Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1851 ggr
Hyeonmu
10/23/11, 9:01 PM

Eloge till Ajanki!

En eloge till en fantastiskt lyckad uppfödare på hanar i flock!

Beröm! Måste jag ge dig Ajanki, för du har verkligen lyckats. Och tack för att jag fått köpa så fina pojkar. Inte ett enda pip har kommit från buren där de bor sen jag plockade hem dem i September.

Även den tidigare flocken med hanar från Ajanki bodde ihop hela sina (tragiskt ganska korta) liv. 

Men de här tre pojkarna har slagit rekord! =D 

Ännu en gång rymmer mamman till min tjuvparningskull och fällor och burar med mat och vatten är utsatt. Jag hittar henne hos Ajankipojkarna. Nåja, en tjej är alltid trevligt. Eftersom det är för sent att åtgärda låter jag henne stanna tills jag vet om jag ska avliva henne eller kulla alla ungar.

En plutt till på rymmen (dumma gallerburar…). En pojke ur en annan brodersflock, som fick flytta till egen bur efter tjafs. Inte går han till nån av de tomma burarna, eller fångstburen med mat och vatten. Nej nej. Han flyttar in till Ajankis killar.

Helt otroligt. Inget tjafs, så jag märker det först när jag byter mat och vatten och kollar hur de mår. "Öh. Du är inte rätt färg."

Och nu bor de där tillsammans. I frid och fröjd. Jag är så otroligt imponerad!

Så applåder för detta! =)

Annons:
DeniceP
10/23/11, 9:04 PM
#1

Haha nej gud va härligt!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

ajanki
10/23/11, 9:06 PM
#2

TackSkrattande

Vad roligt att dom är så snälla, jag blir stolt över mina bebisarKyss

Hyeonmu
10/23/11, 9:08 PM
#3

#1

Ja visst är det rart? =D

#2

Var stolt över din uppfödarförmåga. ;) Men ja, de är verkligen fina killar. Jag har nog inte haft så snälla pojkar sen…. ja. Kanske pojkarna jag hade när jag var 14.

Grodan
10/23/11, 10:04 PM
#4

Wow, vad ballt. Vad är det för rymmarmagnetkillar och dundersnälla grabbar egentligen?

Men Hyenan alltså, vad har du för burar som mössen rymmer ur hela tiden? Du behöver åtgärda det tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
10/23/11, 11:57 PM
#5

#4

Jo jag vet. Det är en jävla mardröm. <=( Jag har sällan haft möss som rymt tidigare. Men nu ålar de sig ut genom gallren och hoppar upp ur akvariumen hela tiden. Det är ju bara en del som gör det, men jag behöver göra fler rymningssäkra samlalådorburar till dem. Men allt faller på transporten. Jag kan inte ta hem de stora lådorna på bussen. 

Sen faller ännu mer på utrymmesbrist. Jag har ingenstans att förvara de mer och mer oanvändbara gallerburarna - och är nåt större än ett plåster kan jag inte slänga det.

Urk. Men de här skulle inte bli Linnéa klagotråd. xD

[aammE]
10/24/11, 2:45 AM
#6

#5 Funderat på att kanske byta till dunor? Jag sätter sådana buntbandshållare över vattenflaskhålen så att de ej kan tugga sig ur.

Annons:
Lojs
10/24/11, 10:48 PM
#7

#5 Beställ samla-lådor på ikeas hemsida på nätet, och sälj gallerburarna?

Härligt med så snälla gossar i alla fall. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
10/24/11, 10:50 PM
#8

Jag vill också hylla ajanki!

För att hon haft sånt erhört tålamod med mig. När jag mådde skit förrförra hösten så sa jag upp våran vänskap på ett otroligt dåligt sätt. Jag var i en svår kris och klarade inte av att vara en bra vän.

ajanki förlät mig utan tvekan.

Hon finns alltid där med sitt lilla öra för att lyssna på mitt pladder.

Jag vill hylla ajanki för den goda vän hon är!

Självklar kan jag även hylla ajanki för att hon sköter om sina möss så väl och har ett så stort hjärta för alla möss - de möss jag själv tycker har så dåligt temperament att jag vill skicka till himlen, de tar gärna ajanki hand om och ger ett superbra hem och i många fall så blommar de upp och blir trevliga möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/24/11, 10:55 PM
#9

#5 Men snuttgumsan då. *fniss* Fasiken en dåre med bil ska du väl kunna få att hjälpa dig hem med några lådor? Även om jag itne är så säker på att samla-lådor erbjuder rymningssäkra hem. Dessutom måste du pynta o tjafsa med dem innan de är burar.

Mus-ifokus har 2 burar att dela ut i tävlingar, varav i a f den ena är rymningssäker. Den man kan vinna i Halloweenfototävlingen vet jag itne om den är rymningssäker…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
10/25/11, 1:54 AM
#10

#6

Mjaaa. Jag har svårt för dunor. De är lite krångliga att ta isär vid städning och så får jag så lite kontakt med mössen när de är i buren. ={ Smart med buntbandshållare sådär, iaf. =D

#7

=O Kan man beställa?! Smart! Tack för tipset. =3 Det ska jag göra. Så fort jag hittat burförvaring. Jag kan liksom inte… lämna ifrån mig saker alls. Skäms … Äsch. Men skickar de inte till närmsta post då? Då är jag ändå körd. Hoppas de har DHL-leverans eller nåt. ^^

Ja, eller hur? =D Så glad för dem!

#8

=D <3 Kärlek till Ajanki! Jag vill också framhålla vilken otroligt trevlig och fin person hon är. <=) Det var verkligen en trevlig helg vi hade på SM.

#9

*Snyft* Jag har bara en dåre med bil - fadern. Och han dyker bara upp när jag har dåligt med pengar. >.> Jag svär att han gör det avsiktligt…
Jooo - bästa burarna nånsin! =D Nät på hela framsidan som är rutat och mindre än ett mushuvud och lite på sidan för ventilation. Men jo. Ett helvetes pyssel är det. =/ Varför kan ni inte bara STANNA i burarna *blänger mot en 'random' musbur*

En sån har jag! =D …. Deeen är väldigt rymningsvänlig. T_T T.o.m. min stora Eng. typade flicka jag fick av dig, Blend of Ice, kom ut. =/ Men nästa tävling ska jag vinna bur. Mwahahah. x3

[aammE]
10/25/11, 2:00 AM
#11

#10 De kör det till dörren, betalar man extra så kan man sätta sig i soffan och dricka en kopp te medan de bär in det också. ;)

Grodan
10/25/11, 2:13 AM
#12

#11 LOL

#10 Den rymningssäkra är dock väldigt liten…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
10/25/11, 2:13 AM
#13

#11

*__* Ooooh. <3 Toppen! Nu kan jag shoppa grejer på IKEA utan att åka en mil! (My mother will kill you all. xD)

… … hm. Undrar om man kan betala en slant extra för att få söta pojkar som kör hem åt en och plockar in. Hurr hurr. x3

Annons:
Grodan
10/25/11, 2:15 AM
#14

#13 det tror jag för IKEA är sånt konstigt ställe att de säkert bara anställer/har Medarbetare som är SNYGGA!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
10/25/11, 5:50 AM
#15

#14 Det är ju det jag menar att de ska ha en extra slant för - Att välja ut och skicka några söta. x3 De skulle kunna ha bilder på en sida när man gör beställningen. Så får man kryssa i vid de man tycker är söta. =,D

Grodan
10/25/11, 5:58 AM
#16

ärligt så har ikea nog med slantar, bättre att du stödjer någon fattig och köper lådor av denna


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
3/5/14, 6:56 PM
#17

#8 Men hur har jag kunnat missa detta..???🤔 Blev väldigt glad och rörd när jag läste detta och annat i tråden också❤️❤️

Grodan
3/5/14, 7:45 PM
#18

❤️

Det är en fin tråd.

Trodde att hyenan hade kommit tillbaka… saknar henne


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
3/5/14, 9:06 PM
#19

Jag saknar också hyenan…sårri att jag lurade dig…

Grodan
3/5/14, 11:16 PM
#20

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
3/6/14, 6:27 AM
#21

Härlig tråd. Ser framför mig grabbarna som sitter där i sin bur när det knallar in andra möss från höger och vänster. "Goddaggoddag, stig på. Får det lov att vara lite fröblandning? Nehej, en hirskolv kanske? Varsågod och slå dig ner, känn dig som hemma."

Hur gamla var grabbarna då? Höll det i sig för alltid? Utgår från att de inte är med oss längre, eftersom det är en äldre tråd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Hyeonmu
7/22/15, 3:46 AM
#22

(Åhhh, nu blir ju det här ett väldigt gammalt svar på en ännu äldre tråd, men. ;)) 

Hihihi, vad charmigt det lät! Pojkarna var bara 4 månader när det hände men de levde ihop med den där hanen (och senare några söner) resten av sina liv.

Nästan.

En av sönerna, som jag minns det, kom i bråk med farsgubben (eller farbror, vem vet) och med den inflyttade hanen, så jag gjorde som jag brukar och flyttade ut honom med den lugnaste andra musen, en av sina andra fäder/farbröder, vilket gick bra. De andra (bröder, söner till bröder samt inflyttade hanen) bodde kvar. Så blev de två små gulliga pojkgrupper istället. Det var väldigt fint faktiskt.

En liten sidohistoria är att honan tog sig dit ett antal gånger på äldre dagar (jag vet, mina burar suger). Sista gången var alla utom en bror döda, och hon fick bo med honom tills han inte så långt senare dog, eftersom hon var gammal nog att sannolikt vara steril. Jag satte tillbaka henne till sin gamla flock igen då, men hon rymde genast igen till deras bur, började magra av och ville inte äta och dog ganska snart därefter. Det var ena riktigt fantastiska bröder, med andra ord.

De hanarna ligger sen till grunden för hela min linje av snälla hanar (som sen gått i tu - pojkarna var PEW och BEW så sönerna gick till både tecknat och siameseavel), där de allra flesta bor i grupper på ca 3 stycken (med fler än så brukar det vara nån som kommer på att han vill vara högsta hönset).

Nåt intressant jag för övrigt märkt där är att hanarna som klarar att bo i grupp håller sig slankare, har smalare ansikten och mindre bollar än de som bor ensamma som blir grövre i hela kroppen. 

(Och vad rörd jag blir av att ni saknat mig Ajanki och Grodan.  <:'3 <3 Känner mig lite mindre illa till mods i muskretsar nu än när jag gick ur föreningen, så kanske tittar in lite då och då med mina milslånga inlägg.)

ariama
7/22/15, 11:22 AM
#23

Tiita in lite då och då (och lite oftare ändå) med dina milslånga inlägg, önskar och hoppas amaira! 😘

Grodan
7/25/15, 8:41 PM
#24

Håller med amaira/ariama


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
7/26/15, 12:58 AM
#25

Nu känner jag att jag kanske behöver lite Ajanki pojkar jag med

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
7/26/15, 12:11 PM
#26

#25 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: