Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2718 ggr
[TomasH]
2011-11-22 10:22

"Farliga" varianter!

Jag radar upp varianter och dess påstådda/bevisade negativa egenskaper. När det gäller bevisade fel ska man betänka att inte alla är utforskade/finns på nätet.

Vitfläck: kan ge mycket allvarliga tarmdefekter

Långhår: skräp och avföring fastnar i pälsen

Extreme black: försämrad hälsa

Fuzzy: försämrad hälsa

Astrex: risk för krusiga ögonfransar växer mot ögat

Texel: skräp och avföring i pälsen + krusiga ögonfransar mot ögat

Satin: smalare och mindre än kullsyskon, försämrad hälsa, förkalkningar i skelett?

Agouti: risk för genetisk fetma?

Svensktypat: risk för fetma, temperamentsfel, infektionskänsliga

Engelsktypat: risk för tumörer, kort livslängd, sterilitet,

Rödögd: kraftigt försämrad syn

Nakenmus: risk för skör hornhinna

Dominant yellow: risk för genetisk fetma, risk för juvertumörer

Varför göra denna lista? Jo, för att stoppa eventuella "hatkampanjer" mot en speciell variant, som har en tendens att uppkomma på internet forum. Ibland blir jag RÄDD när jag läser ett enskilda skribenters åsikter nästan blir LAG! Öppna ögonen alla!

Annons:
ariama
2011-11-22 11:49
#1

"Varför göra denna lista? Jo, för att stoppa eventuella "hatkampanjer" mot en speciell variant, som har en tendens att uppkomma på internet forum. Ibland blir jag RÄDD när jag läser ett enskilda skribenters åsikter nästan blir LAG! Öppna ögonen alla!"

Jag förstår inte. Hur menar du?

Vad menar du med hatkampanj? Syftar du på något vis på mig och min "upplysningskampanj" när de gäller de nakna mössens svårigheter med uttorkade hornhinnor/blindhet?

Jag är "tuff" med mina möss i många avseenden, men när det kommer till lidande, blir jag rabiat. Det är min svaghet, jag vet. Och när människor "vägrar lyssna", blir jag oerhört frustrerad.

Jag går inte med på att tigande tillåta djurplågeri, i nuet eller i framtiden. Och de musungar vars hornhinnor förstörs, kan jag inte med alla medel i världen se som något annat än djurplågeri!! Musägarna som drabbas vet dessutom inte om det, eller gör något åt det, om de vet…

Grodan
2011-11-22 11:52
#2

Brindle bör vara med


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2011-11-22 14:31
#3

#1 Varför skulle Tomas mena så? jag tycker absolut att det är viktigt att lyfta fram fakta om möss hälsa. ALL fakta…inte bara välja några,. Gärna med källhänvisning, som du gjorde i megacolon-tråden tex.
Amaira, när du ventilerar det du brinner för blir debatten ofta obalanserat gentemot de andra farorna som också finns men som inget tar upp, så vad Tomas gör här är bara att väga vågskålen rätt. Han har ju inte alls tagit bort defekterna på nakengenen från sin lista, eller hur?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2011-11-23 10:56
#4

# 3: "Varför skulle Tomas mena så?"

Jag vet int e. Jag undrar, därför att Tomas skriver såhär …

"Varför göra denna lista? Jo, för att stoppa eventuella "hatkampanjer" mot en speciell variant, som har en tendens att uppkomma på internet forum. Ibland blir jag RÄDD när jag läser ett enskilda skribenters åsikter nästan blir LAG!"

… och jag inte kan påminna mig om att ha sett ett enda sådant inlägg någonstans! Så därför undrar jag om det är mina inlägg han har tolkat så.

Och jag håller med om, att det är idioti att avla på defekta gener, och absolut där mössen lider!!

Jag vet FORTFARANDE INTE någon gen, där mössen riskerrar att lida så grymt, som på nakenmössen! Därför sätter JAG nakenmössen i särklass.  

I en gradering - som växtskyddsmedel har beroende på farlighet -  skulle jag sätta nakengenen i klass 1. Medan de andra oftast hör hemma i klass 2 eller klass 3. Flört

http://www.sjv.se/amnesomraden/odling/vaxtskydd/behorighetsutbildning.4.67e843d911ff9f551db80001762.html

[TomasH]
2011-11-23 11:47
#5

Har man haft möss med vitfläck som fått megacolon och sett deras akuta lidanden skulle man nog sätta vitfläck högre än nakengenen.

Den här listan är INTE skriven som motreaktion till Amairas kampanj mot nakenmössen utan mer som en information till de som kanske inte har tid att själva söka info och bakgrund, kanske inte själva vill ge sig ut i blåsvädret på forumen eller kanske tror att det som skrivs på forum är enbart sanningar.

Kanske ska man fundera lite över min lista och titta på vad man har hemma? Det finns risk att man själv avlar t.ex. rödögda (synskadade), satiner (svagare individer - och hur är det med osteodystrofi på mus?) och vitfläck (megacolon) och tycker att man stolt kan klappa sig på axeln och gå ut med "ååååh, vad jag är seriös!" och samtidigt förtala t.ex. uppfödare av dominant yellow.

Lottiz har rätt när hon skriver att ibland BEHÖVS även andras åsikter för de skribentvanas åsiktsdominans ska vägas upp.

Minoth
2011-11-23 12:17
#6

Då undrar jag, vilken färg och typ är den absolut bästa (friskaste) ????

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
[TomasH]
2011-11-23 12:22
#7

#6 - precis! De som är närmast vildmusen är väl svensktypad agouti, men hur många sådana har vi inte haft som tidigt fått så kraftig fetma att de inte varit hälsosamma! Troligtvis finns det ingen som är helt utan problem.

[TomasH]
2011-11-23 12:25
#8

#2 absolut! Europeisk brindle - hanarna föds ögonlösa vita och dör efter några veckor, honorna kan få tremor när de blir äldre. Cream/bone/stone/beige - fetma och därmed (?) sterilitet

Littlem
2011-11-23 17:54
#9

Det där med satiner är lite spännande. Jag fick ju en kull med några satiner. Där var däremot satinerna större än de andra ungarna som var icke satin. En konstig slump kanske bara?  Annars har jag ju läst o hört folk säga att satiner ofta blir mindre.

StillaSinnet
2011-11-23 18:01
#10

#9 jag har också fått stora satiner, men också de där små skruttarna…ynken som jag tar bort.

Amaira, visst sa du att om man parar satin+satin så blev de minder, eller var har jag hört det? Man ska helst parar ut satiner.

Jag parade två ickesatiner och fick satiner, varav några var ynk och andra var fina. det stämmer på delvis på recessivt anlag om båda är bärare och man får "dubbelsatiner" som blir ynk och enkelsatiner så i så fall blir normala satinbärare…men…var kommer då de stora, fina satiner in i det hela? är satin semidominant? sk co-dominance? I så fall skulle det vara så att dubbelstainen blir skruttar, enkelsatiner blir stora satiner…men nromafärgade skulle vara fria från satingenen. Och det är de uppenbarligen inte :/…

not: dubbelsatiner=homozygota satingener. enkelsatiner=heterozygota satingener

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Dominik]
2011-11-23 22:49
#11

lol det verkar som att alla mina favoriter får problem med hälsan :/iaf inte mina möss

ariama
2011-11-24 08:54
#12

Bra tråd!!

Lottiz, nej, så har jag nog inte uttryckt mig, även om jag inte gärna vill avla enbart satin med satin i längden.

En sak som jag tycker bara blir vikigare och viktigare i den här diskussionen, är att börja dela upp defekterna i grupper och inte dra alla över en kam!

Jag skulle vilja gradera grupperna efter två kriterier:

1: Defekter som är starkt genetiskt kopplade och inte går att avla bort. Och dess motsats förstås, defekter som går att avla bort.

2: Utifrån vilket LIDANDE defektera utsätter djuren för.

Om vi börjar med lidandet, så hamnar megacolon och sönderspruckna hornhinnor i värsta klassen! Några fler?

Dilemmat här, är att "vitfläck" ger megacolon - men jag har varken sett eller hört talas om ett enda reellt fall under senare år. Och då är fläckiga möss mycket vanliga! Därmed inte sagt att kunskapen måste finnas och vaksamheten vara på topp.

Hur är det för uppfödarna i England och Finland?

Kan det vara så att defekten är utgådd eller på utgående bland hobbymössen??

Tar vi de sönderspruckna näthinnorna, så har det bevisligen hänt i nutid, och här är dilemmat att ägarna till djuren inte uppmärksammar lidandet (förän det ändå är försent och ögonen "läkta" och djuren blinda).

Vad gäller satin, så tror jag man kan glömma det här resonemanget

"Jag parade två ickesatiner och fick satiner, varav några var ynk och andra var fina. det stämmer på delvis på recessivt anlag om båda är bärare och man får "dubbelsatiner" som blir ynk och enkelsatiner så i så fall blir normala satinbärare"

Sambanden ligger någon annan stans. Det är alls inte ovanligt att få stora, fina satiner. Och med målmedveten avel kan man få bort "ynket" helt ur satinerna. (Har jag läst på utländska forum, där det finns uppfödare av stora friska satiner)

Eftersom jag själv fått en del stora friska satiner, så tror jag på det. Jag får också små satiner, men avlar inte specifikt på satinernas storlek.

Vad gäller "ynk" i kullarna, så dyker de upp emellanåt vare sig det är satin inblandat eller inte, eller hur? Om de är vanligare i satinkullar vet jag inte, men det är mycket möjligt.

Vilket lidande orsakar röda ögon på möss? Kan de vara mer ljuskänsliga, eller ser de bara sämre?

Jag kan inte se att mina rödögda skulle försöka undvika ljus mer än de svartögda (vilket man skulle kunna anta om ljuset "gjorde ont" i deras ögon?)

Sedan är just ögonen inte särskilt viktiga sinnesorgan för möss, som i vilt tillstånd lever i mörka väggar och skrymslen. (Men jag vet förstås inte hur mycket, eller när, de behöver sina ögon)

Morrhåren däremot, liksom luktsinnet, är vad ögonen är för människor! Så då vore det viktigare att försöka få bort allt morrhårstugg ur aveln, och givetvis inte avla fram morrhårslösa möss!

Ja, det finns något att diskutera omkring varje defekt och grupp här. Men jag begränsar mig Flört.

[TomasH]
2011-11-24 11:09
#13

Vi får hoppas att det bara är så enkelt med satinerna, att deras tendens till att vara ynkliga (men ibland stora) inte skulle hänga ihop med satingenen (som det tyvärr visat sig vara på t.ex. marsvin…) men jag är skeptisk till det, min personliga erfarenhet är att de flest av gångerna är de i kullarna som är sjuka. Jag har dömt en del fina satiner i olika länder men ser nästan ALLTID att uppfödarnas ickesatin-syskon är betydligt kraftigare och större. Sen kan man ju jämföra en engelsktypad be cream satin mot en svensktypad broken icke satin men det känns inte helt rättvist. Jag vet nog ingen heller som satsat på att para satin med satin i några generationer - varför inte det?

Angående att Amaira inte själv sett megacolon  betyder inte att det inte förekommer. Hör med de uppfödarna som slutat med vitfläck pga att något inte var bra med dem (läs tråden om megacolon). De högvitfläckiga som föds idag kommer väl framför allt från zoo/ormmats/tjuvparningar och inga av Svemus uppfödare och kanske missas de därför att redovisas på MIF (eller missas ÖHT)? Jag tycker mig läsa om avlidna ungar i högvitt-kullar som man försöker hitta alla sorters andra dödsorsaker till än just megacolon…

när det gäller albino leopardgeckos anses det allmänt att de blir stressade av vanligt ljus, trots det har jag läst om en tjej vars albinos "aaaaldrig" besvärats av ljus så där ser man nog olika på saken. Jag tycker att rödögda möss/råttor osv alltid är tvungna att "scanna av" det de ser med hjälp av onormala huvudrörelser. Dessutom kisar de oftare när man fotar med blixt. Men ont? Gör det ont att bli bländad? Jag är ju optiker och har träffat på en del människor med albinism och de är handikappade mer eller mindre.

Jag ser en fara i att man sätter upp "skygglappar" för riskerna med de varianter man själv gillar. Det är ju därför jag gjort inlägget från första början.

Annons:
ariama
2011-11-24 11:43
#14

Bra inlägg Tomas!!

Jag anser också att satingenen ger mindre och räligare möss! Det är ganska tydligt. Men undrar samtidigt om defekten är så hårt knuten till själva genen, att den inte skulle kunna gå att avla bort?

Vilket jag t.ex. inte tror är fallet med A(y)-defekterna. Därför att jag inte upplevt en enda röd A(y)-mus som varit förskonad, men upplevt flera satinmöss som varit förskonade. Typ.

Vad gäller megacolon, så menar jag just det du säger. De som avlat och fått megacolon-ungar, lägger av på studs!! De som inte får megacolonungar fortsätter givetvis. På det sättet rensas sjukdomen bort.

tänker jag att det kanske skulle kunna vara möjligt? För hur det än är, här också, så drabbas inte alla konsekvent, som har färggenen. Det verkar vara något som triggar …

Men jag måste verkligen framhäva, precis som Tomas säger, att jag faktiskt inte vet ett enda dugg här! Även om jag har en viss erfarenhet av tecknade möss, har jag noll erfarenhet at megacolondrabbade. Inte heller har jag personligt pratat med någon - utom du Tomas - som själv blivit drabbad.

Kan du berätta, har du tid, hur det yttrade sig för dina ungar? Lite mer specifikt? Hur såg du att de blev sjuka, när märkte du det, var det alla i kullen, var du inne på "renavling" av teckningsgenen?

Det här är ju förskräckligt om det händer igen!! Därför behövs allas berättelsesr, som har erfarenheten.

Kanske främst kunskapen om den genetiska bakgrunden. Hur många led bakåt är det tecknade möss? Vilken färgvariant? (om det kan ha betydelse) Vilket teckningsmönster eftersträvades? Färgyans, polygener man vet om? Osv, osv, allt man kan komma på.

Men vem och vilka kan ge den informationen? Jag tänker inte försöka renavla någon av de teckningar som dyker upp här ibland, bara för att "ta reda på" …

Grodan
2013-03-08 20:47
#15

Tänkvärd tråd


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2015-05-08 07:13
#16

Fick ett mail med en fråga om denna lista fortfarande är relevant?

Det är den eller?

ariama
2015-05-08 07:59
#17

Javisst!

Tsunamis
2015-05-08 08:01
#18

Nej vart får ni det ifrån? Skräptråd. Att herr Tomas skrev under 2011 en anti-hat propaganda tråd på det här löjliga sättet och folk utomstående lyckas hitta den via sökmotorer och tror att hela listan är sann då fallerar hela syftet med tråden.

Att 2 påståenden råkar vara sanna i en lång lista med felaktigheter gör inte tråden till en vettig tråd.

MvH  Tsunamis

ariama
2015-05-08 09:01
#19

Skräptråd? Nej, det tycker jag inte.

Jo, på ett vis är hela tråden "skräpig", och gammal, instämmer. Det står en massa pinsamt tjafs. Huvva. Men vad gäller själva listan tycker jag det är viktigt att vara observant på att dessa kopplingar kan förekomma.

Syftar du på de tecknade och megacolon? Tarmproblemen och dödlighet bland ungarna?

Det är intressant att det inte verkar förekomma idag Något jag påpekade i

# 12 "Dilemmat här, är att "vitfläck" ger megacolon - men jag har varken sett eller hört talas om ett enda reellt fall under senare år. Och då är fläckiga möss mycket vanliga! Därmed inte sagt att kunskapen måste finnas och vaksamheten vara på topp."

Skulle vara intressant att veta vad som hänt, så att det försvunnit. För det har det väl?

Likaså har a(e) inte längre högre sjuklighet än andra, vad jag förstår. Jag minns de första importerna, huvva … 

Så, ja, på ett vis är tråden inaktuell. Ändå, nog tycker jag att det är bra att vara medveten om att de här kopplingarna kan finnas?

ariama
2015-05-08 09:05
#20

Det är inte en lång lista med felaktigheter.

Uppriktigt sagt, finner jag inte en enda felaktighet. Sårbarheterna finns där, även om aveln kommit långt.

Annons:
Niji
2015-05-08 09:11
#21

Hm, går det att skriva som en ny lista? Där man skriver ner ALLA negativa gener/färger/teckningar? Bara en nyfiken fråga, kan vara bra för "oss" ny uppstartade uppfödare 🙂 🤔

Mind of a queen, heart of a warrior

Zamwyn
2015-05-08 10:31
#22

När den här tråden nu ändå är på tapeten; vad har fuzzy för problem nu kontra vad de en gång hade? Och menas genetisk fuzzy över lag eller specifikt de hårlösa? 

#19 Väldigt intressant ang. vittecknat nuförtiden. Kunde mkt lite om megacolon förr och läste på. Nu är jag dock lite rostig, men minns förhoppningsvärt en del. Det är definitivt ngt värt att beakta, men det är ju inte en oundviklighet som de röda (DY) mössen och deras fetma.

Tsunamis
2015-05-08 15:37
#23

#20 oj var ska jag börja. Det första som vanligt folk inte vet är att Tomas födde upp DY möss och förmodligen tröttnade på att han fick folk emot sig som tycker varianter är ohälsosam därav skapa en sån här tråd och lyfta fram att det finns fel hos andra varianter också.  Det stämmer men den här tråden är ett väldigt krasst sätt att säga det på. Sånt här vet inte folk som googlar, personen som hittade den här tråden och frågade inte bara ajanki utan fler uppfödare fick samma fråga. Stämmer listan eller inte.

Vitfläck: kan ge mycket allvarliga tarmdefekter - Framgår inte vilken sorts vitfläck. Varför inte skriva ut det istället för att antyda all vitfläck?

Långhår: skräp och avföring fastnar i pälsen - Har aldrig sett en långhår med bajs fast i pälsen. Har ni?

Extreme black: försämrad hälsa - Fel. Har ingenting med genen att göra.

Fuzzy: försämrad hälsa - Fel. Har ingenting med genen att göra.

Astrex: risk för krusiga ögonfransar växer mot ögat - Överlåter jag till dem som avlar rex, för det vet jag inget om.

Texel: skräp och avföring i pälsen + krusiga ögonfransar mot ögat - Se Långhår och Astrex

Satin: smalare och mindre än kullsyskon, försämrad hälsa, förkalkningar i skelett?  - Fel. Har ingenting med genen att göra.

Agouti: risk för genetisk fetma?  - Fel. Har ingenting med *viltfärgen* att göra.

Svensktypat: risk för fetma, temperamentsfel, infektionskänsliga  - Fel fel, bara fel. Har ingenting med typen att göra.

Engelsktypat: risk för tumörer, kort livslängd, sterilitet,  - Fel fel mer fel. Har ingenting med typen att göra.

Rödögd: kraftigt försämrad syn  - Fel.  Allt som bleker ögats färg påverkar synen men möss använder inte synen som huvudsaklig källa. Beskriva det här lite mer kanske istället för att antyda rödögda är blinda?

Nakenmus: risk för skör hornhinna - Halvt rätt (men beskriver inte vilken gen, alla generna ger inte problem med hornhinnan).

Dominant yellow: risk för genetisk fetma, risk för juvertumörer - Rätt

-----

Sprida felaktig information av alldeles fel orsaker är för mig idioti. Då får man folk som googlar och litar blint på en sån här lista.  Tanken var att folk ska vara källkritiska men det är de ju inte. Annars skulle ingen av er lita blint på den som ni gör!

MvH  Tsunamis

Minoth
2015-05-08 16:32
#24

#23 ja du skriver verkligen precis så som jag känner också. Jag länkade denna tråden till patricia då jag också fick förfrågan av den och var minst sagt chockad när jag såg tråden. Tycker det är jättedumt för nybörjare kan ju tro på allt det som står i inlägget med… 

Skräp allt ihop. Tråden borde inte ens vara kvar då den inte stämmer.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2015-05-08 17:08
#25

Det enda jag anser inte stämmer, då jag själv aldrig sett eller upplevt det är problem med Longhair, Agouti och Svensk typ.

Jag har sett de övriga sakerna, men vet inte om det är kopplat genetiskt till varianterna (utom vissa då). 

Märker en rätt hård ton mot TS, det bör betänkas att TS inte längre är aktiv här.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2015-05-08 20:37
#26

Nu är det ju oftast så att med tid och erfarenhet så växer vår kunskap om många saker. Men jag tycker fortfarande det är viktigt att veta vilka problem kan hänga ihop med olika teckningar, typer och färger. Även om det är problem som inte är vanliga i dag, så kan det ju dyka upp någon recessiv gen efter långa tider.

Det är ju också fullkomligt möjligt att en uppfödare har ett problem i sina linjer som en annan aldrig har hört talas om, eller inte har upplevt på flera år. Det är också väldigt värdefull information, för då kan man ju börja fundera på varför det är så. 

Håller med Grodan, vi kan väl försöka hålla tonen trevlig här? Märk väl att jag inte har något emot diskussioner, tvärtom älskar jag dem. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Tsunamis
2015-05-08 21:07
#27

#26 grejen är den att jag tröttnar efter att i år efter år få påpeka för folk som inte är så insatta i hur genetik och arv fungerar att det är sällan färgen och den specifika genens fel. Det är i 9 fall av 10 din linje du arbetar med som har problem som är kopplade till sin släkt inte genen som sådan. Därför är det rent felaktigt att säga att alla Agouti är feta, bara för alla mina egna blev feta (som ett exempel) eller att alla mina satiner var ynkliga och dog, men ändå dra upp att andra uppfödare utomlands ändå fått friska satiner (?). 

Haft dåliga Extreme Black? Avla in hälsa på dem så ska du se att de mår finemang efteråt. Har du Fuzzys som trillar av pinn åt höger och vänster? Gör samma sak, och så vidare.

Bara för Tomas inte är här får väl tråden fortfarande diskuteras? Min kritik är dels riktat mot trådens syfte (för det är väldigt luddigt om man inte råkar veta litegrann om det redan) och dels de som blint hoppat in och trott på det rakt av. Jag tycker också man självklart ska vara källkritisk och jag vill också upplysa om de eventuella genetiska fel möss har (jag tycker det är oerhört intressant att diskutera) men man kan väl ändå ha lite krav att det ska diskuteras på en vettig nivå?

MvH  Tsunamis

Annons:
KickiG
2015-05-08 21:23
#28

#27 Jag förstår hur du menar. Samtidigt så vet majoriteten av folk inte hur gener och färger är kopplade och om de är kopplade. Men jag tycker ändå att informationen bör finnas tillgänglig, sedan kanske det skulle vara bra att uppdatera den här tråden lite.

Men en person som tänker bli musägare kan ställa vettiga frågor till uppfödare om de har info om att det kan finnas hälsoproblem som möjligen är kopplade till färger. Eller i alla fall väcka medvetenheten att man kan fråga hur gamla mössen hos den aktuella uppfödaren brukar bli, om de har sjukdomar i sina linjer.

Mina två första möss var DY. Nu blev jag med möss lite plötsligt då första gången, och började läsa på på allvar först efter att jag fått dem. Kanske jag hade tänkt annorlunda då om jag vetat att DY är kopplat till fetma och tumörer. Kanske jag inte hade tagit två möss som redan var vuxna. Kanske jag genast hade slopat maten jag fick med dem och gjort en egen blandning som passade dem bättre från början. Kanske jag hade gjort allt lika även om jag hade haft den information jag har idag. Det kan jag inte säga. Bara att jag inte ångrar en sekund att jag tog dem.

De satin jag har nu är lika stora som de andra, men förra omgången möss var satinen mindre. Men om det berodde på satin-genen eller bara var ett sammanträffande vet jag inte. Eftersom jag inte avlar, ansåg jag att den informationen var irrelevant. Däremot dog alla 3 systrarna kring 1 års ålder i tumör, så linjen i sig var nog inte den mest friska. Det var även en medveten risk jag tog, eftersom kullens pappa var utan stamtavla och uppfödaren var öppen med att hon inte visste något om hans bakgrund.

Det är absolut uppfödarnas ansvar att avla mot friska och långlivade möss. Men jag tycker också det är viktigt att som konsument veta och kunna fråga av uppfödare. Alla delar inte alltid med sig frivilligt av information.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MissEmmis
2015-05-08 22:38
#29

Tsunami: kan du berätta mer om vad du vet om megacolon och vilken sorts vitfläck det handlar om? Har du egna erfarenheter? Jag hade en ide om att jag ville satsa på vitfläck men nu känner jag att jag vill läsa på mer innan jag bestämmer mig.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

MissEmmis
2015-05-08 23:11
#30

Jag tycker att det här är en oerhört viktig, relevant och intressant tråd. Rent principiellt så tycker jag att jag som uppfödare har ett ansvar både gentemot djuren jag föder upp och gentemot djurägarna som köper dem att avla på egenskaper och utseendevarianter som så vitt jag vet kommer att leda till friska och långlivande djur och med ett temperament som gör dem lämpliga som sällskapsdjur. Att avla på djur innebär alltid en risk. Mamman kan dö, ungar kan bli sjuka och dö. Allt kan hända. Men om jag vill kunna titta mig själv i spegeln och känna att jag gjort allt jag kan för att djuren jag föder upp ska få ett så bra liv som möjligt och att ägarna ska få glädje av sina djur, då behöver jag undvika att avla på anlag som jag vet kan vara förknippade med lidande eller begränsningar av något slag. Och även om det är ovisst om ett anlag verkligen är förknippat med defekter eller sjukdomar så undviker jag det så länge som jag inte vet säkert. Färger och teckningar är i mina ögon oviktiga jämfört med djurens hälsa. Jag kan dra en parallell till kattaveln: är det rätt att föda upp vita katter när man vet att det anlaget är kopplat till hörselskador och dövhet? Även om inte alla vita katter är döva så finns det alltid en risk för att ungar med det anlaget föds helt eller delvis döva. Det beror på att anlaget påverkar utvecklingen av hörselceller. Så även om inte alla vita katter är döva så räcker det med att några är det för att de ska gå bort som avelsdjur för mig. Mitt svar på frågan om det är rätt att föda upp vita katter är nej. Jag föder inte upp vita katter även om jag tycker de är vackra. Varför överhuvudtaget ta den risken? Det finns så många andra färger som inte är förknippade med hälsorisker, så varför ska jag låta mitt behov av att föda upp en vacker färg gå före djurets hälsa? Visst, en innekatt kan klara sig även om den är döv, men får jag välja mellan döv eller hörande så väljer jag alltid hörande.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Denna kommentar har tagits bort.
MissEmmis
2015-05-08 23:28
#32

När jag skrivit det förra inlägget så kom jag på en sak: inlägget får mig att framstå som en väldigt politiskt korrekt uppfödare som aldrig någonsin avlar på en vacker färg trots att den är förknippad med hälsoproblem. Det är inte sant. Jag har avlat fram mandarinfärgade dvärghamstrar som precis som DY-möss har problem med fetma. Det är jag inte stolt över idag. Det orsakade  lidande både för hamstrarna och för deras ägare. Den mandarinfärgade hamster jag fortfarande har kvar går på sträng diet.

I min kommande kull finns det liten, men ändå, "risk" både för rödögt och för satin. Jag kommer i fortsättningen att välja bort såna individer ur aveln, eftersom det är onödigt att chansa. Jag skulle faktiskt inte bli så förvånad om det visar sig att min första avelshona Sol (rödögd) är blind eller synskadad. När jag tänker efter så kan vissa av hennes beteenden tyda på det. Och det känns ju onödigt att avla på när det finns svartögda möss med bra syn. Kanske väljer jag bort vitfläck också, men måste läsa på mer först. 

Fördelen med de riskabla anlagen är ju i alla fall att det blir lite färre vackra färger att välja på, och då blir det lite mindre beslutsångest för mig. 😉

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

MissEmmis
2015-05-09 00:18
#33

Nu har jag läst lite om riskerna med vitfläck och bestämt mig för att inte satsa på att försöka från fram vittecknade möss. Känns för riskabelt, helt enkelt. Ska satsa på enfärgade och tan utan röda ögon och utan satin i stället.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ariama
2015-05-09 08:17
#34

Okej, jag ger mig! Om resultatet av tråden blir som i MissEmmis reaktion i 33 här ovan, så är det ju fullständigt galet! det är inget fel på de tecknade mössen, bara som exempel. Jag kan gå med på att ogiltigförklara inlägget, och skriva ett nytt som är mer med verkligheten förankrat. Fast jag skriver inte, jag kan för lite. Jag vet helt enkelt inte vad som är vad. Att mutationer påverkar mer än enbart färg är i alla fall klart, och det gäller alla mutationer.

Annons:
Tsunamis
2015-05-09 09:41
#35

#29 Jag har fått exakt 0 möss med megacolon under mina 4 år som musuppfödare av många olika vittecknade varianter. Så hur stort problem det är kan jag inte svara på för jag skulle säga obefintligt och alldeles för mycket hysterikopplat till andra arter som verkligen *har* problem med det. Och det är skälet till att det var längesen jag läste några labbstudier Men om du vill kan jag leta upp litteratur för dig att läsa. Och nej mandarinfärgade dvärghamstrar har inte alls problem med fetma på samma sätt som DY möss så snälla snälla snälla läs på mer om det…. #34 Jag sa ju det ariama man måste ha mycket bakgrundsfakta för att kunna förstå den här tråden och ta den på rätt sätt och vilka nya uppfödare har det? :(

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2015-05-09 10:55
#36

Ta min ringrostighet lite i beaktande, för det var längesedan jag läste på om det här. 

Dock; det som enligt vad jag förstått framförallt är viktigt med megacolon och tecknat är ju att vara medveten om att till skillnad från DY-mössen där fetma är kopplat till själva färganlaget, så är det inte fallet med ss. Megacolon är inte genetiskt kopplat till vitfläck, utan det handlar om en störning i fosterutvecklingen.

 Pigmentering och nervutveckling sker samtidigt och utgår från samma ställe i kroppen (ryggmärgen/ryggraden, vill jag minnas?) och störningen består i att ngt händer på vägen så någondera eller båda inte når "ända ut" (mage, tassar, svans etc). Just när det handlar om magen blir det extra problematiskt just i och med matsmältningsapparaten givetvis. 

Dock handlar det alltså inte om att vitfläckighet orsakar megacolon, utan att höggradigt vitt (i synnerhet) kan vara en yttre ledtråd om att det finns megacolonproblem. Därmed kan det både existera megacolon på otecknade djur (även om graden av detta kanske varierar mellan arter) och vitfläckiga djur som är helt friska.

Minoth
2015-05-09 11:40
#37

#34 jag visste att det skulle bli så här. Jag skrev det till patricia redan innan tråden puttades upp första gången…. 

Emelie. Det är inget fel på vittecknade möss, möss med satin eller rödögda som din champagne tjej. Denna tråden är så himla dum.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2015-05-09 14:58
#38

Det jag inte riktigt förstår, är vad det är för fel på diskussion? Vad finns det egentligen att bli upprörd över här? 😃

 Det är väl bara bra att frågan kommer upp till diskussion? Ingen rök utan eld, heter det. Så det är väl bra att kolla hur det är med rökutvecklingen i dagens läge? Att mycket har hänt under årens lopp, är ju både tydligt och klart.

Alana82
2015-05-09 15:22
#39

Jag kommer envist att satsa på både vitfläck, satin och långhår (plus foxmage :D), skulle det födas ynkliga satiner så tar jag helt sonika bort dem, de lider inte av att inte finnas till i min värld, skulle någon plötsligt svälla upp och sluta äta så skulle den få sluta sina dagar illa kvickt, precis som jag avlivar om de ser sjukliga ut eller rosslar för mycket, och om jag någonsin för långhårsmöss som har problem med skit och tovor i pälsen så får jag välan klippa och borsta dem ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2015-05-09 17:57
#40

#36 Ja det är ju en förenkling att säga att en viss gen skapar just den här åkomman. Men jag har min övertygelse i att bara för den är vanlig på andra arter (råtta till exempel) så har det blivit någon slags övertygelse att alla slags smådjur med mycket vitt lider av det här när detta i själva verkat inte stämmer. Inte på möss i alla fall, om inte annat tycker man ju att jag som fött upp just vitfläck i många år bör stött på megacolon. Men åter igen, det är ju min egna erfarenhet och inget som på något vis är lag eller rätt.

#38 Som sagt, måste jag påpeka gång på gång att jag har inget emot diskussion ?(absolut inte!) men det jag inte gillar är när fel information sprids och folk litar blint på den. Finns flertalet exempel på just detta i den här tråden.

MvH  Tsunamis

Velinga1984
2015-05-09 19:50
#41

Huruvida tråden stämmer eller inte, det är utanför min kunskap 🙂

Men jag tycker iaf att det är intressant att se hur folks erfarenheter kan vara så olika. Dessutom skiljer det några år från trådens start till idag, det innebär också att kunskapen kan ha båda förbättrats och försämrats. Fatta  mig rätt, för detta är helt utanför min kunskap. Tråden är dock intressant, och jag uppskattar allas åsikter 🙂

Annons:
Skogshumblan
2015-05-09 20:21
#42

Det finns EN sorts farlig mus, den som man inte kan stå emot 😃

Förlåt, jag kunde inte låta bli. Tycker den där Tomas verkar ha rätt kategorisk uppfattning.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

MissEmmis
2015-05-09 20:27
#43

Jag tror inte blint på något av det som står i den här tråden eller någon annanstans heller. Däremot är jag försiktig när jag föder upp djur. Är jag osäker på om någon färg är ofarlig så avstår jag. Och om du Tsunami har fött upp höggradigt vitfläckiga möss i flera år och aldrig stött på megacolon så är det ett gott tecken för mig, eftersom mina ungar kommer från dina linjer till stor del. Och då kan jag nog våga mig på att föda upp vitfläck trots allt. Vad gäller satin däremot känns det inte värt risken när nu flera uppfödare har erfarit mindre storlek på satiner och inte vill para satin med varandra. Rödögd är ingen favorit, så det kan jag gärna avstå ändå, för säkerhets skull. Och angående mandarinfärgade vintervita så var det så i mina kullar att de mandarinfärgade blev överviktiga medan övriga från samma kull blev normalviktiga. Orsaken vet jag inte, jag vet bara att andra uppfödare verkar ha samma erfarenhet. Vet du Tsunami något om mandariner som inte jag vet? Av bland annat den orsaken valde jag att sluta med uppfödningen av dvärghamstrar. En annan orsak var att man enligt djurskyddslagen måste sälja dvärghamstrar i par, vilket för övrigt även gäller hanmöss. Skillnaden är bara att bland hamsterfolk var det väldigt stort fokus just på att dessa hamstrar skulle säljas i par, vilket oftast resulterade att de började bråka när de blev könsmogna och ägarna var inte så glada när de måste köpa ny bur.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Tsunamis
2015-05-09 20:43
#44

#43 Jag påpekade bara att du kan inte jämföra DY genen på möss med den för mandarinfärgade dvärghamstrar för mössens DY gen har vad man kallar genetiskt kopplad fetma (dokumenterad högt och lågt i många labbrapporter) och det har inte mandariner. Jag personligen tror inte på någon annan än de två bröderna där genen uppkom ifrån i Holland med tanke på hur mycket smutskastning och struntsnack som pågått angående just mandariner men det är off topic så det överlåter jag till en annan gång.

Förstår inte vad för risk hos satiner du pratar om men vad du väljer att föda upp är din ensak.

MvH  Tsunamis

MissEmmis
2015-05-09 20:56
#45

Tsunami: Även om det inte är vetenskspligt dokumenterat att mandariner är tjocka på grund av mandaringenen så visar erfarenheter från uppfödare inklusive mig själv att det finns en koppling. Varför skulle annars alla mandariner i en kull bli tjocka när alla övriga blir normalviktiga? Och så länge jag är osäker så avstår jag. Vad gäller satiner så har jag läst i flera trådar här på forumet att att satinmöss ofta blir "ynkliga". Jag är säker på att du också har läst det, eftersom du har varit aktiv på forumet länge.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Zamwyn
2015-05-09 21:13
#46

#43 Det där med rödögd och satin förstår jag inte. Satin kan du sätta på alla färger, inte bara de rödögda varianterna.

Tsunamis
2015-05-09 21:13
#47

#45 OK eftersom du vill fortsätta på off topic. 

Hur många kullar rör det sig om? 

Hur lång tidsperiod?

Hur många individer totalt?

Inget är för mig skrivet i sten men jag tolkar inte ett par uppfödares erfarenheter från ett kullantal <100 och individantal <100 som annat än dålig slump från dåliga linjer. Tyvärr. Du vet ju själv hur dåligt avlade mandariner är eftersom de kommer från grossistbakgrund.

Och jo jag har läst att folk tycker satiner blir ynkliga men jag håller inte med. Mina satiner är inte mindre än mina icke satiner.  Hade så varit fallet hade jag definitivt märkt det då storlek är något jag fokuserat mycket på. Hade det varit stora skillnader hade jag avlat ut satin illa kvickt.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2015-05-09 21:13
#48

Dubbelpost bidde det, när uppkopplingen segade…

Annons:
MissEmmis
2015-05-09 21:23
#49

Tsunami: Såklart kan det där med mandarinerna vara en slump, men min poäng är: varför chansa att föda upp såna djur? Oavsett orsaken så finns risken där. Så känner jag med satiner också. Är hellre försiktig i onödan än att det börjar födas stackars små ynkar. Det finns ju andra fina hårlag. Intressant att dina erfarenheter av satiner är annorlunda mot vissa andra uppfödares. Vore kul om fler bidrog med sina erfarenheter.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Minoth
2015-05-09 22:35
#50

Aldrig haft små satiner ynkliga satiner. Precis lika stora som alla mina andra möss och lika friska…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MissEmmis
2015-05-10 09:03
#51

Minoth: det låter ju jättebra! Eftersom jag köpt av dig så vågar jag föda upp satin nu! Yey! Älskar satin!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

MissEmmis
2015-05-10 09:28
#52

Minoth: har du parat satin med satin? Hur gick det?

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

ariama
2015-05-10 09:59
#53

Vad gäller satiner så är det nog en avelsfråga. Kopplingen finns, men med noggrann avel kan man slippa ifrån de negativa konsekvenserna. Så är det nog med flera av de så kallade genetiska biverkningarna. Jag avlar på satin. Kan mycket väl avla satin med satin, och gör också. De flesta möss jag har, och har haft, är satiner. Jag ser ingen anledning till att låta bli. Ändå är min erfarenhet att mina satiner blir lite mindre än ickesatinerna i samma kullar. Fast det betyder inte att mina satiner är små, (de kan vara upp till 60 gram), bara att ickesatinerna är större.

Minoth
2015-05-10 10:24
#54

#52 parar ofta satin med satin då nästan alla mina möss är satin. Mina broken möss brukar nästan alltid ligga uppemot 70 gram och vissa mer. Dom som inte är satin har aldrig varit större än mina satin.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MissEmmis
2015-05-10 14:19
#55

Tack för era svar! Har ni märkt om satinerna har kortare livslängd?

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
ariama
2015-05-10 19:22
#56

#55. Svar: Nej. Jag tycker inte det.

Tsunamis
2015-05-10 19:57
#57

Nope inte här heller.

MvH  Tsunamis

Minoth
2015-05-10 21:27
#58

Nej ingen skillnad.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MissEmmis
2015-05-10 21:52
#59

Jättebra! Då satsar jag på satin! Sååå fint med satin RY! I min kommande kull är det 37,5 procents chans för satin, alltså inte jättestor chans, men den finns. Vitfläck är det större chans för, TROR jag, om det är samma vitfläcksgen. Är det så att berkshire beror på ss-genen precis som broken? Men alla blir i alla fall bärare av satin och vitfläck.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Grodan
2015-05-16 12:19
#60

Jag har nästan enbart haft klena Satin med kortare livslängd under alla de år jag fött upp, och jag upplever att andra haft samma erfarenhet. Dock kan det ju vara andra linjer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2015-05-16 12:36
#61

Jag behåller sällan mina satin, då jag inte gillar det.

Rödögda ser lite sämre, men de lider knappast av det. 

Har haft 1 mus jag minns med problem där päls växte in i ögat på en texel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MissEmmis
2015-05-16 17:36
#62

Grodan: vad konstigt att det kan vara så olika med satiner från olika linjer… Förvirrande helt klart. Jag kommer i alla fall att satsa på satin och vitfläck trots allt. Däremot ska jag välja bort rödögda på grund av synproblemen.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
Grodan
2015-05-16 17:56
#63

#62 Ja. Det är lite lustigt, men kan absolut vara så att det har med vissa linjer att göra…

Men varför ska du välja bort rödögt? Det finns ju så många fina varianter som har röda ögon. Och möss ser inte så bra ändå så det gör väl inget. Bara de får ha morrhår, sin näsa och sina öron så klarar de sig så bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissEmmis
2015-05-16 19:01
#64

Jag gillar inte rödögt så mycket och jag upplever faktiskt att min rödögda hona är begränsad av sin dåliga syn, även om jag inte kan veta säkert. Men jag vill inte chansa.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Zamwyn
2015-05-16 19:13
#65

Rödögda som är så fina ❤️ Tror det på sin höjd spelar en minimal roll för dem att de kanske har aningen sämre syn. Och rödögt lär dyka upp i dina kullar förr eller senare hur du än gör, om du inte planerar att hämta in renavlat från utlandet kontinuerligt och inte avla på något annat.

MissEmmis
2015-05-16 20:27
#66

Det gör inget om det dyker upp rödögda, men jag väljer helst bort dem som avelsdjur.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Zamwyn
2015-05-16 22:07
#67

Du ska naturligtvis göra det som känns rätt för dig! Men ingenting måste ju stå skrivet i sten redan nu, innan du ens kommit igång. 😉 Det tar tid att känna sig för som uppfödare, och det är viktigt att komma ihåg att man inte måste ha alla svaren på allting redan innan. Fullärd blir man aldrig i alla fall, och det är mer undantag än regel att saker och ting går enligt planerna.

ariama
2015-05-17 07:17
#68

#64. Det tror jag inte.  (om synbegränsningen). Möss är inte särskilt beroende av synen, så som människor är. Än mindre tammöss i sina begränsade och invanda burar och liv.

Deras "ögon" är snarare lukten och morrhåren!!

Glömmer aldrig musen som rymde en natt, upp i min säng och in under täcket. Där sprang hon fram och tillbaka längs med min kropp och mitt ben. Det enda som kändes var morrhårens kittlande som aldrig lämnade mig.

Eller hur möss lösa ute i rummet, följer väggarna med morrhårens yttersta spetsar mot väggen. Tittta noga så ser du hur morrhårsplymen brer ut sig både framåt och åt sidorna. De "känner sig fram" i mörka utrymmen och skrymslen.

Likaså använder de doften för att både lokalisera sig, och ha koll på andra möss. Inte bara vilka de är eller var de är, utan även information som ålder, kön, status, var de befinner sig i reproduktionscykeln, osv.

Inte ens svartögda/vanliga möss ser särskilt bra eller långt. Man kan inte tänka "som människa" om djur. Olika djur använder sina sinner helt olika.

Hur lever möss? Tänk efter. Nattdjur, i mörka skrymslen. Vilda möss som gnager i väggarna. Vad ska dom se med sina ögon? Rörelser och skuggor - smygande katt eller neddykande uggla eller räv, då är det livsviktigt att kunna kasta sig undan snabbt.

Långt värre än rödögda möss, är t.ex. morrhårslösa nakenmöss (som även har andra defekter).

Inte heller kan jag se någon enda anledning att inte avla satiner, det är en vanlig variant, och jag kan inte se att de far illa.

Annars är jag en människa som blir rabiat av "skev avel" (sök gärna på min tidigare galna informationskampanj om nakenmössen, om du vill veta ;-), och far i luften när djur lider.

MissEmmis
2015-05-17 11:36
#69

Zamwyn: jag är nog lite ovanlig på det sättet att jag gillar att läsa på och planera i förväg så mycket som möjligt innan jag börjar avla. Jag gillar att formulera mig i skrift och att tänka i ord. Jag tycker det känns bättre att planera ordentligt innan än att plötsligt en dag upptäcka något problem som man hade kunnat förutse om man varit påläst. Så funkar jag, helt enkelt, men jag vet att andra funkar annorlunda. Jag är nybörjare på möss, ja, men jag är inte nybörjare som uppfödare. Jag har fött upp sibiriska katter, dvärghamstrar och guldhamstrar i flera år. Jag har gått kattuppfödarutbildningarna Pawpeds G1, G2 och G3, där jag bland annat lärt mig en massa om populationsgenetik. Jag är mycket väl medveten om att saker inte alltid blir som man tänkt sig när man avlar, och en av mina starka sidor är att jag är flexibel, så det är inget problem. Den etiska delen av avel har alltid varit viktig för mig. Vilka djur är det jag sätter till världen och varför, såna frågor brottas jag ständigt med. Och jag menar att det nästan alltid är klokt att vara försiktig när man avlar djur: om man tvekar är det bäst att avstå. Så tänker jag nu med hårlaget satin: det är troligtvis säkert att avla på satinmöss, men så länge det finns en liiiten tvekan så är det bäst att avstå, så länge jag kan hitta likvärdiga avelsdjur utan satin.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Annons:
Tsunamis
2015-05-17 11:56
#70

Det är så olika vad man behöver fokusera på från djurart till djurart när det gäller avel så även om man har erfarenhet av en del säger det inte allt om en annan art. Man ska självklart läsa på men man lär sig också mycket genom att börja ta en kull och i samråd med annan uppfödare inom arten ställa frågor eller se med egna ögon hur det går till.

MvH  Tsunamis

Minoth
2015-05-17 15:38
#71

#68 precis det du skriver Ariama berättade jag för missemmis nu när hon var hemma hos mig igår ;) 

Inte ens svartögda möss ser särskillt bra och som du skriver, dom är ju nattdjur. Rödögda möss blir inte begränsade på något sätt vad jag upplevt då heller. Dom klättrar och beter sig precis som alla andra möss.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: