Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 868 ggr
Ketang
2011-11-03 11:19

Bada?

När jag fick hem mina möss från förra ägaren som annars skulle gett bort dom som ormmat, så berättade han att han ibland satte ner mörren i badkaret om hällde upp ca 1cm vatten. Enligt honom gillade dom att bada.

Är det något ni gör? Jag funderade på att testa, men vill verkligen inte stressa dom eller utsätta dom för något som inte är bra. För grejjen är att han som hade mössen innan var nog inte speciellt seriös utan "lekte" nog lite väl oansvarigt med dom utan att faktiskt tänka på hur DOM mådde av hans lek :-/

Annons:
[aammE]
2011-11-03 11:29
#1

Jag skulle inte tro att de gillar det.

ajanki
2011-11-03 11:41
#2

Nej, möss brukar vanligtvis inte gilla vatten på det sättet. Så finns det ju säkert undantag förståss, men dom flesta möss tycker nog inte om att bada.

Malja
2011-11-03 11:52
#3

Möss är experter på att hålla rent sig själva så av de skälen behöver du inte bada dem. Något helt annat är om din mus utsätts för ohyra. Då bör du bada dem regelbundet, utan några konstiga tvåler m.m (information finns på internet) Jag har själv haft en mus som blivit utsatt av detta och jag kan säga att hon inte gillade detta (stackare)

Jag skulle nog uppmana dig att låta bli att tvätta/bada dem. det är 100% ditt beslut om du ska testa eller inte, men för musens skull, sluta om hon ogillar det.

[aammE]
2011-11-03 11:59
#4

Jag badar inte när de har ohyra, de får stronghold och så är det oftast bra med det…

ajanki
2011-11-03 12:03
#5

Jag badar inte heller när dom får ohyra, det är jobbigt både för mössen och mig…

Stronghold är jättebra, bara dutt i nacken och så är det klart:)

ivanhoe81
2011-11-03 18:47
#6

hos mig räckte inte stronghold (tröttnade med att försöka med det efter x antal månader) fick ta något annat medel då de verkade vara immuna mot det
hade jag tänkt så hade jag nog badat av dem pga ohyran men nu är det redan över sedan lång tid tillbaka

Annons:
[Dominik]
2011-11-03 18:55
#7

Nä, möss gillar verkligen inte vatten, så bada dom inte ;)

Ketang
2011-11-03 21:12
#8

Okej! Misstänkte det! Känns inte så naturligt. Tur jag frågade här innan. Efter som förra ägaren sa att dom älskade det. Men som sagt, jag är inte säker på att han verkligen fattade att dom inte gjorde det…

kalaskalas
2012-09-07 08:04
#9

Jag brukar bada mina någongång ibland men bara i varmt vatten. Inga tvålar eller så. Använder en liten plastskål sen så får de sitta i handflatan. Har man en liten plastskål kan de lätt nå kanten och därav välja om de vill eller inte, samt hur länge.

Den ena damen älskar att bada. Sitter då i min hand och tvättar sig och medan den ena inte gärna badar och genast tar tag i kanten. Men torkningen uppskattas och njuter för fulla drag.

En del gillar inte att bada, medan en del gillar. Tycker du ska prova om du känner för det. Mössen kan ju gillat som den förra ägaren sa. Behöver inte heller bada i badkaret. En plastburk fungerar minst lika bra. Det viktigaste är att torka de små innan de kommer ner i buren….Både för mössens skull och för inredningen.

Brukar torka i en handduk och klappa med ett finger. Tar inte lång stund innan de torkar. Mysfaktorn är hög då de puffar med sina huvuden och då och då piper.

Men bara för att det går bra hos mig behöver det inte gå bra för dina möss. De är individer så som vi är får man inte glömma. men kan vara värt att pröva om man är inne. Brukar vara enkelt att se om de njuter eller bara rent av vill springa därifrån.

Velinga1984
2012-09-07 09:28
#10

#9 Det är en gammal tråd du letat upp och Ketang har inga möss kvar.

Grodan
2012-09-07 13:15
#11

#9 Ja, det är ju eg inte att bada du gör där. Du vänjer dem bara vid vatten och låter dem testa själv.

Och det kan man ju göra. Ställa en liten svimmingpool på rastplatsen. Men det är bra om man introducerar den mjukt. Först bara lite vatten. SEn lite mer och sen lite mer osv. Och musen måste kunna klättra upp och ner ur svimmingpoolen själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: