Annons:
Etikettkluringar
Läst 1686 ggr
ajanki
2011-10-28 10:47

Vilken färg??

I dag blir det en quiz om färger.

Måste erkänna att det börjar tryta med idéer nu…men själv gillar jag att gissa på färger så det får det bliSkrattande

Annons:
Flubben
2011-10-28 11:06
#1

8 av 11 :D med lite hjälp av en komvips ^^

adirf1
2011-10-28 11:40
#2

Hihi, gissade mig mest till 7 rätt.. Känner mig stålt då jag inte är jätte insatt i färgvarianterna^^

Magda
2011-10-28 11:59
#3

7 av 11 inte alls nöjd med det Förvånad får kolla på lite mer möss helt enkelt Oskyldig

fiffiluren
2011-10-28 12:25
#4

10 av 11! Missade på fyran. Annars är jag nöjd! Skrattande

Bra jobbat Ajanki!

Grodan
2011-10-28 13:27
#5

Asch jag hade ett fel. Svårt att se skillnad på PEW och Pinkeyed Cream…

Tack så mycket ajanki. Kyss

Ni som gillar att göra ajankis quiz kanske kan föreslå lite ämnen i hennes tråd där hon frågar efter det, vart nu länken är till den. Ni får leta själva.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-10-28 22:08
#6

Ops… 6/11 Rynkar på näsan

Annons:
Mymlan
2011-10-29 02:18
#7

Hmm, bara 6 rätt…. Suck

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ajanki
2011-10-29 10:28
#8

Vad duktiga ni ärGlad

Tack fiffiluren!

Som Grodan skriver vore det toppen om ni kunde ge mig förslag.

Tråden ligger här

StillaSinnet
2011-10-29 10:34
#9

10 av 11,jag skrev fel på Veronicas siamese och jag påstår trots allt att det är en himalayan, för det sa de engelska domarna på SM… En seamese ska ha mer färg på ryggen, som en CP ungefär. Alla Kents seiameser klassades som himalayan för de är nästan vita. I england har man inte CP, där klassas CP som BE siamese. Allt som inte är färgat så är himalayan.

Nu dömer vi kanske inte så i Sverige, skuggat är inte min grej riktigt, men så här står det i svensk standard och jag tycker den stämmer med de engelska domarnas uttalanden. Jag tror vi halar upp oss och sätter färgen efter enbart ögonfärgen…(ursäkta at jag låter petig…jag är egentligen nyfiken om hur det ligger till)

**Himalayan
**Ögon röda. Godkänd i svart, blå, choklad och lilac. Öronen, nosen, svansen, och tassarna skall vara färgade, resten av kroppen skall vara så vit som möjligt. Nosteckningen skall täcka nosen och gå mer än halvvägs upp till ögonen. Färgen bör gå ned i pälsen runt öronen. Svansen skall vara färgad i hela sin längd, även pälsen runt svansroten skall vara färgad. Tassar skall vara färgade så långt upp som möjligt

**siamese:
**Ögonfärg svarta eller mörkt rubin. Kroppsfärg mellanbeige.SKUGGNINGAR: Skuggning över sadel och bakdel, vilken gradvis övergår i kroppsfärg, som är mörkast på svansroten. Färgen på musens undersida skall vara så lik kroppsfärgen som möjligt i färg och skuggning.

MASKNINGAR: Maskfärgen, som önskas så svart som möjligt, skall finnas på nosen, öronen, tassarna, svans och svansrot. Det skall inte finnas någon skiljelinje utan snarare en harmonisk balans mellan kroppsfärg, skuggningar och masker. Det skall inte finnas några stora fläckar, strimmor eller vita hår.

-Jag älskar dina Quizar Ajenki!!!!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2011-10-29 10:37
#10

#9 TackSkrattandegör mig jätteglad att höra!!

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med inlägget om siamesen…för han var min kille. Morakullan´s Kvantilmus och han var verkligen tydligt siamese sealpoint. Kanske bilden ljuger i färgen?

StillaSinnet
2011-10-29 10:42
#11

#10 ja, det måste i så fall vara ljuset för pälsen ser då mer vit ut än beige, om du tittar. Du vet ju hur musen ser ut, det vet inte jag. jag går bara efter fotot. Foton är så luriga. Det tyckte jag även när jag gjorde uppfödarprovet. Jag hade gärna viljat ha musen i handen och vridit och vänt för att se skiftningar och nyanser. samma sak är det med frågan pew eller rö cr… nästan omöjligt att se på biler för minsta ljus från en vanlig lampa ger vitaste pew:en en gul ton. Där hade jag nog bara tur :P

Ändå vill jag absolut inte att du slutar med dina färgquizar!!! Du MÅSTE fortsätta. Ju fler vi får desta duktigare blir vi även om ljuset kan spela oss ett spratt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2011-10-29 10:59
#12

#11 Ja, foton kan vara väldigt svåra att avgöra färg på!

Och som du skriver så vet ju jag hur han ser ut, men när jag tittar på fotot så tycker jag ändå inte han ser vit ut….men det kan ju vara för att jag VET att han inte är vit!

Bra att du vill att jag ska fortsätta i alla fallSkrattande

ariama
2011-10-29 12:27
#13

Haha, jag hade fel! Skrattande

Kul tävling Ajanki!

Burmese kan jag aldrig. (hittills; jag lär mig. kanske.). C-lokus är jag usel på i praktiken. Dove och silver är svåra att skilja åt, jag valde fel.

Första musen valde jag svartögd vit, för jag anser inte att den är creme. Och stone fanns inte med. Jag vet inte färgen på den, tycker att den ser tickad ut, men mycket, mycket blekt. Vet inte vad det blir för färg då. Creme ska ha en gul ton, starkare eller svagare, enligt mig. Men jag är usel på färgerna där C-lokus är inblandade. Glad

Bra tävling där man lär sig mera hela tiden.

Och mus nr 6, har den snednos, eller är det bara fotot som luras? (tror det var nr 6)

Ja, jag hade 4 fel. ( = 7 rätt).

Annons:
Grodan
2011-10-29 15:19
#14

Artlink, vi går efter vad färgerna är genetiskt och så samkör vi lite med finnarnas Standard.

Jag går inte med på att man ska skalla Siamese för Himalayan bara för att den inte har tillräckligt med skuggning.

Och jag tycker också att det är fel att låta Extreme Black Siamese tävla mot vanliga Siamese.

Siamese kräver faktiskt avelsarbete för att bli snygg i skuggning och få djup färg på pointer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2011-10-29 16:26
#15

#14 ska extreme black gå i egen grupp de också? Det finns de som linjeavlar vanliga svarta och lägger ner ett enormt arbete på det, men som aldrig kan tävla med extremarnas svärta.

Alla domare går inte efter vad musen är genetiskt utan vad den ser ut som på domarbordet.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2011-10-29 17:27
#16

#15 Ja, varför inte?

Fast vi har i våran Standard klargjort väldigt tydligt vad som gäller

Siamese c(h)c(h)

Himalayan cc(h)

Colorpoint c(e)c(h)

Så det finns eg inte rum för diskussioner.

Vi ligger ju väldigt efter England just gällande Standarddjur. Vi har inte lärt oss att avla selektivt för en färg. Samt att vi inte haft avelsmaterial och inte varit tillräckligt många. Vi är på väg. Absolut.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2011-10-29 20:37
#17

Yay! =D Skoj! Jag missade på Burmesen, precis när jag klickade såg jag "Nej! Point!" xD

[Dominik]
2011-10-29 20:46
#18

Jag blev faktiskt lite besviken på muig själv, trodde att jag kunde mycket mer om färger…

iaf! jag fick 8/11

Ratata
2011-10-29 21:35
#19

5/11 Så bra jag är på färger Cool

ajanki
2011-10-30 08:32
#20

#13 Tack!

Håller med dig om den första musen, han ser vit ut! Om man har en vit mus bredvid honom så ser man tydligt att han inte är vit, men det ska ju inte behövas tycker jag! Jag hade med denna muskille på SM i år och när vi stod och plockade med mössen så visade jag han för Lottiz och sa precis samma sak som du skrev att jag ville ha han aningen gulare så att man ser direkt att han är cream, hon höll med mig.

så döm om min förvåning när jag läser på bedömningsedeln för den ena domaren Färg: Något för mörkFörvånad

Var tvungen att kolla på mus 6, nej han har inte sned nos, kortet luras:)

Jag är glad att ni gör mina quiz och har skoj!! För det är det som är meningenSkrattandeatt kort sen kan luras och att jag kanske har fel ibland, det får ni på köpetFlört

Annons:
ariama
2011-10-31 09:36
#21

#20. "Jag är glad att ni gör mina quiz och har skoj!! För det är det som är meningenSkrattandeatt kort sen kan luras och att jag kanske har fel ibland, det får ni på köpetFlört"

Bra köp, det köper jag! Skrattande

Det är såhär som det blir diskussioner, som tankar och idéer vädras, och som man lär sig mera, får fler och nya tankar, och kommer vidare. Kyss

Jag håller med i Grodans inlägg #14 och #16 om standardbedömning. Mitt skräckexempel (eget upplevt) är när en extreme black mus blev BIS 2 för engelsk domare (flera år sedan).

Jag studerade den i sin petbox på väntebordet, för den utmärkte sig och jag tyckte så synd om den. Själv hade jag tagit bort den (avlivat) med det samma, den mådde helt klart inte bra!

Den såg mager och  "rälig" ut, inte frisk, sund och hälsosam. Och så var den så stressad och kunde inte koppla av en sekund under hela tiden! (Vilket rörde sig om timmar). Den sprang runt i petboxen och klättrade på väggar och mot taket.

Jag visade/pratade med Grodan, och döm om min förvåning när hon sa, att den kommer det att gå bra för! Den har så otroligt bra svärta, ingen annan mus kan tävla mot den.

SVEMUS har internationella regler så långt som möjligt. Men nog tycker jag att vi borde kunna "göra egna" när de andras är uppenbart tokiga!

ariama
2011-10-31 09:48
#22

Svårigheten med att döma efter genotyp (vad musen har för gener som grund för sin färg) i stället för fenotyp (vad musen ser ut att ha för gener) är svårigheten att veta det.

En del fall är tydliga, t.ex. svartögd silver, andra syns ganska bra t.ex. en riktigt bra mörk chocolate som genetiskt är en blekt svart. Och så är det fallen som inte riktigt går att avgöra, t.ex silver/tan med djup tanfärg, som genetiskt är en riktigt ljusavlad dove/tan (vars gener automatiskt ger bättre tanfärg än silver).

Det är knepigt i praktiken. Vilka genetikkunskaper ska krävas för att bli en domare i standard?

Extreme black är i alla fall inte svår att skilja från vanliga svarta. Och jag håller med Grodan, vad ska gälla?

En gen som inte kräver avelsarbete där färgen kommer omedelbart på köpet?

Eller en färg som bygger på noggrann avelsplanering och väl avvägda urval under många generationer för att få fram? 

Frågan är svår, för där finns också en stor "gråzon" som hamnar mittemellan, och där det är omöjligt att sätta upp en klar gräns.

ariama
2011-10-31 09:50
#23

Ajanki! Förslag: Gör en quiz där man får gissa ålder på olika möss! Glad

[Dominik]
2011-10-31 14:08
#24

#23 Ja! Jag håller med dig. Quizen skulle vara myyyycket svart. Folk gillar utmaningar.

Jag glömde säga nånting…sårri. Quizen var jätte spännande :D

hahaha damn! Skrillex kissade på mig :)

ajanki
2011-11-01 00:37
mjuhm
2011-11-01 00:46
#26

6/11, dock har jag aldrig haft möss, eller läst om dom förut.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

MaaariaS
2012-05-12 18:09
#27

10/11Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: