Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 869 ggr
Ratata
1/15/12, 9:08 PM

Sköldpaddsmöss?

Sitter och pluggar till en genetiktenta nu och snubblade över det för mig sedan tidigare kända fenomenet med sköldpaddsfärgade katter (tortoiseshell eller calico på engelska), som i så gott som alla fall är honor. Läste vidare om vad det beror på och såg sedan att fenomenet även ska förekomma hos möss. DET var något nytt för mig!

Har aldrig hört talas om sköldpaddsmöss, så jag tänkte kolla med er gamla rävar om ni har stött på fenomenet någon gång eller om det är jätteovanligt? Precis som hos katter ska det förekomma bland honor eller i extrema undantag hos hannar, men då har dessa en extra X-kromosom och är förmodligen sterila.

Ska bli spännande att läsa vad som sägs om ämnet :)

Annons:
Ratlings
1/15/12, 10:24 PM
#1

Åh tassar den här! Skölpadda är så fint :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

StillaSinnet
1/16/12, 7:10 PM
#2

Jodå, det kallas Schildpad i Holland och Tortoieshell på engelska. jag vet inte så mycket om genetiken men tror att det ligger genetiska sjukdomar där…könsbudet? Tänker på katter.
De liknar hur som helst brindle och splash utseendemässigt.

Jag har gjort en egen översättning med hjälp av google från ett forum där man diskuterar just detta, (ibladn vet jag inte hur jag ska rätta översättningen…då har jag låtit googles översättning gälla trots att den har tokig meningsbyggnad):

"I morse satt jag och läste igenom den finska gentiksidan. Det beror på att det finns mycket intressant fakta där. Men jag fastnade på brindle och fick massor av obesvarade frågor…
Sköldpaddmöss Jag har alltid funnit mycket vackra och speciella och jag tycker det är bra att ha dem i min ägo och det kan växa. Den sorgliga män dör naturligt (vet inte vad de menar här. Att hanar dör? Visst är det så på tex katt?).
Nu läser jag på hemsidan att det bara finns en sköldpadda gen på X-kromosomen (dvs.MoBr).
Det var då jag tror att vi rasen sköldpaddorna?
Men det fanns också allt om livskraftiga gula, som är Avy. Och det var inte pågeslachtscromosoom, men på Chr. 2. Detta skulle ha en röd basfärg med ränder färgenbestäms av andra gener (t.ex. dove). Detta kan också kallas Tigrerat.

Nu undrar jag om någon har djur som är Avy? Eftersom jag aldrig har sett en sköldpadda med röd botten och doveränder .. jag har bara sett dove ensamt."

Bilden var infogat i ett senare svar på forumet gick inte att länka till så jag infogar den, men om någon påpekar stöld får den tas bort.

Image

På finska genetiksidan finns det mer att läsa.

Diskussionen på forumet finns här.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[TomasH]
1/16/12, 7:59 PM
#3

det är engelsk brindle som kallas "sköldpadd" i vissa länder… Det är inte samma sköldpadd som finns på katter och guldhamstrar. Endast honor kan vara brindle och blir med åldern ibland lite "darriga", som en Parkinson-sjuk. Hanar som föds med brindle är helt vita med krusig päls. De är mini-pyttesmå och överlever bara en-två veckor. Jag hade en hane som levde i flera månader innan han somnade in. Han var liten hela tiden med lustig päls.

Ratata
1/17/12, 8:12 PM
#4

#2 Riktigt snygga möss! Men tråkigt om de får diverse hälsoproblem som tas upp i #2. Då vet man att detta inte är en variant man ska ge sig ut och leta efter!

Tack för alla svar!

soria
1/18/12, 9:05 PM
#5

i think tortoieshell isnt some as brindle but similar, or not?

Brindle have big problem with genes becouse only female are brindled and males are self, white, and died soon or if they life, they are sterile.

Upp till toppen
Annons: