Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 671 ggr
Wand
2011-12-26 15:53

Sällskap till hanmus?

Jag har en ensam muspojk här hemma, en riktigt trevlig och underbar liten krabat! 
Det är bara det att jag tycker så hemskt synd om honom, som sitter där helt ensam då jag inte är med honom.
Ewa hade försökt få honom att gå ihop med sin son, men han hade inte accepterat sällskapet. Är det ens värt att försöka med en annan mus? En liten, icke-könsmogen såklart. 

Jag vill och kan inte ha honom i sällskap med en hona, då jag inte är beredd på att ha en drös ungar.
Lider han ens av att vara ensam eller är det jag som överreagerar? Skäms

Det skulle kännas så skönt för själen att ge honom en burkamrat, har framförallt tänkt på det där nu då jag inte varit hemma på en vecka.. pappa har matat djuren, men han har ju inte imgåtts något med dem. Så stackars pojken har varit helt ensam nu i en vecka. I sådana lägen känns det alltid bäst när de har någon att kura ihop sig med och busa lite med. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Vattnadal
2011-12-26 16:00
#1

Vill han inte ens gå med en son, är det nog kört. Att få mushanar att trvis ihop kräver att man avlar med detta i åtanke, både på hansidan och honsidan i många generationer. Det finns ändå inga garantier.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wand
2011-12-26 16:02
#2

#1 Så det är så "illa" alltså? Vet inte hur gammal sonen var då hon försökte få ihop dem, men det kanske är dumt att prova i sådana fall i vilket fall som helst.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ariama
2011-12-26 16:09
#3

Vill han ha eget revir, så blir han förstås inte alls glad över "sällskap" från andra hanar. Se istället till att han har en stor bur, med springhjul, och mycket berikning. Och när du pysslar med honom, så prova klappa/smeka lite extra där han inte själv kommer åt, som möss putsar varandra.

Möss gillar att ha möjlighet att gnaga, klättra, gräva. Var lite fantasirik när du inreder buren. Skrattande

Wand
2011-12-26 16:12
#4

#3 Hjul kommer jag aldrig ge till varesig mössen eller hamstrarna, kan jag ju säga på en gång. Oskyldig Jag är en sådan moraltant som tycker att det är ett onödigt redskap. 
Grenar och grävmöjlighet har han! Kanske inte så han kan gräva gångar, det är ju faktisk lite svårt med stl-ströet, men han har tillräckligt för att kunna boa runt och gräva ner sig osv.

Han tycker inte om att jag smeker honom, klappa honom lite på magen får jag visserligen göra, om jag håller i honom, annars blir han suris. Cool
Ska försöka pyssla ihop någon form av hängmatta och stegar och sådant i alla fall så han har annat att sysselsätta sig med!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ariama
2011-12-27 10:50
#5

Det låter som att han har ett bra boende, mycket mer kan du nog inte göra. Kyss

Förutom det där med springhjulet då Flört. Jag försöker inte övertala dig - här går ju åsikterna tvärt isär - jag "bara säger". Efter hur jag tolkar din musgrabb (du har beskrivit väldigt mycket för mig, med det du sagt) skulle han definitivt må både utmärkt och bättre om han fick sträcka ut ordentligt i en snurra.

Möss är så olika, din hane är lite mer "ursprunglig", med starkt revirtänk och inte bekväm med klappar och kel. Då har han också större "springbehov". Inte att få sträcka ut över ett bord eller så (det gör han troligtvis inte ens), utan helt enkelt få dra iväg i snurran. Som sagt, inget övertalningsförsök, jag bara säger. Kyss

StillaSinnet
2011-12-27 11:00
#6

Du kan prova att annonsera efter en äldre hona som sällskap, som är infertil pga ålder. ibland sitter uppfödare med gamla trotjänare som inte längre går i avel pga ålder och som de kan tänkas skiljas ifrån för att göra en god gärning.

Själv älskar jag mina gamlingar lite för mycket…så de får stanna här.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Wand
2011-12-27 11:01
#7

#6 Hm, det är ju också en idé! Skulle ju vara mest naturligt för honom också.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

StillaSinnet
2011-12-27 11:37
#8

#7 jag använder mina egna honor till ensamma hanar här, och de blir så lyckliga, båda två :) Ligger tätt tillsammans och tvättar varann <3

jag har tre gamla honor som gått ihop sedan de var fjunisar och de har en överlycklig hane, intet ont anande om att de inte kan föra vidare hans gener, men en egen flock har han ^^.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Camillhe
2011-12-27 14:19
#9

Blir lite nyfiken, ungefär när blir mushonor infertila? Går det att säga en specifik ålder eller är det individuellt?

Om Wand skulle försöka hitta en äldre mushona som sällskap, hur kan hon vara hundra på att honan inte blir dräktig?

Skulle det kunna vara en ide att kastrera hanen? Finns det ngn veterinär som kastrerar mushanar? Tror att "min" vet gör det (fågelkliniken) men ska nog kolla upp det. Förr var ju sövning av möss väldigt svårt men jag tror att kunskapen blivit betydligt bättre inom det området. Dock kostar det ju mkt så det kanske inte är en summa man är beredd att lägga ut.

Förlåt Wand för mina frågor, blev lite vetgirig och funderande…

StillaSinnet
2011-12-27 14:40
#10

#9 jag placerar ut mina när de är ungefär 18 månader

100% kan man ju aldrig vara men har man köpt från uppfödare som haft dem i avel så kan ju uppfödaren kanske säga om honan slutt ge ungar. jaghar flera honor som jag vet är infertila, som jag placerar med olika ensamhanar för att de ska få sällskap i väntan på att se säljs eller så.

jag tror att dina funderingar runt kastrering är sanna. Det är nog både riskfyllt och dyrt…men jag har inga belägg för mina tankar. Bara tror det

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Wand
2011-12-27 15:03
#11

Jag vet en tjej som kastrerade sin gerbilhane. Det är hemskt riskfyllt för så små djur, och då är det framförallt sövningen som är det värsta, och jag skulle aldrig våga göra det. Men det gick bra för henne i alla fall. Det kostade 800 kronor. 

Men då har jag bestämt mig för att leta en äldre hona i alla fall! Hon kommer ju antagligen att avlida före pojken, men han slipper i alla fall gå ensam hela sitt liv då, och hon får en trevlig sista burkamrat.

Får hoppas att jag finner någon. Kyss

Och om det skulle bli så att jag får hem en infertil hona som lyckas få en kull trots att föregående ägare inte lyckats, så må det väl vara hänt då.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
2013-08-09 23:40
#12

Gammal tråd som jag bara såg och kände för att skriva något.

En hanmus kan ju bo med en hermafrodit eller ev en skogsmushona… bara något dumt som jag kom på att jag kunde skriva såhär miss inassen…🤪


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2013-08-10 10:27
#13

Problemet är ju att det ofta inte syns om djuret är hermafrodit. Min mamma lämnade in sin hanhund för grundlig undersökning, där de fann livmoder och äggstockar. Vi hade inte märkt något av det.

Annons:
Grodan
2013-08-10 13:46
#14

#13 Jo på möss syns det, men de är inte speciellt vanliga. Under mina år har jag bara fått fram en endaste och det när det blev tjuvparning mellan far och dotter från en "ny" linje, dvs inte en linje jag jobbat med i flera år…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: