Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1049 ggr
Wand
2012-01-16 11:51

Namninsamling - Förbjud djur i affärer

Jag har skapat en namninsamling om lagändring för djur i affär. Alltså, att vi ska förbjuda försäljning av djur i djuraffärer. 

Skulle djuraffärer förlora sin rätt att sälja levande djur, så skulle vi förebygga att dåliga djurägare får tag på djur som behandlas fel. 

När fler än 500 namn har skrivits på, kommer jag skicka in listan + förslaget till regeringen.

Läs mer om mina tankar här och sprid vidare. 

Namninsamlingen finner ni här.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Thowas
2012-01-16 14:15
#1

jag tycker faktiskt det är roligt att gå och kolla på olika djur i olika djuraffärer…. jag vet att jag inte är den enda.   jag förstår din tanke och jag håller med om det du skrev. men inte varje zoo behandlar sina djur illa. visst finns det alltid rötägg, men oxå de riktigt bra!  jag skulle bli jätte besviken om det inte skulle finnas djur i djuraffärer längre.

och det är inte alltid det finns uppfödare av just det djur man vill ha där man bor.  tex så när vi skulle köpa våra första möss. blev av en tjej från Järvsö. annars fanns de inga alls inom hudik.

vad jag vet finns det ingen hamsteruppfödare i hudik, iggesund eller liknande om jag vill få tag i ett till hamster.  om det fanns nån som födde upp möss, hamstrar, dvärghamstrar kaniner m.m i närheten så skulle jag givetvis åka dit istället.

men om jag ska vara ärlig så tycker jag djur från uppfödare är dyra. tex en mus från uppfödare, 100kr. okej du får stamtavla med. men om jag inte är intresserad av det då och bara vill ha en mus till sällskap? 49kr för en mus på en djuraffär.   en hamster från uppfödare, 200kr och kanske mer. på en djuraffär 150 ca.

jag vet att Elin köpte en jäkla råtta för 300kr, bara för att den hade stamtavla. 300kr för en råtta!!!   mellan 69-100kr i djuraffär.

då kanske nån av er säger att om man inte har råd så ska man inte skaffa djur.  men jag tror det ändå finns många därute som håller med mig.

[Jessica_91]
2012-01-16 15:15
#2

Jag blir ofta ganska ledsen när jag går i djuraffärer. Djur i för små burar som är dåligt anpassade för dem, djur av blandade kön i samma bur, flocklevande djur som sitter själva, djur som får sitta månad ut och månad in i samma bur och vänta..

Självklart finns det kanonbutiker också men det är fler dåliga butiker. Jag vet inte med andra men jag blir inte förvånad längre när någon i panik ber om råd då de fått hem ett dräktigt djur från affären. Eller när de fått hem två dvärghamstrar som flyger på varandra eftersom de pga dålig avel inte kan gå ihop, även fast de är flocklevande i grund och botten. Eller när de förklarar att "men de i affären sa att det var bäst att ha hane-hona tillsammans" osv.

Jag hoppas att man i alla fall gör reglerna strängare för affärer som säljer djur om tillräckligt många människor säger ifrån.

Sen tycker jag för övrigt att man starkt bör tänka över varför man har djur om man tycker att 100 kr är dyrt för en levande varelse. 
De som faktsitk inte har råd med "dyra" uppfödardjur bör naturlgitvis inte ha djur nej. Vad händer om djuret blir sjukt och behöver åka till veterinären? Jag har läst om allt för många smådjursägare som pga snålhet, dålig ekonomi eller föräldrar som inte bryr sig, blir tvungna att låta djuret lida till döds.

Charlie2006
2012-01-16 15:29
#3

#1 Om man tycker att 100 kr är dyrt för en mus, 200 för en hamster eller 300 för en råtta, vad blir då inte vetrinären om djuret blir sjukt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Malja
2012-01-16 16:24
#4

Jag har inget emot att köpa djur i affär, då vet jag att mössen jag köper får ett riktigt bra hem och att de kommer bort från de något trång burarna.

Om det förbjuds sker ju inte detta över huvud taget. men jag själv tror att musintreset skulle minska. Jag köpte min första (och många fler) mus i en djur affär och jag tror inte jag är ensam. Jag var inte speciellt erfaren eller kunnig. Inte var jag så insatt i det heller. Men vad har hänt nu, mitt intresse han blommat! Nu har jag nio möss som jag älskar mer än jord och luft.

Thowas
2012-01-16 16:46
#5

sen kommer många djur från privata uppfödare.

arkens zoo i sundsvall köper/får in möss tex från en musuppfödare i sundsvall. minns inte vad hon heter, men hon finns nog här på musifocus. föder upp black and tan

vårat zoo här i hudiksvall är ju verkligen skit. inget vidare zoo.  men tex i stockholm på bromma zoo hade alla djur rätt stora utrymmen, även kaninerna hade stora ytor på golvet så de kunde skutta omkring.  alla kön uppdelade var för sig. detta zoo hade oxå 2 egna vetrinärer.

Malinolsn
2012-01-16 17:47
#6

Att skärpa reglerna för djuraffärerna, samt att satsa på att få ut fler kontrollanter kanske vore något?
På så vis får ju dom bra djuraffärerna finnas kvar, och då kanske alla blir nöjda och glada? Glad

Annons:
Luisa
2012-01-16 17:59
#7

Jag har hamster inte mus men måste komentera här…

Jag tycker inte att det är onödigt att ge 300 för en råtta med stamtavla, då vet man ju att den har bra gener och inte har ärftliga sjukdommar osv… dessutom tycker man att det är dyrt att ge 300 för sitt älskade djur ska man inte ha djur överhuvudtaget!

Jag köpte min hamster hos uppfödare med stamtavla för 150 kr… inte särskillt dyrt men jag skulle kunnat betala mycket mer för min älskade hamster!!

Och att tycka att alla djuraffärer borde få ha djur för att det är kul att kolla på dem är faktiskt enligt mig mkt själviskt! Jag brukar handla i en arkenzoo men tycker att vissa av deras personal är rätt så otrevliga, hamstrarna (även dvärgarna) bor en och en i trånga och små burar. De har vadd och spånet är smutsigt och byts antagligen var 2-4 månad… Så nej alla arkenzoo butiker är faktiskt inte lika bra…

Kaninerna bor på mindre än 1 meters yta med 3-5 marsvin osv…

Dessutom har jag för mig att råttor och möss kan man köpa levande som föda…

Tänk såhär, ni räddar kanske 1 mus men samtidigt ger ni en ny plats till en annan….

Jag accepterar att ni har en annan åsikt….

adirf1
2012-01-16 18:16
#8

Varför inte itället försöka förbjuda grossist djur samt hårdare kontroller av hur djuren sköts?
Detta skulle väll göra att de flästa djur i butikerna vore uppfödda under bättre omstängigheter?

Lamina
2012-01-16 18:24
#9

Vill egentligen inte ta denhär diskussionen, men kan inte låta bli…

Anledningen till att uppfödardjur kostar mer än djuraffärsdjur är att uppfödare lägger ner massor av pengar på att få fram så friska och välmående djur som möjligt. En seriös uppfödare tar inte en massa kullar på en och samma hona och inte heller avlivar sagda hona när hon inte längre kan få bäbisar. Alltså kostar det extra iom att honan bara får 1-2, max 3 kullar, men ändå måste födas hela livet. En seriös uppfödare ger sina djur bra mat och bra burar med bra bottenströ och stimulerande inredning. Det kostar också pengar. En seriös uppfödare avlar inte på olämpliga djur. Det kostar också pengar eftersom man kan bli sittandes med en hel del djur som inte duger att avla på men som ändå måste födas. Och sist men inte minst, en seriös uppfödare tar betalt för att avskräcka oseriösa köpare som inte är villig att betala för sina djur. Kan man inte lägga 100 kr på en mus, hur tänker man då göra om musen blir sjuk och behöver veterinär?

Djuraffärsdjur är billiga för att dom är uppfödda av någon (så kallad uppfödare eller grossist) som inte lägger ner pengar på att djuren ska få det bra. Hade dom gjort det hade djuret kostat mer, annars hade dom gått i konkurs. Det är billigt att föda upp djur om man avlar på allt, tar så många kullar man kan och sen avlivar djuret, håller djuren så minimalt som möjligt och ger dom den billigaste maten som går att få tag på. Då kan man lätt tjäna pengar bara genom att ta ynka 20kr/mus eller mindre (sen tar ju djuraffären mer, dom måste ju också tjäna pengar och har personal att betala). Det faktum att en uppfödare säljer till djuraffär visar bara det att dom inte bryr sig om sina djur, oavsett hur mycket dom tar. Att sälja till djuraffär är detsamma som att säga att "jag skiter i vem som köper mina bebisar och om dom blir väl omhändertagna, bara jag tjänar lite pengar och kan fortsätta föda upp" Jag är ledsen, men så är det. Vem som helst kan köpa ett djur på en djuraffär och ingen jäkel bryr sig om dom kan det minsta om hur djuret ska skötas. Och även om dom mot förmodan skulle få korrekt info (yeah, I have yet to see that) så fins det ingen som kollar upp hur djuren har det och hur dom utvecklas (för fortsatt avel). Då spelar det liksom ingen roll om djuret har det bra i själva butiken. För vart det kommer ifrån och vart det hamnar vet du inget om. Men du kan vara säker på att i dom flesta fall är det inget man vill veta…

Det är förbjudet att sälja katter och hundar i djuraffär just p.g.a. att man inte vill att dom ska födas upp på detta vis och kunna köpas av vem som helst. Varför är det då ok att sälja smådjur? Är dom mindre värda..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2012-01-16 18:27
#10

#8 Det finns ju redan en massa djurskyddslagar som inte efterlevs och som ingen kollar upp för att resurserna inte finns. Hur troligt är det att något sådant skulle hjälpa?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wand
2012-01-16 18:29
#11

Jag har ungefär 10 inlägg om denna namninsamling att svara på, så ni får ursäkta mig när jag säger att jag helt ärligt inte orkar svara på era inlägg. 

Vill bara lägga till lite fint att djuren finns inte för att VI ska ha roligt att kolla på dem. De finns för att de också föds i denna värld, och de är väl värda då att få födas upp på ett bra sätt om de prompt ska födas upp av en människas händer?
Jag tycker också att det kan vara kul att kolla på djur i affär, men att åka hem till en uppfödare och se friska, vackra och supertrevliga djur är så hemskt mycket roligare, och dessutom får man då föra en konversation med en person som faktiskt har lagt ner hela sitt hjärta i just aveln till det djuret. Det är fantastiskt. 

Djuraffärer säljer sina djur för att tjäna pengar, det är därför de jobbar där. Men en uppfödare förlorar mycket mer pengar än de tjänar, och de gör det för att de älskar det de gör. Det finns en stor skillnad där som jag tycker att man ska fundera på.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Luisa
2012-01-16 18:29
#12

#8 men problemet med att vem som helst kan komma in och köpa djuret kommer fortfarande att finnas kvar… Folk köper billiga djur från djuraffärer och avlar hur som helst på de utan att bry sig om ärftliga problem osv… Nyligen hittades ett par som hade riktigt många undulater. De avlade på en massa fåglar, tejpade ihop vingarna på dem så att de verkade tama samt att de använde fåglarna som äggkläckningsmaskiner! Tror ni att de fåglarna är köpta hos uppfödare?? nej det tror inte jag!

Vissa djuraffärer säljer superdåliga saker som saltsten, kalksten och hamstervadd till hamsterägare som tror att de gör att deras djur mår bra medan de igentligen ger de  helt fel saker som kan döda ett djur. Hos en uppfödare får man tips om vad man ska ha och inte ska ha samt att oseriös avel kan till någon del stoppas.

Dessutom har djuraffärerna inte någon aning om var djuren kommer ifrån, vilken täckning de har och vissa vill inte ens röra dem. Det är hemskt när man kommer in och vill köpa ett djur och personalen säger isf får du fånga den själv, jag tänker inte röra den där äckliga…. (detta har hänt rätt många faktiskt)

Och nu måste jag fråga er…

Vad är en bra djuraffär? hur är en bra djuraffär enligt er?

soria
2012-01-16 18:29
#13

In us, rats and mice in pet shops are as food for other animals than as pet. I see big problem with staff, they know about animals nothing. They dont know what is male or female, they dont know how to care. They give food for rodents ferrets etc… And they dont know how look Djungarian hamster and Campbell's Russian dwarf hamster and breed are together… Its why pet hamster arent 100% Djungarian or Campbell.

If you are want stop breeding animals in pet shop, dont buy them in this shop.

Prize is good if animal is from breeder who love them. Why? Animals are healthy. It cost many effort and money. If animal cost 100,-, vet. care cost 1000,- and more. And import isnt cheap too.

sry for my english xD

Annons:
Minoth
2012-01-16 18:58
#14

Arken butikerna är ju privat ägda så självklart har dom olika standrad. Även om de inte borde. Så självklart finns de bra och dåliga.

Jag var inne i en jättebra arken i sisjön (göteborg) där kaninerna var upp delade hanar och honor och hade som ett rum med glas dörr där dom gick fritt. MYCKET större än de allra flesta burar folk har hemma

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Luisa
2012-01-16 19:00
#15

#14 så det räcker med att kaniner får gå fria och då blir djuraffären plötsligt jätte bra??

Minoth
2012-01-16 19:02
#16

dom har gjort rummet som en stor "bur" med spån och fint bra hö och dom har det riktigt fint där inne med inredning. Så ja att dom har en sån bra miljö till kaninerna gör att dom är bra.
Det visar att dom vet va dom gör!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Luisa
2012-01-16 19:05
#17

#16 ok kaninerna har det bra, men alla de andra djuren då?

Hur många kaniner är det ungefär där?

Får de färskmat/vatten?

Luisa
2012-01-16 19:07
#18

Och vi säger såhär… Du har träffat på en bra djuraffär… hur många djuraffärer har du träffat på som inte var lika bra eller inte alls bra överhuvudtaget??

[aammE]
2012-01-16 19:09
#19

Tycker också att man kan sluta sälja djur i butik, tycker också att man bör höja priset på alla smådjur. En mus för 100kr är ingenting, för mig får man gärna ta 200-300kr, samma gäller hamstrar. Kaniner kan man gott ta 1000kr för med stamtavla och märkning, speciellt nu när man inte får märka själv heller. De där jävla ringarna som folk trycker på kaninerna nu för tiden är ju fan 1000000 gånger värre än en öronmärkning som gör ont i en sekund… Finns många kaniner som har fastnat med tänderna när de har tvättat sig och på vissa har ringarna skavt in i benen… Hemskt.

Sara B
2012-01-16 20:04
#20

Oj vad mycket åsikter, har bara ögnat igenom lite och måste säga att jag är lite osäker till att skriva på därför gör jag det inte.
Jag vet att det finns hemska djuraffärer där de har noll koll men jag vet också att det finns många bra som tar hand om djuren så mycket som de hinner och alltid ser till djurens bästa.
Jag tycker att Zoo Grizzly i Uppsala är bra. Pratade en del men en av killarna som jobbar där och nästan alla deras djur(förrutom mössen) kommer från uppfödare. Anledningen att mössen inte kom från uppfödare var för att de inte hade fått tag på någon som de visste höll på med det i Uppsala.
Det jag tycker skulle ändras om något skulle ändras så är det alla grossisterna som ska ha mycket strängare regler och även lite mer kontrollanter som ser till att djuraffärerna sköter sig och håller kraven som faktiskt finns redan nu.

Annons:
Luisa
2012-01-16 20:19
#21

#20 men som jag redan sagt gör det inte att djur slutar till ens någon viss del säljas till dåliga och oerfarna ägare.

Jag tycker personligen att det är ansvarslöst att inte läsa på och bara tänka åå vad sött djur, jag köper den. Sen kommer man hem och har ingen aning om hur man ska ta hand om djuret. Känner en familj som skaffade en nymfkakadua i en bur som inte ens är laglig för undulater och finkar. Dessutom får den bara frön och inget annat. Såklart köpte de set stackars djuret i djuraffären. Ett annat ex är att vare sig djuraffären är bra eller inte så har de oftast fel… Min kompis köpte två marsvin, ''två honor'' någon tid efter var det plötsligt 6 marsvin i buren. Och djuraffären ville inte  ens ta emot ungarna…

Vet en massa fall då folk bara lyssnat på deras barn som säger mamma jag vill ha en undulat och så har föräldrarna gett efter och så plaseras undulaten ensam i en liten bur utan kompisar eller färskmat och hålls så i 14 år. Eller en mus köps av en ''trevlig'' man/kvinna som verkade vilja ha musen. 20 min senare ligger musen död i en orms bur…

Tyvärr finns de de som köper levande hamstrar och möss i djuraffären och matar deras ormar med dem. Det finns tydligen ett undantag i lagen som säger att man kan ge levande föda till sin reptil om den inte är van vid att äta dött. Tyvärr finner vissa det roande att sitta och kolla på när deras orm käkar upp en mus levande -.- Och detta vill ni stödja??

Ratlings
2012-01-16 20:43
#22

Jag tycker inte att man ska sluta sälja i affär.
Däremot tycker jag man kan skärpa reglerna för dom rejält. Att dom i affären ska ha exakt samma regler och lagar för djurhållning som vi "vanliga" människor. Och att dom går bättre kurser där dom lär sig riktigt hållning av djuren, vad som är farligt osv, som dom sedan måste ge ut till sina kunder.

Visst är det hemskt med grossister, men det finns också "bra" affärer som tar in från uppfödare eller föder upp själva. Höja priset och bara avla på bra djur borde dom kunna göra, istället för att sluta sälja helt.

Det där med ormmat… Alla djur måste ju ha mat, oavsett. Personal på affärer får inte heller säga nej om någon vill köpa något, tyvärr.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Sara B
2012-01-16 20:51
#23

#21 Klart att man har lite att säga till om om vart djuren hamnar men det tycker jag också är olika från affär till affär men alla djurköp jag varit med om i djuraffärer har personalen varit väldigt kunnig och informerat om skötsel m.m.

Det går inte att påstå att djuraffärer oftast har fel utan jag tycker att det finns många bra affärer med bra personal som har mycket kunskap. Jag nekar dock inte till att det finns en hel del dåliga djuraffärer som kanske skulle bli mycket bättre med en hel del vägledning och en del kontrollanter.

Jag tror att det är fåå människor som köper möss i djuraffärer för att mata ormar med, det är för dyrt! De flesta som matar med levande föda föder upp själva i så fall. Vet att det finns en del som både föder upp möss som sällskap och som mat, det är egentligen bara naturligt att ormar äter levande möss. Dock skulle jag aldrig klara av att mata med levande föda men det är mer för att jag är lite känslig för sånt och jag är nog egentligen varken för eller emot de som gör det, alla måste ju ha mat.
Undantaget i lagen är för de reptiler som är vana vid att äta levande och som troligen inte skulle äta om de fick död föda.

Luisa
2012-01-16 21:02
#24

#22 Ja alla djur ska ha mat men varför plåga levande när man kan få döda riktigt billigt??

Och precis, de får inte säga nej… även om de verkar vara oseriösa och helt okunniga får de inte säga nej… Jag tycker att det är hemskt att även små djur hamnar i fel händer men det verkar många här som tycker likadant tyvärr… :(

Ratlings
2012-01-16 21:08
#25

#24 Nej det är inte rätt att plåga levande, men kan djuret ifråga verkligen inte äta fryst måste den ju ändå få i sig mat.. Hur är det annars i naturen, där finns det inga frysta möss? ;)

Det var en kille som kom in i djuraffären jag praktiserar på, och skulle ha en dvärghamster. När han kollade på dom sa han bla. "åh va ful, hahahaha" och petade på glaset. Han verkade inte kunnig eller något överhuvudtaget, och jag tyckte så synd om hamstern.. Det ÄR sjukt synd om alla dessa djur som hamnar hos okunniga ägare och inte får det dom behöver, och får saker som skadar dom istället.. :(

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
2012-01-16 21:09
#26

Jag råkade höra en diskussion mellan en kund och en anställd i min djuraffär. Dom pratade om att dom (djuraffären) fått påbackning från länsstyrelsen för att dom sålde levandeföda till reptilägare. Problemet var ju, hur ska man på ett delikat sätt fråga någon som köper möss om dom tänker ge dom som föda..? Ja, den frågan skulle jag bra gärna vilja ha svar på…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wand
2012-01-16 21:10
#27

Det är olagligt i Sverige att mata djur med levande föda, insekter är tydligen okej (av någon anledning) att ge levande, men inte möss och liknande. Så nästa gång ni ser eller hör om folk som matar ormar med levande möss, anmäl.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Luisa
2012-01-16 21:33
#28

#25 Och ändå tycker du att vem som helst ska kunna ha rätt att komma in och köpa ett djur. Och honom sålde ni en hamster till??

#26 Man kan ju faktiskt se om en person verkar vara intresserad eller bara kollar på den i 5 sek och genast vill ha den. Dessutom ska inte en person insatt i djuret han/hon köper kalla ett djur av samma ras ful. Eller knacka på glaset då den personen borde veta att har hamstern nedsatt syn borde deras hörser vara stark så den personen skulle inte ha gjort det om den verkligen gillar djur. Dessutom är inte alla killar sådär att de tycker att alla smådjur är fula… Min klasskompis har 2 hamstrar och sköter dem bra. Dessutom har jag en hel del av mina killvänner är faktiskt djurvänner och skulle aldrig göra så…

Man kan fråga vad de har för bur, storlek på buren. Har de eller har de haft möss tidigare, vad de har för inredning och leksaker till buren. Fråga några frågor om skötsel och foder osv… Det finns massor av frågor man kan ställa för att se till att inte vem som helst ska kunna komma och köpa…

Luisa
2012-01-16 21:36
#29

Föresten ni som tycker att möss borde säljas i djuraffärer för att det är för långt att åka till uppfödare kan man ju faktiskt fixa transport så svårare än så är det inte… Dessutom är det samma sak som att köpa i uppfödare ni som tycker att man inte får träffa musen innan man får den, man vet ju faktiskt inte hur musen man tar hem från djuraffären kommer vara medan hos uppfödaren kan den åtminstonde berätta om alla mössen i kullens personligheter osv…

Ratlings
2012-01-16 21:56
#30

#28 Jag skrev i tidigare inlägg att man borde få sälja djur i affärer MEN att alla regler och lagar kring djurhållning borde ändras. Och att dom ska lära sig rätt och fel och sedan ge ut denna informationen till kunder = dom som köper blir kunniga. 
Ja, vi sålde till han, vi får inte säga nej.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
2012-01-16 22:08
#31

Det hela handlar helt enkelt om hur mycket man är villig att lägga ner på att få tag på dom "bästa" (bäst uppfödda) djuren. Jag har köpt fiskar för runt 200kr styck, fick åka Falun-Sundsvall tur och retur för att hämta dom. Råttor betalar jag 300 för, och sånna har jag hämtat i Örebro, Uppsala, Stockholm och säkert några andra ställen. Det kostar, kostar något enormt, att åka landet runt och hämta djur. Men för mig är det inget, trots att jag faktiskt inte har någon inkomst. För jag väljer att skaffa djur för min skull, helt och hållet av egoistiska skäl. Djuren kan inte välja, dom tvingas helt enkelt flytta in hos mig. Då är det min uppgift att se till att dom har det så bra som möjligt. Det gäller även innan jag köper dom. Alltså köper jag bara från folk som jag betraktar som seriösa uppfödare. Bor dom långt bort så får jag väl lägga ner dom extra pengarna det kostar att åka och hämta dom. För mig är inget pris för dyrt för ett djur, det är trots allt ett liv vi pratar om. Har jag inte pengarna är det mig helt enkelt inte värdigt. Aldrig att jag skulle rucka på dom värderingarna bara för att kunna få ett djur lite billigare…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Luisa
2012-01-16 22:09
#32

#30 Frågade ni ens vad han skulle ha hamstern till?, om han är påläst?, vilken bur han ska ha? frågade ni ens något överhuvudtaget?

Detta irriterar mig. Att köpa ett djur i djuraffären är lika lätt om att köpa godis eller kläder -.- Skrikandes

Ratlings
2012-01-16 22:13
#33

#32 Nej, vi frågade ingenting. Vi frågade om han behövde mat, bur, inredning osv, men detta hade han. Han hade en vuxen tjej med sig också men hon pratade inte svenska eller engelska. Jag vet inte om man har rätt att ifrågasätta? Jag är bara praktikant och har varit det i 2 veckor nu, detta var 2-3 dagen jag var där.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
2012-01-16 22:15
#34

#32 Inte kan du väl skylla på henne för att djuraffären sålde till en olämplig ägare. Praktikanter brukar inte ha så mycket att säga till om…

För övrigt har jag för mig att man visst får neka folk att köpa, bara man inte gör det på diskrimerande grunder.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Sara B
2012-01-16 22:17
#35

Jag orkar inte argumentera här inne utan står fast vid det jag skrev i inlägg #20 och håller helt med #30.
Det är synd att djuraffärer inte får säga nej men jag förstår det också på ett sätt.
Det kan klassas som kränkande om de skulle göra det. Det skulle kunna leda till att de blev stämda och fällda i en rättsprocess…

Ratlings
2012-01-16 22:17
#36

#34 Enligt ägaren är det två ord man inte får säga när det gäller köp och det är "nej" och "måste". 
Vi får alltså inte neka en unge att köpa en hamster även om han verkar helt… okunnig. Och vi får inte säga att han måste ha två.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Sara B
2012-01-16 22:23
#37

#36 Vet du vad jag kom på där från det inlägget? Glad
Det borde få finnas någon åldersgräns att man måste ha med sig målsman om man är under 18år(alternativt 15år(?))
Det kanske finns, vet någon någonting om det?
Det kanske inte gör så jättestor skillnad men i alla fall en liten, vet att de flesta uppfödare har "18års gräns" i alla fall.

Lamina
2012-01-16 22:24
#38

#36 Då är det helt enkelt hans sätt att driva sin affär. I "min" djuraffär nekar dom alla under 18 att köpa. Inte ens min lillasyster, som dom mycket väl vet tar bra hand om sina djur och har dom kunskaper som krävs, fick köpa.

För övrigt så är det föräldrarna som bestämmer vad barnen får köpa eller inte. Så man har full rätt att neka minderåriga som inte har föräldrar med sig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ratlings
2012-01-16 22:26
#39

#38 Det vore ju toppen om alla skulle ha en åldersgräns.. Faktiskt! Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Sara B
2012-01-16 22:31
#40

#38 Det var ju svar på min fråga, det låter super! Skrattande
Det borde kanske införas som en ny lag…
(Bara man inte måste ha med sambon i samtycke om man är över 18
för då skulle jag nog inte ha några möss alls Flört Haha ne då han "står ut" med dem fast egentligen tycker han nog att de är ganska söta )

Lamina
2012-01-16 22:34
#41

#40 Det är lag! Om en 15-åring går och köper så mycket som ett par trosor utan sina föräldrars vetskap har föräldrarna faktiskt full rätt att kräva att köpet upphävs eftersom dom inte gett sitt godkännande.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[aammE]
2012-01-16 22:35
#42

Jag praktiserar också i zoobutik, jag säljer inte till personer under 18år. INGA levande djur, inte ens reptilföda (ja, vi säljer levande möss till reptilföda, 99% av de som köper levande möss till reptilerna gör det för att avliva hemma efter som att näringen förstörs när mössen läggs i frysen, vi informerar om att det är olagligt att ge levande).

Sedan kan jag också säga att det är väldigt få som är okunniga när de köper djur. Barnens föräldrar är oftast pålästa och kan till och med saker som att hamstrarna ej skall ha hamstervadd (vi skickar med det i hamsterpaketen, jag säger dock alltid att man ska ha hamstern under uppsikt när man låter hamstern leka med vaddet, man skall alltså inte ha det i buren utan i lekhagen). Nu brukar jag också rekommendera att man plockar ur de fetaste fröerna ur foderblandningarna och blandar blandningen med axa fyrkornsblandning.

Jag har även nekat en person att köpa en råtta, hon ville ha en miniduna med en råtta i… Sedan kom hon tillbaka och köpte största råttburen, då fick hon köpa. Hon vägrade dock att köpa två, informerade om att det var ett lagbrott.

Thowas
2012-01-16 22:37
#43

jag håller med Sara B. jätte bra inlägg och jag håller med dig

Sara B
2012-01-16 22:42
#44

#41 & #42 Det låter ju jättebra! Skrattande Hade jag inte en aning om…

#43 Tack Glad

[Jessica_91]
2012-01-16 22:46
#45

Största problemet är väl egentligen att det inte finns resurser att se till att djuraffärerna faktiskt följer de lagar och rekommendationer som finns. 
Eller är inspektörerna bara för snälla?

Vad jag förstått så är det olagligt för djuraffärerna att ha fåglar och gnagare i samma rum men i en av djuraffärerna här i stan så har dem det. Kaninerna och marsvinen går ihop i ett rum med glasdörrar och på väggen finns en hylla med fågelburarna.

Trots att jag vet att folk anmält dem för det så har det inte hänt något. Någon som vet vad det kan bero på?

Jag håller för övrigt med några av er som tycker att man borde förbjuda grossistavel och skärpa reglerna för djurhållningen i affärerna men om inte reglerna som finns NU följs, varför skulle då en massa nya göra det? Jag vet inte om det är så att det finns för få inspektörer eller om de helt enkelt är för slappa men av någon anledning så är det ju alldeles för vanligt med dålig djurhållning eller info om djuren.

Vet flera som köpt hem diverese djur som visat sig vara dräktiga och affären de kom ifrån vägrar ta tillbaka mamman eller ungarna. 

Jag vet att det finns jätte bra affärer också där personalen är påläst och ansvarsfull men jag förstår inte varför det är så otroligt vanligt med dåliga djuraffärer. Eller rättare sagt, varför det inte blir skärpning trots att de bryter mot lagar och blir anmälda. Obestämd

Känns som att affären måste gjort något riktigt hemskt för att det ska hända något.

Hyeonmu
2012-01-17 04:59
#46

Hmm. Jag tycker inte om djur i affär heller alla gånger. Jag önskar dock att djuraffärer kunde se ut på andra sätt istället. Att djuraffärer blev som djurvärldens allmänläkare. "Du vill ha en kanin (eller whatever)? Okej. Uppfödaren vill ha svar på de här frågorna innan du får köpa djuret." T.ex. Eller, "kontakta uppfödaren på det här numret". Sen om man kommer överens skjutsas djuret till djuraffären för avhämtning. 

För nej, skjuts till djur är inte alls "bara att fixa".

sweeluisa bara en tanke, djuraffärerna jag handlade i som barn hade över-18 regel. De fick alltså säga nej. De sa nej till alla andra. Trots det lyckades jag 9 gånger av 10 övertala dem till att sälja till mig, för visst fick jag för mamma och pappa. Med samma kluvna tunga skulle man inte kunna charma en uppfödare till att man var en bra djurägare? Det är lättare i djuraffär, ja. Men uppfödare är inte heller tankeläsare. Det är inte så lätt med djur tyvärr. <=/ Sen håller man ju så klart det värsta patrasket borta genom att ställa frågor till köparen om vad den tänker djuret ska ha för bur etc.

Som nån sa tror jag också det kan avskräcka framtida djurägare. Då tycker jag man i så fall följer upp sina frågor med en vänlig fråga om personen vill ha en folder/webadress/boktips där den kan läsa på om djuret. Och ge nummer till en uppfödare som kan informera också för den delen.

Nej, fram för smartare djuraffärer! =) Fast, det är väl poängen. Affärer bör det inte vara - du ska inte kunna köpa ett djur som du köper ett paket mjölk. Djuradoptionsbyråer kanske? ;)

Love-
2012-01-17 09:14
#47

Jag tycker att det är kul att dem har djur MEN dem MÅSTE förbättre sig genom tex:

  • Ge bättre info om djuren till köparna
  • Ha rätt saker i burarna till djuren
  • Ha större/bättre burar till dem
  • Ha bättre koll på djuren
  • Ja listan kan göras lång

Sen undrar jag också hur det kommer sig att djuraffärer inte får sälja hundar och katter men "smådjur" som gnagar, fårlar m.m. får dem sälja…

Och så länge dem inte kan leva upp till dem krav som jag tycker alla köpare ska ha, ska dem inte få sälja djur iheller så i nu läget tycker jag INTE att dem ska få sälja djur

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

ajanki
2012-01-17 10:37
#48

Jag tycker inte att affärer ska ha djur alls, dels för att dom inte blir omskötta på det sätt som dom ska och förtjänar dels för att vem som helst kan köpa dom!!! Och då menar jag vem som helst…:(

En tanke är ju att affärerna kan ha kontakt med uppfödare och förmedla djuren på nåt sätt, då kan uppfödaren själv se om köparen duger som djurägare och på det sättet blir det aldrig något impulsköp heller.

Annons:
Graden91
2012-01-17 13:58
#49

Nu orkar jag inte läsa allt, men jag skriver vad jag tycker iaf Glad

Djuraffärer som säljer djur kommer aldrig försvinna, MEN jag tycker dom ska ha mycket fler och striktare regler om djurhållning, som fler i tråden verkar tycka, sen att reglerna hålls, de kan väl bli fler inspektioner (?) och sånt.

Jag köper som sagt gärna en råtta för 300:- eller en mus för 100-200 som Thowas säger, men det är för att jag är intresserad av utställning och eventuellt nån kull, sen även väldigt intresserad av stam m.m Oskyldig

Mina tidigare råttor jag haft har alla kommit från djuraffär, dom var helt underbara och hade ett väldigt billigt pris tror de var ca 80:- dock är en råtta värd minst 150:- enligt mig, även fast den har okänd stam, men de var väl inget jag tänkte så noga på när jag var yngre.

De Viktigaste är iaf att man har pengar till att kunna ge sitt djur bra mat och boende och även kunna ta den till Vet om den blir sjuk.

Tycker djuraffärer ska läsa på mer om dom olika arterna och skicka med BRA fakta om de djur man köper också, så folk vet vilka behov djuret har.

Som ajanki skriver att djuraffärer kan ha kontakt med uppfödare och typ förmedla djuren är också nått som säket skulle funka bra, iaf för dom djuraffärer som inte har tid och lust att ta hand om levande djur i sin affär :)

Sen absolut Åldersgräns för inköp av levande djur, vissa kanske har de, de vet jag inte, men de ska Alla ha!

De var vad Jag tycker iaf Glad

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Upp till toppen
Annons: