Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 3495 ggr
[TomasH]
2011-11-21 11:29

Megacolon på vitfläckade möss!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ser att det nu börjar bli poppis med vitfläckiga möss igen och vill bara berätta om en sjukdom som kallas "megacolon" eller "megacecum".

Min erfarenhet av sjukdomen är inte stor då jag snabbt slutade med vitfläck efter att jag läst på om sjukdomen, efter en mus som blev sjuk. Egentligen var det dumt av mig att ens glömma bort all info då samma problem inträffade på högvita variegated råttor när de första kom in till Sverige från USA. Ingen förstod vad som hände när ungar i kullen helt plötsligt svullnade upp som en golfboll och blev apatiska och dog på bara några dagar.

Information finns att söka på internet!

Jag har genom åren fått olika info om vilka musteckningar som kan vara i farozonen: t.ex. even, svartögd vit och variegated.

Håll koll på ungar i kullarna så de inte plötsligt svullnar upp (kallades det inte ballongsjuka på råttorna i början?).

Annons:
Littlem
2011-11-21 14:06
#1

Sväller alla möss som lider av megacolon upp?  eller är det ett tecken som bara visar sig på vissa?  Vore ju "smidigt" om det visa sig så, även om det är synd om mössen såklart. Då fårm an ju som ägare va snabb o avliva dem för jag antar att det inte går att bota?

Jag har/haft en hel del fläckigt och några med mycket vitt (nån som är helvit). Har dock inte vart med om att nån svällt upp eller bara dött av konstig anledning. Hade dock en helsvart hona från fodermus linjer (utan vitt) som blev otroligt tjock om magen, misstänkte att hon blivit tjuvparad men hon blev bara större o större o inga ungar kom så jag avlivade henne. Hon verkade dock ok i övrigt, åt o drack, hade klara ögon o fin päls. Lät inget när hon andades. Men när hon fick problem o krypa in i tunnlar o så tyckte jag det gått tillräckligt långt.

Camillhe
2011-11-21 14:17
#2

Här finns en länk med foton (dock med en råtta och inte en mus) på megacolon. Varning för otäcka bilder!

StillaSinnet
2011-11-21 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 tack för att du delar med dig av bilderna, sådant tycker jag är stort, även om det inte är så trevlogt att titta på dem alltid. men intressant och lärorikt.

Jag har aldrig upplevt megacolon hos mig (tror jag)…för man ser väl skillnad mot det och fetma? Om man inget gör, dör musen då? och i så fall hur lång tid tar det inann de dör?

Nu har jag hört att det är plågsamt och man ska inte låta djur gå och självdö i plågor. jag bara undrar eftersom mina feta möss har levt utan pågormed sina magar  från vuxen ålder och därefter 6-12m. De kan väl inte ha megacolon?

På bilden syns vattnadals Zabbio vid 1 års ålder. han dog nu i höst då han plötsligt tappade kreftigt i vikt på någon månad och sedan hittade jag honom död, sc 18m gammal (inte vittecknad, det vet jag ;) )

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Dominik]
2011-11-21 17:09
#4

#2 Så det e tjocktarmen som svullnar upp ? Men varför ?

Grodan
2011-11-22 00:21
#5

Jag hade tecknade möss som fick grovtarmssjukdom. Det var på nittiotalet och jag gjorde enkel obduktion på dem som jag tyvärr inte minns exakta uppgifter om vad vi såg idag. Men grovtarmen hade i a f helt slutat att fungera. Det var fullt med mat i magen. Tror även att magsäcken var påverkad, som att den inte smälte maten normalt… men minns ej… Jag hade samtidigt några favoritmöss som blev sjuka i någon slags leukemi och kan ha blandat ihop obduktionsresultaten.

De som drabbades var alla undertecknade Dutch. De hade en liten färgfläck på rumpan och ca 3/4 av kroppen var vit.

Veterinär Carmen Jane Booth, USA, berättar att hon under sin utbildningstid hade hand om en massa ss-möss, piebald och la då märke till att de mest vitt var de som hade störst risk att utveckla megacolon. Mer än 75 % vitt på djuren så dör linjen dör ut efter ett tag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2011-11-22 05:41
#6

#5 Mycket intressant, Grodan. Tack! Det är bra att ha i beaktning, speciellt för mig som tar fram en del tecknat just nu.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Exoticas
2011-11-22 06:34
#7

Detta är någonting jag aldrig upplevt, trots att jag näst intill bara fött upp tecknat! hoppas att jag aldrig behöver göra det heller. Jag har dock läst om det men aldrig hört av någon bekant som haft drabbade möss.

Det finns tididagare trådar om jus megacolon här på ifokus

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
2011-11-22 10:14
#8

Megacolon beror på en medfödd defekt: nerveller/ganglier i tjocktarmen utvecklas inte. Det gör att tarmen inte "rör sig" och inte driver innehållet framåt. Resultatet är förstoppning.

Eftersom det är en medfödd sjukdom, är det ungar som drabbas. Friska vuxna djur som helt plötsligt blir sjuka av någon anledning, blir det inte av megacolon. Det finns många orsaker som ger sjukdom och död Flört.

På några platser på inernet går att läsa att megacolon skulle kunna bryta ut även på lite äldre djur, men på nätet kan vem som helst skriva felaktigheter som om det vore fakta, jag är skeptisk.

På människor heter sjukdomen Hirschsprungs sjukdom, och de möss man forskar på, gällande Hirschsprung, har genen Sox10, tidigare kallad Dom.

(Om Stephanie läser här, så är det här ännu ett exempel på likadana mutationer hos olika däggdjur, här människa och mus)

Det finns ett mycket stort antal gener som ger möss med vita teckningar av samma eller olika slag! En annan mer välkänd gen är Ednrb. Tidigare (och fortfarande av hobbyaveln) s, piebald. Även Piebald orsakar megacolon, liksom flera (vet ej om det är alla) teckningsgener.

Och nu är min kunskap slut här!! Tyvärr.

För alldeles tydligt finns gott om vittecknade möss UTAN megacolon. Alltså bör defekten kunna gå att avla bort, eller hållas i schack. Jag tror att dessa gener är mycket känsliga för genetisk bakgrund, dvs modifieringsgener/polygener.

ariama
2011-11-22 10:20
#9

Och så några länkar:

Hirschsprung´s disease: genetic mutations in mice and men: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1891517/pdf/v041p00436.pdf

Mutation of the Sry-related Sox10 gene in Dominant megacolon, a mouse model for human Hirschsprung disease:  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC20231/

Och en bra färggensida:   http://www.espcr.org/micemut/

Grodan
2011-11-22 11:55
#10

#8 Ja, jag vet och därför skriver jag grovtarmssjukdom om de möss jag hade, för de var inte unga…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2011-11-22 18:38
#11

Ugh. Detta är andra kullen på en 80 % vit tecknad mus jag har. Första kullen dog en unge, så som jag minns det, men hon var inte svullen - dock "blöt" vilket var mycket mystiskt. Jag hoppas att det är likadant med denna kull och att jag kanske har en av de möjliga tecknat-gener som inte ger sjukdomen - snarare än bara tur.

StillaSinnet
2011-11-22 20:44
#12

#11 "blöt"…? Inte wettail väl?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hyeonmu
2011-11-22 20:56
#13

#12

Jag tror inte det - om förklaringen jag googlade upp stämde. Hon hade varit pigg fram till den dagen jag hittade henne i boet med de andra. Hon var fuktig i pälsen, speciellt den sidan hon låg på, och visade inga andra symptom - om jag minns rätt.

Annons:
Viry
2011-11-22 22:25
#14

#13 Ofta nar moss (daggdjur i allmanhet) dor sa kissar de, for att allt liksom… slapper. Kanske hon gjorde och darmed blev blot?

Hyeonmu
2011-11-23 03:34
#15

#14

Det kan ju ha varit väldigt mycket vätska i blåsan, men, tja, nja. Jag har liksom aldrig stött på det förut hos nån av mina möss som dött. Men hon kan ju helt enkelt ha samlat mycket vätska av nån anledning.

Viry
2011-11-23 19:54
#16

#15 Om hon skiljde sig mycket fran dina andra moss i detta avseende kan det ju varit nagot annat. Hum hum.

Sugar Mist
2013-08-11 13:12
#17

Puttar upp tråden då jag tycker den var väldigt intressant och om det kanske är fler som råkat ut för sjukdomen.

-

Emelie
2013-10-20 15:00
#18

Väldigt intressant detta! 

Man kan ju reflektera lite över varför det egentligen blir såhär. Som någon nämn så finns ju detta problem även hos kaniner där ett väldigt övertecknat djur heter vitscheck (Kk). Kanske hos fler arter? 

Om jag får gissa fritt så skulle jag tro att detta är naturens egna sätt att rensa ut djur med färger som inte är naturliga. I naturen finns det ju knappt några vittecknade djur alls, och skulle en mutation ske och ett vittecknat djur skulle födas skulle det antingen dö för att det råkade bli ett bytesdjur, eller så skulle det dö av tarmvred eller annan liknande sjukdom. I och för sig är ju våra djur så pass domesticerade i dagsläget att dessa varianter ändå borde kunna vara rätt friska, men jag kan ändå inte låta bli att tro att det har med det jag tog upp att göra. I och med att även kaniner har samma problem så tyder det ju på någonting .. 

Vad tror ni? 🤔

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

VStromberg
2013-10-20 21:56
#19

#17 Ja, i dagsläget så håller jag på att forska kring detta med megacolon.
Har stor hjälp från utlandet och från några uppfödare/forskare i bla. kalifornien.

Man kan inte säga att det hör ihop med andelen vitt på musen, det stämmer inte, utan är enbart en myt.. Vissa påverkas - andra gör det inte.

Det är inte enbart på W-lokus (variegated, banded etc), och det är heller inte enbart på S-lokus (broken, even, dutch etc).

Inte så mystisk sjukdom egentligen - mysteriet är dock vart ifrån den kommer. Jag har mina teorier, och de håller jag på att sätta i prov genom att testpara möss.
Bara för några veckor sedan fick jag en kull som jag var till 99,9% säker på att ungarna skulle dö i - dom lever än idag, över en månad gamla.

I det ögonblicket ville jag bara slita av mig håret och lägga mig och gråta i sängen.
Hur elakt det än låter så gick jag dag för dag och hoppades på att magarna skulle svullna upp och bekräfta min teori, men så blev det inte.

Det satte mig dock på ett nytt spår och nu känns det som att jag hoppat på rätt tåg.. Vi får se om en månad eller två, när ungarna kommer till världen.. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Littlem
2013-10-20 23:22
#20

Ja detta är intressant!
Jag fick 2 sånna små ungar i en kull nu för ett tag sen. Nästan helt vita med bara lite svart på huvet. De hade även det där "fenomenet" att de va som blöta bak på ovansidan av rumpan och pälsen såg knepig ut. Den ena dog efter 2 veckor. Den andra tog jag bort för den växte dåligt och såg inte ok ut. Den var även otroligt stressad och bet. Syskonen var dock normala och växte som de skulle.

Annons:
ariama
2013-10-25 09:42
#21

#19. intressant! och spännande.

Tsunamis
2013-10-25 11:24
#22

#19 rimligtvis bör den väl likställas med övriga ärftliga genetiska defekter. Syskon bör inte avlas på likaså försöka undvika parningar där det förekommer risk för att deffekten dubblas och bryter ut och ungar i kullen riskerar få den.

MvH  Tsunamis

VStromberg
2013-10-25 15:04
#23

#19 Ja, självklart. Men vi har ju inte riktigt grepp om varför den uppstår. Och det försöker jag lista ut.. :)

Finns många fördelar med att para syskon!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-10-28 13:54
#24

Det finns sunda saker man kan försöka utröna istället för sådant som kan klassas som djurplågeri. Dessutom är det väl emot lagen att medvetet avla fram sjuka och defekta djur som ev kan plågas.

Riktig forskning baseras på minst 100 djur, som man gör exakt samma sak med. Ett fåtal djur kan man inte få samma svar med. Och forskning har bedrivits på detta. Supermycket. Det finns hur mycket litteratur om detta som helst. Finns eg ingen anledning att plåga djur medvetet för att man inte orkar leta fakta.

Som jag skrev i #5 "Veterinär Carmen Jane Booth, USA, berättar att hon under sin utbildningstid hade hand om en massa ss-möss, piebald och la då märke till att de mest vitt var de som hade störst risk att utveckla megacolon. Mer än 75 % vitt på djuren så dör linjen dör ut efter ett tag."

Det är alltså ingen MYT utan något en veterinär sett.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-10-28 14:23
#25

#24 Nu tycker jag du antar fel saker. Vad är det som säger att nakenmuffen (och även jag här) inte läser den litteratur och forskning kring megacolon hos vitfläckiga djur? Vad är det som säger att ingen av oss har kontakt med forskningsinstitut som bedrivit forskning på saken? Bara för man gör egna parningar och utrör huruvida forskningen stämmer på egen hand? Det tycker jag bara är sunt att göra. Hur annars ska man lära sig välja avelsdjur? Alla High white djur får inte automatiskt megacolon det är redan fastställt och bevisat av ordentliga forskningsrapporter gjorda de senaste 30 åren och inte de senaste 50-60. Då skulle dessutom flertalet djur hemma hos oss som pysslar med s och W varit stendöda allihop när så inte är fallet. Hela den här tråden baserar sig på falska rykten och för all del en persons (TomasH) betrodda erfarenheter. Som jag tar och gissar är baserade på enstaka kullar och *inte* ren forskning och 100 talet kullar. Så att påstå att nakenmuffen håller på med djurplågeri eller vem som helst som avlar djur med mycket vitt tycker jag personligen är ganska magstarkt.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-10-28 14:39
#26

#25 Det har inte presenterats på ett sådant sätt. Och eftersom det är många djurälskare här är det bra om det gör det.

Att forskare bedriver forskning och undersöker saken är en sak som kontrolleras noga av myndighetet och djurskyddsorganisationer, i a f i Sverige och jag hoppas verkligen att forskningsdjuren har samma skydd i andra länder.

Vi andra har inte samma rätt att bedriva sådan forskning som kan vålla djur skada.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-10-28 14:48
#27

Nej Grodan, nu blir jag less på detta. Att anklaga mig för djurplågeri var droppen. Vill du anmäla mig för djurplågeri så gör det. Mer än gärna.

"Riktig forskning baseras på minst 100 djur, som man gör exakt samma sak med." Det är en åsikt.

Och veterinären kanske har rätt. När det gäller piebald. Men nu är vi inne på en annan variant och luskar runt.
Och hennes teorier/fakta stämmer inte i detta fallet.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
VStromberg
2013-10-28 14:52
#28

Jag skickar ett PM till dig med mina uppgifter, Grodan, så kan du anmäla mig för djurplågeri.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Iyen]
2013-10-28 16:15
#29

Men herregud. Vad händer här i tråden egentligen?

Det jag läser i #19 låter dom djurförsök i mina öron.
Hör jag fel?

Nakenmuffen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

19 §-23§

[Iyen]
2013-10-28 16:16
#30

Men herregud. Vad händer här i tråden egentligen?

Det jag läser i #19 låter dom djurförsök i mina öron.
Hör jag fel?

Nakenmuffen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

19 §-23§

Tsunamis
2013-10-28 16:19
#31

Suck…

MvH  Tsunamis

ajanki
2013-10-28 16:21
#32

Men Tsunamis, tycker du att detta är okej?

Inte så mystisk sjukdom egentligen - mysteriet är dock vart ifrån den kommer. Jag har mina teorier, och de håller jag på att sätta i prov genom att testpara möss. Bara för några veckor sedan fick jag en kull som jag var till 99,9% säker på att ungarna skulle dö i - dom lever än idag, över en månad gamla.I det ögonblicket ville jag bara slita av mig håret och lägga mig och gråta i sängen. Hur elakt det än låter så gick jag dag för dag och hoppades på att magarna skulle svullna upp och bekräfta min teori, men så blev det inte.

[cessi]
2013-10-28 16:26
#33

Jag tycker inte heller att det känns okej att avla fram djur som man tror att till 99,9% kommer att dö, enbart för att bekräfta en teori man har. Men jag kan inget om djurlagar egentligen…

VStromberg
2013-10-28 16:28
#34

Tycker ni verkligen att det är djurförsök - att försöka få reda på vilka som bär på sjukdomen och vilka som inte gör det?
Försöka få reda på hur den uppstår?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Sugar Mist
2013-10-28 16:28
#35

Fast att testpara för att se om en sjukdom finns, vad är det för fel på det? Vi har testparat våra kaniner för tandproblem, olika sjukdomar och färger. Är jag en djurplågare? Nej.

Jag ser absolut inget fel i att testpara för att se om ens teori stämmer eller inte.

-

ajanki
2013-10-28 16:34
#36

#34 Jag uppfattar inte alls ditt inlägg #19 som det du beskriver i #34….

Kanske du uttrycker dig lite klumpigt?

L8sson
2013-10-28 16:38
#37

Det är mina djur som vi testparar så jag ska veta vad mina djur bär på och vad jag avlar på och vad säljer. Jag vill kunna säga till mina musköpare om de ska använda deras mus från mig i avel vad den bär på och inte. Inte alls kul att sälja djur som kan lämna sjuka avkommor, det är fel i min ögon. 

Att ta reda på vad jag har för gener i mina möss är att ta ansvar och att jag har hjälp av Nakenmuffen är bara bra då hon kan engelska mer och är mer insatt i genetik och har mer kontakter utomlands. Då oftast all information om detta är på engelska. Vi gör detta för att jag ska kunna få fram djur jag med samvete kan avla vidare på utan att få sjukdom och även kunna sälja utan att sjukdomar ska uppkomma. Annars så ser jag ingen mening i att avla och fortsätta med möss.

Tsunamis
2013-10-28 16:41
#38

#32 Jag tänkter inte ge mig in i nåt slags vendetta. Jag vet bara att Nakenmuffen må utrycka sig klumpigt ibland men jag vet också att h*n inte är helt bakom flötet och vi har haft kontakt rörande färggenerna, defekter, kullar & utfall och jag VET att h*n läst på och inte gjort någon parning innan h*n var säker på sin sak. Oavsett vad ni tolkar in i inlägg #19.

MvH  Tsunamis

[cessi]
2013-10-28 16:42
#39

#35 Men om man är övertygad till 99,9% att djuren som man avlar fram kommer att dö, varför då utsätta djuren för onödigt lidande? Nu visade det ju sig att de inte dog i det här fallet, men som uppfödare strävar man väl ändå alltid efter att avla på friska djur som med största sannolikhet kommer att föda fram friska avkommor? Såklart kan det alltid gå fel, man märker kanske att linjer inte blev så friska som man hade hoppats. Men då struntar man väl i fortsatt avlande?

Är ingen uppfödare själv, men har fått bilden av att de flesta seriösa uppfödare resonerar så.

Tsunamis
2013-10-28 16:45
#40

#39 För man följer en teori forskare redan fastställt(att ungarna inte alls dör) trots sin egna personliga övertygelse om att den är fel och att de kommer dö. Och få sina egna tankar omvända och sen lita på vad forskningen kommit fram till.

Är det så svårt?

MvH  Tsunamis

VStromberg
2013-10-28 16:46
#41

#39 men.. hur tänker du nu?
Jag måste ju få fram sjuka, för att veta vilka som är friska, som jag kan fortsätta avla på?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Sugar Mist
2013-10-28 16:47
#42

#39 Så, man ska, istället för att testpara och då få reda på om linjen bär på megacolon/vilken sjukdom man nu kollar efter, avla vidare i ovishet och då kanske orsaka mer lidande hos fler djur?

-

[cessi]
2013-10-28 16:49
#43

#40 Ja, om forskningen säger någonting annat än ens personliga övertygelse så kan man ju avla med gott samvete med den vetskapen i ryggen. Jag tycker dock att det är en annan sak att avla baserat på egna teorier där man inte har forskning som säger mot, d.v.s. om man tror att ungarna kommer att dö och det inte finns någon forskning som säger annat.

#41 Jag kan som sagt inte desto mer om genetik, men jag tänker att man också kan välja att avla på de djur som man TROR har friska gener, istället för att medvetet avla på de djur som man TROR har sjuka gener. D.v.s ta det säkra före det osäkra.

[cessi]
2013-10-28 16:51
#44

#42 Nej, alltså jag tänkte bara att om man kommit till den punkt i avlandet när man är övertygad om att en kull kommer att bli sjuk och dö, så kanske man som uppfödare hellre väljer att avstå från att avla på de mössen.

Tsunamis
2013-10-28 16:52
#45

Djurplågeri i avel är för mig att inte bry sig ett skvatt om vad någon säger eller bry sig om vad någon forskning säger,  avla på sjuka djur eller skilja dem från mamman för tidigt.

Vettiga uppfödare gör sitt bästa för att sätta sig in i aveln, sjukdomar och defekter, lyssnar på folk, läser forskning (för på möss finns det mycket att läsa) och gör sina val utefter det. Det innebär också testpara för att få fram defekter om defekter må finnas i linjen. 

Att fortsätta göra samma kombinationer som ger defekter eller avla på djur med defekten *det* är en annan sak och faller under oseriös uppfödare eller djurplågeri om man så vill säga det.

MvH  Tsunamis

[cessi]
2013-10-28 16:54
#46

Jag vill inte att någon ska bli sur på mig nu, det jag försöker säga (som utomstående utan någon som helst erfarenhet i uppfödarvärlden) är att jag tänker att man tar det säkra före det osäkra.

VStromberg
2013-10-28 16:54
#47

#43 Det funkar inte så i avel. Man kan inte alltid avla på det man tror är bra.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[cessi]
2013-10-28 16:57
#48

#47 Okej, då vet jag. Men man kan väl ändå välja att inte avla på det man tror är dåligt. För djurets skull liksom.

Annons:
VStromberg
2013-10-28 16:57
#49

Och man ska över huvud taget inte tro något i avel, i slutändan. Man ska veta.
Jag behöver dra i lite trådar för att kunna veta.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[cessi]
2013-10-28 16:58
#50

#49 Okej, jag dömer som sagt ingen, jag kan ju bara se det lilla som skrivs här och utgå ifrån det när jag undrar.

Sugar Mist
2013-10-28 16:59
#51

#46 Som #47 säger så funkar det inte så. Man kan inte "tro" att något är bra, det kan komma upp vad som helst. Jag har stött på en jäkla massa skit i mina kaninlinjer som jag trott var bra, allt från myxomatos till tänder som växt upp i nosen.

-

VStromberg
2013-10-28 17:07
#52

Kopierat från facebook.

Lotta rättade mig precis angående det du citerade, Ajanki. I mina anteckningar står det klart och tydligt att mössen i den parningen, enligt veterinärer och större forskare, ska dö inom 3 veckors ålder.
Jag skrev att det var fel, enligt vår uppfattning om sjukdomen, och jag skrev att ungarna skulle överleva för att bekräfta vår teori och därmed motsäga veterinärens teori/fakta om att de skulle dö.
Ungarna lever än i dag och det är ett starkt bevis på att vi är på rätt väg att lösa mysteriet, och att detta är ett annat fall än de som veterinärerna hade att göra med. (Syftar på det som Grodan skrev på iFokus forum)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Upp till toppen
Annons: