Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1108 ggr
L8sson
1/11/12, 10:46 PM

Musfight

Har en tidigare tråd med frågan vad de e för kön på mina möss.

Vi skaffade en mus som vi trodde var en hane, sedan fick vi hem 2 honor 2 dagar efter. Dessa kom i kontakt och det blev fight, ena honan började blöda. Alltså har "Hanen" bitit hål på honan. Idag fick vi hem yttligare en mus, som ska vara en hane enligt säljaren (samma som första hanen). Dessa 2 "hanar" funkar utmärkt tillsammans, första hanen har "parat" andra hanen men annars har allt varit lugnt.

För en stund sen kom en kompis över och kollade och hon kunde lite om möss, hon sade att alla var honor. Garanterat. Vi hade en stor låda som var neutral, våran kompis sa att vi skulle ha parfym i händerna och klappa mössen så alla hade samma doft. Det gick bra i lådan, inge tjaffs alls, de pussades och luktade varandra i baken. Vi satte in alla 4 mössen i ett alvarium med inredning som var helt ny för alla, neutral doft för samtliga.

Efter någon minut blir "hane 1" galen och ger sig på ena honan, även andra honan också. Han bet hål på första honan igen och gav sig inte så jag la mig i och tog upp honom och då var allt lugnt i akvariumet igen. Inget bråk eller likanande mellan honorna och "andra hanen".

Hane 1 sitter nu själv och alla andra tillsammans.

Vad händer?! Varför gör "hane 1" såhär?

Som tidigare tråd så är det fler som beskriver "hane 1" som hona, kan det vara sant?
Kan "hane 2" vara en hona? eller är det en hane?
Varför skulle en hane ge sig på en hona?
Brukar honor fightas på det här viset?
Varför funkar "hane 1" med "hane 2" och inte med honorna?

Vi tänkte ta med alla möss in till minst 2 djuraffärer och fråga om hjälp med könsbedömning. För där vi köpte "hanarna" verkar ju inte ha koll alls? Eller?

Förvirrad, ojaa. Hjälp!

Annons:
[finamöss]
1/11/12, 11:00 PM
#1

Personligen enligt mig så borde du inte sätta ihop möss som du inte är hundra på vad för kön dom har. Vänta tills du vet helt säkert. Hoppas du får kunnigt svar om könen.

MimmiLS
1/11/12, 11:23 PM
#2

Men våran kompis som kom är kunnig och var helt säker på att alla var honor… Därför vi provade att sätta ihop dom så. 
Men vi ska ändå åka och få mer hjälp med könsbedömingen då VI inte är säkra även fast våran kompis var det.
Men vi tycker att det är konstigt ändå att de slåss på det sättet..

Grodan
1/11/12, 11:24 PM
#3

Du har tydligen en säljare som säljer möss till dig. Denna bör vara expert och bör kunna svara på dina frågor.

Du kan välja att stödja uppfödare som föder upp möss med bra temperament eller du kan välja att stödja uppfödare som bara producerar möss utan tanke på något annat än att mössen skall jobba för brödfödan.

Dessutom låter du mössen para sig fast du inte vet vad det är för kön, du vet inte speciellt mycket om möss men riskerar ändå att snart ha en kull.

Jag har skrivit massor med Artiklar för att förhindra sånt här. För att få musintresserade att välja uppfödare med omsorg och inte hasta iväg och köpa möss på första bästa ställe. För att få musintresserade att skaffa rätt möss från början. För att få musintresserade att inte avla på dåliga djur osv osv…

Jag följer inte med i dina turer riktigt om hane 1 och hane 2 osv. Men jag vill råda dig

  • skaffa inte för många möss på en gång
  • räkna inte med att alla möss skall kunna bo i samma bur
  • avla INTE på möss som uppvisar aggressivt beteende mot andra möss!!! (avla helst inte alls!!!)
  • stressa inte mössen med att försöka få dem att bo ihop, låt dem bo med sina kamrater och fundera under tiden ut hur du blir en bra musägare

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
1/12/12, 12:00 AM
#4

Nu ska jag berätta. Från första början skaffade vi en hane och 2 honor, eftersom hanen är köpt på djuraffär så litade vi på vad de sa.

Tanken varför vi vill föda/avla möss är för att vi ska skaffa orm. Jag vill inte köpa mat till min orm från andra för jag vet inte hur deras mushållning är. Hur dom gör helt enkelt.

Om jag har ett muspar hemma som får en kull, så vet jag att mina möss har haft det bra undertiden den fått ungar. Jag kan med gott samvete mata min orm med pinkisar som är uppfödda här, ingen annan stans, jag vet hur föräldradjuren har haft det och jag tar hand om mina djur. Jag har inte möss i lådor och låter de para sig hejvilt som vissa har det. Jag vet hur mina djur har det och det känns bra för mig.

Ormen är ett djur också, som äter också. Och i detta fall Möss. Då känns det bäst för oss att veta hur mössen har haft det. Jag tror inte att en seriös uppfödare säljer sina möss så jag kan utfodra min orm. Och jag vill inte köpa djur från uppfödare för att få fram mat till min orm, däför skaffade jag möss från djuraffär och privatperson.

Vi vill ha friska möss som mår bra, sköts på ett bra sätt och berikas och aktiveras. Det är ett roligt djur att sepå, hantera och jag kan säga redan nu att vi har fäst oss vid dessa individer vi har hemma.

Vi skriver och frågar på forumet för att vi vill lära oss och göra mer rätt än fel som många andra där ute gör. Och vi trodde att en djuraffär sade rätt, men så va det inte. Det finns fler här på formumet som vet mer än personalen på en del djuraffärer. Vi har ju verkligen blivit lurade.

Har tagit massor av bilder och fixat de i photoshop så jag ser verkligen att alla är honor, det vi ville var att ha ett avelspar och nu sitter vi här med 4 honor. Vi ska in till djuraffärern och prata med dom.

Är ni intresserade av mer bilder så har jag fixat, men jag verkar ha koll på läget hur man ser kön nu. Jag tror verkligen att det är 4 honor. Det jag blir tokig på är denna musen som verkligen är arg och biter, jag fattar inte varför.

Eftersom vi är 90% säkra att alla var honor så ville vi prova ifall det funkade att ha det i en mindre flock, det gick förutom denna musen som blev som den blev :(

L8sson
1/12/12, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Detta är "hane 1".

Som vi fick från djuraffär, de sa att de bara hade hanar.

Enligt mina ögon så är detta en hona.

L8sson
1/12/12, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Samma som ovan. "hane 1"

Annons:
Grodan
1/12/12, 12:21 AM
#7

Den arga musen bör du inte avla på alls, tycker jag, även om det är tänkt till ormmat. Tyvärr är vissa möss sådär, att de absolut inte tolererar andra möss.

Ber lite om ursäkt för mina hårda ord däruppe. Jag var på ett otroligt dåligt humör pga magproblem - blir sååå grinig när jag har ont i magen. Du tog det dock mkt väl. Skrattande

Om du inte är allt för fäst vid din "bitchiga" hona så lämna tillbaka henne - byt henne mot en supersnäll hane el dyl. Hon kan ev gå hem till sin gamla flock där du köpte henne utan större problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MimmiLS
1/12/12, 12:26 AM
#8

Henne har vi verkligen inte några avelsplaner på då hon är så pass aggressiv som hon är tyvärr. Men vi kommer behålla henne då vi redan fäst oss så mycket vid henne och hon är en trevlig mus annars, mot oss och så.

Hon funkade med den nya som vi hämtade hem idag "hane 2".
Vi tycker också att hon verkar vara osäker och vill ge henne tid att anpassa sig. Men vi har ingen bråska. Vi är måna om deras välfinnande Glad

Magproblem är helt naturligt Glad

L8sson
1/12/12, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Detta är den honan som var så tjock när hon kom, som vi och andra trodde var dräktig. Hon har gått ner i vikt och jag tror att hon har haft en kull tidigare ocvh har bara tuttarna kvar. Denna vet vi är en hona ;)

L8sson
1/12/12, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Detta är "hane 2" som vi hämtade idag, som kommer från samma djuraffär och säkerligen samma kul som "hane 1".
Denna funkade med "hane 1" och även honorna.
Det är ingen hane enligt mig, utan en söt liten hona. Hon går med de andra honorna och det funkar super! :)

L8sson
1/12/12, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Detta är en av honorna, hon är en hona och funkar med alla. Denna trodde flera att det var en hane men jag är säker på att hon också är en hona.

Vad tycker ni om mina super bilder! ;) Har höjt contrasten och lagt på skärpa så man verkligen ska se! :) För nu ser jag att alla vaginor!

L8sson
1/12/12, 12:39 AM
#12

tryck på bilderna för att få de större! Då ser ni det jag ser!

L8sson
1/12/12, 3:11 PM
#13

Jag vill bara skriva av mig.

Eftersom hanarna vi köpte kom fram att det är honor så ringde vi djuraffären som vi köpte de ifrån och berättade vad som hänt och ville upplysa de om att de kanske inte bara är hanar de har i sin musbur. Kanske blandat eller kanske bara honor, så de ej säljer "hanar" till fler. Vi var så nyfikna på hur de skulle hantera situationen när någon ringer in och säger som det är.

Svaret vi fick var:
Oj jag är säker på att det bara är hanar vi har, men ska kolla. 
Hmm det var bara honor svarar han efter ett tag.. 
Vi tar gärna emot musen som ni köpt för byte. Vi talar om för honom att vi tycker att det bara skulle vara taskigt  mot musen att låta den flytta igen nu när de funkar så bra. Han svarar bara att vi tar gärna emot den endå.

Vi la sedan på efter att sagt hejdå.. Jag blir så ledsen, att det inte bryr sig varken om musen eller deras kunder. Jag vet inte hur andra skulle gjort i detta läget. Men den affären sjönk väldigt lågt i mina ögon.

Annons:
Jase
1/12/12, 5:09 PM
#14

Själv försökte jag mig på att föda upp möss till min orm. Efter ett tag la jag ner det för jag tyckte inte att det var speciellt lönsamt. Jag hade behövt ha väldigt många möss för att fylla behovet och det hade jag inte plats till. kan vara något att tänka på…

L8sson
1/12/12, 5:37 PM
#15

#14 ska gör detta nu när den är liten och behöver mat så ofta, pinkisarna. Och jag ska lägga lager i frysen. Jag har 1 orm att föda. Jag har räknat ut att jag kommer vinna på det och jag får jätte fint sällskap i min hylla av jätte vackra möss. :)

Grodan
1/12/12, 10:00 PM
#16

Kollat bara lite snabbt på bilderna här i tråden och det är ingen tvekan denna gång heller. Det är honor.Skrattande

#13 Jag tycker det är bra att du ringde. Tycker också att det är fantastiskt att de har så många honor i affären. Oftast brukar det ju vara så att det finns flera hanar än honor representerade då alla inte vill ha hanar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/13/12, 11:47 AM
#17

Hej L8sson! Först och främst, en eloge till dig!! Kyss

Ditt syfte och dina intentioner tycker jag är BRA! Sedan att du hela tiden söker kunskap, är exelent! Jag tvivlar inte ett ögonblick på att dina möss kommer att ha det bra hos dig.

Men det som imponerar mest, är ditt lugn! Du klarar frågor och ifrågasättanden på ett moget vis, utan att "hetsa upp dig" eller ta illa upp. Du bara svarar lugnt på frågorna. och så blir det varken tjafs eller bråk här på forumet. En eloge till dig, som sagt!

Och så ska jag svara på dina frågor. Skrattande

"Gör hanar så? Varför skulle en hane bita en hona?"

Nej, det är mycket sällsynt, men visst, det kan hända. Men då är det en "nervös" hane med dåligt temperament och mycket låg stresstålighet.

Gör honor så? Ja, det är mycket vanligare! Bara på beteendet du beskriver kan man misstänka att det är en hona - precis så som du misstänkte från början.

"Varför tål `hane ett´ när `hane två"´flyttar in? (alla är honor)."

Troligast för att de redan känner varandra och har bott ihop förut!! (kommer från samma ställe?)

"Varför parar hane ett sig med hane två?"

Därför att hane ett är en mycket dominant hona - därav sitt starka revirhävdande och att hon inte tål nya honor i buren (oavsett bur). Parandet är ett dominansbeteende. De två honorna (s.k. hanarna) har varit ifrån varandra ett tag, och träffas på nytt i en ny miljö, och hane ett vill klargöra att deras inbördes relation inte har förändrats!

Till sist. Ska du ha kvar "hane ett" så är det synd att låta henne gå ensam. Hon har ju en kompis, låt henne behålla denna. Ju längre du väntar med att "ge tillbaka kompisen", desto svårare kan det bli att få det att funka igen!!

"Hane två" kommer mer och mer att lukta som de andra två honorna, och få stryk när om hon sätts ihop med "hane ett" igen.

Möss funkar utmärkt två och två. Ensamma ska de inte behöva leva. Inte ens när de är agressiva och dominanta.

Stephanie
1/13/12, 1:00 PM
#18

Var kom den agressiva honan ifrån? Jag tror att jag hellre avlivat henne, än lämnat henne till djuraffären om det var där hon kom ifrån Obestämd

Och jag håller med Ariama - stor eloge till dig som kommer hit och frågar och vill lära dig! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

L8sson
1/13/12, 3:37 PM
#19

#17 Tack tack och åter tack för det jätte fina inlägget! Jag är ute efter att lära mig, jag kan ju hålla djur på ett bra sätt och jag vet vad de behöver men musen språk är en annan femma. Jag håller vanligtvis med hund och där krockar deras språk en hel del ;)

Jag har hållt mig ifrån forum bara för att det finns väldigt heta diskussioner som jag inte kan hålla mig ifrån, så jag har lärt mig en hel del på vägen. Nu har jag börjar bli aktiv igen på iFokus. Och här inne fanns det massor av trevliga människor! :D

Ja jag hade ju någr frågor ;) hehe
Det är skönt att veta att alla är honor iallafall, så man är säker på det. Sen att hanarna är honor var ju mindre kul då min plan gick i krash, då sitter jag här med 4 honor och ingen hane. hmm..
Men gud vilka underbara idivider jag har fått tag på, lille Mac ("hane 1") är lite bitter, både mot de andra mössen, oss och hundarna. Medan resten av våra möss funkar jätte bra med allt. Väldigt tråkigt då jag gillar Mac! Men som du sa så är hon nog en dominant hona..

Så det finns alltså dominans inom möss också? Intressant tycker jag.

Vi sitter nu i ett dilemma hur vi ska göra med våran ensamma hona, Mac som hon heter ;)

  • Sätta tillbaka Fuji som det gick bra med förut, det som kan hända är att Mac ej vill ha något med henne att göra eftersom hon luktar som de andre och då måste vi sätta tillbaka Fuji till de andra och då det kan bli fight där ist..
  • Lämna tillbaka henne till affären, men det tar emot väldigt då de verkar inte bry sig så mycket om sina möss.
  • Gå emot att inte avla på henne och ta en kull, spara 1 hona så hon får sällskap, men jag vet inte hur Mac blir som mamma. Kanske är dumt?
  • Sista utväg är att ta bort henne……..

#18
Hon kommer från pet's utanför karlstad. Där den andre "hanen" kommer ifrån även, men båda "hanarna" är honor. :/

Ja det är ju ett dilemma :( Hon är så fin annars.. Men man får tänka på musens bästa i såna här fall. Man vill ju att hon ska ha en vän.

Tack :)

Vattnadal
1/13/12, 4:09 PM
#20

Ta bort den elaka honan, tycker jag. Sen skaffar du en riktigt trevlig hane från en uppfödare. Det dräller av hanar som är snygga och trevliga, avlade i många generationer på temperament, friskhet, utseende och andra bra sällskapskvaliteter.

Hojta här, får du se hur mångar hanar det kommer att dyka upp. Jag har tex 2 engelsktypade argente korthår, som jag tagit brt från far och bräder då de blivit mobbade. De går med varsin hona nu, men ska flytta akut så fort jag kommer hem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
MimmiLS
1/13/12, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Det känns så tråkigt att ta bort henne också då hon växer som individ mer och mer för varje dag. Hon blir trevligare, lugnare och mer stabil hela tiden. Hon har känts väldigt stressad sen hon kom, men det har börjat avta nu.

Idag släppte vi ut henne och de andra tre honorna på golvet i ena sovrummet som säkrade av lite grann. Så de hade stor yta att röra sig på.
Alla hade ju fullt upp med att syssellsätta sig med att utforska men de hälsade även på varandra utan tjaffs eller bråk. Vi kunde även hålla i alla fyra honor i handen utan bekymmer. De la sig t.o.m och vilade tillsammans alla fyra i händerna på oss :)

Vi tänker inte sätta ihop dom i samma akvarium nu. Men vi tänker fortsätta att släppa ut alla så som vi gjort idag. Eller i deras "lekhage" så att de får sin dagliga dos av motion och så. På så sätt så kanske de också vänjer sig lite vid varandra också, utan att det ska vara pressat :)

ajanki
1/13/12, 7:22 PM
#22

Det låter jättebra att ni låter dom träffas varje dag i motionshagen!!

Då kommer dom ju säkert att vänja sig vid varandra precis som du skriver!

Vad bra era möss har detSkrattande

Sara B
1/13/12, 8:15 PM
#23

Åå så söta! Glad
Har bara ögnat igenom lite men usch vad less man blir av att läsa sånt om olika affärer! Det är ju de som ska kunna tycker manObestämd

Tycker att det är jättebra att man kan komma hit som "ny" och få massor av tipps och råd, betydligt bättre än många djuraffärer(om inte alla)! Tack till alla er som ger massor av fina tipps tycker jag! Skrattande

L8sson
1/14/12, 7:43 PM
#24

Ja mössen verkar trivas här i våra akvarium och annordningar ;) hehe

Idag var det i en leklåda (stor ikea plast låda) tillsammans allihopa medans jag gjorde rent i burarna, jag spolar rent och gör en hel del så det tog ett tag och det gick bra, Nu är det inte längre Mac ("hane 1") som försöker dominera utan nu är det Nikon (den stora honan) som är på Mac och Mac bara tar det. Inget mer händer.

Mina funderingar nu är ju hur det fungerar med rang i musvärlden? Störst först eller hur fungerar det?

Littlem
1/15/12, 8:48 PM
#25

Gillade teckningarna på dem!

Upp till toppen
Annons: