Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3489 ggr
[hamster-expert]
2011-10-08 15:51

skaffa mus??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, just nu har jag ganska många dvärgahmstar men skulle gärna testa att skaffa två möss någon gång i framtiden efter hamstrarna. För möss är väl smartare och aktivare än hamstar?

Jag har alltid tyckt mycket om rörliga och intelligenta djur. Och jag också tålamod för att ge en mus chansen att bli tam.

Men min pappa tycker inte alls om möss, dvärghamastrar är okej men inte möss! Mamma tycker att möss är jätte söta, men hon säger att de luktar jätte mycket och är svåra att släppa ut eftersom de klättrar så bra och är väldigt snabba. Det där om att släppa ut håller jag med om, men luktar möss verkligen så mycket mer än dvärghamstrar?

frågor:

  • luktar möss mkt?
  • är de smartare en dvärghasmtar?
  • är de svårare att få tama?
  • gillar dem att sitta still och mysa med en?
  • bör de bo i akvarium istället för gallerbur? gerbilbur kanske?
  • tkr ni möss lr gerbiler är roligast?
  • vilken ras/art rekomenderar ni?
  • är vanliga tammöss mysigre än tex sebra och taggmus?

Undrar väldigt mycket när det gäller natalpälsmöss eller vad dem nu heter. De är ju mindre än råttor fast större en möss, med tjock päls.

Annons:
[hamster-expert]
2011-10-08 15:53
#1

bilden kmr förresten från iFokus.

[hamster-expert]
2011-10-08 15:56
#2

just det! Det heter ju natalpälsråtta!!

[Dominik]
2011-10-08 16:05
#3

- Nej! Möss luktar inte alls mycket, i alla fall  honor. Honor luktar lika mycket som en dvärghamster, och man behöver byta deras bottematerial en gång i veckan om man har 3-4 möss och använder t.ex sågspån. Fast hanar stinker ganska mycket efter 5 dagar.

- Jag har en dvärghamster och har haft möss sedan jag var 6 år gammal och jag säger bara så här, MÖSS ÄR MYCKET SMARTARE ÄN DVÄRGHAMSTRAR!!!!!! Man kan lära dom tricks och mssa andra saker.

-Nej, när man köper en mus från uppfödare så är den redan tam :) Möss är väldigt nyfikna djur och blir lätt o snabbt tama och sociala. Dom gillar uppmärksamhet

-Dom älskar att mysa mad sin ägare…men möss är ganska röriga. Dom kan dock sitta på aceln ganska länge utan att bli överaktiva.

- Akvarium är jätte bra för möss, men en dunabur (om du inte vet vad det e för nåt så googla) är myyyyyycket bättre eftersom den e som ett akvarium fast man kan lättare fästa saker i den, och en gallerbr gamnar på sista plats, eftersom möss kan lätt kan rymma från en gallerbur.

- Hade gerbiler för länge sedan och jag tycker att möss är roligare eftersom dom är inte lika aktiva som gerbiler, och möss finns i massa olika hårlad, färger och teckningar.

- En vanlig tammus såklart. Det finns andra arter men dom är antingen svåra att få tag i eller inte lika keliga som tammöss. Andra arter är mer som tittardjur.

- DET ÄR DOM!

Om du vill ha ett keldjur så köp inte en natalpälsråtta!!!!!!!! Dom är helt enkelt cp. Man kan inte få dem tama, dom bits ibland (det gör dock inte en tammus) och dom är inga keldjur.

Lycka till! Hoppas att jag hjälpte dig :)

[Dominik]
2011-10-08 16:06
#4

Ps: Jag tror inte att det finns några zebramössuppfödare i sverige

Charlie2006
2011-10-08 16:13
#5

luktar möss mkt?. Hanar luktar rätt mycket tycker jag, men om du gör rent buren ofta och har material som du slänger efter varje gång, så kan du få ner lukten rejält. Honor tycker jag inte luktar mera än mina hamstrar, bara jag gör rent buren och deras saker. Mustjejerna jag har nu luktar mera än mina föra möss. Sen luktar vissa möss mera än andra. Tammöss luktar mera än zebramöss/gräsmöss (har inte erfarenhet av dom andra arterna), men zebramöss luktar inget.

Är de smartare en dvärghamstar?. Mina hamstrar är rätt smarta (både guld och dvärg), men tänker inte utala mig i denhär frågan. 

Är de svårare att få tama?. Möss är rätt nyfikena av sig, så skulle säga att dom är rätt enkla att få tamma, bara man har tid att ge dom varje dag.

Gillar dem att sitta still och mysa med en?. Olika från mus till mus, hanmöss brukar geniellt vara lugnare än honor.

Bör de bo i akvarium istället för gallerbur? gerbilbur kanske?. Själv föredrar jag terrarium. Gallerbur är jobbigare att städa, än ex akvarium och terrarium, men sen är akvarium/terrarium betydligt tyngre.

Tycker ni möss eller gerbiler är roligast? Jag tycker bäst om möss, då jag kan ha med dom och vara med dom på annat sätt.

vilken ras/art rekomenderar ni? Tammöss om du vill ha dom till sällskap.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Liz85
2011-10-08 17:57
#6

"är vanliga tammöss mysigre än tex sebra och taggmus?"

Jag måste säga här att det beror på person och smak. Det finns de som tycker att tammöss är mysigare än zebramöss eller taggmöss, sedan finns det de som tycker annat.

Har inte ägt en tammus men jag har självklart träffat en del. Har kommit fram till att även om tammöss är söta så tycker jag att det är mysigare med taggmöss. De är härliga och väldigt trevliga, små personligheter, alldeles perfekta för mig. Lite mer att ta i liksom plus att de lever längre. Den äldsta jag har är 4 år och 4 månader och han vill upp till mig så fort han får chansen. Glad

Annons:
UlrikaD
2011-10-08 21:45
#7

Vill bara tillägga att jag har två nataler och de har aldrig provat att bita mig. De är helt annorlunda än vanliga möss så det är väl en fråga om tycke och smak.

Men det kan vara lite dumt att dra alla nataler över en kam sådär.

[hamster-expert]
2011-10-09 12:03
#8

Tack så jätte mycket för alla svar! ^^Glad

#3 Möss är säkert smartare en gerbilder, man kan ju klickerträna dem. Och se är dem ju flockdjur, och det borde ju göra dem socialare. Jag har haft 12 dvärghamstrar sammanlagt om man räknar med alla som gått bort. Fyra stycken av dem har gått  att träna i att hoppa hinder, och en av dem var jätte mysig. Han hette Smulan och var min absoluta fovorit, han var som en råtta.

Håller oxå med dig om att möss nog är lättare att handskas med en gerbiler, de kan ju typ hoppa mer än en halv meter på ett längd hopp :O Om jag skule ha möss skulle jag skaffa en såndår större dunabur, har en liten men om man hade flera skulle säkert en 1meters vara bättre.

När vdet gäller natalråttor så skule jag nog inte satsa på en sådan, de verkar lite krångliga, fast de ser väldigt söta ut!

Tack så mkt för ditt svar =)

[hamster-expert]
2011-10-09 12:11
#9

#7 att de skulle vara cp är absolut överdrivet, annars vet jag ju faktiskt inte mycket om dem. De är väl rätt ovanliga? Förresten på vilket sätt är dem så annorlunda?

#5 A sebramöss luktar ingenting, min kompis kompis hade en sån som var jätte tam och luktlös.

#6 Jag har snackat med min mamma och hon säger att om vi skaffade möss så skulle hon helst vilja ha sebramus eller taggmöss. Hon tycker att dem ser mycket sötare ut en vanliga möss. Taggmössen är säkert sköna att hålla i, ser ju ut som små bollar xD

Jag har länge varit sugen på att ha just en sebramus eller taggmus, och att de lever längre är jätte bra! Har alltid tycket att det är tråkigt att mina dvärghamstrar har dött så fort, de dör liksom när de är som tamast och man verkligen känner dem.

StillaSinnet
2011-10-09 12:24
#10

Vill man ha en vän ska man välja en mus som kan rida runt på axeln eller i fickan och visar att den älskar det (eller möjligen en tamråtta som blir ännu mer av allt detta).

Musen gör ganska lite anspråk. De är rätt och slätt ganska nöjda med det de får och få möss, om inga alls, är helt ohanterbara, (men det finns råttor som vill vara ifred och som visar det).

Möss luktar mycket mer än en hamster, det kan vi inte komma ifrån…

Frågan om natalpälsråttan är ganska svår… jag har nu ca 20 natalpälsråttor i olika åldrar och kön. Av dessa är 12 ungar i två kullar. En kull ska jag dela på idag medan andra kullen är något yngre.

Jag vet att dessa vill leva i flock precis som möss och råttor men eftersom de flesta nataler är avlade som foderdjur och mycket få är hanterade så är det lättare att få dem handtama om man har någon enstaka eller två, till at börja med. Får man bara denna tam så är det enklare att även ungarna blir lätthanterade, tror jag. Och därefter kan grupperna byggas på.

Jag har valt att hålla lite natalråttor därför att de verkar helt perfekta som sällskap bara de lugnar ner sig lite. De är gosiga att hålla i med sin mjuka päls, de doftar mindre, även hanarna, och de är inte lika krävande som tamråttor.

men de är en utmaning! De hoppar rakt ut om de blir stressade och tycker inte om att bli inhållna eller lyfta i svansen. Enklast är att hantera em varsamt och ödmjukt med skopad hand. Gillar du utmaningar kan det vara värt ett försök kanske? jag har i så fall ungar just nu som sagt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[hamster-expert]
2011-10-09 12:55
#11

#10 En av mina dvärghamstar som heter Alan kan oxå plötsligt hoppa ut ur handen som en gräshoppa om han blir skrämd. Han är nog den känsligaste av min hamstar. Redan när han var tre veckor brukade han pipa som en geting. Det gör han nu också ibland bsssssss.

Men han blivit mycket bättre, brukar försöka gosa lite extra med honom så att han ska bli tamare.

natalpälsråttor låter roliga, men jag ska nog satsa på sebramöss. Men det kan nog ta tid innan man hittar en uppfödare. Någon som vet en sebramus uppfödning nära uppsala?

StillaSinnet
2011-10-09 15:11
#12

zebramöss är nog ännu mer en "akvariefisk", likt pygmémöss, som ska vara i sitt terrarium och inte går att plocka med alls. Mer akvariefisk än vad Natalpälsråttor är.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[hamster-expert]
2011-10-09 17:02
#13

#12 Är du helt säker på det? Jag har sett sebramöss på youtube som hoppar runt och har kul. Fast iförsig är det ingen som håller i dem. Men Pygmemöss är ju pytte små, hur stor är en sebramus? Är inte den större än en taggmus iaf?

Annons:
[Dominik]
2011-10-09 18:22
#14

#13 Sry men det finns ingar uppfödare i Sverige. En tjej letade efter sebramöss otyp flera månader och lyckades inte hitta några. MEN det finns några uppfödare i Finland

StillaSinnet
2011-10-09 18:27
#15

#13 jag vet de som har fött upp zebramöss som säger att de inte hanterar sina. Men de är säkert kul att titta på när de leker :)

#14 har en poäng…just nu verkar det vara svårt att få tag på zebramöss i Sverige. Terrariefolk (reptilfolk) kan ha eftersom de då och då är i Hamm i Tyskland på europas största terrariemässa, och där säljs det alla möjliga däggdjur, bland annat Zebramöss, taggmöss, pygmémöss, natalråttor, tenreker, iggysar och annat smått och gått. Fråga på repti.net

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Charlie2006
2011-10-09 18:31
#16

Mina zebramöss var rätt lätthanterliga när dom väl var i handen, men vara svåra att få upp. Men riktigt roliga djur att ha som titt djur.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[hamster-expert]
2011-10-10 20:52
#17

#13 De bli ju ett problem, för jag vill helst skaffa en mus på nära håll.

Skulle ju inte precis åka till finland för att skaffa en sebramus xD

#12

Du har nog rätt, de blir ju mer tittardjur än gosedjur.  vanliga tammöss är då säkert bättre.

fladdy
2013-01-05 09:48
#18

#3 ? Vadå att natalpälsråttor är helt cp? Blir jävligt irriterad då mina är jättetama och keliga, stoppa upp din onödiga info i ****** !!! Foten i munnen

aaaaaaaaaaaangelina

Charlie2006
2013-01-05 13:10
#19

#18 Mina nataler är också tama, bitts inte och är frigående i mitt rum hela tiden. :) Dock har dom en bestämd åsikt skulle jag säga, när dom vill är det som gäller. ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Upp till toppen
Annons: