Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2935 ggr
Thowas
12/8/11, 10:56 AM

bildtråd siames

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

alla ni som har siames, lägg in lite bilder. och skriv gärna vad det är för teckning, färg m.m

Annons:
Graden91
12/8/11, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Han ä Siamese Seal Point Satin Shorthair enligt Grodan, å de tror ja stämmer fin fint :)

Tjusiga Grabben <3 <3

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Graden91
12/8/11, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till bild <3

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Lamina
12/8/11, 11:22 AM
#3

#1 Det är han inte alls, han är bara en skönhet! Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
12/8/11, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Systrarna Qyria och Qlara

Siamese sealpoint shorthair

ajanki
12/8/11, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Anette (japp, hon heter det..)

Siamese bluepoint astrex

Grodan
12/8/11, 2:19 PM
#6

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Annabel
12/9/11, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Zoë, Siamese Blue Point

En af Zoës babyer, Siamese Blue Point (lige begyndt at pointe)

Willem, Siamese Seal Point

Wand
12/9/11, 1:38 AM
#8

Thowas, har du några av siameskillarna kvar hemma nu? De är riktigt stiliga allihopa, har varit så kär i siamespappan sedan jag fick ha honom i min hand! 

För övrigt så har jag ingen siames att bidra med, men det är en oerhört vacker färg. Skrattande

#7 Willem är ju bara för mörk och fin! Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[aammE]
12/9/11, 1:42 AM
#9

Kan fota min pojkväns siameser imorgon, om jag hinner. :)

Magda
12/9/11, 8:57 AM
#10

åååh… de är så vackra Kyss

Thowas
12/9/11, 9:19 AM
#11

jo jag har Tristan kvar.

Thowas
12/9/11, 9:20 AM
#12

jätte kul att få se olika siameser!  otroligt fina!

ajanki
12/9/11, 9:23 AM
#13

Mina systrar i inlägg 4 är nog inte siamese sealpoint talade Grodan om för mig i går, hon tyckte att dom såg tickade ut i masken.

Eftersom dom är så unga så är det lite svårt att se än vad dom har för färg.

Annons:
Thowas
12/9/11, 12:52 PM
#14

alla säger att våra "siden" möss är helt vanliga satin möss. men oavsett hur många bilder jag sett på siamese satin möss har jag aldrig sett nån som sett ut som våra.  men vet ni nån så får ni gärna lägga in och överbevisa mig

ajanki
12/9/11, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Morakullan´s Kvantilmus

Siamese sealpoint ssh

Foto: Veronica Hansson

ajanki
12/9/11, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Morakullan´s Kvantilmus

Foto: Veronica Hansson

ajanki
12/9/11, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Morakullan´s Kvantilmus

Foto: Veronica Hansson

Wand
12/9/11, 1:26 PM
#18

#11 Jag kommer och kollar på honom och resten av pojkarna på måndag. Det blev svårt nu då jag varit hemma hela veckan, haha… 

Och denna tråd är så mysig! Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ajanki
12/9/11, 1:32 PM
Thowas
12/9/11, 2:00 PM
#20

fick många super fina

Annons:
Thowas
12/9/11, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Bild på min hane Tristan. han är lite grövre än sonen Silver. Lite som en bulldog tycker jag :)

Wand
12/9/11, 7:13 PM
#22

Han är jättefin, och han ser ut att sitta där och njuta hahaha Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jase
12/9/11, 7:40 PM
#23

#14 Hur ser era ut då?

ajanki
12/9/11, 9:38 PM
#24

#14 Vad tycker du är skillnaden på era satinmöss och andra satinmöss då?

Thowas
12/10/11, 12:14 PM
#25

färgen, blänket i pälsen,och maskeringen de har.  vi har letat på hela internet och ni har visat massor me bilder tidigare med på siames, men ingen har sett ut som våra. liknande, ja. men inte med den färgen och den blänket..

tyck att jag är dum och löjlig, men så är det

Jase
12/11/11, 3:04 PM
#26

Jag blir ju i alla fall väldigt nyfiken och vill se bilder på era möss, de verkar ju vara något alldeles extra! Två är med i denna tråd, en icke satin och en satin. Har ni fler?

StillaSinnet
12/11/11, 7:21 PM
#27

#21 är det en blå? ser kall ut i tonen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
12/11/11, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

TAMs Glory Grace, blå…himalayan? jag tycker siameser ska vara mörka. är de ljusa är det himalayan.

8 veckor på bilden :) Är mörkare idag (och såld) men blå blir inte så mörka…kanske ändå är en siamese?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
12/11/11, 7:32 PM
#29

#1 och #7 riktigt fina siameser! så mörka vill jag att de ska vara :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Thowas
12/11/11, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

en av våra siam

Thowas
12/11/11, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Isolde och Isadora

Thowas
12/11/11, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

isolde

Thowas
12/11/11, 7:52 PM
#33

nu gjorde inte jag den här tråden för att bråka om våra siam möss.  jag ville bara se hur andra siames möss ser ut och lära mig hur de olika teckningarna och sånt kallas

Wand
12/11/11, 8:08 PM
#34

Thowas, era siameser är superstiliga varenda en utav dem. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
shpere
12/11/11, 8:09 PM
#35

Har sett jätte många bilder på fina satin möss och dessutom såg jag många på utstälningen som var i gävle i våras.

Vi hade t.o.m med våra egna, vad det nu än är vi ska kalla dom för något, i vilket fulla fall, inga satin var ens i närheten av glans och lyster i päls.
Oavsett vad dom nu är så har jag än så länge inte sett några satin som har eller är så fina i pälsen som våra enkla zoomöss har varit.

Nu är det här helt och hållet min egen uppfattning och vad jag tycker…

ajanki
12/11/11, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu skriver jag fast det är en bildtråd…

Satinglans på möss kan vara oerhört olika från mus till mus, vissa satiner kan man knappt se att dom ens är satin och vissa glänser som bara den!

Likaså är pointerna på alla siamesemöss väldigt olika, vissa har en mörk och tydlig mask i ansiktet, mörkt runt svansen och på tassarna och vissa har ljusare och/eller otydligare.

Trodde inte heller att denna tråden var för att prata om era siamesemöss, men nu är det som det ärSkrattande

Jag älskar färgen siamese, det är en av mina absoluta favoritfärger och jag tycker att dom är oerhört vackra när dom är satin också!

Här en bild på mina siamesbebisar. Det ligger en liten siamesesatin där ocksåKyss

ajanki
12/11/11, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Och så en bild på min fina Hide Your Heart, som gör värsta minenSkrattande

Siamese aby shorthair

Thowas
12/12/11, 8:23 AM
#38

jag har sån ångest över att jag förmodligen måste sälja siames honan jag har med…

Thowas
12/13/11, 7:53 AM
#39

bara en fråga till er som har siameser; om ni parar siamese med siames, blir alla era siameser då? eller samma som föräldrarna menar jag?  om ni parar siames satin, blir alla ungarna det mer då oxå?

Lamina
12/13/11, 8:02 AM
#40

Siames är reccesivt och siames + siames ger siames. Samma sak gäller satin. Avlar man vidare på dom satiner/siameser som har en bra glans/färg kommer man ju få fram djur med bättre glans/färg. Avlar inte du Towas? Då borde du väl kunna grundläggande genetik?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

shpere
12/13/11, 9:23 AM
#41

#40
"Siames är reccesivt och siames + siames ger siames. Samma sak gäller satin. Avlar man vidare på dom satiner/siameser som har en bra glans/färg kommer man ju få fram djur med bättre glans/färg"

Ok, alltså inga avvikelser överhuvudtaget i kullen?
T.ex; Färgskillnader och skillnader på glansen…?

"Avlar inte du Towas? Då borde du väl kunna grundläggande genetik?"
Vi har inte brytt oss så mycket om det genetiska mer än att få fram snälla, friska och fina möss i våra kullar, sen hur det fungerar med färger och blandningar med olika typer det är bara experimenterande som har gällt på den sidan.

Våran inriktning har egentligen aldrig varit utställningsmöss eller avelsreggade möss utan mer som bara sällskapsdjur.

Annons:
Lamina
12/13/11, 10:02 PM
#42

Ja men genetik bör man iaf läsa på så man vet vad man absolut inte bör avla på. Tycker det är något man borde kunna, oavsett vad man vill satsa på att få fram.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StillaSinnet
12/14/11, 8:12 AM
#43

#35 ja, det var kul att ni kom till utställningen!

Visst var era möss fina. Mitt första intryck av era möss var att det är siames, ev himalayan och satin (just då diskuterade Thailändska(?) sidenmöss vara eller icke vara). jag såg inte att de ar extra fina satiner då…inte vad jag minns. Jag reagerade över att de var lite ljusa för att vara siamese och sätter därför ett frågetecken bakom himalayan ist.

När jag granskar en mus har jag på mig "utställningsglasögon", i SVEMUS går vi efter standarden och jag har den i ryggmärgen när jag ser på en mus.

Möss med ljus päls (himalayan, pew, sö cr) får en extra tydlig glans och passar bra som satiner.

Blått tex är inte lika lätt att se glansen på.

Svarta möss glänser även om de inte är satin och kan ibland till och med vara vara svårt att avgöra om de är satin eller inte.

På utställningen i Gävle fanns inte så många satiner vad jag vet. jag hade med två. En svart (som vann) och en blå som inte fick så höga poäng för satinet.

Dessutom beror satinglans visat på bilderna lite på hur bilderna tas. En hård blixt ger fantastiska glanseffekter. En bild utan blixt visar inte alls satinet på samma sätt.

Och så klart älskar man sina egna möss allra högt Skrattande, det tror jag alla gör. Jag tycker mina är vackrast ^^.
För att kunna tävla i skönhet måste man därför ha en oberoende domare som dömer utefter en exakt standard, så som man gör på Svemus arenor. Vinner man där har man en vacker mus. vackrast till och med. sedan är allas personliga åsikter alltid olika, och så kommer det förbli. Smaken är ju delad och personlig. 
Ni ska så klart tycka att era möss är absolut vackrast och trevligast, annars ska ni inte avla på dem :)

och som det har sagts tidigare: linjeavel förstärker egensakper (linjeavel är polygenetiskt lika+lika+lika+lika i generatoner) Lat. Poly=många.

Jag avlar inte alls på satin, men de poppar upp då och då i mina kullar men blandad kvalité.

Tex Amaira älskar satin och avlar på det. Ni avlar också på satin och då ska det märkas på glansen, inget konstig med det.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
12/14/11, 11:11 AM
#44

Som man kan se i alla våra bildtrådar på Siamese så har de generellt mycket att önska i utställningssammanhang.

Jag tycker dock inte att man ska kalla en Siamese för Himalayan bara för att den är ljus i pointer och dåligt skuggad. I a f inte utanför utställningarna.

Det tar några år av gediget avelsarbete för att få fram Siamese med mörka pointer och skuggning, precis som det tar tid att avla fram Himalayan med så vit grundfärg som möjligt, mörka pointer och noll skuggning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
12/14/11, 1:54 PM
#45

det jag menar i frågan i om man parar siames med siames är om alla ungarna i kullen ser likadana ut?  när vi parat våra så har alla ungar sett exakt likadana ut i färg och glans.

StillaSinnet
12/14/11, 6:20 PM
#46

#45 Jag svarade på det i #43:

och som det har sagts tidigare: linjeavel förstärker egensakper (linjeavel är polygenetiskt lika+lika+lika+lika i generatoner) Lat. Poly=många.

Ska lägga till att linjeavel är alltså polygenetisk avel.

Om man enbart parar samma linje, alltså syskon, kusiner, morfar på barnbarn osv, utan att tillföra nytt blod, så blir alla djur mycket lika varann.

så bedriver man avel i england och få då fram otroligt snygga djur från de linjer där man har bra djur.  Även grossister avlar på detta sättet och de kanske sätter ihop syskonskaror av en variant för att bygga aveln på.

MEN…den här typen av vael förstärker ALLA egenskaper, även de negativa. Tex små möss för ännu mindre möss, kortsvanade får ännu kortare svansar. sjuka möss kan få sämre immunförsvar, men de som överlever kan däremot vara förstärkta.

Allt detta är komlext och ingen enkel histora att ge snabba svar på.

När jag får siameser är de inte av utställningskvalité. genotypen är a/a c(h)/c(h). Mina splash har en salig blandning mellan siamese, himalayan, burmese eftersom jag parar in svart ögd cream och revers siamese i mina linjer där det redan exicterar himaayangener. Altså kombinerar jag a/a c(e)/c(e), a/a c(e)/c, a/a c(e)/c(h), a/a c(h)/c(h), a/a c(h)/(ch) osv.

I den soppan uppstår ibland så klart a/a c(h)/c(h) vilket är en siamese, men den siamesen är som Grodan nämnde, inte avlad på bra skuggningar, maskningar och färger. En sådan mus ska verkligen inte kulla vinna över en linjeavlad siamese. Gör den det så är det en skam för siameseuppfödaren

Om ni nu har linjeavlade siameser så ska de vara snygga, annars har ni ju inte lyckats med aveln? Och vad jag menar med snygga, linjeavlade siameser så är det just det att kullarna är homgena. Det ska de vara med rätt avel (homogen=likadana).

Ex: Avlar man på blått ska hela kullar vara bra blå. Avlar man choklad ska kullen vara en bra chokladkull. Parar man blått och choklad med svart och har bärare där det sedan poppar upp lite blått och lite choklad i kullarna så blir alla färger si så där. Precis där är jag själv just nu och håller som bästa på att bilda rena blå linjer utan pop up-choklader i. Ett lite helsike kan jag lova…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Thowas
12/14/11, 7:39 PM
#47

komplicerat det där , men tack för all info.

StillaSinnet
12/14/11, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag klämmer upp en bild bara för att visa hur mycket satinglansen gör på ett foto. Här är det en siamese(?) på 6 veckor tillsammans med en undertecknad tricolorsyster (svart fläck på nosen och vit fläck i nacken). Hon är i botten sö cr. siamesen är vitare men det beror till viss del av att satinet förstärker creamhonans gula ton något.

Siamesen är ung och inte renavlad, inte linjeavlad, och blir säkert inte speciellt bra i sin skuggning och mask. jag är ingen siamesexpert heller.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Thowas
12/14/11, 10:14 PM
#49

super fina var dom ialla fall.

Upp till toppen
Annons: