har du nått fram till. Jag tänker inte stödja denna avel. Tack Amaira! Kyss

Grodan
2011-08-01 20:25
#2

Tack så mycket, amaira, för denna upplysningskamp! Den är mycket uppskattad! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratata
2011-08-01 22:52
#3

Jättebra, Amaria! Det är jättebra att det här tas upp, själv hade jag ingen aning.

Det känns ganska självklart att gener som är kopplade till sjukdom bör undvikas, så jag har blåögt gått i tron att man inte håller på med sånt i Sverige. Jag har visserligen hört om leathal yellow eller nåt liknande men det brukar ju sågas om det dyker upp upplever jag det som. Nu hoppas jag att även lakelands kommer sågas då!

[aammE]
2011-08-01 23:52
#4

Tycker att det är jättebra att du lyfter en så viktig fråga och jag håller med dig till 100% MEN jag tycker att du kan framföra dina argument med en trevligare ton, annars är det lätt att man slår dövörat till och då tappar det sin funktion.

Men jättebra, verkligen. :)

thildatessie
2011-08-02 09:55
#5

är det någon som vet om det bara är plågsamt för nakenmöss eller gäller det andra nakendjur med? T.ex skinny marsvin, nakenhundar, sphynx osv.. ?

Camillhe
2011-08-02 11:28
#6

Just ögondefekten är specifikt för möss men jag tycker överlag att nakna djur ofta har problem som följer med nakenanlaget dock inte samma problem.

Chinese crested hundar (de nakna) har tandproblem

Skinnymarsvin har väl inte direkt ngn övergripande genetiskt defekt men det finns en annan nakenmarsvinsgen , baldwin, som är väldigt negativ för djuret och som jag inte tror att man avlar på

Sphynx katt kan ha ögonproblem

Nakengenerna hos råttor har olika problem då det finns flera olika gener, men de generna ger djurproblem, kortare livslängd mm

Ett helt naket djur utan ngn päls eller fjun verkar ha större genetiska defekter än djur som har lite päls.

Annons:
thildatessie
2011-08-02 13:20
#7

#6 okej, tack för svaret. Hemsk att det är så, visste inte det innan, jag som vill ha massa olika nakendjur Tex chinese crested, sphynxkatt, mus och råtta och såklart SKINNTMARSVIN, men man kanske ska tänka om då.. :(

ariama
2011-11-14 10:38
#8

"putt"

aammE (i #4)! Jag tränar på trevligare ton. Flört

Thowas
2011-11-14 13:11
#9

hur vet man om dom har det? symptom , utseende?  nu köpte ju jag Lilla Ru, min naken mus från Artlink så jag vet att han kom från en bra uppfödare, och det är honom jag avlade på sen.

Magda
2011-11-14 15:13
#10

#9 alla de nakna bär på det och parar man med en annan naken så får de ungar som lider av det (om jag skriver ngt tokigt så får gärna ngn mer kunnig på området rätta…)

StillaSinnet
2011-11-14 17:42
#11

#9 När ni köpte honom sa jag att jag inte ville att han skulle gå i avel, men ni lyssnade inte. Därför säljs INGA möss med dessa gener längre. Jag tycker det är lite respektlöst att inte lyssna på uppfödaren…

Naken+naken ger sköra hornhinnor och det följer förmodligen nakengenen. lakeland är en blandning mellan hårig och naken. en lakeland+lankeland ger nakna utan ögonproblem vad jag vet, men den nakna ger i sin tur ögonproblem om an parar dem med en annan naken.

Tidigt i våras, mars tror jag, satte jag ut en artikel om det på min hemsida där jag tydligt varnar för avel med dessa.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2011-11-14 23:24
#12

#11. Artlink. "_När ni köpte honom sa jag att jag inte ville att han skulle gå i avel, men ni lyssnade inte_"

Artlink. Det var EXAKT just precis DET HÄR som jag försökte tala om för dig i flera månader i våras/somras, och som jag inte kunde få dig att förstå. Det vara BARA det här jag ville få dig att förstå. Att man förlorar kontrollen över genen så fort man säljer den vidare (- men du lyssnade inte Flört).

Jag trodde bara inte att det skulle gå så fort . . . Men förr eller senare händer det!!!!!

kimky
2011-11-14 23:48
#13

Dessa syns nu mer på reptilmässor som en hel del har dehär ögonproblemen… Hemskt att se att avel gått så sjukt till bara för vi gillar det - tänk på djuren!

Samma sak med linjeavel,inte heller så bra men går ju ifall det är nödvändigt anser jag. Inom all min avel inom djur så använder mig av obesläktade djur så mycket jag bara kan,närmsta som jag parar är kusiner.

/Micke

Annons:
Exoticas
2011-11-15 00:01
#14

#11 Jag brukar skriva ett kontrakt med mina köpare att avel är förbjudet om jag inte vill att någon gen ska gå vidare. Jag brukar även skriva att all avel måste godkännas av mig även om musen är frisk med goda gener och att jag måste informeras om en tjuvparning har inträffat. I det kontraktet brukar jag även skriva att köparen är skyldig att informera mig om sjukdomar och vid vilken ålder musen går bort.

Jag har endast haft kontrakt problem med en person då jag sålt möss, och jag har skrivit kontrakt med alla köpare. Det är inte värt att bryta ett kontrakt som skrivs då konsekvenserna kan bli mycket värre än ett kort tele samtal!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2011-11-15 00:42
#15

#13 Det var tråkigt att höra. Önskar man kunde undersöka de andra genvarianterna som ger hårlösa möss. Kanske det finns någon annan som inte ger mössen defekter som orsakar djuren lidande.

Om folk inte köper dessa hårlösa så kommer ju aveln att upphöra, men jag antar att många tycker att de är balla. Det gör ont att det ska behöva vara så.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kimky
2011-11-15 00:56
#16

#15 Tycker nakendjur är "onödiga" då de får problem med organ pga låg kroppstempratur m.m vid tidig ålder. Så min åsikt är att man bör upphöra med det iallafall! För ex. så har jag(Micke),min flickvän(kim) och en kompis till oss som ockås håller på med smådjur sagt att vi inte ska avla på några nakendjur eller djur som kan framkalla naket,som ex. rexråttor.

Så alla djur vi avlar på ska inte ens ha det i stammen som det går att se m.m.

Mjo,exakt den effekten är det… Så jäkla sjukt! o.O

StillaSinnet
2011-11-15 07:01
#17

#12 jag vet, Amaira. Det var också därför jag tog beslutet att lägga ner. Tyvärr är jag skapad så att jag måste lära genom egna misstag. Jag tror gott om folk. För gott om dem förmodligen…

Jag har fått åtskilliga förfrågningar om lakelands nu n är jag inte säljer nakenmöss men säljer inte dem heller. Jag har 5-10 hanar här hemma som jag inte har någon användning för alls som jag vet att många vill ha, men jag är fast besluten. EN nakenmus har jag släppt i sverige, och det var till Tomas och Veronica, med ordenom att de inte bör gå i avel och om vad som kan hända, men sedan kom ändå ett mejl om att de tagit kull… Nu fick den hanen sår och är idag död, men hann sprida sina gener

Några har jag placerat hos en god vän där jag vet att det inte avlas. Alla andra kommer från skåne där det finns mycket, mycket fler nakenmöss. Framför allt inom reptilhobbyn. Dit någr vi inte med vår information för de bryr sig inte, men tyvärr köps de in för att användas i vanlig sällskapsavel också, så vi lär få se dem dyka upp här och där framöver.

#14 vad gör du om kontraktet bryts? muntliga avtal gäller nämligen också, men jag vet ingen som stämt någon för kontraktsbrott inom musvärlden. Ett sådant kontrakt är bara ett tomt papper egentlige…tyvärr.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Exoticas
2011-11-15 08:40
#18

#17 Nu vet du en i alla fall! Jag har en bra jurist och väl skrivna kontrakt. Man får inte missa någonting!
JAg började skriva kontrakt när jag fick med mig ett kontrakt med min första råtta vilket känndes både seriöst och bra så bå bestämde jag mig att så ville jag också göra. Mindre risk för problem! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

UlrikaD
2011-11-15 10:40
#19

Undrar vad man har för anledning att gå emot uppfödarens önskningar?

Det finns ju vissa chinchillor som man har upptäckt tandfel på i släkten, då sätter man automatiskt avelsförbud på dessa. Tandfel är ett otroligt lidande för chillan och slutar oftast med döden.

Om någon skulle avla på dessa med avelsförbud så skulle man ju bli topp tunnor rasande. Inte bara för att de gått emot det som den uppfödaren sagt, att det är avelsförbud på hela släkten.

Utan också för att varför vill man föra defekta linjer vidare? Vad är poängen med det?

Ett avtal man har mellan köpare och säljare ska respekteras. Tänker man inte hålla det man kommit överens om så är det väl bättre att köpa från någon som inte har några krav.

Det är ju upp till köparen att tycka att kraven är ok eller inte. Tycker man inte det eller ändå tänker göra tvärtom. Köp någon annanstans.

Tycker det är respektlöst. Både mot människor och djur:(

Camillhe
2011-11-15 12:15
#20

Exotica: Tyvärr är dina kontrakt helt ogiltiga juridiskt och det är konstigt att inte din jurist känner till det. Ett djur räknas som en vara och har du sålt en vara får köparen göra vad den vill med varan, avla, sälja vidare etc. Det finns ingen möjlighet att styra det om köparen betalt för varan.

Det man kan göra istället är att lämna djuret till fodervärd, då är man fortfarande ägare till djuret och fodervärden har inte rätt att avla eller sälja djuret.

Annons:
ariama
2011-11-16 11:43
#21

#17. "jag vet, Amaira. Det var också därför jag tog beslutet att lägga ner. Tyvärr är jag skapad så att jag måste lära genom egna misstag. Jag tror gott om folk. För gott om dem förmodligen…"

Jag tror också gott om folk Skrattande, lagom gott. Jag VET att flertalet människor gör så gott de kan och inte handlar med utstuderad elakhet eller nonchalans, utan är MÄNNISKOR, med alla de fel, brister och tillkortakommanden som vi alla har. Vi är ju inte "gudar" Flört. Det finns INGEN som kommer ifrån "tillkortakommanden", fel, och misstag emellanåt. Så är det bara.

Det hindrar inte att jag kan bli fruktansvärt frustrerad när jag inte med några medel kan få folk att förstå vad det är jag menar. När jag inte lyckas nå fram.  Skäms Då är det jag som tappar koncepterna.

Jag tror inte illa om människor, men jag VET, att det finns tusen olika orsaker till att information går förlorad i kommunikation. Det händer. Det har alltid hänt, det händer nu, och det kommer att fortsätta hända.

Orsakerna kan vara tusen olika. Koncentrationssvårigheter, stress, nervositet, (kanske i helt andra sammanhang än det det gäller, livet pågår ju ständigt och kan vara påfrestande ibland). Orsaken kan också vara att man behöver lära av sina egna misstag … Flört Kyss Eller något helt annat som jag/vi inte känner till.

Förr eller senare går information förlorad, så är det bara! Om inte i första ledet, så i andra eller tredje eller fjärde…

Och jag är ÖVERTYGAD om att detsamma gäller för Thowas!! Här handlar det inte om "nonchalans" eller att utstuderat strunta i uppfödares rekommendationer!!

Bara för att vi INTE VET orsak, behöver orsaken inte vara "det första vi kommer att tänka på".

Misstag gör vi alla, det är inget att skämmas för. Skämmas kan vi börja göra först om vi inte vill försöka bättra oss…

Kyss

Tsunamis
2011-11-16 12:50
#22

Tycker det är så himla knivigt det här. Sälja djur som man absolut inte vill att köparna ska avla på och vips så gör de det ändå. Jag som uppfödare kan ju inte sitta och spara på alla djur själv heller Obestämd

Det är så synd för jag tappar förtroendet för köpare och blir direkt misstänksam om de börjar ställa frågor om stam, gener & färger och temperament på tidigare släktingar. Som någon nämnde så är papper inte giltiga juridiskt sett så det spelar ingen roll. Jag förstår varför man hellre lägger ner avelsarbete än tvingas skärskåda eventuella köpare med förstoringsglas Rynkar på näsan

MvH  Tsunamis

ariama
2014-06-18 10:18
#23

*putt*

Tsunamis
2014-06-18 11:17
#24
Grodan
2014-06-18 19:31
#25

#24 Men ååååååååååååååååååh vilken gullig sajt, den har jag totalt missat! Ska genast gå med där.

edit: Det första jag stötte på var en artikel med text som jag kände igen. Jag letade reda på min egen artikel (dock inte den sista versionen utan möjligen den första) med samma rubrik "Hårlösa råttor" och fann att flera meningar var direkt snodda… Kändes sisådär…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cert
2014-06-21 14:23
#26

#24 Åh vad tråkigt att höra =(

ariama
2015-07-20 08:28
#27

Jag puttar upp den här igen. Den blir ju aldrig gammal. tyvärr…

Annons:
KickiG
2015-07-20 09:19
#28

Vet någon hur det ligger till med hälsan hos nakenmöss i dagens läge? Har aveln haft någon inverkan på den?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
2015-07-20 12:12
#29

#28 det finns ju olika sorters nakna möss, lakeland, som nämns i #0 är en variant helt utan någon päls alls, dom har inte ens morrhår. Den genen är kopplad  till en hemsk hemsk ögonsjukdom. 

Sen finns det en annan kan, som jag vet inte vad dom kallas. Dom föds som pälsade och sen vid några veckors ålder så tappar de päls gradvid, från huvudet ner till rumpan och blir sen helt pälslösa, dessa behåller dock morrhåren och så vitt jag vet så är detta inte en variant som är direkt kopplad till några sjukdomar. däremot får man tänka att nakna möss är inte lika skyddade mot kyla och vasst underlag som en pälsad mus och måste anpassa boendet därefter. 

Sen finns det varianten fuzzy. Fuzzy finns allt ifrån nästan helt nakna möss med små fjun till riktigt fluffiga sådana. Denna varianten är precis som alla andra möss och håller sig, enligt min erfarenhet precis lika friska som alla andra möss. 

Jag har haft några fuzzy och konstigt nog brukar de vara dom som lever längst här hemma :P Har för närvarande en egen uppfödd liten fuzzy i färgen RY som är helt underbart söt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2015-07-20 13:41
#30

Bra tillägg, Minoth! ❤️

Graden91
2015-11-25 12:03
#31

Nån som föder upp nakenmöss i södra norrland ? Hudiksvall ,Gävleborgs län, kan ta mig till sundsvall, söderhamn, eventuellt gävle, bollnäs, ljusdal mf.

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Zamwyn
2015-11-25 15:38
#32

#29 Oj, det där hade jag missat. Är din fuzzy bara pussmus eller tänkt till avel, Minoth?

MissanTissan
2015-11-25 16:01
#33

Gud vad bra att jag han läsa detta! Tänkte köpa en nakenmus nästa månad…

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tsunamis
2015-11-25 16:23
#34

#32 Minoth har haft fuzzy men har inga i dagsläget, råkar jag veta 🙂

MvH  Tsunamis

Annons:
Zamwyn
2015-11-25 16:35
#35

#34 Tack för svaret! 😉

Men lite synd. Och gul och allt…

Tsunamis
2015-11-25 16:39
#36

Nejjj föresten hon fick ju en i senaste kullen… strunta i mig 😛 Det är genen som har hängt kvar sen hon köpte en hona av mig ur min Hereford linje.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2015-11-26 18:11
#37

#36 Oj, i senaste kullen t.o.m.? Vad kul! Tycker jag, men det kanske inte ni tycker förstås (att det hänger med i de linjerna). 😃

Upp till toppen
Annons: