Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 3858 ggr
Smullis
1/6/12, 10:18 PM

Skillnad mus och gerbil

hej jag vill gärna veta alla skillnader och olikheter mellan gerbil och mus. ( vilket är jättemånga säkert ) lite frågor som hur tama de båda djuren blir och vilken blir då tamast. Tack! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Grodan
1/6/12, 10:37 PM
#1

Det är så olika. Mycket beror ju på varifrån du väljer att skaffa mus eller gerbil. Väljer du uppfödare med tyngdpunkt på temperamentsavel och som också aktivt kunnat bevisa att h*n behärskar att välja ut djur med bra temperament för vidare avel så kan de nog bli precis lika tama.

De är lite olika i beteende, vart de lever i naturen osv.De beteer sig även olika i fångenskap. Gerbiler gräver väldigt mycket och gnager sönder kartonger och saker med en oerhörd hastighet. Jag minns roliga tävlingar vi hade tillsammans mus och gerbil klubbarna. Toarulleätning - den som snabbast tuggar sönder en toarulle vinner. Mössen bara gick in o satt i toarullen medans gerbilerna faktiskt gnagde sönder rullen snabbt…

Jag kan inte svara så bra tyvärr. Jag har aldrig fastnat speciellt för gerbiler, även om jag träffat några riktigt snälla och tama och fullt hanterbara.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smullis
1/6/12, 10:50 PM
#2

Ja, jag funderar mellan mus och gerbil. Har faktiskt ett par, men antagligen från grossist så jag har aldrig riktigt kunnat uppleva hur gerbiler EGENTLIGEN är :/ . Nu vet jag att man inte ska köpa från affär vilket jag inte visste då.. Du har väl uppfödning? Berätta lite hur det är med möss :) skulle va kul

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wand
1/7/12, 1:49 AM
#3

Jag har båda, och kan svara. 

Mina gerbiler är underbara(några egenuppfödda och hanterade sedan småbarnsspringben Kyss), så fort jag har ner handen så kommer de fram, ibland går de upp i handen och vill utforska, men det är mycket mer "titta på" än "kel och mys" med gerbiler. Det finns ALLTID undantag, men gerbiler är i regel väldigt springglada små krabater. 
Att träna gerbiler till agility är supercoolt, jag har aldrig haft tålamodet själv, men det är häftigt att se på, och det är inte svårt att träna dem när de väl är handtama.
De är såpass snabba att det blir väldigt high speed! 

Jobbigt dock när de rymmer, för man får räkna med att spendera tid till att försöka få in den lille rackaren. Flört

Mössen är mer "down to earth" och hemskt, hemskt trevliga djur. När de är tama så är de fantastiska. Mina möss klättrar direkt upp till axeln och sitter där och tvättar och goar sig, nosar lite i ansiktet osv. De är även lugnare och mer "hålla i"-vänliga.
Möss är dessutom höjdrädda och hoppar t.ex inte ur handen om de blir uttråkade. Gerbiler gör det utan hinder, de flesta i alla fall, och därför får man vara på helspänn så inte lillen hoppar ner och gör sig illa eller rymmer. 

Det är mycket roligare att inreda till möss också, då toalettrullar, pinnar och kartonger uppskattas länge. Gerbilerna äter upp allt på någon timme. Oskyldig

Jag älskar gerbiler, men jag finner möss mer roliga att hålla på med. De är mer vänskapliga, liksom.

Vad gäller tamhet så kan de bli precis lika tama, det beror helt på vart du köper djuren och hur mycket tid du vill lägga ner på dem. Men de har hemskt olika personligheter och är helt olika djur.

Att se gerbilerna gräva sina gångar i sitt 2-3 dm tjocka lager spån är jättehäftigt. Ena sekunden kan de vara uppe på ytan, och i nästa är de nere på botten. Har man akvarium så kan man även se hur gångarna slingrar sig på sidorna, haha. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Smullis
1/7/12, 10:34 AM
#4

Tack så mycket för det fina svaret :D möss verkar riktigt goa ;) förutom det att de inte lever så länge :/ ast två år är ganska lång tid ändå om man tänker efter. Man hinner mycket på två år! Vart ifrån köpte du dina möss och gerbiler? Möss har ju ett så stort område i färg och päls. Det är ju ett STORT plus :D Vad är svårast att föda upp ( ren nyfikenhet, tror inte jag tänker börja ) :) tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Minoth
1/7/12, 11:43 AM
#5

Tänk bara på detta med lukt… möss LUKTAR! och illa också…

Jag älskar möss men kan inte skaffa försen jag flyttat till lägenhet.
Hos gerbiler räcker de att du byter sand hela tiden så behöver du inte städa på 3 veckor om du har ett stort akvarium!
Men möss så även om du städar 2ggr i veckan så kommer de lukta.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Smullis
1/7/12, 12:18 PM
#6

Har du något exempel på vad man kan jämföra musdoft med? Typ kattpiss eller mögel..? :) tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Minoth
1/7/12, 12:29 PM
#7

de luktar som möss gör ^^ går inte att förklara.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Wand
1/7/12, 12:41 PM
#8

#4 Jag köpte mina möss ifrån uppfödare + hobbyuppfödare, och råder dig till samma sak! 
Jag har aldrig fött upp möss, och kommer nog inte börja helt och hållet heller. Kommer ta en kull nu till att börja med, för egen skull främst. 
Jag har tagit några gerbilkullar, och jag kan väl inte påstå att det är SVÅRT, men det krävs vana och en bra hand.
Man får även tänka på alla risker som medförs under kulltagningar(bland alla djurslag), det är inte bara att sätta ihop en hona och en hane och vänta på gulliga bebisar. 

Jag tycker inte att möss luktar illa, det som kan lukta illa är om de kissar mycket (jag har en flock om 6 honor nu, och det börjar lukta rätt snabbt, så egentligen skulle jag behöva städa mer än en gång i veckan). Mössen i sig tycker jag påminner hemskt mycket om hund, faktiskt. I lukten alltså. Men det gäller att bilda sin egen uppfattning angående det där.

Jag kan dock inflika med att jag tycker att mössen luktar starkare och får lättare den där kisslukten i buren än vad mina råttor får, och råttor är kända för att lukta illa (enligt vissa).

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Charlie2006
1/7/12, 12:44 PM
#9

Tycker inte möss luktar, åtminstånde inte honorna. Dom luktar lika lite som mina hamstrar, alltså 0 sålänge jag gör rent. Inte änns min hanflock på 12 möss luktar. Fast mina andra två hanar luktar rätt mycket. Men sen städdar jag var tredje dag, och använder toalätt som inte tar åt sig så mycket lukt. Samt hanarnas burar använder jag kartonger och liknande som jag slänger efter att dom börjar bli nedkissade. Så tillåter inte att det hinner lukta.

Så det är olika från mus till mus hur mycket det luktar.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Smullis
1/7/12, 2:02 PM
#10

Hur är det med kiss när man har dom utanför buren hemfört med gerbiler? Vilka upplever ni kissar och bajsar mest utanför buren? Tack! För att ni svarar så duktigt! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wand
1/7/12, 2:11 PM
#11

Gerbiler är ökendjur och varken dricker eller kissar mycket. Jag har aldrig varit med om att en gerbil kissat på mig eller mitt golv, om jag ska vara ärlig. Mössen kan man få någon droppe av, likaså en och annan plutt. Men det är inget som gör att man börjar lukta äckligt eller så, för det är såpass lite. Hanarna doftmarkerar dock, så sådana kissar i regel mer. Jag har själv märkt att varje gång jag tar upp min pojk så får jag en liten droppe här och där, haha.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Smullis
1/7/12, 2:27 PM
#12

Mina pojkgerbiler har kissat i min säng :P tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Grodan
1/7/12, 2:29 PM
#13

Ang lukt. Visst är det så att vissa möss luktar mer. Och att bottenmaterialet du väljer spelar stor roll - samt att det är olika hur bottenmaterial fungerar beroende på vart i landet du bor (luftfuktighet osv). Sedan beror mycket på hur människor uppfattar lukter. En del människor står inte ut med muslukt, en del människor känner den inte.

Är du eller någon i din familj känslig för lukter så välj inte möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Smullis
1/7/12, 2:40 PM
#14

Mina pojkgerbiler har kissat i min säng :P tack!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Mice
1/7/12, 4:21 PM
#15

Jag kan tycka att deras kiss luktar ganska surt.
Men visst är det från mus till mus.
Om man städar buren regelbundet (ung 1-2 ggr per vecka)
så luktar det inget. Enligt mig då. Vissa är känsligare.
Vissa möss behöver man städa oftare hos och vissa mindre.

Kartong börjar lukta väldigt snabbt. Om dom är där ofta då alltså.
Stl-strö (rivet wellpapp?) börjar lukta snabbt, och ska man endast ha blandat med annat strö.

Sedan deras bajs står jag inte ut med, färskt då (lol). Luktar inte gott kan jag säga. Konstigt nog står jag ut med kisset, inte bajset. Fast det blir bättre när det torkat. Cool

Wand
1/7/12, 4:32 PM
#16

#15 Håller med om att STL-ströet luktar snabbt. Jag trodde att buren började lukta för att jag städade för sällan (1 gång i veckan) men nu har jag tillfälligt spån till mössen (ska byta så fort jag köpt hem annat, men det här spånet är inte farligt för luftvägar i alla fall) och det luktar inte alls. Så efter denna uppenbarelse ratar jag STL-ströet helt faktiskt, trots att jag älskat det tills nu. 

Hampaströ ska vara bra har jag hört. Har aldrig provat själv, men ändå.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Smullis
1/7/12, 4:34 PM
#17

Så möss bajsar lösare än Gerbiler? Vilket strö rekomenderar ni till möss så att det inte luktar så illa? :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Minoth
1/7/12, 4:40 PM
#18

Alltså såhär är det. Och jag säger detta baserat på egen erfarenhet. 
Tyvärr blir man själv snabbt VAN vid doften av möss och tycker inte de luktar särskillt mycket alls…

Men andra som kommer till ens hem., kompisar, gäster dom kanske känner den lukten. men vågar inte säga något…

Usch skulle inte klara av om någon kom till mig och tyckte att det luktade apa och jag kände inte doften själv!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Smullis
1/7/12, 4:43 PM
#19

Aha okej ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Grodan
1/7/12, 5:02 PM
#20

Möss bajsar löst om de fått mat som gör avföringen lös eller om de är stressade. Otama möss kan bajsa löst första gångerna man håller i dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Wand
1/7/12, 5:14 PM
#21

Jag har varit med om en mus som varit lös i magen en gång… de hade fått ägg, och så kände jag en extremt äcklig lukt efter att Missa varit och klättrat under mitt hår. Himla trevligt det var att upptäcka att hon suttit där och släppt kladd ifrån sig, jojo. Obestämd *suck* Hahahaha

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Grodan
1/7/12, 5:17 PM
#22

#21 lol (hehe… nu blev jag lite glad…)Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smullis
1/7/12, 5:22 PM
#23

HAHA !

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wand
1/7/12, 5:25 PM
#24

Hahaha! Är bara glad över att det var lilla Missa och inte en stor rådis… då hade det blivit lite mer otrevligt… Foten i munnen

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Smullis
1/7/12, 5:36 PM
#25

Ja det är ju klart ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Mice
1/7/12, 9:57 PM
#26

#16 Ska nog testa hampaströ, hört att många är nöjda med det.

Det är inte kul med lösbajsar. I början bajsade min Dizzie genomskinligt.. Och det luktade… ush.

Har bara en mus vars bajs luktar helt okej faktiskt. Cool

Smullis
1/7/12, 10:27 PM
#27

Jahaja! Genomskinligt säger du?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Ilya
3/17/13, 11:05 PM
#28

Jag har inte haft gerbiler. Men har haft två mushonor i drygt 1 månad nu. Även haft råtthanar och hamstrar i båda könen.

Råtthanarna luktade värst. Sen mushonorna, guldhamstrarna och allra sist dvärghamster honorna som knappt luktar alls (gör rent typ en gång var 4e vecka och det luktar i princip nada).

Kan tänka mig att gerbilerna luktar typ lika lite som dvärghamstrarna. Eftersom gerbiler är ökendjur och kissar och bajsar mindre än t.ex möss som småkissar och bajsar var 5e minut 😃

Sen tycker jag att muskiss luktar rätt "gott" för att vara kiss. Luktar inte surt, som någon annan här tyckte, utan tvärtom lite sötaktigt. Typ popcornaktigt! Jätteskum lukt, stark men inte så värst äcklig tycker jag.

Råttlukt är fruktansvärt. Klarar inte av råttor (iaf hanar) pga lukten.

Tama kan alla husdjur bli, mer eller mindre. Handlar mer om individer och vart djuren kommer ifrån.

Skulle tro att, tål man mycket "djurlukt" och vill ha ett lugnare intelligent djur som är ytterst liten (ca 40 g) och nöjer sig med det lilla såsom att springa på ett bord, så ska man välja mus.

Vill man ha ett lite större djur (ca dubbelt så stort som musen) som det är mera fart och fläkt i, mindre gos med men som även luktar mindre, så ska man välja gerbil.

Själv är jag väldigt nyfiken på gerbiler nu, efter att ha haft alla smådjur i den storleken.. dvs möss, råttor och guld-och dvärghamstrar.


Smullis
3/19/13, 4:00 PM
#29

Aha okej, jo det låter vettigt. Har dock själv två råtthanar nu, ehe. Och dom luktar en del, ja, men inte farligt ändå 😛Men tack för svaret:)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Upp till toppen
Annons: